GEMMA review Implicaties Architectuurprincipes NORA 2023: verschil tussen versies

Geen bewerkingssamenvatting
Geen bewerkingssamenvatting
Regel 14: Regel 14:
# [[GEMMA_review_Implicaties_Architectuurprincipes_NORA_2023#Toevoegingen_vanuit_GEMMA_review_1e_ronde|Toevoegingen vanuit GEMMA review 1e ronde ]]
# [[GEMMA_review_Implicaties_Architectuurprincipes_NORA_2023#Toevoegingen_vanuit_GEMMA_review_1e_ronde|Toevoegingen vanuit GEMMA review 1e ronde ]]


In de [[GEMMA_review_Implicaties_Architectuurprincipes_NORA_2023#Review_NORA-implicaties|eerste tabel ]] begint het met het ID van de implicatie. Daarna een kolom met de titel van (inclusief verwijzing naar) de NORA Online-pagina van de betreffende implicatie. Daar staat nog meer informatie. In de derde kolom wordt hierop de opmerkingen vanuit gemeenteperspectief gegeven. In de vierde en vijfde kolom wordt een voorstel voor de implicatie gedaan indien VNG wil afwijken en daarbij een actie aangegeven. In de laatste 2 kolommen wordt nog bron/besluit toegevoegd en indien van toepassing een link met het GEMMA architectuurprincipe.
In de [[GEMMA_review_Implicaties_Architectuurprincipes_NORA_2023#Review_NORA-implicaties|eerste tabel ]] begint het met het ID van de implicatie. Daarna een kolom met de titel van (inclusief verwijzing naar) de NORA Online-pagina van de betreffende implicatie. Daar staat nog meer informatie. In de derde kolom zijn hierop vanuit gemeenteperspectief opmerkingen gegeven. In de vierde kolom wordt een voorstel gedaan voor een aangepaste implicatie indien we willen afwijken of een link met een Architectuurprincipe toe willen voegen. In de vijfde kolom wordt  de actie aangegeven. In de laatste 2 kolommen wordt nog bron/besluit toegevoegd en indien van toepassing een link met het GEMMA architectuurprincipe toegevoegd.


De [[GEMMA_review_Implicaties_Architectuurprincipes_NORA_2023#Toevoegingen_vanuit_GEMMA_review_1e_ronde|tweede tabel ]] heeft dezelfde opbouw, alleen is daar nog aan toegevoegd het VNG-voorstel op welke laag uit het [https://www.noraonline.nl/wiki/Vijflaagsmodel vijflaagsmodel] deze implicatie betrekking heeft.
De [[GEMMA_review_Implicaties_Architectuurprincipes_NORA_2023#Toevoegingen_vanuit_GEMMA_review_1e_ronde|tweede tabel ]] heeft dezelfde opbouw, alleen zijn daar nog implicaties toegevoegd voor de gemeenten. Een aantal implicaties vanuit de NORA bestonden uit meerdere implicaties. Voor de GEMMA zijn een aantal van deze ontrafeld en gescheiden opgenomen in nieuwe implicaties.  


''De derde tabel is uiteindelijk de totale lijst met GEMMA implicaties die van toepassing zijn op gemeenten.''  
''De derde tabel is uiteindelijk de totale lijst met GEMMA implicaties die van toepassing zijn op gemeenten waarin de acties uit tabel 1 zijn verwerkt.''  


