Eigenschap:Agenda

KennismodelKennismodel GEMMA 2.0
TypeTekst
Geldige waarden
Meerdere waarden toegestaanNee
Weergave op invulformulierenTekstvak
Defaultwaarde
Toelichting
Specialisatie van
Tonen op schermJa
UploadableNee



Deze eigenschap wordt gebruikt door de volgende elementtypen:

Showing 100 pages using this property.
A
# Opening en mededelingen # Kennismaken # Doel van de Adviesgroep/bijeenkomst # Stand van zaken gemeentelijke informatievoorziening aan de hand van GEMMA2 # Gesprek over ontwikkeling gemeentelijke informatievoorziening aan de hand van GEMMA # Sluiting   +
#Opening en mededelingen #Korte inleiding architectuur (Danny Greefhorst) #Architectuur toegepast op gemeenten (Danny Greefhorst) #Vragen en aanvullingen op dit beeld (Theo) #GEMMA vanuit het gemeentelijk perspectief (Theo) #Onderwerpen adviesgroep en agenda volgende keer (Theo) #Sluiting   +
1. Opening en mededelingen 2. Gezamenlijk beeld omgevingswet<br/> - Toelichting op de Omgevingswet en ontwikkelingen hierin (Erna Roosendaal, VNG) <br/> - Nadere toelichting Architectuur Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) (Jeffrey Gortmaker, KING) 3. Vragen over, en aanvullingen op, dit beeld Lunch 4. Gemeentelijke invalshoek Omgevingswet<br/> - Wat missen we vanuit een gemeentelijk perspectief in beide documenten<br/> - Welk signaal naar de programmaorganisatie Omgevingswet/KING/VNG 5. Afsluiting inhoudelijk deel 6. Onderwerpen adviesgroep en agenda volgende keer 7. Sluiting  +
'''1. Opening en mededelingen''' '''2. Evaluatie Adviesgroep Informatievoorziening''' <br /> * Voorbereiding en toelichting * Discussie en keuzes * Strategie en agenda '''2. Vervolgstappen Gegevenslandschap'''<br /> Doel is om te komen tot een advies/annotatie voor de VNG voor de commissie D&I van 28 april. <br /> * Toelichting traject, status stukken en verwachting van gemeenten (Wim Bakkeren, ICTU) * Toelichting proces (Commissie D&I en vertegenwoordigers regieraden) en gevraagd advies/annotatie (Nicole De Keijzer, VNG) * Discussie '''4. Agendapunten volgende keer''' '''5. Rondvraag en sluiting'''  +
'''1. Opening (9:30u - 9:45u)''' • Terugblik op vorige sessie • Stand van zaken • Actielijst '''2. Informatie ontwikkelingen (9:45u - 11:45u)''' • MijnOverheid Berichtenbox (MOBB) en Machtigen (Yvonne) • MijnOverheid voor Ondernemers (MOVO) (Rudolf) • Doorbelasting (Yvonne) • Doorbelasting en toekomst GDI (Jeffrey) • Onderzoek Federatieve berichtenvoorziening (Ad) '''''Lunch (12:00u - 13:00u)''''' '''3. Discussie en standpuntbepaling (13:00u -14:30u)''' Discussie over de richting waarin onderdelen zich ontwikkelen en de wenselijkheid daarvan voor gemeenten (ook in relatie tot lopende trajecten zoals Gegevenslandschap, GGI, Common Ground). Voor het ‘vooronderzoek federatieve berichtenvoorziening’ wordt aan de Adviesgroep gevraagd om een standpuntbepaling. '''6. Vervolg en onderwerpen volgende keer (14:30u -14:45u)''' • Welke afspraken moeten, kunnen en willen we maken over het te behandelen onderwerp • Onderwerp(en) volgende keer '''7. Agenda volgende sessie + inventariseren onderwerpen (14:45u - 15:00u)'''  +
'''1. Opening en mededelingen (9:30)''' '''2. Stavaza Roadmap (Jan Maessen, KING) (9:40-10:20)''' '''3. Standaardisatie - Aanpak Den Haag pilot RSGB Bevragingen (Brenda de Graaf) (10:20-12:00)'''<br /> N.a.v. vorig overleg waarin Theo Peters het KING PvA Standaardisatie heeft toegelicht, zal Brenda de Graaf (gemeente Den Haag) de aanpak vanuit de pilot RSGB Bevragingen laten zien. '''4. Terugkoppeling vervolgstappen Plan van Aanpak Standaardisatie KING (door Theo Peters) (12:00-12:30)'''<br /> N.a.v. de Regiegroep Berichten en Gegevensstandaarden van afgelopen woensdag 1 februari zal Theo een terugkoppeling geven van de vervolgstappen. '''12:30-13:15 Lunch''' '''5. De gemeente en de Cloud (Ivo van Zitteren en Patrick Castenmiller) (13:15-14:45)''' '''Schets 1''' <br /> 390 gemeenten gebruiken kantoorautomatiseringssoftware van Microsoft. Behalve de on-premise variant in verschillende versies (2010/2013/2016) kan ook gebruik gemaakt worden van de cloud variant. Deze cloud variant geeft ook de mogelijkheid om eenvoudig functionaliteit uit te breiden met bv. SharePoint. Veel gemeenten experimenteren hiermee en gebruiken al onderdelen in productie. Dat er veel kansen liggen bij de Nederlandse overheid is ook Microsoft opgevallen. Zij hebben het aantal accountmanagers uitgebreid en organiseren veel gelegenheden waar managers en medewerkers kennis kunnen maken met de mogelijkheden en de eenvoud van het O365 platform. '''Schets 2''' <br /> Backofficeleveranciers bieden hun applicaties bij gemeenten steeds vaker in een cloud variant aan. Zij benaderen de business waarbij de zorg voor de ‘techniek’ bij de organisatie weggehaald wordt. Geen last meer van automatisering bij de implementatie. Ze beloven de mogelijkheid om sneller te veranderen en een betere garantie van beschikbaarheid en performance. Vanuit de markt wordt de gemeente bestookt met aanbiedingen om applicaties en infrastructuur in de cloud te plaatsen. Veel en waarschijnlijk alle gemeenten hebben ook al daadwerkelijk applicaties in de cloud draaien. De impact op het totale informatielandschap wordt steeds groter. Met name ontwikkelingen zoals O365 hebben een grotere impact; het gaat hier om generieke applicaties en platformsoftware die gebruikt worden door andere applicaties en systemen. Met het gebruik van Onedrive en SharePoint365 wordt steeds meer content in de cloud geplaatst. Maar ook bijvoorbeeld zaaksystemen en suites voor het sociaal en ruimtelijk domein worden steeds vaker als Cloudvariant aangeboden. We zien voor het werken in de cloud kansen en risico's. De volgende vragen willen we graag bespreken: A. Welke richtinggevende keuzes zijn van belang voor gemeenten, als het gaat om informatiebeleid over de cloud?<br /> B. Wat zijn op dit moment praktische uitdagingen, vragen en onduidelijkheden?<br /> C. Welke Archetypen zien we ontstaan en wat zijn aandachtpunten voor ieder archetypen<br /> D. Hoe kunnen KING/VNG/IBD gemeenten helpen bij deze keuzes en het opstellen van het informatiebeleid? Waar ligt nu de behoefte?<br /> E. Welke kansen zien we op het gebied van collectivisering? '''6. Rondvraag en agenda volgende keer (14:45)'''  
:'''1. Opening en mededelingen (9:30 -9:45)''' :'''2A. Gemeentelijke samenwerkingsverbanden en de GEMMA (Wim Bakkeren, KING) (9:45-10:45) - zie VERTROUWELIJKE bijlage ‘Samenwerking en GDI’''' :Het project ‘Samenwerkingsverbanden en de GDI’ van de DA2020 verkent de knelpunten die gemeentelijke samenwerkingsverbanden ondervinden bij het gebruik van de GDI. Het doel is om het gebruik van de GDI door samenwerkingsverbanden makkelijker te maken door deze knelpunten weg te nemen.Wim zal een presentatie geven over dit project, de aanpak, de resultaten tot nu toe en het vervolg. :'''2B. Discussie en adviesformulering (10:45-12:00)''' :Na de inhoudelijke toelichting op het project gaat Wim in gesprek met de Adviesgroep over de volgende vraag. :''Wat kunnen VNG en KING in het algemeen en de GEMMA in het bijzonder betekenen voor gemeentelijke samenwerkingsverbanden?'' :'''Lunch (12:00-12:45)''' :'''3. Ondersteuning gemeenten in toepassen GEMMA (12:45-14:00)'''<br /> :KING gaat in gesprek met de Adviesgroep over de gewenste ondersteuning en handvatten om de producten van GEMMA toe te kunnen passen. Wat heb je als gemeente daarvoor nodig? Welke ondersteuning kan KING nog bieden aan gemeenten om grip te krijgen op ICT? :'''4. Follow up thema Cloud - zie notitie ‘Uitwerking thema Cloud’ (14:00-14:30)'''<br /> :In de vorige adviesgroep Informatievoorziening (zie verslag) hebben de leden gediscussieerd over het gebruik van de cloud door gemeenten. Aan KING is meegegeven dat er behoefte is aan een handreiking op gebruik van de Cloud en Office 365. Daarnaast is behoefte aan inzicht op de ontwikkelingen daarin die geschikt zijn voor collectivisering. Ivo heeft daartoe het thema nader uitgewerkt met aandachtspunten voor een eventuele handreiking en follow up. Aan de deelnemers nu de vraag of er nog zaken missen en of en hoe dit een vervolg krijgt. :'''5. Datum volgend overleg en doorkijk agenda (14:30-14:45)''' :'''6. Rondvraag (14:45)'''   +
'''1. Opening en mededelingen'''<br /> '''2. Toelichting Katern Informatiebeveiliging'''<br /> KING licht de totstandkoming en het gebruik van het Katern toe. Daarbij worden belangrijke discussiepunten voor in de middag bepaald door de deelnemers. '''Lunch (12:00-12:45)'''<br /> '''3. Discussie met de deelnemers'''<br /> KING vraagt de adviesgroep hoe zij het Katern Informatiebeveiliging (concept) verder kan ontwikkelen, dan wel de uitvoering van informatiebeveiliging verder kan uitwerken binnen GEMMA. Dit willen we bespreken aan de hand van in ieder geval de volgende vragen. * A. Helpt dit gemeenten? * B. Wat missen we nog in het Katern? * C. Wat kan in navolging op dit Katern verder uitgewerkt worden binnen (onderdelen van) GEMMA?<br /> De IBD/GEMMA hebben een specifieke vraag op de benodigde verdiepingsslag op referentiecomponenten t.b.v. informatiebeveiliging (voor opname in de SWC). Er zijn hierbij 4 scenario’s onderkend: * Per referentiecomponent beveiligingseisen/standaarden specificeren * Per zaaktype beveiligingseisen/standaarden specificeren * Per zaaktype dataclassificatie uitvoeren * Per referentiecomponent dataclassificatie uitvoeren Graag jullie ideeën en een advies op de mogelijke scenario’s. '''4. Rondvraag en afsluiting'''  +
