Katern domeinarchitectuur openbare orde en veiligheid
Hoofdstuk: Architectuur
- Inleiding
- Taakveld en historie
- Knelpunten
- Architectuur
- Bijlage referenties
- Bijlage openstaande knelpunten
Deze pagina is een onderdeel van Katern domeinarchitectuur openbare orde en veiligheid compleet: Hele document bekijken - Exporteren - Definitie
Architectuurprincipes
Wat zijn architectuurprincipes?
Architectuurprincipes zijn richtinggevende uitspraken, op basis van strategie, beleid of bijvoorbeeld wetgeving. Door veranderingen of vraagstukken te toetsen aan deze architectuurprincipes weten we of de oplosrichting van veranderingen conform het beleid van de strategie van de verandering is of – waar noodzakelijk – dat hier bewust en weloverwogen van afgeweken wordt. Dit wordt ‘comply or explain genoemd’.
Architectuurprincipes worden omschreven door een krachtig, makkelijk te onthouden ‘statement’, een rationale (waarom is dit principe belangrijk?), implicaties (wat betekend dit nu concreet, wat zijn de gevolgen, waar moeten we rekening mee houden?) en waarvan toepassing een bronvermelding.
In zowel overkoepelende referentiearchitecturen (NORA en GEMMA) als zusterarchitecturen (VeRa [04]) zijn reeds de nodige architectuurprincipes gedefinieerd die in dit domein (her)gebruikt kunnen worden (deze hiërarchie is gevisualiseerd in de plaat in paragraaf 2.2). Daarnaast zijn er aanvullende principes, specifiek voor het domein openbare orde en veiligheid, die volledig beschreven worden.
Nederlandse Overheid Referentie Architectuur (NORA)
De NORA is de basisreferentiearchitectuur voor alle overheidsorganisaties. Dochterarchitecturen, voor specifieke overheidsdomeinen, bouwen hier op voort voor hun specifieke domein.
Principe NORA BP08 | Afnemers kunnen erop vertrouwen dat informatie niet wordt misbruikt. |
---|---|
Bron | http://noraonline.nl/wiki/Vertrouwelijk |
Opmerking | De dienstverlener garandeert dat informatie alleen toegankelijk is voor bevoegde personen en alleen wordt gebruikt voor het doel waarmee zij is verzameld. |
Principe NORA AP07 | De dienst maakt gebruik van de landelijke bouwstenen e-overheid. |
---|---|
Bron | |
Opmerking | De basisregistraties zijn hier een voorbeeld van |
Principe NORA AP13 | Alle gebruikte informatieobjecten zijn afkomstig uit een bronregistratie. |
---|---|
Bron | http://noraonline.nl/wiki/Bronregistraties_zijn_leidend |
Opmerking | Uitgangspunt is dat er binnen de overheid voor ieder informatie-object een unieke bron bestaat. |
Principe NORA AP14 | Bij gerede twijfel aan de juistheid van informatie, meldt de dienstverlener dit aan de verantwoordelijke bronhouder. |
---|---|
Bron | http://noraonline.nl/wiki/Terugmelden_aan_bronhouder |
Principe NORA AP15 | Het doel waarvoor informatie wordt (her)gebruikt is verenigbaar met het doel waarvoor deze oorspronkelijk is verzameld. |
---|---|
Bron | http://noraonline.nl/wiki/Doelbinding_(AP). Zie ook VeRa BP1 |
Opmerking |
|
Gemeentelijke model architectuur (GEMMA)
Principe GEMMA | ProjectmodelReferentiearchitectuurOmnichannel/0.5/id-d78c3f26-70bd-11e4-67ab-0050568a6153, GEMMA2/0.9/id-d78c3f26-70bd-11e4-67ab-0050568a6153 |
---|---|
Opmerking | Uitgangspunt is dat er binnen de overheid voor ieder informatie-object een unieke bron bestaat. |
Principe GEMMA | ProjectmodelReferentiearchitectuurOmnichannel/0.5/id-d78c3f2d-70bd-11e4-67ab-0050568a6153, GEMMA2/0.9/id-d78c3f2d-70bd-11e4-67ab-0050568a6153 |
---|---|
Opmerking |
|
Principe GEMMA | ProjectmodelReferentiearchitectuurOmnichannel/0.5/id-d78c3f26-70bd-11e4-67ab-0050568a6153, GEMMA2/0.9/id-d78c3f26-70bd-11e4-67ab-0050568a6153 |
---|---|
Opmerking | Uitgangspunt is dat er binnen de overheid voor ieder informatie-object een unieke bron bestaat. |
Principe GEMMA | ProjectmodelReferentiearchitectuurOmnichannel/0.5/id-d78c3f32-70bd-11e4-67ab-0050568a6153, GEMMA2/0.9/id-d78c3f32-70bd-11e4-67ab-0050568a6153 |
---|---|
Opmerking |
Dit principe is omschreven op applicatiefunctie (autorisatie-object) niveau maar geldt evenzeer op aggregatieniveau in (bijvoorbeeld) big data omgevingen. |
Bijzondere principes openbare orde en veiligheid
De onderstaande principes zijn door de werkgroep onderkend als specifiek voor het domein van openbare orde en veiligheid en bouwen voort op de overkoepelende architectuurprincipes van de NORA en GEMMA en/of sluiten aan op principes uit zusterarchitecturen zoals de VeRa.
Principe OOV01 | De veiligheid van eigen medewerkers staat voorop bij het uitvoeren van hun taken. |
---|---|
Rationale | Medewerkers in het veiligheidsdomein lopen zowel persoonlijk als in hun functie (extra) risico’s als gevolg van hun werk. Het is belangrijk dat alle betrokkenen zich hier van bewust zijn. |
Implicaties |
|
Bron | Geen |
Principe OOV02 | Data-analyses zijn transparant, controleerbaar maar niet openbaar. |
---|---|
Rationale | Data-analyses – en in het bijzonder big data-analyses – bieden grote kansen voor de efficiency en effectiviteit van de processen in het gemeentelijk veiligheidsdomein. In tegenstelling tot het verzamelen van gegevens zijn er nog geen goede wettelijke kaders voor het combineren en analyseren van gegevens in een big data context. Big data toepassingen gaan uit van ongericht gebruik van gegevens. Dit kan leiden tot discriminatie, oneerlijke behandeling, ongerichte schending van de privacy van burgers en bruikbaarheid in rechtelijke zaken. De gemeentes moeten daarom kunnen aantonen hoe ze tot bepaalde signalen of conclusies zijn gekomen. Het openbaar maken van deze informatie leidt echter tot ondermijning en smoort de positieve bijdrage van big data-analyses in de kiem. De baseline informatiebeveiliging gemeenten [1] helpt deze informatie te beschermen. Dit staat wel op spanning met de wet open overheid (WOO) waarin juist transparantie wordt afgedwongen. Dit principe biedt, mede op basis van het rapport van de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid [2], een handvat hoe om te gaan met deze uitdaging. |
Implicaties |
|
Bron |
Principe OOV03 | Geautomatiseerde besluitvorming op basis van big data-analyses is niet toegestaan. |
---|---|
Rationale | Big data-analyses zijn per definitie algemene conclusies en structurele patronen. Zonder tussenkomst van een kennisfunctionaris mogen hier nooit besluiten uit worden genomen. Dit is wettelijk niet toegestaan en kan discriminatie en oneerlijke behandeling in de hand werken. |
Implicaties |
|
Bron | WRR95 [2] |
Principe OOV04 | Gemeenten maken afspraken met partners om in het geval van rampen de informatiesluizen op te zetten. |
---|---|
Rationale | In het geval van rampen mogen er geen vertragingen en/of belemmeringen zijn in de informatie-uitwisseling tussen de partners. Gemeenten moeten daarom samen met de partners afspraken maken dat in het geval van rampen de informatie-uitwisseling direct tot stand gebracht wordt. |
Implicaties |
|
Bron | Praktijk afspraken van de veiligheidsregio’s met partners. |
Wetten
Dit onderdeel is in de context van het project ‘domeinarchitectuur openbare orde en veiligheid’ niet opgepakt. De werkgroep beveelt aan om de relatie tussen de taken en de wetten inzichtelijk te maken in een architectuurmodel. Dit geeft een eerste overzicht van de rechtvaardigen en doelbinding van de taken.