{| class="wikitable" style="width:100%;"
{| class="wikitable" style="width:100%;"
Regel 27: Regel 27:
|'''Voorstel'''
|'''Voorstel'''
|'''Actie'''
|'''Actie'''
|'''Bron/besluit toevoegen'''
|'''Bron/besluit toegevoegd op NORA'''
|'''GEMMA Architectuurprincipe'''
|'''Toegevoegd'''
'''GEMMA Architectuurprincipe'''
|-
|-
|[https://www.noraonline.nl/wiki/Beschrijf_informatieobjecten_in_een_model IMP001]
|[https://www.noraonline.nl/wiki/Beschrijf_informatieobjecten_in_een_model IMP001]
Regel 44: Regel 45:
|Nav: "Leveranciersafhankelijkheid wordt voorkomen": dit is onmogelijk dus zou beter zijn: "maak afgewogen keuzes leveranciersonafhankelijkheid zodat duurzaamheid geborgd is.  
|Nav: "Leveranciersafhankelijkheid wordt voorkomen": dit is onmogelijk dus zou beter zijn: "maak afgewogen keuzes leveranciersonafhankelijkheid zodat duurzaamheid geborgd is.  
|
|
|Verwerken voor de GEMMA en reactie als voorstel terug naar NORA
|Voorstel overnemen in  de GEMMA en reactie als voorstel terug naar NORA
|
|
|
|
Regel 52: Regel 53:
|Eens met de conclusie in de tekst dat dit meerdere implicaties lijken te zijn. Ze  worden echter al geborgd door IMP091, IMP025, IMP034 en IMP047.
|Eens met de conclusie in de tekst dat dit meerdere implicaties lijken te zijn. Ze  worden echter al geborgd door IMP091, IMP025, IMP034 en IMP047.
|Duurzaamheid by design als implicatie. Uitleg van de tekst kan blijven staan. Overige is geborgd bij implicatie 091,  
|Duurzaamheid by design als implicatie. Uitleg van de tekst kan blijven staan. Overige is geborgd bij implicatie 091,  
|Verwerken voor de GEMMA en reactie als voorstel terug naar NORA
|Voorstel overnemen  voor de GEMMA en reactie als voorstel terug naar NORA
|Archiefwet 2021
|Archiefwet 2021
|
|
Regel 60: Regel 61:
|De aanbeveling om (linked) open data te gebruiken kent op zich ook weer allerlei implicaties.
|De aanbeveling om (linked) open data te gebruiken kent op zich ook weer allerlei implicaties.
|Maak zoveel mogelijk relevante data proactief beschikbaar als open data waarbij linked open data de voorkeur heeft.
|Maak zoveel mogelijk relevante data proactief beschikbaar als open data waarbij linked open data de voorkeur heeft.
|Verwerken voor de GEMMA en reactie als voorstel terug naar NORA
|Voorstel overnemen  voor de GEMMA en reactie als voorstel terug naar NORA
|WHO en WOO en AVG
|WHO en WOO en AVG
|
|
Regel 66: Regel 67:
|[https://www.noraonline.nl/wiki/Minimaliseer_het_gebruik_van_gegevens IMP004]
|[https://www.noraonline.nl/wiki/Minimaliseer_het_gebruik_van_gegevens IMP004]
|Minimaliseer het gebruik van gegevens
|Minimaliseer het gebruik van gegevens
|Gegevens is te algemeen. Waarom zou je gebruik willen minimaliseren. Wellicht worden er vertrouwelijke gegevens  bedoeld.
|Gegevens is te algemeen. Er worden vertrouwelijke gegevens  bedoeld.
|Pas dataminimalisatie toe
|Pas dataminimalisatie toe
|Verwerken voor de GEMMA en reactie als voorstel terug naar NORA
|Voorstel overnemen  voor de GEMMA en reactie als voorstel terug naar NORA
|AVG
|AVG
|{{ToonLinkViaID|ID=GAP18|type=nietweergeven}}
|{{ToonLinkViaID|ID=GAP18|type=nietweergeven}}
Regel 75: Regel 76:
|Bied één contactpunt (Single point of contact)
|Bied één contactpunt (Single point of contact)
|
|
|Richt een of meer contactpunten in die aansluiten bij gebruikersbehoeften.
|Richt een of meer contactpunten in die aansluiten bij gebruikersbehoeften. Zo hoeven burgers en bedrijven niet met verschillende partijen te schakelen om de dienst af te kunnen nemen.
|Toelichting aangepast Verwerken voor de GEMMA en reactie als voorstel terug naar NORA
|Toelichting aangepast Voorstel overnemen voor de GEMMA en reactie als voorstel terug naar NORA
|
|
|
|
Regel 83: Regel 84:
|Ken je afnemers en stem diensten hierop af
|Ken je afnemers en stem diensten hierop af
|Digitaal inclusief voor gemeenten is niet beperkt tot inwoners/afnemers maar ook voor gebruikers/interne medewerkers. Zeker gezien de leeftijdsopbouw in de personeelsbestanden van gemeenten.
|Digitaal inclusief voor gemeenten is niet beperkt tot inwoners/afnemers maar ook voor gebruikers/interne medewerkers. Zeker gezien de leeftijdsopbouw in de personeelsbestanden van gemeenten.
|
|Ken je gebruikers en stem je diensten hierop af.
|Link toegevoegd me AP
|Link toegevoegd met AP  
Voorstel overnemen  voor de GEMMA en als reactie als voorstel terug naar NORA.
|
|
|{{ToonLinkViaID|ID=GAP19|type=nietweergeven}}
|{{ToonLinkViaID|ID=GAP19|type=nietweergeven}}
Regel 92: Regel 94:
|
|
|Gebruik brondata
|Gebruik brondata
|Verwerken voor de GEMMA en als reactie als voorstel terug naar NORA.
|Voorstel overnemen voor de GEMMA en als reactie als voorstel terug naar NORA.
|Regeling besluit 10 basisregistraties en wet BRP en besluit BAG en besluit BRO
|Regeling besluit 10 basisregistraties en wet BRP en besluit BAG en besluit BRO
|
|{{ToonLinkViaID|ID=GAP18|type=nietweergeven}}
|-
|-
|[https://www.noraonline.nl/wiki/Maak_besluiten_traceerbaar_en_controleerbaar IMP008]
|[https://www.noraonline.nl/wiki/Maak_besluiten_traceerbaar_en_controleerbaar IMP008]
Regel 100: Regel 102:
|De vraag is of tijdsreizen op korte termijn de oplossing is. Dit gaat alleen werken als alle bronnen dit ondersteunen en dat is de komende jaren nog niet het geval. Een alternatief is het bij een besluit opnemen van de gebruikte gegevens en deze opslaan bij het besluit.
|De vraag is of tijdsreizen op korte termijn de oplossing is. Dit gaat alleen werken als alle bronnen dit ondersteunen en dat is de komende jaren nog niet het geval. Een alternatief is het bij een besluit opnemen van de gebruikte gegevens en deze opslaan bij het besluit.
|Tijdeizen is hiervoor een mogelijkheid. Alleen gaat dat werken als alle bronnen dit ondersteunen en dat is de komende jaren nog niet het geval. Een alternatief is het bij een besluit opnemen van de gebruikte gegevens en deze opslaan bij het besluit.
|Tijdeizen is hiervoor een mogelijkheid. Alleen gaat dat werken als alle bronnen dit ondersteunen en dat is de komende jaren nog niet het geval. Een alternatief is het bij een besluit opnemen van de gebruikte gegevens en deze opslaan bij het besluit.
|Voorstel met alternatief toevoegen in de tekst van de implicatie. Verwerken in de GEMMA.
|Voorstel met alternatief toevoegen in de tekst van de implicatie. Voorstel overnemen in de GEMMA. Als voorstel terug naar NORA.
|
|
|
|
Regel 115: Regel 117:
|Bied multi- en omni-channel dienstverlening
|Bied multi- en omni-channel dienstverlening
|
|
|Bied multi- en omni-channel dienstverlening als dit voldoende meerwaarde biedt
|
|
|Link toegevoegd met AP
|
|
|{{ToonLinkViaID|ID=GAP19|type=nietweergeven}}
|{{ToonLinkViaID|ID=GAP19|type=nietweergeven}}
Regel 124: Regel 126:
|
|
|
|
|
|Link toegevoegd met AP
|WMEBV
|WMEBV
|{{ToonLinkViaID|ID=GAP19|type=nietweergeven}}
|{{ToonLinkViaID|ID=GAP19|type=nietweergeven}}
Regel 132: Regel 134:
|
|
|
|
|
|Link toegevoegd met AP
|Wet Digitale Toegankelijkheid
|Wet Digitale Toegankelijkheid
|{{ToonLinkViaID|ID=GAP19|type=nietweergeven}}
|{{ToonLinkViaID|ID=GAP19|type=nietweergeven}}
Regel 140: Regel 142:
|Voor SDG-producten is dit een eis. Voor de overige gemeentelijke producten en diensten vraag ik me af je dit zou willen verplichten.
|Voor SDG-producten is dit een eis. Voor de overige gemeentelijke producten en diensten vraag ik me af je dit zou willen verplichten.
|Maak de dienst en informatie daarover toegankelijk voor anderstaligen
|Maak de dienst en informatie daarover toegankelijk voor anderstaligen
|Voorstel overnemen.
|Voorstel overnemen voor de GEMMA en als reactie als voorstel terug naar NORA.
|
|
|{{ToonLinkViaID|ID=GAP19|type=nietweergeven}}
|{{ToonLinkViaID|ID=GAP19|type=nietweergeven}}
Regel 148: Regel 150:
|Slechte formulering. "Elimineer overbodige" is zo vanzelfsprekend dat het niks meer zegt.
|Slechte formulering. "Elimineer overbodige" is zo vanzelfsprekend dat het niks meer zegt.
|Biedt afnemers zo compact mogelijke processen.
|Biedt afnemers zo compact mogelijke processen.
|Voorstel overnemen voor GEMMA en reactie als voorstel terug naar NORA
|Voorstel overnemen voor de GEMMA en reactie als voorstel terug naar NORA
|
|
|{{ToonLinkViaID|ID=GAP16|type=nietweergeven}}
|{{ToonLinkViaID|ID=GAP16|type=nietweergeven}}
Regel 163: Regel 165:
|Pas ontwerprichtlijnen toe bij websites en portalen en apps
|Pas ontwerprichtlijnen toe bij websites en portalen en apps
|Toepassen van ontwerprichtlijnen is een middel niet het doel.
|Toepassen van ontwerprichtlijnen is een middel niet het doel.
|Zorg dat websites, portalen en apps en frontends van componenten digitaal toegankelijk zijn als implicatie. Uitleg van implicatie toevoegen: zodanig dat de overheidswebsites voldoen aan WCAG richtlijnen en zet hiervoor bij voorkeur NLDesign systems voor in uit oogpunt van hergebruik.
|Zorg dat websites, portalen en apps en frontends van componenten digitaal toegankelijk zijn als implicatie. Uitleg van implicatie toevoegen: zodanig dat de overheidswebsites voldoen aan WCAG richtlijnen en zet hiervoor bij voorkeur NLDesign systems voor in uit oogpunt van hergebruik. Het is breder dan alleen websites maar gaat over de brede front end laag.
|Voorstel overnemen voor GEMMA en reactie als voorstel terug naar NORA
|Voorstel overnemen voor GEMMA en reactie als voorstel terug naar NORA
|WCAG (Web Content Accessibilyty Guidelines) en Wet Digitale Toegankelijkheid
|WCAG (Web Content Accessibilyty Guidelines) en Wet Digitale Toegankelijkheid
Regel 172: Regel 174:
|Gebruik van bijvoeglijke naamwoorden zoals 'eenvoudig' bij een principe voegen niks toe. Alles wat de overheid doet voor afnemers zou bij voorkeur eenvoudig moeten zijn.   
|Gebruik van bijvoeglijke naamwoorden zoals 'eenvoudig' bij een principe voegen niks toe. Alles wat de overheid doet voor afnemers zou bij voorkeur eenvoudig moeten zijn.   