'''1. Opening en mededelingen''' '''2. Terugkoppeling heidag regieraad Gegevens (Theo Peters)''' <br /> Zie Bijlage 1 ‘Principiële keuzes kernteam stelsel overheidsgegevens’ '''3. Korte presentatie ‘Katern Zaakgericht werken’ (Jeffrey Gortmaker)''' <br /> Inleiding op het onderwerp en toelichting op de KING visie van zaakgericht werken binnen GEMMA 2. Onderschrijft de groep deze visie en uitgangspunten? ''Ter voorbereiding graag doornemen Bijlage 2 ‘Katern Zaakgericht werken’:'' http://www.gemmaonline.nl/index.php/GEMMA_2_Katern_Zaakgericht_Werken (dit is een nieuwe versie !) '''4. Korte introductie op Zaak Document Services (Johan Boer, KING)''' <br /> Toelichting van KING op de standaard ZDS. ''Ter voorbereiding graag kennis nemen van:'' * De zaak-documentservices http://www.gemmaonline.nl/index.php/Zaak-_en_Documentservices * De regie-zaakservices http://www.gemmaonline.nl/index.php/Regie_en_zaakservices '''5. Presentatie Proof of Concept (Eelco Hotting, gemeente Haarlem)''' <br /> Een uitwerking vanuit de gemeentelijke praktijk; welke invulling heeft Haarlem aan zaakgericht werken gegeven? Welke vragen en leerpunten komen daaruit? '''6. Discussie met de deelnemers''' '''a. Het concept ZGW''' <br /> Zie ter voorbereiding Bijlage 3 ‘Bespreekpunten Zaakgericht werken’. '''b. Zaakgericht werken in Haarlem''' <br /> Vragen en discussie n.a.v. ervaringen uit de pilot Haarlem '''7. Bepalen agenda volgende keer''' '''8. Rondvraag en sluiting'''  +
'''1. Opening (9:30u-9:45u)''' • Terugblik op vorige sessie • Stand van zaken • Actielijst '''2. Toelichting Common Ground en Gegevenslandschap (9:45u – 11:45u)''' • Samen organiseren, Taskforce en College van Dienstverleningszaken (Jeffrey) • Wat is Common Ground? (Eelco) • Wat is de relatie met het gegevenslandschap? (Jeffrey) • POC Common Ground (Eelco) • Governance en lopende initiatieven t.b.v. Common Ground (Theo) '''Achtergrondstukken:''' https://www.gemmaonline.nl/index.php/Thema_Samen_organiseren https://vng.nl/vereniging/samen-organiseren/common-ground https://vng.nl/vereniging/samen-organiseren en onderliggende pagina’s ''Lunch (12:00u-13:00u)'' '''5. Discussie: Advies m.b.t. Common Ground (13:00u-14:30u)''' Vragen: 1. Hoe wordt Common Ground het vliegwiel voor echte innovatie? 2. Hoe van concept (Common Ground / Gegevenslandschap) naar een Roadmap? 3. Waar kunnen wij van toegevoegde waarde zijn als adviesgroep? 4. Hoe zorgen we dat de ontwikkelde functionaliteit door gemeenten ook echt gebruikt gaat worden? 5. Welke veranderingen in de lokale informatievoorziening moet worden voorbereid? 6. Welke kennis hebben de gemeenten nodig om deel te nemen aan het ontwikkelen van Common Ground en de beschikbare oplossingen deel uit te laten maken van de eigen informatievoorziening? 7. … '''6. Vervolg en onderwerpen volgende keer (14:30u-14:45u)''' • Welke afspraken moeten, kunnen en willen we maken over het te behandelen onderwerp • Onderwerp(en) volgende keer '''7. Agenda volgende sessie + inventariseren onderwerpen (14:45u-15:00u)'''  +
'''1. Opening en mededelingen''' '''2. Presentatie ontwikkelingen GEMMA 2 (Jeffrey Gortmaker)''' <br /> ''Toelichting op recente en aankomende ontwikkelingen in GEMMA 2, in aanloop naar een nieuwe cocreatie. Aan bod komen o.a. de mapping van referentiecomponenten op de applicatiefuncties, het katern Verbinden en de uitwerking van domeinplaten voor het ruimtelijk en sociaal domein.'' '''3. Toelichting toepassingsvarianten (Theo Peters)''' <br /> ''Een toelichting op het meegestuurde document over verschillende toepassingsvarianten in GEMMA.'' '''Lunch (12:00)''' '''4. Discussie met de deelnemers''' '''a. Plaats en rol van de referentiecomponenten binnen GEMMA 2''' <br /> Voorheen werd dit bepaald vanuit bestaande applicaties. Nu verbinden we ze nadrukkelijk met architectuur (applicatiefuncties). In welk vorm helpen de referentiecomponenten gemeenten? Is dit een goede beweging? Hoe zijn jullie de relatie applicatiefunctie- referentiecomponent? Wat zou je KING mee willen geven? '''b. Nut en diepgang van domeinarchitecturen''' <br /> Twee domeinen zijn nu min of meer uitgewerkt. Helpt deze uitwerking gemeenten? Voor welk doel? Zijn er nog extra handvatten of instructies nodig naast deze platen? '''c. Meer regie op leveranciers door katern verbinden?''' <br /> Gaat de inhoud van het katern verbinden zoals gepresenteerd helpen bij het nemen van meer regie op leveranciers? Wat wil je ons nog meegeven in de verdere uitwerking hiervan? '''d. Welke vraagstukken zou je binnen je gemeente met GEMMA 2 willen adresseren? Biedt GEMMA 2 hier voldoende handvatten voor?''' <br /> GEMMA 2 is nu min of meer een toolbox die je kunt gebruiken voor het beantwoorden van diverse architectuurvragen. Op welke vragen zou je antwoord willen krijgen vanuit GEMMA 2? Biedt GEMMA 2 hier voldoende basis voor? Welke verhalen, gebruiksaanwijzingen moeten er dan nog bij? '''e. Hoe kunnen we toepassingsvarianten onderscheiden in GEMMA 2? Wat is zinvol? (Zie bijlage 1)''' <br /> Gemeenten zijn heel verschillend. We willen GEMMA dichter bij gemeenten brengen door verschillende toepassingsvarianten te onderscheiden. In het meegestuurde document is een eerste opzet hiervan meegegeven. Helpen deze/dergelijke toepassingsvarianten? Hoe deze te vertalen naar architectuur? '''5. Bepalen agenda volgende keer''' '''6. Rondvraag en sluiting'''  
'''Agenda adviesgroep Informatievoorziening 12 mei 2017''' '''1. Opening en mededelingen (9:30 uur)''' '''2. Actielijst overleg 21 april (9:35-9:45 uur)''' '''3. Presentatie van KVK over MOVO (9:45-12:00 uur)''' - Dienstverleningsconcept MOVO & positie Miloo daarin - Presentatie Architectuur '''Lunch (12:00-12:45 uur)''' '''4. Discussie over MOVO (13:00-14:45 uur)''' - Wat brengt MOVO voor gemeenten? - Welke aandachtspunten zijn er (vanuit architectuur)? - Welke diensten zouden via MOVO ontsloten kunnen worden, waar liggen kansen? '''5. Agenda 16 juni (14:45-14:55 uur)''' '''6. Rondvraag (14:55-15:00 uur''')  +
KING heeft een nieuwe aanpak voorgesteld voor de ontwikkeling van standaarden. Deze nieuwe aanpak heeft als vertrekpunt duidelijke sematische afspraken en hangt samen met de ingeslagen weg richting een gegevenslandschap. De nieuwe aanpak gaat uit van het bevragen van gegevens en het stoppen met het repliceren van gegevens. Daarop worden standaarden ingericht. Wat betekent deze aanpak met kleine koppelvlakken voor de architectuur van gemeenten? Wat voor consequenties heeft een gestandaardiseerde datalaag met virtuele laag bijvoorbeeld voor de applicaties? '''1. Opening en mededelingen''' '''2. Inhoudelijke toelichting nieuwe standaardisatieaanpak (Theo Peters)''' <br> Theo zal de drijfveren en de weg die KING is ingeslagen toelichten. '''Lunch''' '''3. Discussie'''<br> Aan de hand van de volgende vragen willen weten welke impact deze nieuwe aanpak volgens jullie heeft op de (GEMMA-)architectuur. A. Helpt deze richting jullie? Wat zou je ons nog mee willen geven?<br> B. Wat betekent dit voor de huidige manier van werken? Wat is de impact ervan op de GEMMA architectuur?<br> C. Hoe kunnen we de twee invalshoeken standaardisatie en architectuur beter verbinden?<br> D. Hoe kunnen we het beste referentiecomponenten verbinden met standaarden? Vragen die hierbij gesteld kunnen worden zijn bijvoorbeeld: Hoeveel standaarden moeten we opnemen bij referentiecomponenten? Waar ligt de grens? Tot waar helpt dit gemeenten? Welke standaarden moeten een plek krijgen? Wat is de rol van KING hierin?<br> E. Moeten we als gemeenten ook de bijbehorende interfaces gaan leveren? Nu stellen we standaarden op en bouwen diversepartijen de interfaces. Gaat dat straks anders? '''4. Rondvraag en sluiting'''  +
'''1. Opening en mededelingen'''<br /> '''2. Presentatie nieuwe GEMMA Online''' <br /> '''3. Collectivisering; vanuit welke uitgangspunten, op welke onderwerpen en op welke manier?''' <br /> Er zijn op dit moment verschillende projecten en bewegingen op gebied van collectivisering bij gemeenten. Vier belangrijke ontwikkelingen hierin zijn de DA2020, VIVO, Visie DSO en het Berenschot rapport Coöperatief Vernieuwen. Vanuit GEMMA is er een behoefte om deze 4 verschillende onderwerpen te positioneren als een ontwikkeling naar meer collectieve voorzieningen. Vraag is hoe je daar vanuit een architectuuroogpunt naar zou moeten kijken en deze wens als één basis en leidend principe kan gebruiken. Theo heeft behoefte aan een gezamenlijk standpunt van waaruit GEMMA in samenhang dit soort collectiviseringsontwikkelingen en -projecten kan benaderen en input op kan leveren. '''4. Discussie met deelnemers en maken van advies''' <br /> De groep wordt gevraagd om een advies aan Theo mee te geven aan de hand van de volgende vragen: <br /> * Hoe zouden gemeenten meer collectief moeten/kunnen werken? * Welke onderwerpen, lagen en processen horen daarbij? * Welke impact heeft dit op GEMMA? Hoe sorteren we met de GEMMA-producten hierop voor? * Hoe regel je een “knip” tussen collectief enerzijds en handelingsvrijheid anderzijds? <br> '''5. Rondvraag en sluiting'''  +
'''Onderwerp: ‘AVG en de impact ervan op gemeenten’''' Transparantie en verantwoording zijn belangrijke uitgangspunten van de AVG. Gemeenten leggen verantwoording af over het gebruik van persoonsgegevens. Door een privacybeleid en -reglement te publiceren maakt de gemeente duidelijk op welke manier zij met persoonsgegevens omgaat en welke uitgangspunten daarbij aan de basis liggen. '''Doel van de bijeenkomst:''' een advies van de Adviesgroep Informatievoorziening aan KING over de impact van AVG op gemeenten en GEMMA. '''1. Opening (9:30u-10:00u)''' - Terugblik op vorige sessie - Stand van zaken - Actielijst '''2. AVG en de impact ervan op gemeenten (10:00u-10:45u), toelichting door Anita van Nieuwenborg''' • Aanleiding • Wat is AVG? • Ontwikkelingen rondom AVG • Impact van GEMMA op gemeenten - Korte Pauze (10:45u-11:00u) – '''3. Blik vanuit gemeenten: waar zit de behoefte van gemeenten ta.v. GEMMA? (11:00u-11:30u), toelichting door [adviesggroepleden]''' • Patrick geeft een korte inleiding over hoe hij aankijkt tegen deze beweging '''4. Discussievragen (11:30u-14:30u, onderbroken door lunch van 12:00u – 13:00u) :''' • Wat betekent de AVG voor gemeenten? • Wat betekent de AVG voor de bestaande GEMMA onderdelen? • Wat betekent de AVG en de verplichtingen die daaruit voortvloeien voor de collectiviseringsbeweging en eventuele collectieve voorzieningen? '''5. Vervolg en onderwerpen volgende keer (14:30u-14:45u)''' • Maken van afspraken om te komen tot een advies '''6. Agenda volgende sessie + inventariseren onderwerpen (14:45u-15:00u)''' • Archiveren by design, incl. ontwikkelingen als edepot.  +