Actoren en rollen
Dit onderdeel is in de context van het project ‘domeinarchitectuur openbare orde en veiligheid’ niet opgepakt. De werkgroep beveelt aan om alle spelers in het domein openbare orde en veiligheid in kaart te brengen. Dit helpt om overzicht van het domein te krijgen en met welke partners er samengewerkt kan of moet worden.
Bedrijfsfunctiemodel met subfuncties
Inleiding
In de GEMMA bedrijfsarchitectuur staan bedrijfsfuncties centraal.
Het bedrijfsfunctiemodel van de GEMMA geeft een overzicht van het gehele gemeentelijke takenpakket . Om dit model herkenbaar en goed bruikbaar te maken is er een hiërarchie in aangebracht. Op het hoogste niveau zijn er 8 groepen van functies te onderscheiden: sturing, klant- en keteninteractie en uitvoering. Elke groep bestaat uit generieke bedrijfsfuncties zoals producten en dienstenrealisatie, toezicht en handhaving etc.
Element | Beschrijving |
---|---|
Aanpak specifieke probleemgebieden openbare orde en veiligheid | Het ontwikkelen van aanpakken voor verschillende veiligheid-gerelateerde probleemgebieden. |
Administratieve ondersteuning | Het bieden van ondersteuning bij administratieve taken. |
Afstemming | Het inhoudelijke en procesmatig afstemmen met een partij met wie wordt samengewerkt of waarvan diensten worden betrokken, zodat beiden over de juiste informatie beschikken. |
Automatiseringsmanagement | Het ervoor zorgen dat IT-systemen beschikbaar zijn voor de ondersteuning van de informatievoorziening. |
Beheren openbare orde en veiligheid | Het uitvoeren van werkzaamheden om in geval van verstoringen van de openbare orde adequaat op te kunnen treden. |
Besluitvorming lokale integrale veiligheid | Het besluiten over de manier waarop veiligheid binnen de lokale omgeving integraal kan worden bevorderd. |
Besluitvorming regionale integrale veiligheid | Bestuurlijke besluitvorming voor de bevordering van de regionale veiligheid in samenwerkingsverband met regionale partners. |
Besturing | Het inrichten en uitvoeren van de besluitvormingsprocessen en -structuren en het nemen van strategische besluiten. |
Bewaking | Het vanuit allerlei perspectieven controleren of aan de gewenste doelstellingen en randvoorwaarden wordt voldaan en het zonodig nemen van de juiste corrigerende maatregelen |
Casusregievoering veiligheidsdomein | <geen> |
Communicatiemanagement | Het ervoor zorgdragen dat de organisatie zich op de juiste wijze uit naar interne en externe partijen. |
Compliance management | Het bewaken of processen worden uitgevoerd in lijn met wet- en regelgeving. |
Contactbeheer | Het onderhouden van de relatie met klanten en ketenpartners. |
Data-analyse, verwerking en visualisatie criminaliteit | Het maken van analyses en het presenteren van de resultaten om overzicht en signalen te verkrijgen op het gebied van de bestrijding van georganiseerde criminaliteit. |
Data-analyse, verwerking en visualisatie integrale veiligheid | Het maken van analyses en het presenteren van de resultaten om overzicht en signalen te verkrijgen op het gebied van de integrale veiligheid. |
Dataverwerving georganiseerde criminaliteit | Het verwerven van digitale en niet digitale informatie uit interne en externe bronnen ten behoeve van de bestrijding van georganiseerde criminaliteit. |
Dataverwerving integrale veiligheid | Het verwerven van digitale en niet digitale informatie uit interne en externe bronnen ten behoeve van de integrale veiligheid. |
Economische ontwikkeling | Het ontwikkelen en implementeren van beleid dat betrekking heeft op economische aspecten. |
Financieel management | Het zorgdragen voor alle inkomende en uitgaande financiële stromen. |
Fysieke leefomgeving ontwikkeling | Het ontwikkelen en implementeren van het beleid op het gebied van de fysieke leefomgeving binnen een gemeente. |
Gegevensmanagement | Het geheel van activiteiten om in de gemeente op het juiste moment over de juiste gegevens van de juiste kwaliteit te beschikken. |
Handhaving | Het opleggen van een maatregel in het kader van toezicht en handhaving. |
Horeca vergunningverlening | Het verlenen van vergunningen voor evenementen. |
Huisvesting | Het verlenen van vastgoedgerelateerde diensten, parkeerdiensten en nutsdiensten (gas, water en licht), de planning daarvan en het onderhoud daarop. |
Informatie- en archiefbeheer | Het ervoor zorgdragen dat gegevens beschikbaar blijven zodat het handelen van gemeenten publiek verantwoord kan worden. |
Informatiedeling georganiseerde criminaliteit | Het delen van informatie met partners. Hiervoor is een specifieke taak belegd (bijvoorbeeld bij een informatiemanager) ondersteund door juridische ondersteuning. Op bestuurlijk niveau worden er afspraken gemaakt wat er met wie gedeeld mag worden. Dit speelt o.a. bij de bestrijding van georganiseerde criminaliteit en het plannen, oefenen en bestrijden van rampen. |
Informatiseringsmanagement | Het ervoor zorgen dat informatiebehoeften bekend zijn en zijn vertaald naar gewenste functionaliteiten van de informatievoorziening. |
Informering | Het geven van algemene of persoonlijke informatie of advies. |
Inkoop- en contractmanagement | Het verwerven van middelen en het bewaken van de afspraken hierover met de leverancier. |
Juridische ondersteuning | Het bieden van advies en ondersteuning op het gebied van wet- en regelgeving. |
Kaderbewaking | Het bewaken of processen binnen de zelf opgestelde beperkingen worden uitgevoerd. |
Kaderstelling integrale veiligheid vergunningverlening | Het bepalen van kaders waarbinnen vergunningen afgegeven mogen worden vanuit het perspectief openbare orde en veiligheid. |
Klant- en keteninteractie | Het aangaan van de interactie met de klant en ketenpartners, het ervoor zorgen dat zij over de juiste gegevens en informatie beschikken en het ontvangen van meldingen, verzoeken en gegevens. |
Klantenservice | Het verlenen van service aan dienstenafnemers |
Onderhouden van sociale netwerken | Het onderhouden van relaties in bestaande sociale netwerken van personen en organisaties met als doel het bevorderen van openbare orde en veiligheid. Dit omvat onder andere het voeren van preventieve, persoonlijke gesprekken en het onderhouden van relaties met lokale, sociale organisaties. |
Ondersteuning | Het ervoor zorgen dat de juiste mensen en middelen beschikbaar zijn zodat de overige functies uitgevoerd kunnen worden. |
Ontvangst | Het ontvangen van signalen, gegevens of een verzoek of een melding die aanleiding geeft om een proces te starten of die anderszins bijdraagt aan de uitvoering van het proces. |
Ontwikkeling | Verdere invulling geven aan de gewenste verandering. Ontwikkeling heeft betrekking op de inhoudelijke beleidsterreinen van de gemeente. Het behelst het opstellen van de gewenste portfolio van producten en diensten alsook het verder uitwerken van deze producten en diensten voor de verschillende beleidsterreinen van de gemeente. Ook het doorvoeren van de gewenste (organisatie)veranderingen maakt deze uit van deze functie. |