Het is ook geen principe maar een implicatie.
Het is ook geen principe maar een implicatie.
|Implicatie: Zorg dat overheidsinformatie te vinden is met als Uitleg: een zoekfunctie beschikbaar moet zijn waarmee alle relevante informatieobjecten vindbaar zijn.De informatie moet kunnen worden gevonden zonder dat er (specifieke) en/of kennis van de zoekfunctionaliteit of de gezochte informatie benodigd is.
|Implicatie: Zorg dat overheidsinformatie te raadplegen is met als Uitleg: een zoekfunctie beschikbaar moet zijn waarmee alle relevante informatieobjecten vindbaar zijn.De informatie moet kunnen worden gevonden zonder dat er (specifieke) en/of kennis van de zoekfunctionaliteit of de gezochte informatie benodigd is.
|Voorstel overnemen voor GEMMA en reactie als voorstel terug naar NORA.
|Voorstel overnemen voor GEMMA en reactie als voorstel terug naar NORA.  
|
|
|GAP16 Streef naar eenvoud
|{{ToonLinkViaID|ID=GAP16|type=nietweergeven}}
|-
|-
|[https://www.noraonline.nl/wiki/Zorg_dat_overheidsinformatie_eenvoudig_te_raadplegen_is IMP017]
|[https://www.noraonline.nl/wiki/Zorg_dat_overheidsinformatie_eenvoudig_te_raadplegen_is IMP017]
Regel 181: Regel 183:
|Ik kan deze als aparte implicatie niet helemaal plaatsen. Ik vraag me af of hij nodig is. Kan vervallen maar de samenhang expliciet tussen vindbaarheid informatie en doelbinding is belangrijk in de huidige status van het informatielandschap van gemeenten. Daarom toch laten staan.
|Ik kan deze als aparte implicatie niet helemaal plaatsen. Ik vraag me af of hij nodig is. Kan vervallen maar de samenhang expliciet tussen vindbaarheid informatie en doelbinding is belangrijk in de huidige status van het informatielandschap van gemeenten. Daarom toch laten staan.
|
|
|Niets
|Zie vorige regel.
|
|
|
|
Regel 213: Regel 215:
|
|
|
|
|
|Niets
|
|
|{{ToonLinkViaID|ID=GAP03|type=nietweergeven}}
|{{ToonLinkViaID|ID=GAP03|type=nietweergeven}}
Regel 221: Regel 223:
|
|
|
|
|
|Link met AP toegevoegd.
|Wet Hergebruik Overheidsinformatie (WHO) toevoegen als bron hierin
|Wet Hergebruik Overheidsinformatie (WHO) toevoegen als bron hierin
|{{ToonLinkViaID|ID=GAP12|type=nietweergeven}}
|{{ToonLinkViaID|ID=GAP12|type=nietweergeven}}
Regel 228: Regel 230:
|Neem oorspronkelijke grondslag mee bij hergebruik diensten
|Neem oorspronkelijke grondslag mee bij hergebruik diensten
|"Dit houdt in dat bij te ontwikkelen functionaliteit de oorspronkelijke grondslag bepalend is voor de hergebruikmogelijkheden" klopt volgens  mij niet. Hangt ook af van het doel van hergebruik.
|"Dit houdt in dat bij te ontwikkelen functionaliteit de oorspronkelijke grondslag bepalend is voor de hergebruikmogelijkheden" klopt volgens  mij niet. Hangt ook af van het doel van hergebruik.
|
|Voorstel is om deze te vervallen.
|Voorstel is om deze te vervallen. Maar ook even bespreken.
|Voorstel overnemen voor GEMMA en reactie als voorstel terug naar NORA
|
|
|
|
Regel 237: Regel 239:
|
|
|Leveren van functionaliteit voor gebruikers in de keten door inzet van meerdere gezamenlijke componenten. Zorg voor een register van diensten die voor hergebruik geschikt en beschikbaar zijn.
|Leveren van functionaliteit voor gebruikers in de keten door inzet van meerdere gezamenlijke componenten. Zorg voor een register van diensten die voor hergebruik geschikt en beschikbaar zijn.
|Voorstel overnemen voor GEMMA en reactie als voorstel terug naar NORA
|Link met AP toegevoegd. Voorstel overnemen voor GEMMA en reactie als voorstel terug naar NORA
|
|
|
|Hergebruik voor kopen voor maken.
|-
|-
|[https://www.noraonline.nl/wiki/Maak_heldere_afspraken_over_aanbieden_en_afnemen_van_diensten IMP024]
|[https://www.noraonline.nl/wiki/Maak_heldere_afspraken_over_aanbieden_en_afnemen_van_diensten IMP024]
Regel 253: Regel 255:
|Idem. Kom op mensen, dit zijn bedrijfsmatige keuzes die je niet vanuit een architectuur voorschrijft en al helemaal niet vanuit een referentiearchitectuur.
|Idem. Kom op mensen, dit zijn bedrijfsmatige keuzes die je niet vanuit een architectuur voorschrijft en al helemaal niet vanuit een referentiearchitectuur.
|Gebruik een standaardoplossing (zoals bijvoorbeeld een pakketoplossing) zoveel mogelijk ongewijzigd, dus zonder maatwerkaanpassingen. Pas bij de toepassing van een standaardoplossing je werkwijze aan bij de standaarden en de best-practices die aan de oplossing ten grondslag liggen. Volg waar het kan de inrichtingsfilosofie van leveranciers als deze standaard is.
|Gebruik een standaardoplossing (zoals bijvoorbeeld een pakketoplossing) zoveel mogelijk ongewijzigd, dus zonder maatwerkaanpassingen. Pas bij de toepassing van een standaardoplossing je werkwijze aan bij de standaarden en de best-practices die aan de oplossing ten grondslag liggen. Volg waar het kan de inrichtingsfilosofie van leveranciers als deze standaard is.
|Dit zijn implicaties op de bedrijfslaag. Laten staan. Alleen mis ik hier de uitleg van de implicatie. Kopie van NORA toegevoegd met een toevoeging.
|Niets
Dit zijn implicaties op de bedrijfslaag. Laten staan. Alleen mis ik hier de uitleg van de implicatie. Kopie van NORA toegevoegd met een toevoeging.
|
|
|
|
Regel 271: Regel 274:
|Dit zijn implicaties op de bedrijfslaag. Laten staan.
|Dit zijn implicaties op de bedrijfslaag. Laten staan.
|Wordt in Wet Digitale Overheid opgenomen en besluit van de Tweede Kamer bij voorkeur open source. Volgt Public code by public money en Wet Open Overheid die hierover transparantie wil. Bij gelijke geschiktheid heeft Open Source software de voorkeur bij het ontwikkelen van een dienst. Zie ook EIF principle 2 "Openness", aanbeveling 3.
|Wordt in Wet Digitale Overheid opgenomen en besluit van de Tweede Kamer bij voorkeur open source. Volgt Public code by public money en Wet Open Overheid die hierover transparantie wil. Bij gelijke geschiktheid heeft Open Source software de voorkeur bij het ontwikkelen van een dienst. Zie ook EIF principle 2 "Openness", aanbeveling 3.
|
|Zorg voor digitale weerbaarheid
|-
|-
|[https://www.noraonline.nl/wiki/Maak_diensten_herbruikbaar IMP028]
|[https://www.noraonline.nl/wiki/Maak_diensten_herbruikbaar IMP028]
Regel 277: Regel 280:
|Dit is 1 van de standaard principes van service-orientatie. Door expliciet te benoemen dat de NORA serviceorientatie als leidende architectuurstijl gebruikt kun je voor al dit type principes en implicaties gebruik maken wat elders al (beter) is beschreven. Nu ontstaat er een mix van allerlei soorten principes: bedrijfskundig, informatiekundig, serviceorientatie, ... . Wat mij betreft te veelsoortig en daardoor minder goed bruikbaar. Geldt bijv. ook voor 31.
|Dit is 1 van de standaard principes van service-orientatie. Door expliciet te benoemen dat de NORA serviceorientatie als leidende architectuurstijl gebruikt kun je voor al dit type principes en implicaties gebruik maken wat elders al (beter) is beschreven. Nu ontstaat er een mix van allerlei soorten principes: bedrijfskundig, informatiekundig, serviceorientatie, ... . Wat mij betreft te veelsoortig en daardoor minder goed bruikbaar. Geldt bijv. ook voor 31.
|
|
|Opzoeken SOA principes en kijken of deze beter aansluiten.
|Niets.
|
|
|{{ToonLinkViaID|ID=GAP06}}, {{ToonLinkViaID|ID=GAP07}} en {{ToonLinkViaID|ID=KD21|Type=nietweergeven}}  
|{{ToonLinkViaID|ID=GAP06}}, {{ToonLinkViaID|ID=GAP07}} en {{ToonLinkViaID|ID=KD21|Type=nietweergeven}}  
Regel 284: Regel 287:
|Scheid proces van data
|Scheid proces van data
|Vanuit GEMMA splitsen: Scheid proces van data IMP029 en toevoegen IMP110, Scheid data van software op de applicatielaag.
|Vanuit GEMMA splitsen: Scheid proces van data IMP029 en toevoegen IMP110, Scheid data van software op de applicatielaag.
|Scheid proces van data . Zorg dat software hardware-agnostisch is. De afhankelijkheden tussen (proces-)onderdelen moeten bij voorkeur zo klein mogelijk zijn. Hierdoor blijft ontkoppeling op een later moment mogelijk.
|Scheid proces van data . Zorg dat software hardware-agnostisch is. De afhankelijkheden tussen (proces-)onderdelen moeten bij voorkeur zo klein mogelijk zijn. Hierdoor blijft ontkoppeling en op een later moment mogelijk en hergebruik van dezelfde data voor meerdere processen. (wendbaar en efficiënt)
|Voorstel voor GEMMA overnemen en als reactie naar NORA
|Voorstel voor GEMMA overnemen en als reactie naar NORA
|
|
Regel 293: Regel 296:
|
|
|
|
|
|Niets
|
|
|
|
Regel 317: Regel 320:
|
|
|
|
|
|Niets
|
|
|
|
Regel 325: Regel 328:
|
|
|
|
|
|Niets
|
|
|
|
Regel 333: Regel 336:
|
|
|
|
|
|Niets
|
|
|
|
Regel 339: Regel 342:
|[https://www.noraonline.nl/wiki/Pas_open_standaarden_toe IMP036]
|[https://www.noraonline.nl/wiki/Pas_open_standaarden_toe IMP036]
|Pas open standaarden toe
|Pas open standaarden toe
|Er staat nog “TOEVOEGEN in beschrijving.” in de tekst. Moet er nog iets toegevoegd worden?
|“TOEVOEGEN in beschrijving.” in de tekst.  
|Toevoegen bij Uitleg: Zorg dat standaarden vanuit andere dochters zoals Geonovum Open gemaakt worden.
|Toevoegen bij Uitleg: Zorg dat standaarden vanuit andere dochters zoals Geonovum Open gemaakt worden.
|Toevoegen in uitleg en voorstel voor GEMMA overnemen en als reactie naar NORA.
|Toevoegen in uitleg en voorstel voor GEMMA overnemen en als reactie naar NORA.
Regel 349: Regel 352:
|
|
|
|
|
|Niets
|
|
|
|
Regel 357: Regel 360:
|
|
|
|
|
|Niets
|
|
|
|
Regel 365: Regel 368:
|
|
|
|
|
|Niets
|
|
|
|
Regel 373: Regel 376:
|
|
|
|
|
|Niets
|
|
|
|
Regel 381: Regel 384:
|
|
|
|
|
|Niets
|
|
|
|
Regel 389: Regel 392:
|
|
|
|
|
|Niets
|
|
|
|
Regel 397: Regel 400:
|
|
|
|
|
|Niets
|
|
|
|
Regel 405: Regel 408:
|
|
|
|
|
|Niets
|
|
|
|
Regel 421: Regel 424:
|
|
|
|
|
|Niets
|
|
|
|
Regel 427: Regel 430:
|[https://www.noraonline.nl/wiki/Pas_de_FAIR_dataprincipes_toe IMP047]
|[https://www.noraonline.nl/wiki/Pas_de_FAIR_dataprincipes_toe IMP047]
|Pas de FAIR dataprincipes toe
|Pas de FAIR dataprincipes toe
|In de tekst staat “Volgens mij vervangt dit een aantal implicaties.. Welke implicaties zijn dit?
|vervangt dit een aantal implicaties zoals o.a. IMP02
|
|
|Niets
|Niets  
Link toegevoegd.
|Zie https://www.go-fair.org/fair-principles/
|Zie https://www.go-fair.org/fair-principles/
|
|
Regel 437: Regel 441:
|
|
|
|
|
|Niets
|
|
|
|
Regel 445: Regel 449:
|
|
|
|
|
|Niets
|
|
|
|
Regel 453: Regel 457:
|
|
|
|
|
|Niets
|
|
|
|
Regel 461: Regel 465:
|
|
|
|
|
|NIets
|
|
|
|
Regel 467: Regel 471:
|[https://www.noraonline.nl/wiki/Sla_informatie_op_in_een_duurzaam_toegankelijk_bestandsformaat IMP052]
|[https://www.noraonline.nl/wiki/Sla_informatie_op_in_een_duurzaam_toegankelijk_bestandsformaat IMP052]
|Sla informatie op in een duurzaam toegankelijk bestandsformaat
|Sla informatie op in een duurzaam toegankelijk bestandsformaat
|Er staat nog ‘TOEVOEGEN’ in de tekst. Wat moet toegevoegd worden?
|.
|Uitleg wordt: De informatiegebruiker (mens of machine) kan een informatieobject of een verzameling informatieobjecten binnen redelijke tijd en inspanning gebruiken (zoals inzien, exporteren, bewaren en verwerken in de eigen gebruiksomgeving), nu en in de toekomst (gedurende de gehele levenscyclus). Dit betekent dat: Gebruik wordt gemaakt van een open standaard.
|
Bij doorontwikkeling van de gebruikte formaten, het originele bronbestand opgeslagen blijft in zijn huidige formaat en het voorlaatste bestandformaat actief wordt gemigreerd naar het nieuwe formaat.
|Normenkader toegevoegd. Voorstel voor NORA.
Er voor het gebruik van het bestandsformaat geen afhankelijkheid is van één enkele leverancier en het onafhankelijk van hulpmiddelen of speciale toepassingen te gebruiken is.
Het bestandsformaat goed is gedocumenteerd.
Het formaat het eenvoudig uitwisselen met andere platforms en apparaten ondersteunt.
Fouten in de bitopslag automatisch gedetecteerd kunnen worden en te herstellen zijn.
Het formaat op grote schaal gebruikt wordt. De informatie beschikbaar moet worden gesteld in een bestandsformaat dat samenhangt met het doel waarvoor de informatie wordt gebruikt.
|Voorstel voor GEMMA overnemen en als reactie naar NORA
|[https://www.noraonline.nl/wiki/DUTO_(Normenkader_Duurzaam_Toegankelijke_Overheidsinformatie Normenkader DUTO]
|[https://www.noraonline.nl/wiki/DUTO_(Normenkader_Duurzaam_Toegankelijke_Overheidsinformatie Normenkader DUTO]
|
|
Regel 483: Regel 481:
|
|
|
|
|
|Niets
|
|
|
|
Regel 491: Regel 489:
|
|
|
|
|
|Niets
|
|
|
|
Regel 499: Regel 497:
|
|
|
|
|
|Niets
|
|
|
|
Regel 507: Regel 505:
|
|
|
|
|
|Niets
|
|
|
|
Regel 515: Regel 513:
|
|
|
|
|
|Niets
|
|
|
|
Regel 523: Regel 521:
|
|
|
|
|
|Niets
|
|
|
|
Regel 531: Regel 529:
|
|
|
|
|
|Niets
|
|
|
|
Regel 538: Regel 536:
|Bepaal autorisaties met metadata
|Bepaal autorisaties met metadata
|Autorisaties voor het verstrekken en gebruik van gegevens kan worden bepaald op basis van metadata. De beheerder die het gegeven beheert en het wil verstrekken voor verdere bewerking, voegt metadata toe aan de hand waarvan de beheerder en de afnemer een autorisatiebeslissing kan nemen. Worden autorisaties bepaald met metadata ?
|Autorisaties voor het verstrekken en gebruik van gegevens kan worden bepaald op basis van metadata. De beheerder die het gegeven beheert en het wil verstrekken voor verdere bewerking, voegt metadata toe aan de hand waarvan de beheerder en de afnemer een autorisatiebeslissing kan nemen. Worden autorisaties bepaald met metadata ?
|
|Voorstel laten vervallen
|Bespreken
|Voorstel voor GEMMA overnemen en als reactie naar NORA
|
|
|
|
Regel 546: Regel 544:
|Reduceer rest-risico's
|Reduceer rest-risico's
|Rest bij rest risico's weghalen omdat dit niet in lijn is met normenkaders.
|Rest bij rest risico's weghalen omdat dit niet in lijn is met normenkaders.
dit is meer een implicatie die gaat over cyclus PDCA
|Besteed speciale aandacht aan de risico's die overblijven na toepassen van de standaard maatregelen die op basis van de BIO of vanuit de AVG en financieel normenkader zijn ingericht en weeg de consequenties van de maatregelen af tegen het accepteren van het rest-risico. De verantwoordelijke voor het bedrijfsmiddel moet de rest-risico's accepteren.
|Besteed speciale aandacht aan de risico's die overblijven na toepassen van de standaard maatregelen die op basis van de BIO of vanuit de AVG en financieel normenkader zijn ingericht en weeg de consequenties van de maatregelen af tegen het accepteren van het rest-risico. De verantwoordelijke voor het bedrijfsmiddel moet de rest-risico's accepteren.
|Voorstel voor GEMMA overnemen en als reactie naar NORA
|Voorstel voor GEMMA overnemen en als reactie naar NORA
Regel 553: Regel 554:
|[https://www.noraonline.nl/wiki/Evalueer_de_risicoanalyse_bij_veranderingen IMP062]
|[https://www.noraonline.nl/wiki/Evalueer_de_risicoanalyse_bij_veranderingen IMP062]
|Evalueer de risicoanalyse bij veranderingen
|Evalueer de risicoanalyse bij veranderingen
|dit is meer een implicatie die gaat over cyclus PDCA
|
|
|
|Niets
|
|
|
|
|
Regel 563: Regel 564:
|
|
|
|
|Link toegevoegd naar AP
|
|
|
|GAP20 Zorg voor digitale weerbaarheid
|
|-
|-
|[https://www.noraonline.nl/wiki/Stel_onweerlegbaarheid_vast IMP064]
|[https://www.noraonline.nl/wiki/Stel_onweerlegbaarheid_vast IMP064]
Regel 571: Regel 572:
|
|
|
|
|Link toegevoegd naar AP
|
|
|
|GAP20 Zorg voor digitale weerbaarheid
|
|-
|-
|[https://www.noraonline.nl/wiki/Verifieer_de_kwaliteit_van_gegevens_van_het_begin_tot_het_einde_van_het_proces IMP065]
|[https://www.noraonline.nl/wiki/Verifieer_de_kwaliteit_van_gegevens_van_het_begin_tot_het_einde_van_het_proces IMP065]
Regel 579: Regel 580:
|
|
|
|
|
|Link toegevoegd naar AP
|
|
|
|
Regel 585: Regel 586:
|[https://www.noraonline.nl/wiki/Richt_een_sterke_logging_en_audit-trail_in IMP066]
|[https://www.noraonline.nl/wiki/Richt_een_sterke_logging_en_audit-trail_in IMP066]
|Richt een sterke logging en audit-trail in
|Richt een sterke logging en audit-trail in
|Ten aanzien van de implicatie kan je niet zondermeer stellen dat een log geen persoonsgegevens mag bevatten. Bijvoorbeeld een BSN als identificerend gegeven kan best in een log worden opgenomen als sleutelwaarde.  
|Ten aanzien van de implicatie kan je niet zondermeer stellen dat een log geen persoonsgegevens mag bevatten. Bijvoorbeeld een BSN als identificerend gegeven kan best in een log worden opgenomen als sleutelwaarde.  Zo min mogelijk toegevoegd.
|Logging is fundamenteel in applicaties. Richt een sterke logging en audit-trail in, voor elke applicatie en elk systeem. Logbestanden en audit-trails spelen een sleutelrol in het detecteren van aanvallen en het afhandelen van incidenten. Logberichten moeten zo veel mogelijk informatie bevatten over hetgeen er gebeurd is (wie, wat, waar, wanneer) en moeten op het juiste niveau gelogd worden. Let er op dat logberichten zo min mogelijk persoonlijjke kenmerken (AVG) en geen security kenmerken (zoals wachtwoorden) mogen bevatten.
|Logging is fundamenteel in applicaties. Richt een sterke logging en audit-trail in, voor elke applicatie en elk systeem. Logbestanden en audit-trails spelen een sleutelrol in het detecteren van aanvallen en het afhandelen van incidenten. Logberichten moeten zo veel mogelijk informatie bevatten over hetgeen er gebeurd is (wie, wat, waar, wanneer) en moeten op het juiste niveau gelogd worden. Let er op dat logberichten zo min mogelijk persoonlijjke kenmerken (AVG) en geen security kenmerken (zoals wachtwoorden) mogen bevatten.
|Eens. Zo min mogelijk toegevoegd. Voorstel voor GEMMA overnemen en als reactie naar NORA
|Voorstel voor GEMMA overnemen en als reactie naar NORA
|
|
|
|GAP20 Zorg voor digitale weerbaarheid
|-
|-
|[https://www.noraonline.nl/wiki/Verifieer_de_werking_van_algoritmes IMP067]
|[https://www.noraonline.nl/wiki/Verifieer_de_werking_van_algoritmes IMP067]
Regel 595: Regel 596:
|
|
|
|
|
|Bron toegevoegd
|
|The Artificial Intelligence Act
https://artificialintelligenceact.eu/
|
|
|-
|-
Regel 603: Regel 605:
|
|
|
|
|
|Niets
|
|
|
|
Regel 609: Regel 611:
|[https://www.noraonline.nl/wiki/Hanteer_het_zero-trust_model IMP069]
|[https://www.noraonline.nl/wiki/Hanteer_het_zero-trust_model IMP069]
|Hanteer het zero-trust model
|Hanteer het zero-trust model
|Hanteer zero trust model ook op bedrijfslaag. Voldoende security by design nu geborgd?
|Hanteer zero trust model ook op bedrijfslaag. Toegevoegd vanuit security by design
|Ga nooit uit van het impliciete vertrouwen dat wie op een bepaald netwerk of systeem komt daar ook hoort: Controleer overal het netwerkverkeer.
|Ga nooit uit van het impliciete vertrouwen dat wie op een bepaald netwerk of systeem komt daar ook hoort: Controleer overal het netwerkverkeer.
Controleer toegang per sessie.
Controleer toegang per sessie.
Regel 615: Regel 617:
Blijf continue monitoren. Verzamel zoveel mogelijk gegevens om de beveiliging te blijven verbeteren. Vertaal dit naar business rules , met daarin toegang onafhankelijk van de binnenkomst .
Blijf continue monitoren. Verzamel zoveel mogelijk gegevens om de beveiliging te blijven verbeteren. Vertaal dit naar business rules , met daarin toegang onafhankelijk van de binnenkomst .
Dit wordt ook wel het 'zero-trust' model genoemd.
Dit wordt ook wel het 'zero-trust' model genoemd.
|Voorstel voor GEMMA overnemen en als reactie naar NORA Let op bedrijfslaag toegevoegd.
|Voorstel voor GEMMA overnemen en als reactie naar NORA  
|
|
|
|
Regel 623: Regel 625:
|
|
|
|
|
|Niets
|
|
|
|
Regel 637: Regel 639:
|[https://www.noraonline.nl/wiki/Richt_data_governance_in IMP072]