'''1. Opening en mededelingen (9:30)''' '''2. Evaluatie adviesgroep Informatievoorziening (10:00-12:00)'''<br /> Aan de hand van de evaluatiepunten en het verslag van de adviesgroep Informatievoorziening op 8 april 2016, willen we dit overleg met de deelnemers evalueren en een aantal verbeteracties benoemen voor 2017. Dit doen we in hoofdlijnen op de volgende punten: *Aanpak, planning en strategie *Inhoudelijke toelichting *Verloop en aanpak discussie *Uitwerken onderwerpen en review stukken door leden adviesgroep *Resultaat en effect '''Lunch (12:00-12:45)''' '''3. A. Presentatie werkplan GEMMA 2017 (Theo Peters) (12:45 – 13:30)''' '''B. Inhoud roadmap 2017 en agendering adviesgroep (13:30-14:30)'''<br /> In navolging op het vorige overleg van 18 november, willen we deze keer dieper ingaan op belangrijke onderdelen voor de Roadmap. Welke onderwerpen willen we terugzien op de Roadmap i.r.t. jaarplan 2017 van GEMMA? Welke onderwerpen zouden volgend jaar terug moeten komen op de agenda van de adviesgroep? '''4. Rondvraag en sluiting (14:30-15:00)'''  +
'''1. Opening en mededelingen''' '''2. Toelichting de visie op het Stelsel van overheidsinformatie en vertaling naar binnengemeentelijk gebruik via o.a. RSGB (Theo Peters) '''3. Toelichting KING visie op knooppunten vanuit een gemeentelijk perspectief (Arnoud Quanjer)'''''' '''4. Schets op de ontwikkelingen en vervolgstappen naar een landschap van (overheids)informatie (Theo Peters)''' '''Lunch''' '''5. Discussie/bevraging deelnemers''' De volgende onderwerpen kunnen aan de orde komen aan de hand de volgende hoofdvraag: Welke effecten heeft het op de informatievoorziening van gemeenten indien we een deel van de gegevens niet meer in eigen huis hebben maar extern kunnen (en moeten) bevragen? * Is er een andere manier van standaardiseren nodig? * Wat zijn de implicaties voor het beschikbaar moeten stellen van de eigen gegevens? * Open data: wat zijn hiervan de consequenties en waar liggen de grenzen? * Onderschrijven de deelnemers de KING visie op knooppunten? * Hoe komen we tot een minder complexe informatievoorziening? Hoe zou een raamwerk voor een federatief landschap van (overheids)informatie er uit kunnen zien? * Wat voor voor consequenties zijn er op het gebied van Informatiebeveiliging en privacy? * Welke onderdelen zou je als gemeente niet meer in huis willen hebben? '''6. Bundeling in een advies aan ECIB en KING voor opstelling in vervolgdiscussie met o.a. digicommissaris en commissie D&I''' '''7. Rondvraag en sluiting'''  +
'''1. Opening, mededelingen en actielijst (9:30-9:45 uur)''' '''2. Cloud-strategie (9:45-12:00 uur)''' ''De adviesgroep van vandaag gaat over Cloud-strategie. De leden van de adviesgroep hebben aangegeven steeds vaker tegen praktische vragen rondom het (al dan niet) toepassen van “cloud” aan te lopen en willen graag weten hoe andere gemeenten hiermee omgaan, wat er al aan relevante kaders is beschreven en welke lessen er hieruit te trekken zijn. In een eerste ronde hebben wel al input (bestaand materiaal) verzameld en aangeleverd aan Rob. Zie bijlage en zip-file bij de Adviesgroep van april. '' '''A. Presentatie Cloud, gemeente Den Haag (9:45-10:45 uur)''' ''Toelichting door Gerard van Lieshout, concernarchitect bij het CIO office van de gemeente Den Haag, wil graag zijn kennis delen met betrekking tot de onderwerpen sourcingstrategie, cloudstrategie en Office 365 (KA) in de cloud. Hoe ziet de aanpak van de gemeente Den Haag eruit, welke keuzes hebben we gemaakt, welke criteria hebben we gehanteerd, etc''. '''''Korte pauze 10:45-11:00 uur''''' '''B. Presentatie Cloud vanuit de IBD (11:00-12:00 uur)''' ''Toelichting door Kees Hintzbergen, adviseur Informatiebeveiliging, geeft vanuit de IBD aan hoe zij aankijken tegen het fenomeen “Cloud”, wat zijn de wettelijke en juridische kaders, welke ondersteuning(sproducten) levert de IBD en welke ontwikkelingen spelen er? '' '''''Lunch (12:00-13:00 uur)''''' '''3.Vragen/discussie (13:00 -14:45 uur)''' ''Discussie a.d.h.v. enkele vragen voor de middag:'' 1. Welke handreikingen/ondersteuning ontbreken nog om gemeenten succesvol gebruik te kunnen laten maken van cloudvoorzieningen? 2. Wat is de relatie van cloudvoorzieningen met de rest van het ICT-landschap? Moet er in de referentiearchitectuur (GEMMA) iets voor gebeuren? 3. Welke zijn de voor een gemeente benodigde functies/rollen en de daarbij behorende competenties voor succesvol gebruik van clouddiensten? ''Aanvullende vragen uit de ochtend en nog openstaande vragen uit onderstaande inventarisatie: '' - Afhankelijkheid. In hoeverre ben je snel flexibel in aanpassing bedrijfsvoering bij Cloud-oplossingen? - Informatieveiligheid. Privacy en informatiebeveiliging. - Juridische aspecten m.b.t. eigenaarschap gegevens, informatieveiligheid en aansprakelijkheid. - Beheer. Voordelen c.q. nadelen beheeraspecten. Zowel technisch als functioneel beheer. - De voor een gemeente benodigde functies/rollen en de daarbij behorende competenties voor succesvol gebruik van clouddiensten; - Integratie van een clouddienst in de rest van het landschap van de informatievoorziening; - Gemeentelijke samenwerking en clouddiensten - Controleerbaarheid op naleving van gemaakte afspraken, o.a. overdraagbaarheid van de data '''5. Inventarisatie onderwerpen volgend overleg (8 september) (14:45-14:55 uur)''' '''6. Rondvraag (14:55-15:00 uur)'''  
'''1. Opening en mededelingen (9.30-9.45)'''<br /> '''2. Korte introductie collectivisering (Theo Peters) (9.45-10.00)'''<br /> Welke vormen van collectivisering zijn er? Hoe kijkt de Digitale Agenda 2020 hier tegenaan?<br /> '''3. Toelichting concreet vraagstuk collectivisering; de Omgevingswet (10.00-12.00)'''<br /> a. Wimfred Grashof en Wim Bakkeren (KING) werken voor KING binnen het vervolg van VIVO aan een aanpak voor collectivisering binnen de Omgevingswet. Welke onderwerpen lenen zich binnen de Omgevingswet voor collectivisering? Wat voor afwegingskader past hierbij? Wim en Wimfred geven een toelichting op de eerste beelden en lichten de plannen toe. <br /> b. Feedback vanuit de groep op de voorgestelde aanpak.<br /> '''4. Lunch (12.00-13.00)'''<br /> '''5. Discussie (13.00 – 14.30)'''<br /> a. Na de focus op collectivisering specifiek binnen de Omgevingswet willen we de discussie op dit onderwerp breder oppakken.<br /> Vraag aan de adviesgroep:<br /> Welke soorten collectieve voorzieningen zie jij als mogelijke vervanging van huidige en toekomstige voorzieningen bij gemeenten? Op welke voorzieningen vanuit gemeenten zou je willen worden ontzorgd middels collectivisering?<br /> b. Vervolgvraag: Is ontzorgen dan ook hetzelfde als het vervangen van functionaliteit? Wanneer is ontzorgen écht ontzorgen?<br /> NB. Ter voorbereiding op de discussie verwijzen we je graag naar de ingediende punten van Eelco Hotting en Rob Heimering in de bijlage 20160916 Adviesgroep Informatievoorziening - 001.<br /> '''6. Overleg 16 december 2016 en planning overleggen 2017 (14.30-14.45)'''<br /> '''7. Afsluiting in bepalen onderwerp volgende keer (14.45-15.00)'''  +
'''1. Opening en mededelingen (9:30 uur)''' '''2. Verslag overleg 20180209 en actielijst''' '''3. Korte update Common Ground''' '''4. Discussie a.d.h.v. vraagstelling: Aandachtspunten, kritieken, voor- en nadelen en risico’s zijn er m.b.t. Common Ground? (10:00 uur) ''' '''5. Samenvatting/conclusie''' '''6. Rondvraag'''  +
'''1. Opening en mededelingen (9:30)''' '''2. Inhoudelijke toelichting ‘Roadmap KING’ door Jan Maessen (KING) (10:00 – 12:00)'''<br /> Vanuit de DA2020 wordt de KING Roadmap ontwikkeld. De roadmap kan gemeenten helpen om beter voorbereid te zijn op de veelheid en diversiteit aan ontwikkelingen en bijbehorende taken die op hen af komen. De roadmap geeft daarbij ook inzicht in de planning van KING producten in het kader van deze ontwikkelingen. Esther Hengelenveld (projectleider Implementatie DA2020) en Jan Maessen (communicatie adviseur KING) lichten de Roadmap toe. '''Lunch (12:00)''' '''3. Discussie (12:45)'''<br /> Naar aanleiding van de toelichting op de Roadmap, willen we de volgende vragen bespreken. A. In- en aanvullen ontwikkelingen Roadmap<br /> B.Op welke manier helpt deze systematiek gemeenten? <br /> C. Wat moet er in de Roadmap terugkomen? Welke onderdelen helpen je het meest? <br /> D. Welke onderdelen hebben een verbinding met GEMMA en wat moet daarvoor in GEMMA worden verankerd? Hoe kan GEMMA gemeenten helpen bij de ontwikkelingen in de Roadmap? '''4. Rondvraag en sluiting (15:00)'''  +
'''1. Opening en mededelingen (9:30 uur)'''<br /> '''2. Toelichting Gemeentelijke Gemeenschappelijke Infrastructuur (GGI) en Gemeentelijk Overheids Netwerk (GON) door Peter Klaver (KING) (9:45-12:00 uur)'''<br /> Met de gemeentelijke Digitale Agenda 2020 (DA2020) zetten de gemeenten stappen in het vernieuwen van hun informatievoorziening om de uitvoering en de (online) dienstverlening aan haar burgers en bedrijven te verbeteren. KING en VNG ondersteunen gemeenten hierin o.a. naar een meer collectieve gemeentelijke ICT-infrastructuur; de Gemeentelijke Gemeenschappelijke Infrastructuur (GGI). Een van de 1e stappen ontwikkeling van de GGI wordt gevormd door de realisatie van o.a. het Gemeentelijk Overheids Netwerk (GON), een veiligheidsvoorziening voor dataverkeer. Het GON is een virtueel privaat datanetwerk (VPN) voor gemeenten. Peter Klaver zal de GGI toelichten zowel wat betreft visie, doelstellingen, relatie met bestaande overheidsnetwerken en de eerste beoogde functies op landelijk niveau. '''Lunch (12:00-12:45 uur)'''<br /> '''3. Discussie met de deelnemers over GGI (12:45-14:15 uur)'''<br /> In de middag gaat Peter in een gesprek met de deelnemers over hoe we GGI/GON kunnen inzetten voor gemeenten en gemeentelijke samenwerkingsverbanden. Dit kan bijvoorbeeld aan de hand van de volgende vragen. A. Wat voor functies en diensten zou je aan GGI/GON en de datalaag willen koppelen?<br /> B. Hoe helpen deze diensten gemeenten en welke prioriteiten zouden we moeten stellen?<br /> C. Op welke wijze zouden we de GGI mee kunnen nemen binnen de GEMMA<br /> D. Hoe kunnen we de GGI en het GON gebruiken op weg naar gegevenslandschap en om de generieke datalaag te realiseren?<br /> '''4. Terugkoppeling verzamelde input Cloudstrategie door Rob Heimering (14:15-14:30 uur)'''<br /> Naar aanleiding van vorig overleg is aan de leden gevraagd input te verzamelen op Cloudstrategie en deze te sturen naar Rob. Rob geeft een korte terugkoppeling, waarna wordt besproken hoe nu verder hiermee. '''5. Verbreding deelnemers Adviesgroep Informatievoorziening (14:30-14:45 uur)'''<br /> '''6. Agenda volgende keer (14:45-15:00 uur)'''<br /> '''7. Rondvraag'''<br />  