Ontwikkeling dienstverlening | Het bepalen welke producten en diensten worden geleverd, onder welke voorwaarden dit gebeurt en het doorvoeren hiervan. |
Opdrachtbewaking | Het bewaken of de door een aanbieder geleverde dienst conform afspraken is. |
Opdrachtverstrekking | Het verstrekken van een opdracht aan een aanbieder voor het leveren van een dienst. |
Openbare orde en veiligheidontwikkeling | Het ontwikkelen en invoeren van beleid dat betrekking heeft op openbare orde en veiligheidsaspecten. |
Organisatiekeuze | Het kiezen van een aanbieder voor een bepaalde in te kopen dienst of in het geval van een samenwerking het bepalen van de keuze van een organisatie om mee te gaan samenwerken als gevolg van de strategie van Samenwerkingsvorming |
Organisatieontwikkeling | Het operationaliseren en implementeren van veranderingen in de organisatie. |
Performance management | Het bewaken of processen worden uitgevoerd in lijn met de opgestelde doelstellingen (inhoud en proces). |
Personeelsmanagement | Het ervoor zorgdragen dat er competente medewerkers beschikbaar zijn voor de uitvoering van bedrijfsprocessen. |
Plan- en organisatievorming rampen (koud) | Het maken, toetsen en actualiseren van plannen en de organisatie voor het handelen in het geval van rampen. |
Preventiecampagnes | Het voeren van campagnes gericht op burgers en organisaties met als doel het bevorderen van de veiligheid (bijvoorbeeld inbraakpreventie campagnes en het ondersteunen lokale burgerinitiatieven). |
Producten- en dienstenrealisatie veiligheidsdomein | Het uitvoeren van activiteiten om producten en diensten te leveren binnen het Veiligheidsdomein. |
Projectmanagement | Het plannen, beheren en rapporteren van en over projecten. |
Rampenbestrijding (warm) | Het daadwerkelijk acteren bij crises en rampen conform opgestelde crises- en rampscenario's. |
Rampenoefening en opleiding | Het opleiden, trainen en oefenen van personeel om in geval van rampen adequaat te kunnen handelen. |
Regievoering | Het coördineren van de kwaliteit en levering van uitbestede diensten door aanbieders. |
Risicomanagement | Het bepalen en bewaken van de risico's waaraan de organisatie wordt blootgesteld. |
Samenwerking en participatie | Het actief benutten van ideeën en denkkracht van partners bij het plannen, ontwikkelen, uitvoeren en/of evalueren van gemeentelijk beleid |
Samenwerkingsafspraken partners integrale veiligheid | Het maken van afspraken over samenwerking met partners in de integrale veiligheid. |
Samenwerkingsbewaking | Het bewaken of een samenwerkingsverband verloopt conform verwachtingen en afspraken. |
Samenwerkingsvorming | Het vormen van een samenwerkingsverband met andere organisaties en het maken van de daarbij behorende afspraken. |
Signaalverwerking | Het verwerken van signalen ten aanzien van het betreffende onderwerp |
Sociale ontwikkeling | Het ontwikkelen en implementeren van beleid dat betrekking heeft op sociale aspecten. |
Strategie | Het bepalen welke veranderingen zouden moeten worden doorgevoerd en de doelstellingen die daaraan ten grondslag liggen. |
Sturing | Het richting geven aan de organisatie door het bepalen van de gewenste verandering en de kaders waarbinnen deze verandering moet plaatsvinden, het vormen van samenwerkingsverbanden om hier in vulling aan te geven en het verantwoorden of doelstellingen ook behaald zijn. |
Toezicht | Het uitvoeren van toezicht. |
Toezicht en handhaving veiligheidsdomein | Het uitvoeren van toezicht en handhaving om te zorgen dat vastgestelde regelgeving wordt nageleefd. |
Uitvoering | Het leveren van producten en diensten waar een klant om heeft gevraagd of die anderzijds tot de verantwoordelijkheid van de gemeente behoren. |
Uitvoering Publieksdiensten | Het leveren van gemeentelijke producten en diensten die tot het domein publieksdiensten worden gerekend. |
Uitvoering Sociaal Domein | Het leveren van gemeentelijke producten en diensten die tot het sociaal domein worden gerekend. |
Uitvoering fysieke leefomgeving | Het leveren van gemeentelijke producten en diensten die tot het ruimtelijk domein worden gerekend. |
Uitvoering openbare orde en veiligheid | Het leveren van gemeentelijke producten en diensten die tot het domein openbare orde en veiligheid worden gerekend. |
Veiligheidsdata-analyse | Het verzamelen, transformeren, combineren, analyseren en visualiseren van veiligheid gerelateerde data. |
Veiligheidsinformatie visualisatie | Het visualiseren van de resultaten data analyses in de vorm van dashboards, stoplichten, grafieken etc. |
Veiligheidsmanagement | Het bewaken dat de organisatie voldoet aan alle aspecten van veiligheid en beveiliging. |
Verandermanagement | Het bepalen en managen van grotere veranderingen zodat maximaal wordt bijgedragen aan de doelstellingen. |
Verantwoording | Het rapporteren naar belanghebbenden binnen en buiten de organisatie over de mate waarin wordt voldaan aan verplichtingen en afspraken. |
Vergunningenbeheer evenementen | Het beheren en verlenen van vergunningen voor evenementen. |
Verstrekking | Het leveren van een product of dienst |
Zelfredzaamheidstimulering | Het ondersteunen van de zelfredzaamheidsontwikkeling van burgers |
Model
Het onderstaande model toont het generieke bedrijfsfunctiemodel van de gemeenten met daarop geprojecteerd de bedrijfsfuncties die belangrijk zijn voor het veiligheidsdomein. Specifieke functies zijn in oranje weergegeven, generieke functies die ook belangrijk zijn in het veiligheidsdomein zijn in licht-oranje weergegeven.
OOV01 Bedrijfsfuncties openbare orde en veiligheid (uit model: GEMMA 2) - Toon SVG - Download als csv
Toelichting
De bedrijfsfunctie data-analyse zoals deze nu beschreven is, is een eerste stap richting een informatieknooppunt. Dit concept wordt verder uitgewerkt in het VIK-project zie ook paragraaf 3.2.1 en voor meer details het VIK-project (zie [15]).
Relatie partner- en ketenorganisaties
De relatie met de bedrijfsfuncties van de veiligheidsregios is beschreven in paragraaf 2.2.3. Een deel van de functies uit deze domeinarchitectuur is hier sterk aan gerelateerd.
Bedrijfsfunctiemodel met bedrijfsobjecten
Dit onderwerp is in de context van het project ‘domeinarchitectuur openbare orde en veiligheid’ niet opgepakt. De werkgroep beveelt aan om het informatielandschap in dit domein uit te werken. Dit geeft een globaal inzicht waar, welke informatie gebruikt wordt en/of beschikbaar is.
Bedrijfsfunctiemodel met Referentiecomponenten
Inleiding
Voor het uitvoeren van bedrijfsfuncties wordt er vaak gebruikt gemaakt van ondersteunende softwarepakketten. Om gemeenten te ondersteunen in de keuze welke softwarepakketten geschikt zijn voor de ondersteuning van hun bedrijfsfuncties heeft KING een softwarecatalogus opgebouwd. De softwarecatalogus geeft invulling aan de referentiecomponenten die bedrijfsfuncties ondersteunen.