|[https://www.noraonline.nl/wiki/Richt_data_governance_in IMP072]
|Richt data governance in
|Richt data governance in
|Zie ook 1 , verwijzing niet duidelijk.
|Verwijzing weghalen
|
|Toegevoegd in uitleg taken en verantwoordelijkheden en gegevensverwerking.
|Verwijzing weghalen.
|Voorstel voor GEMMA overnemen en als reactie naar NORA
|
|
|
|
Regel 645: Regel 647:
|[https://www.noraonline.nl/wiki/Stel_van_ieder_gegeven_de_kwaliteit_vast IMP073]
|[https://www.noraonline.nl/wiki/Stel_van_ieder_gegeven_de_kwaliteit_vast IMP073]
|Stel van ieder gegeven de kwaliteit vast
|Stel van ieder gegeven de kwaliteit vast
|Gegeven/data/informatie in implicaties. Daardoor dubbelingen/overlap.
|
|
|
|Niets
|
|
|
|
|
Regel 655: Regel 657:
|
|
|
|
|
|Niets
|
|
|
|
Regel 665: Regel 667:
|Toevoegen in uitleg en voorstel voor GEMMA overnemen en als reactie naar NORA.
|Toevoegen in uitleg en voorstel voor GEMMA overnemen en als reactie naar NORA.
|
|
|Is MIM standaard op Forum Standaardisatie?
|
|-
|-
|[https://www.noraonline.nl/wiki/Maak_afspraken_over_nieuwe_(en_oude)_versies_van_standaarden IMP076]
|[https://www.noraonline.nl/wiki/Maak_afspraken_over_nieuwe_(en_oude)_versies_van_standaarden IMP076]
|Maak afspraken over nieuwe (en oude) versies van standaarden
|Maak afspraken over nieuwe (en oude) versies van standaarden
|Deels ook bij IMP052
|
|
|
|Niets
|
|
|
|
|
Regel 679: Regel 681:
|
|
|
|
|
|Niets
|
|
|
|
Regel 685: Regel 687:
|[https://www.noraonline.nl/wiki/Bewaak_de_continuïteit_en_stel_een_calamiteitenplan_op IMP078]
|[https://www.noraonline.nl/wiki/Bewaak_de_continuïteit_en_stel_een_calamiteitenplan_op IMP078]
|Bewaak de continuïteit en stel een calamiteitenplan op
|Bewaak de continuïteit en stel een calamiteitenplan op
|Deels ook bij IMP063
|
|
|
|Niets
|
|
|
|{{ToonLinkViaID|ID=KD20}}  
|{{ToonLinkViaID|ID=KD20}}  
Regel 700: Regel 702:
|Voorstel voor Gemma overnemen en als reactie naar NORA.
|Voorstel voor Gemma overnemen en als reactie naar NORA.
|
|
|
|GAP20 Zorg voor digitale weerbaarheid
|-
|-
|[https://www.noraonline.nl/wiki/Controleer_de_verwerking_van_gegevens IMP080]
|[https://www.noraonline.nl/wiki/Controleer_de_verwerking_van_gegevens IMP080]
Regel 706: Regel 708:
|
|
|
|
|
|Niets
|
|
|
|
Regel 714: Regel 716:
|
|
|
|
|
|NIets
|
|
|{{ToonLinkViaID|ID=KD20}}  
|{{ToonLinkViaID|ID=KD20}}  
Regel 722: Regel 724:
|
|
|
|
|Niets
|
|
|
|GAP08 Standaardiseer waar mogelijk
|
|-
|-
|[https://www.noraonline.nl/wiki/Wissel_gegevens_tussen_(web)applicaties_uit_met_API's IMP083]
|[https://www.noraonline.nl/wiki/Wissel_gegevens_tussen_(web)applicaties_uit_met_API's IMP083]
|Wissel gegevens tussen (web)applicaties uit met API's
|Wissel gegevens tussen (web)applicaties uit met API's
|Ik zou aanraden om te werken met APIs maar ik zou dit niet willen beperken tot de restful variant. Het scrumteam Asterix is aan het uitzoeken voor welk scenario welke variant van APIs toepasbaar is en daar komen ook scenarios uit waarin GraphQL en RPC gebruikt worden.
|Ik zou aanraden om te werken met APIs maar ik zou dit niet willen beperken tot de restful variant. Onderzoek loopt voor welk scenario welke variant van APIs toepasbaar is en daar komen ook scenarios uit waarin GraphQL en RPC gebruikt worden.
|Gegevensuitwisseling tussen (web)applicaties gebeurt via API's. De broneigenaar levert API's die voldoen aan de moderne RESTful, RPC en GraphQL standaarden. API's dienen centraal te worden beheerd in een API management systeem.
|Gegevensuitwisseling tussen (web)applicaties gebeurt via API's. De broneigenaar levert API's die voldoen aan de moderne RESTful, RPC en GraphQL standaarden. API's dienen centraal te worden beheerd in een API management systeem.
|Voorstel voor GEMMA overnemen en als reactie naar NORA.
|Voorstel voor GEMMA overnemen en als reactie naar NORA.
Regel 738: Regel 740:
|
|
|
|
|
|Niets
|
|
|
|
Regel 745: Regel 747:
|Kies bij cloudoplossingen SaaS boven PaaS boven IaaS
|Kies bij cloudoplossingen SaaS boven PaaS boven IaaS
|Voorstel is om deze te laten vervallen of aan te passen voor de GEMMA. Cloud sourcing is aan gemeenten waarbij data opslag en toegang veel belangrijker is dan SaaS, PaaS en IaaS. En cloud native toepassingen veel belangrijker zijn omdat nu applicaties SAAS genoemd worden terwijl ze eigenlijk niet SAAS zijn.
|Voorstel is om deze te laten vervallen of aan te passen voor de GEMMA. Cloud sourcing is aan gemeenten waarbij data opslag en toegang veel belangrijker is dan SaaS, PaaS en IaaS. En cloud native toepassingen veel belangrijker zijn omdat nu applicaties SAAS genoemd worden terwijl ze eigenlijk niet SAAS zijn.
|Implicatie: Zorg voor regie op je sourcing strategie Uitleg: Zorg als gemeente voor een goede sourcing strategie zodat je regie op gegevens en functionaliteit behouden blijft. Houd hierbij rekening met het definiëren van een goede exit strategie en interoperabiliteit standaarden om de vendor lock-in zo beperkt mogelijk te houden. Een cloud oplossing vergt bovendien een gedegen strategie en plan van aanpak vanuit de eigen organisatie hoe met (publieke, community of private) cloud diensten om te gaan.
|Implicatie: Kies voor cloudnative oplossingen.
|Voorstel voor GEMMA   aan te passen en  als reactie naar NORA.  vanuit Kamerbrief van Uffelen
Uitleg: Zorg voor een goede sourcing strategie zodat je regie op gegevens en functionaliteit behouden blijft. Houd hierbij rekening met het definiëren van een goede exit strategie en interoperabiliteit standaarden om de vendor lock-in zo beperkt mogelijk te houden.  
|Voorstel voor GEMMA   overnemen en  als reactie naar NORA.   
|
|
|{{ToonLinkViaID|ID=KD20}}  
|{{ToonLinkViaID|ID=KD20}}GAP20 zorg voor digitale weerbaarheid
|-
|-
|[https://www.noraonline.nl/wiki/Zorg_dat_software_up-to-date_is IMP086]
|[https://www.noraonline.nl/wiki/Zorg_dat_software_up-to-date_is IMP086]
Regel 754: Regel 757:
|
|
|
|
|
|Niets
|
|
|
|
Regel 761: Regel 764:
|Verwerk bericht-interactie persistent
|Verwerk bericht-interactie persistent
|Eens met de implicatie maar daar kunnen gemeenten niks aan doen. Vanuit de koppelvlakken zal geborgd moeten worden dat de integriteit van een ‘transactie’ gewaarborgd wordt. Op dit moment doen de koppelvlakken dit overigens niet.
|Eens met de implicatie maar daar kunnen gemeenten niks aan doen. Vanuit de koppelvlakken zal geborgd moeten worden dat de integriteit van een ‘transactie’ gewaarborgd wordt. Op dit moment doen de koppelvlakken dit overigens niet.
|
|Toegevoegd in uitleg:
|Eens ondanks dat de koppelvlakken hieraan niet voldoen.
De integriteit van een "transactie"dient gewaarborgd te worden.
|Voorstel voor GEMMA overnemen en als reactie naar NORA
|
|
|
|
|-
|-
|[https://www.noraonline.nl/wiki/Verleen_alleen_strikt_noodzakelijke_toegangsrechten IMP089]
|[https://www.noraonline.nl/wiki/Verleen_alleen_strikt_noodzakelijke_toegangsrechten IMP088]
|Verleen alleen strikt noodzakelijke toegangsrechten
|Verleen alleen strikt noodzakelijke toegangsrechten
|Typefout: ‘RABC’. Ten aanzien van de vraag is dit een van de potentiële problemen van RBAC. Het is met die methodiek bijna onmogelijk om toekenning van rechten zuiver te doen en te houden.
|
|
|Implicatie laten staan.
|
|Niets
|
|
|
|
Regel 792: Regel 796:
|'''Actie'''
|'''Actie'''
|'''Bron/besluit'''
|'''Bron/besluit'''
|'''Gemeentelijk Architectuurprincipe'''
|'''Link met Gemeentelijk Architectuurprincipe, kernwaarde of kwaliteitsdoel'''
|-
|-
|IMP090
|IMP090
|Voldoen aan wetgeving en vastgestelde gemeentelijke normenkaders
|De link met rechtmatig ontbreekt als implicatie. Ligt voor de hand maar toch expliciet benoemd voor de GEMMA
|Implicatie toevoegen aan GEMMA
|Voorstel voor GEMMA overnemen en als reactie naar NORA
|
|
|
|Link met rechtmatig als kwaliteitsdoel en GAP08 Standaardiseer waar mogelijk.
|
|GEMMA toevoegen
|
|Laag 1 en {{ToonLinkViaID|ID=KD22}}
|-
|-
|IMP091
|IMP091
|Archivering by design
|Archivering en duurzaamheid zijn twee heel verschillende zaken. Deze niet combineren in één implicatie
|Hanteer in de procesinrichting en informatie inrichting van de gemeente archivering by design om te kunnen voldoen aan digitale duurzaamheid en Archiefwet en wettelijke normenkaders op dit gebied.
|Voorstel voor GEMMA toevoegen en als reactie terug naar NORA
|
|
|Archivering en duurzaamheid zijn twee heel verschillende zaken. Deze niet combineren in één implicatie
|Laag 1 en {{ToonLinkViaID|ID=KD22}}
|Implicatie voorstel: Archivering by design Uitleg: Hanteer in de procesinrichting en informatie inrichting van de gemeente archivering by design om te kunnen voldoen aan digitale duurzaamheid en Archiefwet en wettelijke normenkaders op dit gebied.
|Wijzigingen verwerken voor GEMMA en reactie naar NORA
|Archiefwet 2021 en DUTO normenkader
|Laag 1 en laag 2 en {{ToonLinkViaID|ID=KD22}}.
|-
|-
|IMP092
|IMP092
|
|Open by design
|Dit is al gedekt in IMP003. Klopt niet,
|Hanteer in de organisatie-, proces- en informatie inrichting van de gemeente open by design om te kunnen voldoen aan een open overheid
|
|Implicatie toevoegen aan GEMMA
|GEMMA toevoegen
|Voorstel voor GEMMA overnemen en als reactie naar NORA
|
|Woo
|Laag 1 en 2
|Link met Kernwaarde Open en kwaliteitsdoel transparant en betrouwbaar en verantwoord en {{ToonLinkViaID|ID=GAP18}} en {{ToonLinkViaID|ID=GAP20}}
|-
|-
|IMP093
|IMP093
|
|Security by design
|
|Expliciet benoemd in de GEMMA als aanvulling op NORA
|
|Hanteer in de organisatie- , proces- en informatie inrichting security by design.  Het gaat het erom dat waarborgen zijn getroffen ten behoeve van beschikbaarheid, integriteit, en vertrouwelijkheid van de opgeslagen, verzonden of verwerkte gegevens. De noodzakelijk waarborgen hebben onder andere betrekking op
|GEMMA toevoegen
De beveiliging van gegevens in transport en opslag;
|Laag 1 en 2
 