'''1. Opening en mededelingen (9:30-9:45 uur)'''<br /> '''2. Korte toelichting op het thema 'Intrastructuur in GEMMA' en het programma (Theo Peters) (9:45-10:00 uur)'''<br /> '''3. Toelichting thema (Sander Rodenhuis, architect bij gemeente Haarlemmermeer) (10:00-12:00 uur)'''<br /> Sander Rodenhuis zal voor de inhoudelijke toelichting twee verschillende, door hem ontworpen, modellen laten zien als voorbeeld en input voor de discussie in de middag. '''Lunch (12:00-12:30 uur)'''<br /> '''4. Discussie (12:30-14:00 uur)'''<br /> Aan de hand van onderstaande vragen:<br /> A. Wat hebben gemeenten n.a.v. de voorbeelden uit de ochtend op generiek gemeentelijk niveau aan infrastructuur in GEMMA nodig?<br /> B. Welke architectuur hoort daarbij? <br /> C. Welke functies hebben gemeenten in de cloud ondergebracht? Hoe is de verhouding daartussen? D. Welke afspraken en contracten met de leverancier horen hier bij? <br /> E. Welke dilemma’s, bijv. informatiebeveiliging en privacy, spelen een rol? <br /> F. Hoe organiseer je de (technische) verbinding tussen verschillende applicaties die in verschillende clouds draaien? <br /> G. Welke onderdelen hiervan zijn te collectiviseren? En op welke manier zou dit moeten worden georganiseerd voor gemeenten?<br /> '''5. Omgevingswet (14:00-15:00 uur)'''<br /> De adviesgroep wordt regelmatig om input gevraagd op diverse architectuurschetsen uit het programma DSO. Uit de groep is de behoefte naar voren gekomen naar wat meer achtergrond en context. Hiervoor sturen we 3 documenten mee (deze zijn nog niet vastgesteld, dus ze mogen nog niet op GEMMA Online). We geven nog een korte toelichting op deze documenten en de planning en context van het DSO en inventariseren verdere vragen/behoeften van de werkgroep. '''6. Rondvraag en sluiting (15:00 uur)'''<br />  +
E
'''1. Opening en mededelingen (start 9.30)''' '''2. Verslag en actiepunten (13 oktober 2016)'''<br /> '''3. Stand van Zaken''' '''4. Discussie: nut en noodzaak kerngegevens''' :Zie vergaderstuk '''5. IM Verhuisaangifte: wat modelleren we nu?''' :In het voorgaande overleg hebben we het informatiemodel van de Aangifte verhuizing besproken. Daarover ontstond discussie die daarna verder is gevoerd. Bepalend lijkt vooral te zijn de toestand die gemodelleerd wordt: de aangifte cq. het (moment van) doen van aangifte dan wel de verwerking hiervan door de gemeente. Gedurende dit agendapunt pogen we de kaders te bepalen voor het modelleren van aangiften. '''6. Informatiemodellen STOP en IMOD en de rol van expertgroep''' <br/> :In opdracht van het ministerie van IenM worden de informatiemodellen STOP (standaard voor officiële publicaties) en IMOD (Omgevingsdocumenten) opgesteld door Kadaster en Geonovum. De uitkomsten hiervan zijn relevant voor gemeenten en van invloed op hun informatiehuishouding. Het lijkt raakvlakken te hebben met bijvoorbeeld het RGBZ. In dit agendapunt pogen we tot kaders en handelwijzen te komen voor de opstelling en betrokkenheid van de expertgroep ten aanzien van deze modellen en de ontwikkeling daarvan. '''7. Rol van de expertgroep Informatiemodellen binnen de Nieuwe Aanpak''' '''8. Rondvraag en sluiting'''  +
'''1. Opening en mededelingen (start 9.30 uur)''' '''2. Verslag en actiepunten (overleg 23 maart 2017)''' '''3. Definitieve wijzigingsvoorstellen ImZTC en RGBZ n.a.v. Selectielijst'''<br> :Zie wijzigingsvoorstel en oplegnotitie (in zip-file) '''4. Terugkoppeling''' '''a. Informatiemodellen productaanvragen Verhuisaangifte en Overlijdenaangifte''' '''b. Informatiemodel MLO (TMLO)''' '''c. IM OpenRaadInformatie (in ontwikkeling)''' '''5. Metamodel KKG wat betekent dat voor het MIG''' '''6. Stand van zaken DSO''' '''a. Algemeen''' '''b. Bedrijfsobjectenmodel Omgevingswet Gemeenten (in ontwikkeling)'''<br> :ad. b: Zie document met concept-uitwerking '''7. Rondvraag en sluiting '''  +
'''1. Opening en mededelingen (start 9.30)''' '''2. Verslag en actiepunten (26 mei 2016)''' '''3. Stand van zaken RSGB 3.0''' '''4. Aangifte verhuizing''' <br /> Zie vergaderstuk. '''5. Scope RGBZ''' <br /> Over de dagelijkse omgang met documenten, zie vergaderstuk. '''6. Selectielijst''' <br /> Zie vergaderstukken (hoofddocument: EgIM 20161013 ag 6 - ImZTC en RGBZ wijzigingsvoorstel ...) '''7. Stand van zaken Metamodel''' '''8. Rondvraag en sluiting'''  +
1. Opening & Mededelingen 2. Verslag en actiepunten vorige vergadering 3. Update: Omgevingswet en DSO 4. Goedkeuring ImZTC 2.2 en RGBZ 2.0 5. RSGB3: goedkeuring over voorstel ‘wijzigingen van BRP naar GBA Pauze 6. Update: Common ground en gegevenslandschap 7. Bespreking discussiestuk Agile aanpak informatiemodellen -de rol van de expertgroep IM bij deze ontwikkelingen 8. Rondvraag en sluiting Aansluitend lunch  +
# Opening & Mededelingen # Verslag en actiepunten vorige vergadering # Common ground en gegevenslandschap # Van BRP naar GBA/RNI in RSGB 3.01 # Update ORI # RGBZ in de toekomst: opsplitsing in meerdere generieke informatiemodellen # Rondvraag en sluiting Aansluitend lunch   +
'''1. Opening en mededelingen (start 9.30)''' '''2. Verslag en actiepunten (1 december 2016)''' '''3. Aanpassen ImZTC en RGBZ aan nieuwe Selectielijst''' <br> :Zie voorstel. '''4. Omgevingswet en informatiemodellen volgens Geonovum (Paul Jansen)''' '''5. Nieuwe versie IMBAG''' '''6. Rondvraag en sluiting '''  +
# Opening en mededelingen # Verslag en actiepunten <br>a. Juni 2015<br>b. Augustus 2015 # RSGB 3.0<br>a. Goedkeuren<br>b. Vervolg RSGB 3.0<br> # Metamodel # Rondvraag en sluiting   +
1. '''Opening en mededelingen (start 9.30)''' 2. '''Verslag en actiepunten''' (september 2015) 3. '''Stand van Zaken'''<br> a. RSGB 3.0 in nieuwe metamodel [zie bijlagen], (Ellen en Remko)<br> b. RGBZ en imZTC (Arjan) 4. '''Betrokkenheid Expertgroep bij andere ontwikkelingen op gebied van informatiemodellen, zoals bij GeoNovum en Kadaster''' 5. '''Omgevingswet''' (Arjan) <br /> Wat wil de expertgroep meegeven aan de personen die bezig zijn met het opstellen van de verschillende informatiemodellen 6. '''Hoe om gaan met Aanvullende Elementen''' (Arjan) 7. '''Mogelijke agendapunten voor komende vergaderingen''' 8. '''Rondvraag en sluiting'''  +
1. Opening & mededelingen 2. Verslag en actiepunten vorige vergadering 3. Presentatie Objectenregistratie (door Marcel Rietdijk) 4. Aanpassingen RGBZ a.g.v. nieuwe versie ZaakDocumentServices (zie notitie) Pauze 5. Stopzetten RSGB in huidige vorm (zie notitie) 6. Rondvraag en sluiting  +
# Opening en mededelingen # Openstaande punten RSGB 3.0 <br>a. DatumMogelijkOnvolledig, DatumMogelijkOnbekend (BRP) en geen waarde<br>b. Huishouden<br>c. Overig gebouwd object en overig bouwwerk<br>d. Nevenadressen<br> # Metamodel # Vervolg RSGB 3.0 # Rondvraag en sluiting   +
L
# Opening <br>Kennismaking. Doel van deze bijeenkomst. # Doel van, en aanleiding tot het koppelvlak StUF-BG-BRK <br>Zie het Plan van Aanpak, hoofdstukken 1 tot en met 3. # Aanpak verkrijging koppelvlak StUF-BG-BRK <br>Zie het Plan van Aanpak, hoofdstukken 4 tot en met 6. # Inhoudelijke kaders<br>Discussie en richtingbepaling op drie onderwerpen: <br>- gebeurtenissen, <br>- zakelijke rechten (verschil BRK t.o.v. AKR cq. RSGB 2.0) en <br>- referentiecomponenten en interacties. # Implementatie BRK-levering en StUF-BG-BRK-koppelvlak <br>Strategieën voor de implementatie van BRK-levering. Zie ook de KING website, http://kinggemeenten.nl/secties/basisregistratie-kadaster-bkr/basisregistratie-kadaster-brk. # Vervolgafspraken # Rondvraag   +
# Opening # Verslag vorig overleg en actiepunten # Terugkoppeling gemeentelijke BRK-expertisegroep GeoBeraad # Discussiepunten uit review <br><small>Het belangrijkste discussiepunt is de wijze van omgaan met gebeurtenissen, zoals: <br>- meer gebeurtenissen of alleen die waarin meer dan één kadastraal object betrokken is? <br>- gebeurtenissen waarbij de kadastrale objecten verspreid over meerdere leveringen (dagen) geleverd worden. <br>- relatie tot stukdeelomschrijvngen; gebeurtenissen of extraElement? <br>- een mutatie op een kadastraal object één keer (enkelvoudig of als onderdeel van een gebeurtenis-bericht) of twee keer (enkelvoudig en, indien van toepassing, als onderdeel van een gebeurtenis-bericht) <br>We bespreken ook het document met het verzamelde commentaar en de reactie daarop van KING (voor zover daarover vragen zijn).</small> # Vervolg en afspraken # Afsluiting   +
# Opening # Stand van zaken # Verslag vorig overleg en actiepunten # Discussiepunten uit review <br>We nemen de koppelvlakbeschrijving door op basis van de gerezen discussiepunten. Vooralsnog zijn dit: <br>- Gebeurtenissen: zijn ze dit? Ook WOZ-gerelateerde gebeurtenisssen? <br>- Signaleren mutaties op natuurlijke en niet-natuurlijke personen <br>- Mutatiesoort: correctie of anders? <br>- Referentie-architectuur en implementatievarianten <br>- Zie de vragen in het document <br>Andere discussiepunten bij voorkeur voorafgaand aandragen # Vervolg en afspraken # Afsluiting   +
R