Referentiecomponenten zijn door KING beschreven voor zowel specifieke als generieke functionaliteit. Leveranciers van gemeentelijke informatiesystemen kunnen via hun softwareproducten één of meer referentiecomponenten realiseren. Bij de doorontwikkeling van de referentiecomponenten worden toevoegingen en wijzigingen getoetst op basis van de definitie en beoordelingscriteria.
In deze paragraaf wordt specifiek gekeken welke referentiecomponenten geïdentificeerd kunnen worden in het openbare orde en veiligheidsdomein. Deze zullen in de GEMMA worden opgenomen en zullen in de softwarecatalogus de softwarepakketten worden opgenomen die hier invullen aan geven.
Applicatiecomponenten
De referentiecomponenten die gebruikt worden ter ondersteuning van de bedrijfsfuncties zijn opgesomd in de onderstaande tabel.
Element | Beschrijving |
---|---|
Agressieregistratie-component | Component voor het registreren van agressie en geweld tegen ambtenaren met een publieke taak. |
CRIB-component | Component voor slachtofferregistratie bij een ramp. |
Cameratoezichtcomponent | Component voor toezicht in de openbare ruimte met behulp van camera's |
Crisismanagementcomponent | Component voor ondersteuning crisis- en rampencoördinatie |
Data-analyse criminaliteit component | Component voor het combineren en analyseren van data met specifieke functionaliteit voor patroonherkenning specifiek voor criminaliteit. |
Data-laad-en-transformatiecomponent | Component voor het laden, controleren en transformeren van data naar een centraal datawarehouse inclusief mogelijkheden voor handmatige invoer. |
Data-warehousecomponent | Component om actuele en historische gegevens gestructureerd op te slaan voor analyses en rapportages. |
Managementinformatiecomponent | Component voor het ontwikkelen, publiceren en uitvoeren van managementanalyses en rapportages. |
Mobiel-toezicht-en-handhavingcomponent | Component voor mobiel toezicht en handhaving in de openbare ruimte (ruimtelijk domein en openbare orde en veiligheid) |
Samenwerkingscomponent | Component voor het op afstand, onafhankelijk van elkaar, gecoördineerd samen werken aan een gemeenschappelijk doel. |
Veiligheidsmanagementcomponent | Component voor het in beeld brengen van potentiële veiligheidsrisico's ten aanzien van personen. |
Vergunning- Toezicht- Handhavingcomponent | Component voor het ondersteunen van diverse soorten vergunningverlening. |
Kandidaat referentiecomponenten die nog geen plaats hebben zijn opgenomen in de onderstaande tabel. Hiervan zal in een komende iteratie bepaald moeten worden of ze opgenomen moeten worden of afgevoerd.
Referentiecomponent | Definitie | Opmerking | Voorbeeld |
---|---|---|---|
Cameratoezichtcomponent | Component voor toezicht in de openbare ruimte met behulp van camera’s | ||
Gedwongen-opname-component | Valt binnen het sociaal domein | Webtool gedwongen opname | |
Bedrijfsobjecten component | Inspectieview is een virtueel dossier voor inspecteurs om informatie over inspectieobjecten te raadplegen. | Inspectieview |
Model
OOV02 Bedrijfsfuncties openbare orde en veiligheid met referentiecomponenten (uit model: GEMMA 2) - Toon SVG - Download als csv
Toelichting
Voor de bedrijfsfunctie ‘gegevensanalyse’ worden verschillende informatiebronnen gebruikt. Deze worden in het model niet expliciet genoemd. De onderstaande lijst geeft een niet-limitatieve opsomming:
- Basisregistraties
- Kernregistraties
- Zaakregistratie
- Door derden aangeleverde informatie (bijvoorbeeld de politie)
- Data en/of signalen uit het ‘internet of things’ (zie paragraaf 2.3) en social listening (zie paragraaf 2.4)
- Etc.
Applicatiefuncties met applicatiecomponenten
Applicatiefuncties
Het bestaansrecht van applicaties is dat ze bepaalde functionaliteit aan een gebruiker bieden ten behoeve van het ondersteunen van een bedrijfsproces of -functie. Het model in dit hoofdstuk geeft aan welke applicatiecomponenten gebruikt worden voor welke (applicatie)functies.
Element | Beschrijving | Elementtype |
---|---|---|
Aanleveren van informatie | Applicatieservice die een gemeente beschikbaar stelt aan ketenpartners om informatie aan te leveren, zoals statistische en verantwoordingsinformatie | ApplicationService |
Aanmaken en geautomatiseerd uitvoeren processen | Applicatieservice voor het uitvoeren en automatiseren van processen | ApplicationService |
Aanvragen van producten en diensten | Applicatieservice waarmee burgers of ondernemers producten of diensten kunnen aanvragen en eventueel gewenste aanvullende informatie toe kunnen voegen. | ApplicationService |
Afrekenen van producten en diensten | Applicatieservice die burgers of bedrijven in staat stelt om afgenomen producten of diensten, bijbehorende leges of andere verschuldigde bedragen af te rekenen. | ApplicationService |
Afsprakenbeheercomponent | Component voor het maken van afspraken tussen burgers, bedrijven en ambtenaren. | ApplicationComponent |
Agressieregistratie-component | Component voor het registreren van agressie en geweld tegen ambtenaren met een publieke taak. | ApplicationComponent |
Analyseren van grote hoeveeheden criminaliiteisdata | Het combineren en analyseren van grote hoeveelheden criminaliteitsdata voor het verkrijgen van voorgedefinieerde of nieuwe inzichten. | ApplicationService |
Antwoord voor Bedrijven (en berichtenbox) | Landelijke website. Antwoord voor Bedrijven is hét startpunt van de overheid voor ondernemers. Bedrijven zien in een oogopslag met welke regels, vergunningen en belastingen ze te maken krijgen en de subsidies die ze kunnen aanvragen. De Berichtenbox voor bedrijven is een beveiligd e-mailsysteem tussen ondernemers en de overheid. | ApplicationComponent |
Archiefbeheercomponent | Component voor het systematisch beheren en onderhouden van informatieobjecten. | ApplicationComponent |
Archiefportaalcomponent | Component om een digitale en gedigitaliseerde collectie en/of archief te ontsluiten naar het publiek. | ApplicationComponent |
Archiefregistratiecomponent | Component dat functioneert als een digitale archiefbewaarplaats voor blijvend en langdurig te bewaren informatieobjecten | ApplicationComponent |
Archiveren van informatieobjecten | Applicatieservice voor het in bewaring geven en beheren van informatieobjecten. | ApplicationService |
BPM-engine-component | Component voor opslag en uitvoering van vooraf geconfigureerde processen. | ApplicationComponent |
BRI - Basisregistratie Inkomen | Landelijk voorziening Basisregistratie Inkomen (BRI) | ApplicationComponent |
BRK - Basisregistratie Kadaster | De Basisregistratie Kadaster (BRK) bestaat uit de kadastrale registratie en de kadastrale kaart. De digitale kadastrale kaart toont in één oogopslag de ligging van de kadastrale percelen. | ApplicationComponent |
BRK-PB - Basisregistratie Kadaster Publiekrechtelijke Beperkingenbesluiten | Landelijke registratie van publiekrechtelijke beperkingen die op een bepaald perceel rusten. | ApplicationComponent |
BRO - Basisregistratie Ondergrond | Landelijke voorziening Basisregistratie Ondergrond (voorheen ook wel DINO) | ApplicationComponent |
BRT - Basisregistratie Topografie | Landelijke voorziening Basisregistratie Topografie | ApplicationComponent |
BRV - Basisregistratie Voertuigen | In de Basisregistratie Voertuigen worden gegevens vastgelegd over voertuigen en de eigenaren daarvan. Uit de registratie verstrekt de RDW (Dienst Wegverkeer) informatie aan burgers en bedrijven. De gegevens zijn landelijk beschikbaar voor overheidsinstanties, zoals de politie en de Belastingdienst. | ApplicationComponent |