|{{ToonLinkViaID|ID=GAP18}} en {{ToonLinkViaID|ID=GAP20}}
Behandeling van incidenten;
 
Beheer van de continuïteit;
 
Toezicht (monitoring), controle (auditing) en testen;
 
Inachtneming van de internationale normen.
 
Identificatie, Authenticatie en Autorisatie (IAA)
|Voorstel voor GEMMA overnemen en als reactie naar NORA
|BIO Normenkader
|Laag 1 en 2 en 3
 
 
{{ToonLinkViaID|ID=GAP18}} en {{ToonLinkViaID|ID=GAP20}}
|-
|-
|IMP094
|IMP094
|Privacy by desgin
|Expliciet genoemd in de GEMMA als aanvulling op NORA
|Hanteer in de organisatie- , proces- en informatie inrichting privacy by design.
|Voorstel voor GEMMA overnemen en als reactie naar NORA
|
|
|
|
|GEMMA toevoegen
|Laag 1 en 2
|Laag 1 en 2
|{{ToonLinkViaID|ID=GAP11}}
{{ToonLinkViaID|ID=GAP11}}
|-
|-
|IMP095
|IMP095
|
|Het recht om vergeten te worden
|Het recht om vergeten te worden is niet zomaar toepasbaar op persoonsgegevens bij gemeenten. Dit recht kan enkel uitgeoefend worden op gegevens waarvoor de gemeente geen wettelijke bewaarplicht op heeft.
|Het recht om vergeten te worden is niet zomaar toepasbaar op persoonsgegevens bij gemeenten. Dit recht kan enkel uitgeoefend worden op gegevens waarvoor de gemeente geen wettelijke bewaarplicht op heeft.
|Uitleg: Om de privacy van de inwoners te borgen is het recht om vergeten te worden waarbij gegevens ook vernietigd worden van inwoners waarvoor de gemeente geen wettelijke bewaarplicht heeft.
|Uitleg: Om de privacy van de inwoners te borgen is het recht om vergeten te worden waarbij gegevens ook vernietigd worden van inwoners waarvoor de gemeente geen wettelijke bewaarplicht heeft.
|Voorstel aan GEMMA toevoegen
|Voorstel voor GEMMA overnemen en als reactie naar NORA.
|Laag 1 en laag 2 en linken met rechtmatig kwaliteitsdoel en bron is AVG en Archiefwet 2021
|AVG en Archiefwet 2021
|{{ToonLinkViaID|ID=GAP11}} en {{ToonLinkViaID|ID=GAP18}}
|Laag 1 en 2
{{ToonLinkViaID|ID=GAP11}} en {{ToonLinkViaID|ID=GAP18}}
|-
|-
|IMP096
|IMP096
|
|Gebruik basisregistraties
|
|Expliciet genoemd in de GEMMA als aanvulling op de NORA
|
|Gebruik als overheid de basisregistraties ter voorkoming van dubbele opslag en daarmee kwaliteitsverlies van je gegevens en uiteindelijk fouten in de participatie,  procesuitvoering en dienstverlening
|
|Voorstel voor GEMMA overnemen en als reactie naar NORA.
|Laag 1 en 3    Bronnen: besluit Basisregistraties BAG, BRO, BRP en wet BRP
|Besluit Basisregistraties BAG, BRO, BRP en wet BRP
|{{ToonLinkViaID|ID=GAP12}} en {{ToonLinkViaID|ID=GAP10}} en {{ToonLinkViaID|ID=GAP08}} en {{ToonLinkViaID|ID=GAP18}}
|Laag 1 en 3
{{ToonLinkViaID|ID=GAP12}} en {{ToonLinkViaID|ID=GAP10}} en {{ToonLinkViaID|ID=GAP08}} en {{ToonLinkViaID|ID=GAP18}}
|-
|-
|IMP097
|IMP097
|
|
|Dit is al gedekt in {{ToonLinkViaID|ID=IMP012}}. Niet voorschrijven hoe getest moet worden.
|Dit is al gedekt in {{ToonLinkViaID|ID=IMP012}}. Niet voorschrijven hoe getest moet worden.  
|
|Laten vervallen na de GEMMA review
|Laten vervallen na de GEMMA review
|Vervallen
|
|
|
|
Regel 860: Regel 881:
|IMP098
|IMP098
|
|
|NLX als product kunnen we niet verplichten. Voor de verantwoordingsplicht is het uberhaupt de vraag of NLX daarvoor gebruikt kan worden. Hier loopt nog een (juridisch) onderzoek. Ik zou deze implicatie laten vervallen.
|NLX als product kunnen we niet verplichten. Voor de verantwoordingsplicht is het uberhaupt de vraag of NLX daarvoor gebruikt kan worden. Hier loopt nog een (juridisch) onderzoek. Ik zou deze implicatie laten vervallen. Ook al geborgd bij voldoen aan standaarden in verschillende implicaties.
|
|Laten vervallen na de GEMMA review
|Laten vervallen na de GEMMA review
|Vervallen
|Common Ground architectuurprincipe
|Common Ground architectuurprincipe
|
|
Regel 869: Regel 890:
|
|
|Wij kunnen niet dicteren wat MijnOverheid binnen scope van hun voorziening trekt. Betalingen via MijnOverheid zou ik zeker niet als implicatie noemen.
|Wij kunnen niet dicteren wat MijnOverheid binnen scope van hun voorziening trekt. Betalingen via MijnOverheid zou ik zeker niet als implicatie noemen.
|
|Laten vervallen na de GEMMA review
|
|Vervallen
|Omnichannel Architectuur thema
|Omnichannel Architectuur thema
|
|
Regel 877: Regel 898:
|
|
|Terugkoppeling over de betaling wel via MijnOverheid. De betaling zelf niet.
|Terugkoppeling over de betaling wel via MijnOverheid. De betaling zelf niet.
|Toon statusinformatie van een aanvraag of afhandeling van een dienst vian mijn overheid
|Toon statusinformatie van een aanvraag of afhandeling van een dienst vian mijn overheid als nieuwe implicatie na reviewronde
|Voorstel aan GEMMA toevoegen
|Voorstel aan GEMMA toevoegen
|
|

Versie van 30 jun 2023 14:00


Op deze pagina staat het resultaat van de VNG-review van de implicaties van de NORA-architectuurprincipes. Zie voor ook de toelichting op NORA Online. De architectuurprincipes zijn al eerder gereviewd binnen VNG en door gemeentelijke architecten. Tijdens de review is in dezelfde lijn gekeken wat overgeërfd kan worden vanuit de NORA omdat dit ook van toepassing is voor de GEMMA. Doordat het een breed spectrum is vanuit de ambitie, wettelijke taken van een gemeente en er veel diepgaande en snel opvolgende ontwikkelingen op gemeente afkomen zijn er veel implicaties opgesteld om hier gezamenlijk ook een concrete richting aan te geven. Dit impliceert ook dat het levende implicaties zijn die wat meer aan verandering overhevig zijn dan de kernwaarden en kwaliteitsdoelen en architectuurprincipes.