# Opening en mededelingen # Notulen van de vorige vergadering en actielijst # Uitvoering plan vernieuwing StUF <br> 3a: Stand van zaken t.o.v. plan van aanpak en afspraken vorige Regiegroep<br>3b: Beeld over uitvraag over scope van de vernieuwing onderlaag <br> 3c: Advies Solventa over vervanging horizontale sectormodellen StUF-BG en StUF-ZKN<br>3d: Besluitvorming over werkwijze/scenario reacties op uitvraag onderlaag, advies Solventa en andere leerpunten is vorm te geven<br> # Stand van zaken diverse standaardisatie trajecten # Rondvraag en sluiting   +
# Opening en mededelingen # Notulen van de vorige vergadering en actielijst # Stand van zaken diverse standaardisatie trajecten # Vaststelling berichtenstandaard Kadastrale mutatieservices 1.0 # Inhoudelijke duiding vernieuwde StUF familie # Praktijkbeproeving aanvullendeElementen: E-formulieren in Zaak- en Documentservices en de noodzaak van aanvullendeElementen in StUF-Zaken # Rondvraag en sluiting   +
# Opening en mededelingen # Notulen van de vorige vergadering en actielijst # Vaststelling koppelvlak geoBAG # Vervolg n.a.v. Onderzoek StUF en mini-conferentie StUF van gemeente Den Haag <br><br>Pauze<br><br> # Stand van zaken roadmap nieuwe standaarden RSGB/RGBZ/StUF # Handreiking voor het toepassen van ZTC # Stand van zaken diverse standaardisatie trajecten # Rondvraag en sluiting   +
# Opening en mededelingen # Notulen van de vorige vergadering en actielijst # Proces en voorwaarden gebruik aanvullendeElementen (actiepunt 144) # Opstellen van een handreiking voor het toepassen van ZTC (actiepunt 116) # Roadmap nieuwe set van standaarden, beeld vanuit meerdere invalshoeken en voorstel vaststelling RSGB bevragingen on hold te zetten <br> 5a Pilot beoogde StUF verbeteringen<br> 5b Positionering RFC’s vanuit de StUF expertgroep <br><br> ''pauze'' <br><br> 5c Terugkoppeling inventarisatie huidige StUF toepassing<br>5d Conclusies en aanbevelingen vanuit de regiegroep<br> # Stand van zaken diverse standaardisatie trajecten # Rondvraag en sluiting   +
'''1. Opening en mededelingen (9:30-9:45 uur)''' - Overlijden Wicher Venema - Nico Romijn nieuwe functie en geen voorzitter meer - Peter Klaver vandaag als voorzitter '''2. Notulen (en actielijst) van de vorige vergadering (9:45-10:00 uur)''' - Doel: Vaststellen notulen van het overleg op 6 juni 2018 en bespreking voortgang lopende actiepunten - Documenten: Verslag 20180606 met actielijst, Actiepunt 198 - uitleg van gebruikte termen (versie 12 juni 2018) (zie bijlage) '''3. Beweging naar het Gegevenslandschap en wat dit vraagt van standaarden en de rol van de Regiegroep (10:00-11:00 uur)''' ''Toelichting door Theo Peters'' - Doel: Herkennen we dit beeld en wat betekent dit voor de rol van de Regiegroep GBS '''''- Pauze (11:00 - 11:10 uur) -''''' '''4. Hoe om te gaan met het RSGB (11:10-11:30 uur)''' ''Toelichting door Arjan Kloosterboer'' - Doel: Herkennen we deze beweging en welk advies zouden jullie VNG Realisatie meegeven in de realisatie - Documenten: Notitie Visie modellering basisgegevens binnen het gemeentelijk domein * (zie bijlage) * NB: de notitie wordt op 27-9 besproken in de Expertgroep IM, over eventueel voortschrijdend inzicht wordt de Regiegroep op 3/10 geïnformeerd. '''5. Transitie op weg naar het Gegevenslandschap (11:30-12:15 uur)''' ''Introductie door Theo Peters en toelichting advies door Maarten van den Broek'' - Doel: Toelichting op het advies van en door Maarten van den Broek - Documenten: Advies ‘Op weg naar Common Ground’ (zie bijlage) '''6. Rondvraag en afsluiting (12:15-12:30 uur)''' '''''- Lunch (12:30-13:00 uur) -'''''  +
'''1. Opening en mededelingen (9:30-9:45 uur)''' - VNG Realisatie Congres 28 maart 2018 - Koppelvlak LVBAG (Zie bijgaande notitie) - Beheer MIM '''2. Notulen (en actielijst) van de vorige vergadering (9:45-10:00 uur)''' - Doel: Vaststellen notulen van het overleg op 7 februari 2018 en bespreking voortgang lopende actiepunten - Documenten: Verslag met actielijst is beschikbaar op Gemma online '''3. Common Ground en Fieldlab (10:00-10:20uur)''' ''Toelichting door Theo Peters'' - Doel: ter informatie '''4. Afbakening gebruikte termen (10:20-10:40 uur)''' ''Toelichting door Frank Samwel (zie bijlage)'' - Doel: Overeenstemming over gebruikte afbakening '''''- Pauze (10:40-11:00 uur) -''''' '''5. Criteria voor de familie van standaarden (11:00-11:45 uur)''' ''Toelichting Theo Peters en Frank Samwel (zie bijlage)'' - Doel: meningsvorming en richting aangeven '''6. Vraag vanuit expertgroep StUF over 3.02 (11:45-12:00 uur)''' ''Toelichting door Henri Korver (zie bijlage)'' - Doel: besluitvorming '''7. Rondvraag en sluiting (12:00-12:20 uur)'''  +
In de ochtend zal een tussenresultaat gepresenteerd worden van de praktijkbeproeving RSGB-bevragingen zoals die in samenwerking met gemeente Den Haag wordt uitgevoerd. Bij deze presentatie wordt vooral stil gestaan bij het delen van de leerpunten die hier zijn opgedaan en de vraagpunten die aan de orde zijn.<br><br>In de middag wordt vanuit KING een beeld geschetst van de mogelijke veranderagenda bij het vernieuwen van de standaarden voor het gemeentelijk domein rondom interoperabiliteit. [https://www.sig.eu/nl/over-sig/publicaties/analyse-van-de-stuf-bg-standaard De analyse van SIG op StUF-BG] en de leerpunten van de praktijkbeproeving RSGB-bevragingen zijn hierbij een belangrijk vertrekpunt. Ook bij het Forum Standaardisatie is de noodzaak tot vernieuwing van gegevensuitwisseling niet aan de aandacht ontsnapt. In opdracht van het Forum is [https://digitaleoverheid.pleio.nl/file/download/43980762 een discussiestuk] opgesteld waarin een groot aantal inzichten en effecten wordt beschreven. Veel inzichten van de praktijkbeproeving RSGB bevragingen zult u herkennen. Maar ook voor het bredere veld van gegevensuitwisseling zijn in dit document inzichten aangegeven. Het is daarmee een waardevolle aanvulling op de benodigde veranderagenda voor de huidige StUF familie, en voor het maken van keuzes waar wij als Regiegroep (gemeenten samen met ketenpartners, leveranciers en KING) voor staan.  +
* Opening en mededelingen * Voortgang pilot RSGB bevragingen, zie [http://www.gemmaonline.nl/index.php/RSGB_Bevragingen_tussenresultaten_Pilot 'Tussenresultaten Pilot RSGB-bevragingen'] * Besluitvorming “Ontwikkelplan Vernieuwde gegevens- en berichtstandaarden” * Stand van zaken diverse standaardisatie trajecten en compliancy * Rondvraag en sluiting   +
'''1. Opening en mededelingen''' (9:30-9:45 uur) '''2. Notulen van de vorige vergadering''' (9:45-10:00 uur) Doel: Vaststellen notulen van het overleg op 3 oktober 2018 <Br. Documenten (zie bijlage): <Br> Verslag 20181003 met actielijst (zie bijlage verslag, onderaan de agenda is aangegeven wat de stand van zaken op de actiepunten is). '''3. Rol van de Regiegroep gegevens en berichtenstandaarden''' (10:00-10:45 uur) Toelichting door Peter Klaver <Br> Doel: Bespreken voorstel en standpunt bepalen over aanpassing van de rol <Br> Document: Voorstel rol en activiteiten van de Regiegroep Gegevens en Berichtenstandaarden. - '''Pauze''' (10:45-11:00 uur) - '''4. Borging van de technische kaders voor API-standaarden''' (11:00-11:30 uur) Toelichting door Henri Korver <Br> Vraagstelling: ''Biedt dit voldoende comfort op technische interoperabiliteit?'' '''5. Migratiestrategie Gemeente Den Haag''' (11:30-12:00 uur) Toelichting door Cathy Dingemanse, Gemeente Den Haag <Br> Vraagstelling: ''Wat zijn de leerpunten vanuit deze voorbeeldstrategie voor een bredere toepassing bij de vernieuwing van standaarden? '' '''6. Rondvraag en sluiting''' (12:00-12:15 uur) Doel: Bespreken termijnagenda; welke onderwerpen zijn er tijdens deze veranderperiode? Afspraken maken voor volgend overleg. - '''Lunch''' (12:15-12:45 uur) - '''Actielijst:''' '''nr 205 Koppelvlak LV BAG''' <Br> Het voorstel wordt gedaan de beantwoording van de vragen (m.b.t. Bag 2.0 en HR dataservice 3.0) van John Rooijakkers te delen met de regiegroep. Wie: VNGR <Br> Status: In behandeling. '''nr 206 Transitiekeuzes''' <Br> Een aantal mechanismen moeten worden vormgegeven vanuit praktische vragen. Er staan nu nog een aantal vraagtekens. Deze praktische vragen waar mogelijk aandragen. Wie: Gemeente Haarlemmermeer <Br> Status: Aan Rik gevraagd om deze aan te leveren. Verzoek ook aan andere deelnemers om functionele vragen aan te leveren bij VNGR. '''nr 207 Werkwijze om te komen tot API-standaarden''' <Br> Een voorstel/toelichting bij de standaard voor bevragen, waarin voor niet-technici uitgelegd wordt wat we aan het doen zijn en om kennis krijgen van wat er allemaal speelt. Dit is onderdeel van de standaard en moet er komen. (Arjan Kloosterboer zal hiervoor een toelichtende link naar Lidwien Meijers sturen). Wie: VNGR <Br> Status: Afgehandeld. '''nr 208 Mechanisme NLX''' <Br> Wat doet dit? Dit onderwerp zal de volgende keer op de agenda worden gezet ter toelichting. Wie: VNGR <Br> Status: Voorstel om dit op een later moment te doen, omdat dit niet aansluit op de huidige agenda. '''nr 209 Rol van de regiegroep''' <Br> Voorstel opstellen m.b.t. de ‘rol van de regiegroep’ n.a.v. de discussie in de regiegroep (ag.punt 4). Dit voorstel de volgende keer bespreken en vaststellen in de regiegroep (besluitvormingsdocument). Wie: VNGR <Br> Status: Staat op de agenda, zie ook bijlage. '''nr 210 Migratiestrategie''' <Br> De gemeente Den Haag zal in de volgende regiegroep het voorstel voor een migratiestrategie van de G4 presenteren. Dit komt op de agenda van het volgende regiegroepoverleg. Wie: gemeente Den Haag <Br> Status: Staat op de agenda. Maarten van den Broek stelt voor ook in de komende leveranciersbijeenkomst het migratieprobleem voor te leggen. Theo neemt de presentatie van de G4 en de notitie van Maarten mee naar de leveranciersbijeenkomst. Wie: VNGR <Br> Status: Is daar aan de orde geweest. '''nr 211 BRK levering 2''' <Br> Aandacht voor dit probleem hoe hier mee om te gaan. Arjan Kloosterboer en Maarten van den Broek zullen dit verder bespreken en met een advies hiervoor komen. Wie: VNGR/ Message Design <Br> Status: In behandeling.  