Basisregistraties | Groepering van bij wet als basisregistratie aangemerkte registraties. | Grouping |
Bedrijfsproces beheercomponent (BPM) | Component voor het definiëren, monitoren en analyseren van bedrijfsprocessen. | ApplicationComponent |
Bedrijven- en instellingen-registratiecomponent | Component voor het registreren van KvK-inschrijvingen vestigingen, activiteiten en werkgelegenheid conform LISA | ApplicationComponent |
Beheren van afspraken | Applicatieservice waarmee afspraken vastgelegd kunnen worden. Afspraken kunnen geïnitieerd worden door de burger en/of door de gemeente. | ApplicationService |
Beheren van documenten | Applicatieservice voor het beheren van documenten. Hieronder valt het aanmaken, bijwerken en verwijderen van documenten, alsmede functionaliteit voor het metadateren en ondertekenen van documenten | ApplicationService |
Beheren van e-formulieren | Applicatieservice voor het aanmaken, ontwerpen, wijzigen en verwijderen van elektronische formulieren en interactieve vraag-antwoord dialogen. | ApplicationService |
Beheren van klantcontacten | Applicatieservice waarmee klantcontacten vastgelegd kunnen worden. Klantcontacten kunnen geïnitieerd worden door de burger en/of door de gemeente. | ApplicationService |
Beheren van managementinformatie | Applicatieservice voor het creëren en tonen van managementinformatie. Hieronder valt functionaliteit voor het integreren van gegevens en het maken en tonen van standaard en custom rapportages of trendanalyses. | ApplicationService |
Beheren van processen | Applicatieservice voor het definiëren, monitoren en analyseren van processen . | ApplicationService |
Beheren van producten en diensten | Applicatieservice voor het beheren en publiceren van informatie over producten en diensten die door de gemeente worden aangeboden, bijvoorbeeld over het aanvraagproces, de voorwaarden om in aanmerking te komen of de prijs. Vaak wordt dit een producten- en dienstencatalogus (PDC) genoemd. | ApplicationService |
Beheren van webcontent | Applicatieservice voor het beheren en publiceren van webcontent. | ApplicationService |
Beheren van zaken | Applicatieservice voor het aanmaken van zaken, het tonen en bijwerken van zaakgegevens en bijbehorende documenten alsmede het plannen en agenderen van zaken | ApplicationService |
Berekenen van relatienetwerken | Aan de hand van specialistische algoritmen kunnen afleiden van relationele netwerken tussen personen. | ApplicationService |
Beschikbaarstellen van informatieobjecten | Applicatieservice voor het actief aan het publiek beschikbaarstellen van informatieobjecten | ApplicationService |
CRIB-component | Component voor slachtofferregistratie bij een ramp. | ApplicationComponent |
Cameratoezichtcomponent | Component voor toezicht in de openbare ruimte met behulp van camera's | ApplicationComponent |
Certificering/PKI-overheid | <geen> | ApplicationComponent |
Cocreatiecomponent | Component voor het digitaal laten deelnemen van burgers aan het gezamenlijk maken en/of toetsen van nieuwe of bestaande plannen en beleid. | ApplicationComponent |
Crisismanagementcomponent | Component voor ondersteuning crisis- en rampencoördinatie | ApplicationComponent |
DKD - Digitaal Klant Dossier (Suwinet) | Het Digitiaal Klantdossier wordt gebruikt door gemeenten, SVB, UWV en diverse andere overheidsinstellingen binnen de sociale sector om gegevens over werkzoekenden en uitkeringsgerechtigden bij te houden en met elkaar te delen. Het dossier dient ertoe om professionals binnen de keten werk en inkomen toegang te geven tot alle digitale gegevens die relevant zijn voor de werkzaamheden van deze instellingen. | ApplicationComponent |
DROP - Decentrale Regelgeving en Officiële Publicaties | Met DROP kunt u zowel uw regelgeving bekendmaken en consolideren, als ook kennisgevingen over bijvoorbeeld vergunningen publiceren. | ApplicationComponent |
Data-analyse criminaliteit component | Component voor het combineren en analyseren van data met specifieke functionaliteit voor patroonherkenning specifiek voor criminaliteit. | ApplicationComponent |
Data-laad-en-transformatiecomponent | Component voor het laden, controleren en transformeren van data naar een centraal datawarehouse inclusief mogelijkheden voor handmatige invoer. | ApplicationComponent |
Data-warehousecomponent | Component om actuele en historische gegevens gestructureerd op te slaan voor analyses en rapportages. | ApplicationComponent |
Dienstverlening | Groepering van landelijke portalen gericht op informatieverstrekking en dienstverlening aan inwoners en ondernemers | Grouping |
DigiD | Landelijk systeem voor authenticatie van burgers. | ApplicationComponent |
Digilevering | Digilevering is een centrale, landelijke voorziening voor actuele en accurate berichtuitwisseling over gebeurtenissen. | ApplicationComponent |
Digimelding | Landelijke voorziening waar overheden bij gerede twijfel vermeende onjuistheden in de gegevens van Basisregistraties kunnen terugmelden aan de bronhouders van die Basisregistraties. De Beperkte Laagdrempelige Terugmeldvoorzieningen (Digimelding BLT) is een webportaal waarop gemeenten (en andere afnemers) kunnen inloggen om een melding in te voeren. | ApplicationComponent |
Digipoort | Digipoort is een centrale voorziening in de infrastructuur van de e-overheid, waarop overheden en bedrijven kunnen aansluiten om gemakkelijk en betrouwbaar gegevens met elkaar te kunnen uitwisselen. | ApplicationComponent |
Digitaal ondertekenen documenten | Applicatieservice voor het digitaal ondertekenen van documenten. | ApplicationService |
Digitale-handtekeningcomponent | Component om de de authenticiteit te borgen van gekwalificeerde digitale handtekeningen | ApplicationComponent |
Digitaliseren van documenten | Applicatieservice voor het digitaliseren van papieren documenten. Applicatieservice om papieren documenten te scannen (digital-reborn), eventueel verder te digitaliseren (tekstherkenning) en in een digitaal formaat op te slaan. | ApplicationService |
Distribueren en synchroniseren van gegevens | Applicatieservice voor het (door)leveren van gegevens van een bron aan binnengemeentelijke afnemende applicaties. Afnemers krijgen gegevens geleverd op basis van abonnementen die door de afnemers zijn ingesteld. | ApplicationService |
Documentbeheercomponent | Component voor het inzien en beheren van documenten. | ApplicationComponent |
Documentcreatiecomponent | Component voor het aanmaken van documenten waarbij vaste teksten/templates worden gecombineerd met gegevens. | ApplicationComponent |
Documentregistratiecomponent | Component voor opslag en ontsluiting van documenten en daarbij behorende metadata. | ApplicationComponent |
Duurzaam opslaan en ontsluiten informatieobjecten | Applicatieservice voor het duurzaam opslaan, in stand en toegankelijk houden van informatieobjecten. | ApplicationService |
E-formulieren publicatie-en-beheercomponent | Component voor het ontwikkelen, publiceren, laten invullen, indienen en bevestigen van elektronische formulieren. | ApplicationComponent |
E-herkenning voor bedrijven | Landelijk systeem voor authenticatie van bedrijven inclusief bijbehorend machtigingen register. | ApplicationComponent |