Onderstaande tabellen zijn als OpenDocument-bestand te downloaden

Toelichting[bewerken]

Hieronder staat twee tabellen met daarin de reviewopmerkingen:

  1. Review_NORA-implicaties
  2. Toevoegingen vanuit GEMMA review 1e ronde

In de eerste tabel begint het met het ID van de implicatie. Daarna een kolom met de titel van (inclusief verwijzing naar) de NORA Online-pagina van de betreffende implicatie. Daar staat nog meer informatie. In de derde kolom zijn hierop vanuit gemeenteperspectief opmerkingen gegeven. In de vierde kolom wordt een voorstel gedaan voor een aangepaste implicatie indien we willen afwijken of een link met een Architectuurprincipe toe willen voegen. In de vijfde kolom wordt de actie aangegeven. In de laatste 2 kolommen wordt nog bron/besluit toegevoegd en indien van toepassing een link met het GEMMA architectuurprincipe toegevoegd.

De tweede tabel heeft dezelfde opbouw, alleen zijn daar nog implicaties toegevoegd voor de gemeenten. Een aantal implicaties vanuit de NORA bestonden uit meerdere implicaties. Voor de GEMMA zijn een aantal van deze ontrafeld en gescheiden opgenomen in nieuwe implicaties.

De derde tabel is uiteindelijk de totale lijst met GEMMA implicaties die van toepassing zijn op gemeenten waarin de acties uit tabel 1 zijn verwerkt.

ID

(link naar NORA)

Implicatie Opmerking Voorstel Actie Bron/besluit toegevoegd op NORA Toegevoegd

GEMMA Architectuurprincipe

IMP001 Beschrijf informatieobjecten in een model Waarom alleen 'generiek'? Principe moet juist algemeen van aard zijn en dus ook op specifieke situaties van toepassing zijn. Verder is een informatiemodel ook slechts 1 manier van beschrijven maar is bijv. een beschrijving van een REST-service met OAS ook een voorbeeld van goed beschrijven van data. Beschrijf informatie objecten op een gestandaardiseerde manier
  1. Definitie informatieobjecten en bedrijfsobjecten verbeteren 
  2. Verwerken voor de GEMMA en reactie als voorstel terug naar NORA
IMP002 Voorkom verlies van informatie Nav: "Leveranciersafhankelijkheid wordt voorkomen": dit is onmogelijk dus zou beter zijn: "maak afgewogen keuzes leveranciersonafhankelijkheid zodat duurzaamheid geborgd is. Voorstel overnemen in de GEMMA en reactie als voorstel terug naar NORA
IMP002 Voorkom verlies van informatie Eens met de conclusie in de tekst dat dit meerdere implicaties lijken te zijn. Ze worden echter al geborgd door IMP091, IMP025, IMP034 en IMP047. Duurzaamheid by design als implicatie. Uitleg van de tekst kan blijven staan. Overige is geborgd bij implicatie 091, Voorstel overnemen voor de GEMMA en reactie als voorstel terug naar NORA Archiefwet 2021
IMP003 Maak zoveel mogelijk data beschikbaar als open data De aanbeveling om (linked) open data te gebruiken kent op zich ook weer allerlei implicaties. Maak zoveel mogelijk relevante data proactief beschikbaar als open data waarbij linked open data de voorkeur heeft. Voorstel overnemen voor de GEMMA en reactie als voorstel terug naar NORA WHO en WOO en AVG
IMP004 Minimaliseer het gebruik van gegevens Gegevens is te algemeen. Er worden vertrouwelijke gegevens bedoeld. Pas dataminimalisatie toe Voorstel overnemen voor de GEMMA en reactie als voorstel terug naar NORA AVG
IMP005 Bied één contactpunt (Single point of contact) Richt een of meer contactpunten in die aansluiten bij gebruikersbehoeften. Zo hoeven burgers en bedrijven niet met verschillende partijen te schakelen om de dienst af te kunnen nemen. Toelichting aangepast Voorstel overnemen voor de GEMMA en reactie als voorstel terug naar NORA
IMP006 Ken je afnemers en stem diensten hierop af Digitaal inclusief voor gemeenten is niet beperkt tot inwoners/afnemers maar ook voor gebruikers/interne medewerkers. Zeker gezien de leeftijdsopbouw in de personeelsbestanden van gemeenten. Ken je gebruikers en stem je diensten hierop af. Link toegevoegd met AP

Voorstel overnemen voor de GEMMA en als reactie als voorstel terug naar NORA.

IMP007 Verwijs naar de bron Gebruik brondata Voorstel overnemen voor de GEMMA en als reactie als voorstel terug naar NORA. Regeling besluit 10 basisregistraties en wet BRP en besluit BAG en besluit BRO
IMP008 Maak besluiten traceerbaar en controleerbaar De vraag is of tijdsreizen op korte termijn de oplossing is. Dit gaat alleen werken als alle bronnen dit ondersteunen en dat is de komende jaren nog niet het geval. Een alternatief is het bij een besluit opnemen van de gebruikte gegevens en deze opslaan bij het besluit. Tijdeizen is hiervoor een mogelijkheid. Alleen gaat dat werken als alle bronnen dit ondersteunen en dat is de komende jaren nog niet het geval. Een alternatief is het bij een besluit opnemen van de gebruikte gegevens en deze opslaan bij het besluit. Voorstel met alternatief toevoegen in de tekst van de implicatie. Voorstel overnemen in de GEMMA. Als voorstel terug naar NORA.
IMP009 Geef de afnemer inzage in rechten en voorwaarden en plichten Niets
IMP010 Bied multi- en omni-channel dienstverlening Link toegevoegd met AP
IMP011 Sluit aan op het voorkeurskanaal van de gebruiker Link toegevoegd met AP WMEBV
IMP012 Maak de dienst toegankelijk voor alle gebruikers Link toegevoegd met AP Wet Digitale Toegankelijkheid
IMP013 Maak de dienst toegankelijk voor anderstaligen Voor SDG-producten is dit een eis. Voor de overige gemeentelijke producten en diensten vraag ik me af je dit zou willen verplichten. Maak de dienst en informatie daarover toegankelijk voor anderstaligen Voorstel overnemen voor de GEMMA en als reactie als voorstel terug naar NORA.
IMP014 Elimineer overbodige processtappen (voor de afnemer) Slechte formulering. "Elimineer overbodige" is zo vanzelfsprekend dat het niks meer zegt. Biedt afnemers zo compact mogelijke processen. Voorstel overnemen voor de GEMMA en reactie als voorstel terug naar NORA
IMP015 Maak beveiligingsmaatregelen zo gebruiksvriendelijk mogelijk Terechte opmerking die voor veel meer princpes geldt: naast gebruikersbelang heb je het belang om conform wet en beleid uit te voeren. Dat wordt bij de huidige formuleringen te weinig meegenomen. Maak beveilingingsmaatregelen transparant voor de gebruiker en richt deze zo gebruiksvriendelijk mogelijk in. Verleid de gebruiker zo veel mogelijk om veilig te werken: zo leidt het afdwingen van gebruikersonvriendelijke beveiligingsmaatregelen vaak tot onveilige workarounds en ander onveilig gedrag. Niets
IMP016 Pas ontwerprichtlijnen toe bij websites en portalen en apps Toepassen van ontwerprichtlijnen is een middel niet het doel. Zorg dat websites, portalen en apps en frontends van componenten digitaal toegankelijk zijn als implicatie. Uitleg van implicatie toevoegen: zodanig dat de overheidswebsites voldoen aan WCAG richtlijnen en zet hiervoor bij voorkeur NLDesign systems voor in uit oogpunt van hergebruik. Het is breder dan alleen websites maar gaat over de brede front end laag. Voorstel overnemen voor GEMMA en reactie als voorstel terug naar NORA WCAG (Web Content Accessibilyty Guidelines) en Wet Digitale Toegankelijkheid
IMP017 Zorg dat overheidsinformatie eenvoudig te raadplegen is Gebruik van bijvoeglijke naamwoorden zoals 'eenvoudig' bij een principe voegen niks toe. Alles wat de overheid doet voor afnemers zou bij voorkeur eenvoudig moeten zijn. 

Het is ook geen principe maar een implicatie.