# Opening en mededelingen # Notulen van de vorige vergadering en actielijst <br>- Handreiking voor het toepassen van ZTC (actiepunt 116): het voorstel voor afhandeling van dit actiepunt is toegevoegd als vergaderstuk. Tijdens het overleg zal akkoord worden gevraagd voor de voorgestelde werkwijze. <br> # Proces en voorwaarden gebruik aanvullendeElementen (actiepunt 144) # Roadmap nieuwe standaarden: 3 sporen strategie <br>4a. Spoor 1: Regulier beheer/onderhoud en afronden lopende uitbreidingen<br>4b. Spoor 2: Benutten van nieuwe informatiemodellen<br><br>''Pauze''<br><br>4c. Spoor 3: Grondige vernieuwing StUF familie # Stand van zaken diverse standaardisatie trajecten # Rondvraag en sluiting   +
'''1. Opening en mededelingen (9:30-9:45 uur)''' - Theo Peters vervangt Nico Romijn als voorzitter - API werkgroepen (aanmeldingen via mailing en nieuwsbrief) '''2. Notulen (en actielijst) van de vorige vergadering (9:45-10:00 uur)''' - Doel: Vaststellen notulen van het overleg op 4 april 2018 en bespreking voortgang lopende actiepunten - Documenten (zie bijlage): Verslag 20180404 met actielijst, Actiepunt 198: uitleg van gebruikte termen, Actiepunt 202: DSO strategische keuzes '''3. Voortgang vernieuwing standaarden - Roadmap (10:00-11:00 uur)''' ''Toelichting door Frank Samwel en Wishal Gokoel'' Doel: Informeren over de voortgang, consensus over prioritering van koppelvlakontwikkeling Documenten: Koppelvlakstandaarden backlog en prioritering (zie bijlage) ''- Pauze (11:00-11:10 uur) -'' '''4. Samenhang berichtenstandaarden (11:10-11:45 uur)''' ''Toelichting door Frank Samwel'' Doel: informeren en consensus over de visie samenhang van berichtenstandaarden Documenten: Visie op samenhang van berichtenstandaarden (zie bijlage) '''5. Rondvraag en sluiting (11:45-12:00 uur)''' ''- Lunch (12:00-12:30 uur) -''  +
'''1. Opening en mededelingen (9:30 uur)''' '''2. Notulen van de vorige vergadering(en) en actielijst (9:45 uur)''' - Doel: Vaststellen notulen van het overleg op 4 oktober en bespreking voortgang lopende actiepunten - Documenten: Verslagen zijn beschikbaar op Gemma online en ter bespreking opmerkingen bij verslag (gemeente Den Haag), zie bijlage. '''3. Visie op standaarden (10:00 – 10:30 uur)''' Toelichting op meegezonden Visie op Standaarden '''4. Governance op gegevens- en berichtenstandaarden (10:30 – 11:00 uur)''' Toelichting aanpassingen voorstel vanuit KING over governance op gegevens- en berichten standaarden'' '''- Korte PAUZE 11:00-11:15 uur -''' '''5. Hoe gaan we om met huidige implementatie-issues? (11:15-11:45 uur)''' Terugkoppeling n.a.v. vooroverleg KING en vertegenwoordigers werkgroep leveranciers. Zie bijlage Voorstel omgaan met implementatie-issues (nazending 5/12/2017). '''6. Doorontwikkeling Zaak Documentservices (11:45 - 12:15 uur)''' Toelichting op voorstel Zaak Documentservices '''7. Voorstel data Regiegroepbijeenkomsten 2018 (12:15 uur)''' Vaststellen schema 2018, datavoorstel: Woensdag: 14 februari, 4 april, 6 juni, 1 augustus, 3 oktober, 5 december '''8. Rondvraag en sluiting (12:20 uur)'''  +
'''1. Opening en mededelingen (9:30-9:45 uur)''' - Stand van zaken Zaak Document Services '''2. Notulen (en actielijst) van de vorige vergadering (9:45-10:00 uur)''' - Doel: Vaststellen notulen van het overleg op 6 december 2017 en bespreking voortgang lopende actiepunten - Documenten: Verslag met actielijst is beschikbaar op Gemma online '''3. Organisatie functiescheiding tussen beheer standaarden en realisatie (10:00-10:15 uur)''' Toelichting (actiepunt 192) door Theo Peters '''4. Verdieping transitie (10:15-11:00 uur)''' Toelichting op meegezonden notitie ‘ag4 Transitie naar een gegevenslandschap’ door Frank Samwel ''- Pauze (11:00-11:15 uur) -'' '''5. Visie op ontwikkelen en beheer van standaarden voor gegevens- en berichtmodellen (11:15-12:00 uur)''' Toelichting op notitie: ‘ag 5 Visie op ontwikkelen en beheer van standaarden voor gegevens- en berichtenmodellen’, door Frank Samwel '''6. Standaardisatie en het StUF-koppelvlak met de LVBAG (12:00-12:15 uur)''' Toelichting op meegezonden notitie ‘ag6 RgGBS 20180207 - Koppelvlak LVBAG’ '''7. Rondvraag en sluiting (12:15-12:30 uur)'''  +
# Opening en mededelingen # Notulen van de vorige vergadering en actielijst # Presentatie OLO3 en de daarvoor beoogde standaarden # Vaststelling van het Digikoppeling adapter Intern koppelvlak # Vaststelling van de Zaak- en Regieservices # Vaststelling koppelvlak geoBAG <br><br>Pauze<br><br> # Stand van zaken RSGB3 / nieuwe uitwisselingsstandaarden <br> - Goedkeuren Informatiemodel RSGB3 <br> - Toelichting op aanvullende gegevens op het RSGB<br>- Toelichting geven op aanpassing metamodel t.b.v. geautomatiseerd genereren van standaarden<br>- Stand van zaken / planning rond het verStUFfen<br>- Analyse koppelvlakstandaarden en de grootschalige implementatie (project Digitale Agenda 2020/GIDS)<br> # Stand van zaken diverse standaardisatie trajecten <br>- Compliancy Monitor<br>- Gegevensverstrekking en vertaling met de OperatieBRP<br> # Rondvraag en sluiting   +
# Opening en mededelingen # Notulen van de vorige vergadering en actielijst # Voortgang pilot RSGB Bevragingen # Vernieuwing standaarden <br>4a: Prioritering en planning<br>4b: Beeld opdelen StUF BG<br>4c: Verandering onderlaag # Stand van zaken diverse standaardisatie trajecten # Rondvraag en sluiting   +
'''Agenda''' # Opening en mededelingen # Notulen van de vorige vergadering en actielijst # Nieuwe architectuur: informatiekundige ontwikkelingen komende jaren # Standaardkoppelvlak RSGB bevragingen (XML/SOAP variant) # Stand van zaken StUF 3.02 # Plan vernieuwen eindproductstandaarden # Rondvraag en sluiting  +
'''Opening en mededelingen (9:30 uur)''' '''1. Problemen met StUF bezien vanuit groep leveranciers (9:40 uur)''' b. Nut/noodzaak RSGB 3 c. Eerst huidige knelpunten oplossen '''2. Belevingen na een aantal gesprekken vanuit KING (10:25 uur)''' a. Opdracht van Regiegroep: klaar voor ontwikkelingen b. Resultaten tot nu toe c. Beweging in architectuur (samen organiseren, gegevenslandschap) d. Meerdere “onderlagen” '''Pauze (11:10-11:20 uur)''' '''3. Hoe geven we ruimte aan beide invalshoeken (11:20 uur)''' a. Collectief opdrachtgeverschap b. Regie op beweging in architectuur c. De familiestructuur d. Sneller komen tot werkende koppelvlakstandaarden e. Governance rondom standaarden '''Samenvatting en vervolgafspraken (12:30 uur)''' '''Sluiting (13:00 uur)''' Opm. Het verslag met actielijst uit het overleg van 7 juni j.l. zullen in het volgende reguliere overleg (4 oktober) worden besproken. ''De Regiegroep vindt plaats in Regardz La Vie, Utrecht (Lange Viestraat 351), nabij Utrecht Centraal Station.''  +
S
# Opening en mededelingen # Goedkeuring notulen vorige vergadering (inclusief actie- en besluitenlijst) # Goedkeuren uitgewerkte RFC’s # Goedkeuren RFC’s voor uitwerking # Afkadering StUF 3.02 (Jan Brinkkemper) # Doornemen status en opschonen openstaande RFC’s # Goedkeuren uitgewerkte errata # Goedkeuren errata voor uitwerking # Doornemen status errata # Rondvraag # Lunch   +
# Opening en mededelingen. # Goedkeuring notulen vorige vergadering (inclusief actie- en besluitenlijst) # Goedkeuren uitgewerkte errata # Goedkeuren patch 26 # Goedkeuren uitgewerkte RFC’s # Status doornemen RFC’s # Bespreking gegenereerde basisschema’s RSGB 3.0 op hoofdlijnen # Verschillenanalyse ‘RSGB Bevragingen’ in ontwikkel- en ontdekspoor # Doornemen status errata # Rondvraag # Lunch   +
# Opening en mededelingen # Goedkeuring notulen vorige vergadering (inclusief actie- en besluitenlijst) # Goedkeuren uitgewerkte errata # Goedkeuren ontwerpkeuzen StUF-ZKN 3.20 # Goedkeuren RFC op StUF-ZKN 3.10: # Bespreken RFC's op StUF 3.01-onderlaag # Optioneel: behandelen openstaande errata # Rondvraag # Lunch   +
# Opening en mededelingen # Goedkeuring notulen vorige vergadering (inclusief actie- en besluitenlijst) # Goedkeuren uitgewerkte errata: # Goedkeuren patch 25 # Planning upgrade StUF-BG/StUF-ZKN # Goedkeuren RFC’s als hamerstuk: # Doornemen status openstaande RFC's: # Goedkeuren relatiegrafieken in verstuffingsdocument RSGB 3 (vervolg): # Rondvraag # Lunch   +
<font color="white">enter</font> # Opening en mededelingen # Goedkeuring notulen vorige vergadering (inclusief actie- en besluitenlijst) # Goedkeuren uitgewerkte RFC: # Goedkeuren diverse verbeteringen in StUF 3.02 onderlaag # Goedkeuren uitgewerkte errata: # Goedkeuren RFC’s voor uitwerking: # Status doornemen RFC’s: # Toevoegen van elementen aan entiteittypen van een horizontaal sectormodel/UGM # Impactanalyse IMBAG 2.0 (Henri Korver) # Uitleg Nieuwe Aanpak (Frank Samwel) # Rondvraag  +