Formatteren en routeren van procesoutput | Applicatieservice voor het routeren van procesoutput (berichten, documenten) naar diverse kanalen, zoals berichtenbox, e-mail of printer. | ApplicationService |
GBA-V (Verstrekkingsvoorziening) | Landelijke voorziening GBA-V. GBA verstrekkingen voor het afnemers. | ApplicationComponent |
GGK - Gemeentelijk Gegevensknooppunt | Het Gemeentelijk Gegevensknooppunt is een onderdeel van de infrastructuur voor gemeenten, zorgaanbieders en andere ketenpartners in het sociaal domein. Het GGK ondersteunt de uitwisseling van berichten over Wmo en Jeugdhulp. | ApplicationComponent |
Gebruikersbeheercomponent | Component voor de opslag en ontsluiting van identiteiten van gebruikers en de rechten die zij hebben. | ApplicationComponent |
Gedeelde generieke applicatieservices | Een groep gedeelde generieke applicatieservices die voornamelijk ten dienste staat aan andere applicatiefuncties. | Grouping |
Gegevens | Groepering van landelijke voorzieningen voor het beschikbaarstellen van basisgegevens voor gebruik in overheidsprocessen. | Grouping |
Gegevensdistributiecomponent | Component voor distributie van gemeentelijke basis-, en optioneel, kerngegevens naar afnemende applicaties binnen de gemeente. Het gegevensdistributiesysteem wordt gevoed vanuit applicaties die basis- en kerngegevens onderhouden. | ApplicationComponent |
Gegevensmagazijncomponent | Component voor opslag en ontsluiting van basis- en aangehaakte gegevens. | ApplicationComponent |
Geleiden van klanten | Applicatieservice voor het stapsgewijs leiden van klanten naar het juiste product. | ApplicationService |
Genereren van documenten | Applicatieservice voor het genereren van documenten | ApplicationService |
Generiek zaakafhandelcomponent | Component voor het afhandelen van zaken van alle typen. | ApplicationComponent |
Generieke applicatieservices voor gemeente | Een groep met applicatieservices voor de gemeente zelf. Deze groep bestaat uit generieke applicatieservices die in veel gemeentelijke processen/domeinen/bedrijfsfuncties inzetbaar is. | Grouping |
Generieke applicatieservices voor inwoners en ondernemers | Een groep applicatieservices voor klanten van de gemeente: inwoners en ondernemers. Met deze applicatieservices stelt de gemeente haar klanten in staat om dingen te doen. | Grouping |
Generieke applicatieservices voor ketenpartners | Functionaliteit die de gemeente aanbiedt aan ketenpartners om zaken met de gemeente af te kunnen handelen. | Grouping |
Generieke digitale infrastructuur (GDI) | De GDI is een groepering van digitale producten, standaarden en voorzieningen voor het veilig en betrouwbaar inloggen voor Nederlandse burgers en bedrijven bij de (semi-)overheid en de beschikbaarheid van een aantal basisgegevens voor het gebruik in overheidsprocessen. | Grouping |
Identificatie en authentificatie | Groepering van landelijke voorzieningen voor het veilig en betrouwbaar inloggen voor Nederlandse burgers en bedrijven | Grouping |
Innen eigen bijdrage Wmo en Wtcg (CAK) | Het berekenen en innen van de eigen bijdrage voor zorg in het kader van de Wmo en Wtcg. | ApplicationComponent |
Interconnectiviteit | Groepering van landelijke voorzieningen gericht op informatie-uitwisseling tussen overheidsorganisaties en/of ketenpartners | Grouping |
Inwinnen en routeren van notificaties | Applicatieservice voor het ontvangen en routeren van notificaties van bronsystemen naar gemeentelijke afnemers. Applicatieservice omvat het inwinnen van configuratie van bronnen en afnemers, instellen van abonnementen van afnemers, ontvangst en routering van notificaties en logging van ontvangen en gerouteerde signalen | ApplicationService |
JUBES - JUstitie BErichten Service | De JUstitie BErichten Service (JUBES) faciliteert de informatie-uitwisseling tussen gemeentelijke partijen en justitiële partijen. | ApplicationComponent |
KLIC service - Kabels en Leidingen | De Kadaster Dienst KLIC is de schakel tussen gravers en netbeheerders voor de uitwisseling van informatie over kabels en leidingen | ApplicationComponent |
KNOOP- Gegevensknooppunt voor (Basis)registraties | KNOOP is het knooppunt voor gegevens uit (Basis)registraties en landelijke voorzieningen. Deze gegevens worden gestandaardiseerd en in samenhang aangeboden aan gemeenten, provincies, waterschappen, omgevingsdiensten en belastingsamenwerkingen. | ApplicationComponent |
Kascomponent | Component waarmee financiële transacties aan de balie kunnen worden afgehandeld. | ApplicationComponent |
Ketenpartner-portaalcomponent | Component voor het toegang geven van ketenpartners tot voor hen bestemde diensten | ApplicationComponent |
Klantgeleidingcomponent | Component voor het ondersteunen van klanten bij het vinden van de gewenste dienstverlening. | ApplicationComponent |
Klanttevredenheidcomponent | Component waarmee tevredenheid van klanten over dienstverlening kan worden gemeten en vastgelegd | ApplicationComponent |
Klanttevredenheidsmeting en analyse | Applicatieservice om te meten hoe tevreden afnemers zijn over dienstenlevering | ApplicationService |
LV-BAG - Basisregistratie Adressen en Gebouwen | Landelijke voorziening Basisregistraties Adressen en Gebouwen. Gemeenten zijn bronhouder van de BAG en stellen informatie uit deze registratie beschikbaar via de Landelijke Voorziening BAG (LV BAG). Het Kadaster beheert de LV BAG. | ApplicationComponent |
LV-BGT - Basisregistratie Grootschalige Topografie | Landelijke voorziening Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT). De voorloper GBKN gaat op in de BGT. De BGT is de gedetailleerde grootschalige basiskaart (digitale kaart) van heel Nederland, waarin op een eenduidige manier de ligging van alle fysieke objecten zoals gebouwen, wegen, water, spoorlijnen en (landbouw)terreinen is geregistreerd. De gemeenten zijn samen met Provincies, Waterschappen, Rijkswaterstaat, Pro Rail, Ministerie van Defensie en het Ministerie van EL&I bronhouders. | ApplicationComponent |
LV-WOZ - Basisregistratie Waardering Onroerende Zaken | De Landelijke Voorziening WOZ (LV WOZ) is de centrale voorziening waaruit WOZ-gegevens uit alle gemeenten verkregen kunnen worden. | ApplicationComponent |
Machine learning criminaliteitsdata | Het geautomatiseerd voorspellen op basis van grote hoeveelheden criminaliteit gerelateerde data, profielen, resultaten in het verleden en het verbeteren van deze voorspellingen op basis van feedback uit eerdere voorspellingen. | ApplicationService |
Maken en tonen van rapportages | Applicatieservice voor het definiëren en tonen van rapportages op basis van de beschikbare dataset(s). | ApplicationService |
Maken van afspraken | Applicatieservice voor burgers, bedrijven en instellingen om afspraken te maken met de gemeente, bijvoorbeeld in het kader van werken op afspraak. | ApplicationService |
Managementinformatiecomponent | Component voor het ontwikkelen, publiceren en uitvoeren van managementanalyses en rapportages. | ApplicationComponent |
Medewerker-registratiecomponent | Component voor de opslag en ontsluiting van de gegevens van voor de gemeente werkzame personen. | ApplicationComponent |
MijnOverheid.nl | Landelijke website voor burgers. MijnOverheid is de persoonlijke website voor overheidszaken. De burger kan hier zien hoe hij is geregistreerd bij de overheid, berichten van de overheid ontvangen en overzicht houden van zijn zaken met de overheid. | ApplicationComponent |
Mijngemeentecomponent | Component die via webtechnologie veilig toegang biedt tot persoonlijke informatie en gepersonaliseerde digitale dienstverlening. | ApplicationComponent |
Mobiel-toezicht-en-handhavingcomponent | Component voor mobiel toezicht en handhaving in de openbare ruimte (ruimtelijk domein en openbare orde en veiligheid) | ApplicationComponent |
NHR - Handelsregister | Het Handelsregister is de basisregistratie waarin alle bedrijven en rechtspersonen ingeschreven staan. Alle andere organisaties die deelnemen aan het economisch verkeer staan ook in dit register. | ApplicationComponent |
Nationaal Parkeer Register | Het Nationaal Parkeer Register (NPR) is een landelijke database, beheerd door de RDW, waarin alle actuele parkeerrechten op kenteken geregistreerd staan. Het NPR biedt de noodzakelijke basisinfrastructuur waarmee gemeenten stap voor stap hun parkeerdiensten kunnen digitaliseren. | ApplicationComponent |
Notificatierouteringcomponent | Component voor ontvangen van notificaties van bronsystemen en het routeren daarvan naar geabonneerde afnemers. | ApplicationComponent |
OLO - OmgevingsLoket Online | Het landelijk loket voor de omgevingsvergunning en de watervergunning (Wabo) | ApplicationComponent |
Ondernemersplein.nl | Via Ondernemersplein.nl vindt u informatie van de (semi-)overheid die u nodig heeft om te ondernemen. Ondernemersplein.nl bevat informatie van wetgeving tot belastingregels en van subsidies tot branche-informatie. | ApplicationComponent |
Ondernemingsdossier | <geen> | ApplicationComponent |
Ondersteunen beheren van veiligheidsrisico's | Het ondersteunen van de registratie en beheer van veiligheidsrisico's. | ApplicationService |
Ondersteunen coördinatie crises en rampen | Ondersteunen van de coördinatie van alle betrokken partners bij crises en rampen. | ApplicationService |
Ondersteunen handhaving vergunningen openbare orde en veiligheid | Het op basis van en in het verlengde van het vergunningverleningproces openbare orde en veiligheid ondersteunen van de handhaving hiervan. | ApplicationService |
Ondersteunen slachtoffer registratie | Het ondersteunen van de registratie van slachtoffers bij rampen. | ApplicationService |
Ondersteunen van burgerparticipatie | Applicatieservice waarmee ingespeeld kan worden op ideeën en denkkracht van inwoners. Via burgerparticipatie worden bewoners uit de wijk samenwerkingspartners bij planning, ontwikkeling, uitvoering en/of evaluatie van beleid. Het doel van burgerparticipatie kan verschillen, er is geen vast format voor; de uitkomst ervan staat niet vast. | ApplicationService |
Ondersteunen van digitaal samenwerken | Applicatieservice voor het ondersteunen van het digitaal samenwerken in team verband. | ApplicationService |
Ondersteunen van factuur en declaratieindiening | Applicatieservice die een gemeente beschikbaar stelt aan ketenpartners om facturen of declaraties (bij voorkeur elektronisch) in te kunnen dienen. | ApplicationService |
Ondersteunen van handhaving | Deze applicatieservice is bedoeld om de processen voor handhaving te ondersteunen. | ApplicationService |
Ondersteunen van registreren agressiegevallen | Registratie en beheer van agressiegevallen en geweld tegen ambtenaren met een publieke taak. | ApplicationService |
Ondersteunen van toezicht | Deze applicatieservice is bedoeld om de processen van toezicht te ondersteunen. | ApplicationService |
Ondersteunen vergunningverlening openbare orde en veiligheid | Het ondersteunen van het gehele vergunningverleningproces (met o.a. ontvangen, behandelen, besluiten, bezwaren) voor vergunningen in het openbare orde en veiligheidsdomein. | ApplicationService |
Onlinebetalingcomponent | Component voor het online kunnen betalen. | ApplicationComponent |
Open-data-portaalcomponent | Component waarmee open data gestructureerd beschikbaar wordt gesteld aan geïnteresseerde afnemers. | ApplicationComponent |
Openbare orde en veiligheid applicatieservices voor inwoners en ondernemers | <geen> | Grouping |
Openbare orde en veiligheid applicatieservices voor gemeente | Een groep met openbare orde en veiligheid domeinspecifieke applicatieservices voor de (medewerkers) van de gemeente | Grouping |
Openbare orde en veiligheid applicatieservices voor ketenpartners | <geen> | Grouping |
Outputmanagementcomponent | Component voor het routeren van de output van processen naar het (de) juiste kana(a)len, waarbij rekening gehouden wordt met de klantvoorkeuren. | ApplicationComponent |
Overheid.nl | In verschillende onderdelen van Overheid.nl wordt informatie aangeboden die afkomstig is van andere overheidsorganisaties. Deze organisaties zijn zelf verantwoordelijk voor hun gegevens. | ApplicationComponent |
PDOK - Publieke Dienstverlening op de Kaart | Publieke Dienstverlening Op de Kaart (PDOK) ontsluit digitale geo-informatie van de overheid. Dit ontsluiten gebeurt via een centrale voorziening: het PDOK Loket. De data is beschikbaar als data services of als downloadbare bestanden. Voor meer informatie zie https://www.pdok.nl/nl/pdok-producten | ApplicationComponent |
PIVA - Persoonsinformatie-voorziening Nederlandse Antillen en Aruba | Systeem dat zorg draagt voor de communicatie van de gemeentelijke GBA-applicatie met de Landelijke Voorziening PIVA-V en evt. het raadplegen daarvan. Deze referentiecomponent wordt vervangen door de standaard WSDL. Zie PIVA-V koppelvlak. | ApplicationComponent |
Polisadministratie (doorontwikkeling naar BLAU opgeschort) | Landelijke voorziening Basisregistratie lonen, arbeids- en uitkeringsverhoudingen (BLAU). | ApplicationComponent |
Producten-en-dienstencataloguscomponent | Component voor het onderhouden van gegevens over producten en diensten en het (interactief) presenteren daarvan aan burgers en bedrijven. | ApplicationComponent |
Publiceren gemeentelijke producten en diensten | Applicatieservice voor het publiceren van een overzicht van de beschikbare gemeentelijke producten en diensten en de bijbehorende modaliteiten. | ApplicationService |
RNI - Registratie Niet Ingezetenen | Landelijke voorziening Registratie Niet Ingezetenen (RNI). Samen met de nieuwe GBA vormt dit de nieuwe Basisregistratie Personen (BRP) | ApplicationComponent |
Regelhulp.nl | Regelhulp is een digitale wegwijzer van de overheid voor iedereen die op zoek is naar zorg of ondersteuning. Het webportaal bevat actuele informatie op het gebied van zorg, welzijn, opvoeden en opgroeien, en sociale zekerheid. | ApplicationComponent |
Registreren en delen van AVG logging | Applicatieservice voor het opslaan en ontsluiten van logrecords die door informatiesystemen zijn aangemaakt. | ApplicationService |
Registreren en delen van basisgegevens | Applicatieservice voor het registreren en naar applicaties ontsluiten van basis- en aangehaakte gegevens. | ApplicationService |
Registreren en delen van documenten | Applicatieservice voor het registreren en delen van documenten | ApplicationService |
Registreren en delen van gegevenssets | Applicatieservice voor het registreren, delen en integreren van actuele en historische gegevens uit verschillende bronnen en het ontsluiten hiervan naar andere applicaties. | ApplicationService |
Registreren en delen van identiteiten en autorisaties | Applicatieservice ten dienste van applicaties voor het beheren van identiteiten, rollen en autorisaties van gebruikers. | ApplicationService |