# Opening en mededelingen<br /> # Goedkeuring notulen vorige vergadering (inclusief actie- en besluitenlijst)<br /> # Goedkeuren patch 24<br /> # Goedkeuren RFC als hamerstuk (RFC0413 - Overbodig maken nillable=”true” in StUF-schema’s)<br /> # Doornemen status openstaande RFC’s<br/> # Visievorming op StUF-onderlaag<br /> # Goedkeuren relatiegrafieken in verstuffingsdocument RSGB 3 (vervolg)<br /> # Goedkeuren uitgewerkte errata <br /> # Besluitvorming errata / onderhoudsverzoeken<br /> # Rondvraag<br /> # Lunch   +
# Opening en mededelingen # Goedkeuring notulen vorige vergadering (inclusief actie- en besluitenlijst) # Knoop doorhakken oplossingsrichting van het nillable-probleem # Afkeuren RFC’s (hamerstuk) # Goedkeuring RFC’s voor uitwerking (hamerstuk) # Goedkeuring uitgewerkte RFC’s (hamerstuk) # Doornemen status en opschonen openstaande RFC’s # Planning StUF Expertgroep (Jan Brinkkemper) # Rondvraag # Lunch   +
* Opening en mededelingen * Goedkeuring notulen vorige vergadering (inclusief actie - en besluitenlijst) * Goedkeuren uitgewerkte RFC’s: ** [https://discussie.kinggemeenten.nl/discussie/gemma/stuf-301/structuur-wijziging-element-met-de-functie-entiteit-vrij-bericht RFC0498: Structuur wijziging element met de functie 'entiteit' in vrij bericht] * Goedkeuren RFC’s voor uitwerking : ** [https://discussie.kinggemeenten.nl/discussie/gemma/stuf-301/rfc-schrap-tijdvakobject-uit-de-stuf-standaard RFC0466: RFC: Schrap tijdvakObject uit de StUF-standaard] ** [https://discussie.kinggemeenten.nl/discussie/gemma/stuf-301/corrigeren-van-materiele-historie-toestaan-losse-kennisgevingen RFC0499: Corrigeren van materiele historie toestaan in losse kennisgevingen] ** [https://discussie.kinggemeenten.nl/discussie/gemma/stuf-301/voeg-berichtsoorten-lk01lk02-en-lk05lk06-samen RFC0501: Voeg berichtsoorten Lk01/Lk02 en Lk05/Lk06 samen!] * Goedkeuren errata voor uitwerking: ** [https://discussie.kinggemeenten.nl/discussie/gemma/stuf-301/erratum-het-corrigeren-van-de-eerste-begingeldigheid ONV0500: Het corrigeren van de eerste beginGeldigheid] * Domeinspecifieke elementen op basisentiteittypen * Rondvraag * Lunch   +
# Opening en mededelingen # Goedkeuring notulen vorige vergadering (inclusief actie- en besluitenlijst) # Goedkeuren RFC0413 (Overbodig maken nillable=”true” in StUF-schema’s) # KING-visie op StUF-onderlaag (presentatie Henri Korver) # Goedkeuren relatiegrafieken in verstuffingsdocument RSGB3 # Goedkeuren uitgewerkte errata # Besluitvorming errata / onderhoudsverzoeken: # Rondvraag # Lunch   +
# Opening en mededelingen # Goedkeuring notulen vorige vergadering (inclusief actie- en besluitenlijst) # Status doornemen RFC’s # Behandelen gegenereerde basisschema’s RSGB 3.0 # Rondvraag   +
# Opening en mededelingen. # Goedkeuring notulen vorige vergadering (inclusief actie- en besluitenlijst). # Goedkeuren laatste voorstel nillable-probleem. # Uitwerkingen goedkeuren. # Goedkeuren voor uitwerking. # Doornemen status en opschonen openstaande RFC’s. # Kerngegevens versus alternatieve sleutels. # Peiling mening Expertgroep m.b.t. KING-brief aan Regiegroep. # Goedkeuring GAB-voorstellen. # Rondvraag # Lunch   +
# Opening en mededelingen # Goedkeuring notulen vorige vergadering (inclusief actie- en besluitenlijst) # Goedkeuren RFC’s als hamerstuk # Doornemen status openstaande RFC's # Goedkeuren relatiegrafieken in verstuffingsdocument RSGB 3 (vervolg) # Goedkeuren uitgewerkte errata # Besluitvorming errata / onderhoudsverzoeken: # Rondvraag # Lunch   +
<br/> # Opening en mededelingen # Goedkeuring notulen vorige vergadering (inclusief actie- en besluitenlijst) # Goedkeuren diverse verbeteringen in StUF 3.02 onderlaag # Status doornemen RFC’s: # Status doornemen discussies op het forum: # Terugkoppeling 17 oktober: bg0320 versus RSGB 3 # Integratie StUF en REST(ful) APIs # Rondvraag  +
# Opening en mededelingen. # Goedkeuring notulen vorige vergadering (inclusief actie- en besluitenlijst) # Terugkoppeling Regiegroep # Status doornemen RFC’s: # Behandelen gegenereerde basisschema’s RSGB 3.0 # Doornemen status errata: # Rondvraag # Lunch   +
# Opening en mededelingen. # Goedkeuring notulen vorige vergadering (inclusief actie- en besluitenlijst) # Planning voor beoordeling basisentiteitenschema’s # Review basisentiteitenschema’s zkn0320 # Bespreking van de reacties op het basisentiteitenschema bg0320 # Status doornemen RFC’s: # Rondvraag   +
# Opening en mededelingen. # Goedkeuring notulen vorige vergadering (inclusief actie- en besluitenlijst). # Goedkeuren uitgewerkte RFC's (hamerstuk) # Goedkeuring RFC’s voor uitwerking (hamerstuk) # Goedkeuren GAB-voorstellen over mogelijk onvolledige datum-tijd # Doornemen status uitwerking goedgekeurde RFC’s # Een “volwassen” REST-voorbeeld toegepast op StUF # Doornemen status en opschonen openstaande RFC’s onderlaag # Rondvraag # Lunch   +
# Opening en mededelingen # Goedkeuring notulen vorige vergadering (inclusief actie- en besluitenlijst) # Openstaande RFC's # Bespreking 'keuzenVerStUFfing RSGB3.pdf' aan de hand van oplegnotitie 'oplegnotitie keuzenVerStUFfing RSGB3.pdf' # Besluitvorming errata / onderhoudsverzoeken: # Rondvraag # Lunch   +
# Opening en mededelingen # Goedkeuring notulen vorige vergadering (inclusief actie- en besluitenlijst) # Goedkeuren RFC’s als hamerstuk # Doornemen status openstaande RFC's: # Goedkeuren relatiegrafieken in verstuffingsdocument RSGB 3 (vervolg) # Goedkeuren uitgewerkte errata: # Besluitvorming errata / onderhoudsverzoeken: # Rondvraag # Lunch   +
# Opening en mededelingen # Goedkeuring notulen vorige vergadering (inclusief actie- en besluitenlijst) # Goedkeuren (resterende deel) verStUFfingsdocument RSGB 3 # Goedkeuren RFC’s als hamerstuk # Doornemen status openstaande RFC’s op onderlaag # Doornemen status openstaande RFC’s op StUF-BG # Rondvraag # Lunch   +
# Opening en mededelingen. # Goedkeuring notulen vorige vergadering (inclusief actie- en besluitenlijst) # Goedkeuren diverse verbeteringen in StUF 3.02 onderlaag # Status doornemen RFC’s # Bespreken openstaand reviewcommentaar op basisschema’s # Rondvraag   +
# Opening en mededelingen # Goedkeuring notulen vorige vergadering (inclusief actie- en besluitenlijst) # Goedkeuren uitgewerkte RFC’s: # Goedkeuren uitgewerkte errata: # Goedkeuren RFC’s voor uitwerking: # Status openstaande onderhoudsverzoeken # Ontwikkelingen in standaarden # Domeinspecifieke elementen op basisentiteittypen # Rondvraag   +
# Opening en mededelingen # Goedkeuring notulen vorige vergadering (inclusief actie- en besluitenlijst) # Goedkeuren Patch 28 # Besluit doorontwikkeling StUF 3.02 # Rondvraag   +
# Opening en mededelingen. # Goedkeuring notulen vorige vergadering (inclusief actie- en besluitenlijst) # Doornemen status errata # Goedkeuren uitgewerkte errata # Goedkeuren pre-patch 27 # Status doornemen RFC’s # Review basisschema’s ztc0320 # Problemen huidige StUF-standaard en hoe daar een oplossing voor te vinden # Rondvraag   +
# Opening en mededelingen. # Goedkeuring notulen vorige vergadering (inclusief actie- en besluitenlijst). # Goedkeuren verbeteringen in StUF 3.02 na review vorige keer. # Knoop doorhakken oplossingsrichting van het nillable-probleem. # Goedkeuring uitgewerkte RFC’s (hamerstuk). # Doornemen status en opschonen openstaande RFC’s. # Goedkeuring GAB-voorstellen. # Bespreken voorstel Solventa m.b.t. vervanging StUF-BG en StUF-ZKN. # Rondvraag # Lunch   +
W
#Welkom en mededelingen <br> - Voortgang RGBZ 2.0, StUF ZKN/BG 03.20 <br> - Evaluatie en planning bijeenkomsten volgend jaar <br> - Voorstel samenvoegen werkgroepen <br> #Notulen en actielijst <br> - Documentcreatie services 1.0 <br> - Zaak- en Documentservices 1.0 <br> #Compliancy <br> - Compliancy Monitor <br> - StUF Testplatform <br> #Namespaces koppelvlakken <br> - Toelichting wijzigingsvoorstel <br> - Gevolgen <br> #Autorisatie en authenticatie #Implementaties en voortgang <br> - Documentcreatie services 1.0 <br> - Zaak- en Documentservices 1.0 <br> #Vast releaseschema, patches en planning #Vaststelling patches <br> - Documentcreatie services 1.0 <br> - Zaak- en Documentservices 1.0 <br> #Stand van zaken release Documentcreatie services 1.1 #Stand van zaken release Zaak en Documentservices 1.2 <br> - Toelichting Johan Boer: Notificatie bericht Regie en Zaakservices <br> #Afsluiten en rondvraag   +
#Welkom en mededelingen #Notulen en actielijst #Stand van Zaken en planning #Compliancy monitor - Implementaties en voortgang #Vaststellen inhoud Zaak- Documentservices 1.2.0 #Vaststellen inhoud Documentcreatie 1.1.0 #Afsluiten en rondvraag   +