Registreren en delen van kerngegevens | Applicatieservice voor het registreren en delen van kerngegevens | ApplicationService |
Registreren en delen van servicebeschrijvingen | Applicatieservice voor het registreren en delen van beschrijvingen van (web)services | ApplicationService |
Registreren en delen van terugmeldingen | Applicatieservice voor het melden van gerede twijfel over de juistheid van over gegevens aan de desbetreffende bronhouders. Dit terugmelden kan zowel voor gegevens uit binnengemeentelijke registraties als voor gegevens uit landelijke basisregistraties. | ApplicationService |
Registreren en delen van zaaktypen | Applicatieservice voor het opslaan en naar andere applicaties ontsluiten van zaaktypegegevens. | ApplicationService |
Registreren en delen van zaken | Applicatieservice voor het registreren en aan applicaties beschikbaar stellen van zaakgegevens. Deze applicatieservice levert zowel diensten aan de specifieke applicatieservices van de gemeente (beheren zaken, inzage in lopende zaken voor de professional) als aan de applicatieservices voor de burger (tonen en bijwerken lopende zaken) | ApplicationService |
Relatiebeheercomponent (CRM) | Component voor het onderhouden van relaties met klanten of organisaties. | ApplicationComponent |
Risicokaart.nl | De risicokaart geeft een zo actueel en volledig mogelijk beeld van risico's in uw omgeving (Risicokaart.nl). | ApplicationComponent |
Risicoregister gevaarlijke stoffen | De risicosituaties worden vastgelegd in het landelijke Register Risicosituaties Gevaarlijke Stoffen (RRGS), dat tegenwoordig door het IPO wordt beheerd. | ApplicationComponent |
Routeren en transformeren van berichten | Applicatieservice voor het uitwisselen, transformeren en routeren van berichten | ApplicationService |
Ruimtelijke plannen | Landelijke registratie voor ruimtelijke plannen. | ApplicationComponent |
SVB-BGT services en portaal | Landelijk systeem voor het assembleren van aanleveringen van bronhouders voor de basisregistratie grootschalige topografie. Het Samenwerkingsverband van Bronhouders (SVB) realiseert hiervoor een webportaal en later webservices waar de bestanden kunnen worden aangeleverd. | ApplicationComponent |
Samenwerkende Catalogi verwijsregister | Een virtuele catalogus of verwijsregister met informatie over producten en diensten van overheidsorganisaties. | ApplicationComponent |
Samenwerkingscomponent | Component voor het op afstand, onafhankelijk van elkaar, gecoördineerd samen werken aan een gemeenschappelijk doel. | ApplicationComponent |
Scanning-en-imagingcomponent | Component voor het digitaliseren van gegevens van een analoge naar een digitale gegevensdrager. | ApplicationComponent |
Sectorale dienstverlening | Groepering van domeinspecifieke portalen gericht op informatieverstrekking en dienstverlening aan inwoners en ondernemers | Grouping |
Sectorale digitale infrastructuur | Groepering van domeinspecifieke centrale voorzieningen | Grouping |
Sectorale interconnectiviteit | Groepering van domeinspecifieke centrale voorzieningen gericht op informatie-uitwisseling tussen overheidsorganisaties en/of ketenpartners | Grouping |
Sectorale registraties | Groepering van centrale voorzieningen voor het registreren en ontsluiten van domeinspecifieke gegevens | Grouping |
Servicebuscomponent | Component voor het routeren, transformeren en eventueel orkestreren van berichten tussen applicaties. | ApplicationComponent |
Serviceregistercomponent | Component voor het ontsluiten van binnen de gemeente beschikbare webservices | ApplicationComponent |
Softwarecatalogus.nl | Voorziening ter bevordering van de markttransparantie van de gemeentelijke software | ApplicationComponent |
Stelselvoorzieningen | Groepering van standaarden en voorzieningen voor een veilige en betrouwbare gegevensuitwisseling | Grouping |
TMV - GBA Terugmeldvoorziening | Gemeentelijk systeem dat de koppeling realiseert met de landelijke TMV, de voorloper van Digimelding voor het terugmelden op GBA. | ApplicationComponent |
Terugmeldingen-registratiecomponent | Component voor het doen van terugmeldingen over gegevens bij twijfel aan de juistheid daarvan. | ApplicationComponent |
Tonen en bijwerken lopende zaken en mijn gegevens | Applicatieservice waarmee een burger of bedrijf zijn gegevens kan inzien, lopende zaken kan volgen en waarmee persoonlijke gegevens, zoals het e-mail adres of telefoonnummer, kan worden gewijzigd. De burger kan aanlopende zaken documenten toevoegen en gegevens aanvullen. Dit kan (op termijn) worden ingevuld via mijnoverheid.nl. | ApplicationService |
Tonen van (web)content | Applicatieservice voor het tonen van webcontent aan burgers en bedrijven. | ApplicationService |
VNG Realisatie gemeentelijke ondersteuning | Groepering van centrale voorzieningen die door de VNG beschikbaar worden gesteld aan gemeenten | Grouping |
Veiligheidsmanagementcomponent | Component voor het in beeld brengen van potentiële veiligheidsrisico's ten aanzien van personen. | ApplicationComponent |
Vergunning- Toezicht- Handhavingcomponent | Component voor het ondersteunen van diverse soorten vergunningverlening. | ApplicationComponent |
Verwerkingenloggingcomponent | Component voor het centraal vastleggen van gegevens over de activiteiten die gebruikers uitvoeren met vertrouwelijke gegevens. | ApplicationComponent |
Verzamelen en ontsluiten van open data | Applicatieservice waarmee open data worden ontsloten naar applicaties of apps. | ApplicationService |
Waarstaatjegemeente.nl | Waarstaatjegemeente.nl is een website waar gemeenten hun eigen prestaties meten en vergelijken met die van andere gemeenten. Op Waarstaatjegemeente.nl staan gegevens van gemeenten. Dit zijn 'harde cijfers’, zoals de hoogte van leges, én oordelen van burgers. | ApplicationComponent |
Webcontentpublicatie- en beheercomponent | Component voor het publiceren van informatie op de gemeentelijke website en het integreren van gespecialiseerde systemen. | ApplicationComponent |
Werkgeversinstrumentgids | Publieke instrumentengids met regelingen voor werkgevers voor het aannemen van personeel. | ApplicationComponent |
Werkzoekendeninstrumentgids | Besloten instrumentengids met aanbod voor werkzoekenden ter ondersteuning van het vinden van werk. | ApplicationComponent |
Zaakregistratiecomponent | Component voor opslag en ontsluiting van zaakgegevens. | ApplicationComponent |
Zaaktypecataloguscomponent | Component voor opslag en ontsluiting van zaaktypegegevens. | ApplicationComponent |
Zoekmachinecomponent | Component voor het zoeken van content aan de hand van opgegeven zoekcriteria. | ApplicationComponent |
gemmaonline.nl | Voorziening voor het delen van kennis en informatie, en samen te werken (in co-creatie) aan het doorontwikkelen en verbeteren van gemeentelijke standaarden en de GEMMA. | ApplicationComponent |
Model
OOV03 Applicatieservices openbare orde en veiligheid met referentiecomponenten (uit model: GEMMA 2) - Toon SVG - Download als csv
- ↑ 1,0 1,1 1,2 Handreiking dataclassificatie – operationele variant baseline informatiebeveiliging gemeenten, v1.6.1, VNG-KING, Augustus 2016. Zie: https://www.ibdgemeenten.nl/wp-content/uploads/2016/08/20160803-Handreiking-dataclassificatie-1.6.1.pdf
- ↑ 2,0 2,1 2,2 Rapport 95: Big Data in een vrije en veilige samenleving, Wetenschappelijke raad voor het regeringsbeleid, Den Haag. Zie http://www.wrr.nl/publicaties/publicatie/article/big-data-in-een-vrije-en-veilige-samenleving/