Agenda: * Welkom en mededelingen * Notulen vorige bijeenkomst * Stand van Zaken en planning * Compliancy monitor - Implementaties en voortgang * Documentcreatieservices Release 1.1 Bespreken concept versie vastgestelde punten - gerealiseerde punten - bespreken binnengekomen reacties Pauze * Zaak- Documentservices 1.2 Bespreken concept versie vastgestelde punten - gerealiseerde punten - extra toegevoegde punten - benoemen en verklaren niet opgenomen punten - bespreken binnengekomen reacties * Vooruitblik toekomst: Zaakgericht werken in de keten  +
Agenda # Opening en mededelingen # Doorontwikkeling Documentcreatieservices #* Digitaal ondertekenen #* Batchcreatie #* Standaardiseren van vervolgacties #* Uitwisselen sjablooninformatie #* Opnieuw in bewerking nemen van document #* Aansluiten op nieuwe GEMMA standaarden #* Authenticatie en autorisatie # Proces en planning # Vervolg, afsluiten en rondvraag  +
1. Opening 2. Voorstel ronde (tijd geleden) 3. Vorige notulen (https://www.gemmaonline.nl/index.php/Werkgroep_GEMMA_Softwarecatalogus) 4. Huidige situatie softwarecatalogus * a. Ontwikkelingen van het platform, (API, verbeteringen die zijn doorgevoerd) * b. KPI (zie verslag en discussie op pleio (https://groepen.pleio.nl/discussion/view/59042111/kpis-gemma-softwarecatalogus ) * c. Softwarecatalogus bij andere overheden, * d. Leveranciers en de softwarecatalogus (Status convenant, common ground, Diensten toevoegen) * e. Leveranciers toelating & criteria 5. Toekomst * a. Het platform (Drupal 7) * b. Ontwikkelingen binnen VNG * c. Welke wensen zijn er? 6. Kennisdelen - vragen die gesteld zijn in afgelopen periode! 7. Rondvraag • toekomstige sessies digitaal.  +
1. Opening en mededelingen 2. Top-5 prioriteiten use-cases Werken onder architectuur (meegestuurd met notulen 15-12-2017) 3. Open-source software in de SWC? 4. Kwaliteitsverbetering content van gemeenten en leveranciers 5. Samenvoeging wg SWC met werkgroep GEMMA 6. Rondvraag  +
# Mededelingen # Sterren- en MDD- stand werkgroepleden # Terugblik Release 4.4 # Vragen over status “Uitgefaseerd” # Koppeling architectuurtools: vooruitblik # Migratiescenario GEMMA 2 # Nieuwe kaarten volgende release: vooruitblik # Status Monitor Digitale Dienstverlening # Rondvraag   +
Dit overleg staat in het teken van de migratie naar GEMMA2  +
1. Opening<br /> 2. Voorstel ronde (nieuwe) deelnemers<br /> 3. Vorige notulen  + actiepunten<br /> 4. Laatste ontwikkelingen + cijfers<br /> 5. Markt & Overheid – Han Wammes<br /> 6. GEMMA release<br /> 7. Forum.vng.nl "Regie op ICT"<br /> 8. Leverancier Open Source<br /> 9. Rondvraag<br />  +
# Opening en agenda # Opmerkingen werkgroep bij werking SVG-kaart # Opmerkingen werkgroep bij pilots Koppeling architectuurtools # Rondvraag   +
1. Status GEMMA2-migratie 2. Vervolg AMEFF - pilots 3. Waar staan we met de softwarecatalogus en wat wordt de roadmap voor komende tijd.  +
# Opening # Voorstel ronde deelnemers # Onderzoek softwarecatalogus door Toine Schijvenaars # Vorige notulen + actiepunten # Laatste ontwikkelingen + Cijfers # Samenhang Gemma producten door André Plat # Aanstaande Gemma release door Mark Backer # Sterrenmatrix door Peter Makkes # Afsluiting   +
Opening Koppeling Softwarecatalogus met Mavim Oproep Ambassadeurschap Opfris-bijeenkomst 1-2-3 sterrengemeenten 2. [[Media:Opvoeren koppeling SWC (2)werkgroep SWC 2019-05-22 sheets Dirk.pdf|Opvoeren koppeling SWC (2)werkgroep SWC 2019-05-22 sheets Dirk]] (PDF-bestand, 550 kB) 3. Ameff Export (wie gebruikt het en wat zijn de ervaringen?) 4. Bevordering gebruik 5. Toolkit ambassadeurs * Wat heb je nodig * - Softwarecatalogus.nl [http://www.Softwarecatalogus.nl Softwarecatalogus.nl] * - [[Media:Syllabus Extern gebruik Syllabus Extern gebruik Syllabus .pdf|Syllabus Extern gebruik Syllabus Extern gebruik Syllabus]] (PDF-bestand, 1,7 MB) * - [[Media:Regiosessie PowerPoint.pdf|Regiosessie PowerPoint]] (PDF-bestand, 379 kB) 6. Afscheid Dirk 7. Wat verder ter tafel komt 8. Rondvraag 9. Sluiting [https://www.gemmaonline.nl/images/gemmaonline/f/ff/20192205notulen_werkgroep_swc_22_mei.pdf Verslag van dit overleg]  +
<font color="white">enter</font> * Mededelingen * Korte toelichting op de laatste release (22 november) * Terugkoppeling status acties vanuit laatste workshop: presentatie komen tot referentieprocessen * Casuistiek koppeling architectuur tools (voorbeelden) * Blended learning: Grip op ICT * Status migratie GEMMA 2 en voorstel hoe om te gaan met gemeenten die niet gemigreerd zijn voor 2018 * Voorstel hoe om te gaan met leveranciers zonder convenant * Rondvraag  +
1. Opening en mededelingen<br /> - samenvoeging Werkgroep SWC met Werkgroep GEMMA<br /> - heroriëntatie beheer SWC, onderzoek mogelijkheden voor outsourcing<br /> <br /> 2. Kwaliteitsverbetering content van gemeenten en leveranciers<br /> <br /> 3. KPI Softwarecatalogus<br /> <br /> 4. Business-bijdrage (Werken onder Architectuur)<br /> - Gemeente de Ronde Venen<br /> - Delft<br /> - Referentiekoppelingen<br /> <br /> 5. Open Source software in de SWC<br /> - Focuspunten BIG<br /> - Open Source<br /> - Dienstverleners (idee en vooralsnog geen prio)<br /> <br /> 6. Rondvraag  +
# Opening en agenda # Nieuwe release Softwarecatalogus # Business case koppeling Softwarecatalogus met architectuur tools <br> Pauze <br> # Monitor Digitale Dienstverlening # GEMMA 2.0 en Softwarecatalogus # Rondvraag   +
# Opening <br>Kennismaking, voor zover nodig. Vaststellen agenda. # Vaststellen verslag overleg dd. 16-3-2015 <br>Zie document. # Stand van zaken <br>Korte toelichting op bereikte resultaten en ontwikkelingen zoals de in gebruik name van versie 1.0 van het koppelvlak. # Ketentestplatform <br>Hoe komt het eruit te zien, wanneer is gebruik te verwachten en hoe gemeentelijke leveranciers te betrekken. # Evaluatie in gebruik name zorgmelding <br>Inbreng allen van ervaringen, probleem- en verbeterpunten. Wat kunnen we hiervan leren? # Versie-overgang en omgaan met twee versies in de keten <br>Discussie over alternatieven, voor- en nadelen # Status novemberrelease <br>Inhoud, planning en onzekerheden. # Rondvraag   +
#November release #Functionele wensen CORV #Verbeterpunten voor functioneren in de keten #Rondvraag   +
# Opening <br>Kennismaking, voorover nodig. Vaststellen agenda. # Vaststellen verslag overleg dd. 15-9-2015 <br>Zie document. # Stand van zaken <br>Korte toelichting op bereikte resultaten en ontwikkelingen. # Status testen en implementatie versie 1.0 <br>Toelichting en inventarisatie (onder aanwezigen). # Ervaringen bij de implementatie van versie 1.0 en verbetermogelijkheden <br>Inbreng: allen. # In gebruik name van de nieuwe zorgmeldingen <br>Toelichting aanpak en status. Afspraken over testen (allen). # Status ketentestplatform <br>Korte toelichting # Ondersteuning van twee versies in de keten <br>Korte toelichting. Verkenning voorkeuren (allen). # Inhoud en planning novemberrelease <br>Doornemen wijzigingsvoorstellen (zie document) en planning. # Vervolg Leverancierswerkgroep Jeugdzorg-koppelvlak <br>Combinatie met [https://www.istandaarden.nl/overleg/softwareleveranciersoverleg Softwareleveranciersoverleg iStandaarden]? # Rondvraag   +
<br/> #Opening #* kennismaking, voor zover nodig; vaststellen agenda. #Vaststellen verslag overleg dd. 5-7-2016 #*zie document. #*status acties. #Stand van zaken #* nieuwe governance-structuur en rol van leveranciers en gebruikers daarin. #* ketenpartners, koppelvlak en ontwikkelingen. #* ervaringen leveranciers (zie document) (allen). #Ketentestplatform en relatie tot StUF-testplatform #* stand van zaken en ervaringen ketentestplatform. #* gebruik beide testplatforms? #Tussenrelease korte termijn #*vergroten omvang bijlage bij VTO. #2018-release #* inhoud, planning en onzekerheden, zie document. #Rondvraag  +
# Opening en medelingen # Klantreizen # Terugkoppeling voortgang per hoofdstuk # Discussie over ketenprocessen<br>''Lunch''<br> # Rapport VIVO # Agenda volgende bijeenkomst # Rondvraag en afsluiting   +
# Opening en mededelingen (10:00)<br> # Toelichting voortgang inhuur Bedrijfsarchitect (10:15) # Rondje langs de velden (11:00)<br> # Bewustwordingsdocumenten (12:00)<br> # Agenda volgende bijeenkomst (12:45)<br> # Rondvraag en afsluiting (12:55)<br>   +
# Opening en welkom # Doel Werkgroep GEMMA Procesarchitectuur # Subgroepjes aan de slag <br>''Lunch''<br> # Plenaire terugkoppeling per subgroepje <br>''Korte pauze''<br> # Omgevingswet # Behoefte werkgroep platform # Agenda volgende bijeenkomst # Rondvraag en afsluiting   +
Deze pagina is het laatst bewerkt op 8 feb 2017 om 21:40.