Implicatie: Zorg dat overheidsinformatie te raadplegen is met als Uitleg: een zoekfunctie beschikbaar moet zijn waarmee alle relevante informatieobjecten vindbaar zijn.De informatie moet kunnen worden gevonden zonder dat er (specifieke) en/of kennis van de zoekfunctionaliteit of de gezochte informatie benodigd is. Voorstel overnemen voor GEMMA en reactie als voorstel terug naar NORA.
IMP017 Zorg dat overheidsinformatie eenvoudig te raadplegen is Ik kan deze als aparte implicatie niet helemaal plaatsen. Ik vraag me af of hij nodig is. Kan vervallen maar de samenhang expliciet tussen vindbaarheid informatie en doelbinding is belangrijk in de huidige status van het informatielandschap van gemeenten. Daarom toch laten staan. Zie vorige regel.
IMP018 Maak één organisatie verantwoordelijk voor de dienst Niets
IMP019 Maak stelselafspraken over identificatie en authenticatie Zie IMP120 Voorstel overnemen voor GEMMA en reactie als voorstel terug naar NORA
IMP019 Maak stelselafspraken over identificatie en authenticatie Wat een raar principe dat 'Maak stelselafspraken'. Dat is ook een middel maar niet het doel. Implicatie: Gebruik overheidsbrede afspraken en standaarden voor identificatie en authenticatie ; Uitleg: Werk met PBAC (policy based access) voor nieuwe componenten. Werk met RBAC voor bestaande ‘oude’ applicaties en koppelingen als deze niet met PBAC overweg kunnen. Voorstel overnemen voor GEMMA en reactie als voorstel terug naar NORA Common Ground architectuurprincipe: oud naast nieuw
IMP020 Defineer de toegangsregels kanaalonafhankelijk Niets
IMP021 Bevorder hergebruik van gegevens Link met AP toegevoegd. Wet Hergebruik Overheidsinformatie (WHO) toevoegen als bron hierin
IMP022 Neem oorspronkelijke grondslag mee bij hergebruik diensten "Dit houdt in dat bij te ontwikkelen functionaliteit de oorspronkelijke grondslag bepalend is voor de hergebruikmogelijkheden" klopt volgens  mij niet. Hangt ook af van het doel van hergebruik. Voorstel is om deze te vervallen. Voorstel overnemen voor GEMMA en reactie als voorstel terug naar NORA
IMP023 Regisseer hergebruik diensten in de keten Leveren van functionaliteit voor gebruikers in de keten door inzet van meerdere gezamenlijke componenten. Zorg voor een register van diensten die voor hergebruik geschikt en beschikbaar zijn. Link met AP toegevoegd. Voorstel overnemen voor GEMMA en reactie als voorstel terug naar NORA Hergebruik voor kopen voor maken.
IMP024 Maak heldere afspraken over aanbieden en afnemen van diensten "Gebruik een standaardoplossing (zoals bijvoorbeeld een pakketoplossing) zoveel mogelijk ongewijzigd, dus zonder maatwerkaanpassingen. Pas bij de toepassing van een standaardoplossing je werkwijze aan bij de standaarden en de best-practices die aan de oplossing ten grondslag liggen. Volg waar het kan de inrichtingsfilosofie van leveranciers." => dit zijn toch geen implicaties die je in een overheidsbrede architectuur wilt hebben? - Verder ook hier weer bijvoegelijke naamwoorden in de implicatie die beter weg zouden kunnen ('Maak heldere afspraken') Inzetten leveranciersmanagement en vraagbundeling bij gemeenten. Voorstel overnemen voor GEMMA en reactie als voorstel terug naar NORA. Bespreken
IMP025 Gebruik standaard oplossingen zonder maatwerk Idem. Kom op mensen, dit zijn bedrijfsmatige keuzes die je niet vanuit een architectuur voorschrijft en al helemaal niet vanuit een referentiearchitectuur. Gebruik een standaardoplossing (zoals bijvoorbeeld een pakketoplossing) zoveel mogelijk ongewijzigd, dus zonder maatwerkaanpassingen. Pas bij de toepassing van een standaardoplossing je werkwijze aan bij de standaarden en de best-practices die aan de oplossing ten grondslag liggen. Volg waar het kan de inrichtingsfilosofie van leveranciers als deze standaard is. Niets

Dit zijn implicaties op de bedrijfslaag. Laten staan. Alleen mis ik hier de uitleg van de implicatie. Kopie van NORA toegevoegd met een toevoeging.

IMP026 Pas je eigen proces en organisatie aan aan de standaard oplossing Idem. Kom op mensen, dit zijn bedrijfsmatige keuzes die je niet vanuit een architectuur voorschrijft en al helemaal niet vanuit een referentiearchitectuur. Pas voor standaardproducten en -diensten je eigen proces aan op de standaardinrichting. Dit zijn implicaties op de bedrijfslaag. Laten staan. Voorstel GEMMA overnemen en reactie als voorstel terug naar NORA. EIF principle 4 : Reusablitiy, aanbeveling 6+7
IMP027 Gebruik open source Idem. Kom op mensen, dit zijn bedrijfsmatige keuzes die je niet vanuit een architectuur voorschrijft en al helemaal niet vanuit een referentiearchitectuur. Dit zijn implicaties op de bedrijfslaag. Laten staan. Wordt in Wet Digitale Overheid opgenomen en besluit van de Tweede Kamer bij voorkeur open source. Volgt Public code by public money en Wet Open Overheid die hierover transparantie wil. Bij gelijke geschiktheid heeft Open Source software de voorkeur bij het ontwikkelen van een dienst. Zie ook EIF principle 2 "Openness", aanbeveling 3. Zorg voor digitale weerbaarheid
IMP028 Maak diensten herbruikbaar Dit is 1 van de standaard principes van service-orientatie. Door expliciet te benoemen dat de NORA serviceorientatie als leidende architectuurstijl gebruikt kun je voor al dit type principes en implicaties gebruik maken wat elders al (beter) is beschreven. Nu ontstaat er een mix van allerlei soorten principes: bedrijfskundig, informatiekundig, serviceorientatie, ... . Wat mij betreft te veelsoortig en daardoor minder goed bruikbaar. Geldt bijv. ook voor 31. Niets.
IMP029 Scheid proces van data Vanuit GEMMA splitsen: Scheid proces van data IMP029 en toevoegen IMP110, Scheid data van software op de applicatielaag. Scheid proces van data . Zorg dat software hardware-agnostisch is. De afhankelijkheden tussen (proces-)onderdelen moeten bij voorkeur zo klein mogelijk zijn. Hierdoor blijft ontkoppeling en op een later moment mogelijk en hergebruik van dezelfde data voor meerdere processen. (wendbaar en efficiënt) Voorstel voor GEMMA overnemen en als reactie naar NORA
IMP030 Scheiding van datasets Niets
IMP031 Ontwerp op modulaire wijze Complex weghalen Realiseer complexe systemen op modulaire wijze. Dit doe je door het systeem zodanig te ontwerpen dat deze opgedeeld kan worden in modules. Elke module moet eigenschappen bevatten die het mogelijk maken om ze (via gestandaardiseerde koppelvlakken) aan elkaar te koppelen. Zodanig vormen ze in het geheel een systeem. Voorstel voor GEMMA overnemen en als reactie naar NORA
IMP032 Ontwerp diensten met oog voor doelbinding en grondslag Zie IMP privacy by design principe toegevoegd. Vervangen? Deze laten vervallen. Is vervangen door nieuwe IMP094
IMP033 Koppel bronsystemen op basis van een passende classificatie Niets
IMP034 Gebruik de standaard met het meest specifieke werkingsgebied Niets
IMP035 Gebruik een actueel register met standaarden Niets
IMP036 Pas open standaarden toe “TOEVOEGEN in beschrijving.” in de tekst. Toevoegen bij Uitleg: Zorg dat standaarden vanuit andere dochters zoals Geonovum Open gemaakt worden. Toevoegen in uitleg en voorstel voor GEMMA overnemen en als reactie naar NORA.
IMP037 Pleeg onderhoud op de toegepaste standaarden Niets
IMP038 Gebruik gestandaardiseerde referentiedata Niets
IMP039 Zorg voor open specificaties Niets
IMP040 Stel een duidelijke Quality of Service (QoS) vast voor de dienst Niets
IMP041 Leg per dienst vast aan welke standaarden deze voldoet Niets
IMP042 Leg een Service Level Agreement vast bij de dienst Niets
IMP043 Neem diensten op in een producten- en dienstencatalogus (PDC) Niets
IMP044 Hanteer bewaartermijnen voor informatie Niets
IMP045 Leg de doelbinding vast in de metadata van het gegevensobject Waarom wordt gesteld dat de verwerkingshistorie inclusief doel van verwerking wordt vastgelegd bij het gegevensobject als metadata? Dat gaat in tegen de manier die we gekozen hebben in de GEMMA. Daar worden verwerkingen vastgelegd in een aparte (kern)registratie op basis van een verwerkingsactiviteit. De verwerkingshistorie inclusief doel van verwerking wordt vastgelegd in een aparte (kern)registratie op basis van verwerkingsactiviteit. Eens voorstel voor GEMMA overnemen en als reactie naar NORA
IMP046 Stel één verantwoordelijke vast voor ieder gegeven Niets
IMP047 Pas de FAIR dataprincipes toe vervangt dit een aantal implicaties zoals o.a. IMP02 Niets

Link toegevoegd.

Zie https://www.go-fair.org/fair-principles/
IMP048 Leg de context van een informatieobject vast in metadata Niets
IMP049 Draag zorg voor juiste en actuele en volledige informatie Niets
IMP050 Maak gegevens herleidbaar tot de bron (herkomst) Niets
IMP051 Leg auditlogs vast bij de bronregistratie van het gegeven NIets
IMP052 Sla informatie op in een duurzaam toegankelijk bestandsformaat . Normenkader toegevoegd. Voorstel voor NORA. Normenkader DUTO
IMP053 Stel betrokkenen op de hoogte van het doel waarvoor gegevens verzameld worden Niets
IMP054 Leg de grondslag en het doel van de gegevensverwerking vast Niets
IMP055 Gegevens eenmalig uitgevraagd, uniek opgeslagen, meervoudig gebruikt Niets
IMP056 Registreer gegevens bij de bron Niets
IMP057 Weet welke (bron)gegevens in huis zijn Niets
IMP058 Stel voor ieder gegeven de unieke bron vast Niets
IMP059 Geef de voorkeur aan halen i.p.v. brengen van gegevens Niets
IMP060 Bepaal autorisaties met metadata Autorisaties voor het verstrekken en gebruik van gegevens kan worden bepaald op basis van metadata. De beheerder die het gegeven beheert en het wil verstrekken voor verdere bewerking, voegt metadata toe aan de hand waarvan de beheerder en de afnemer een autorisatiebeslissing kan nemen. Worden autorisaties bepaald met metadata ? Voorstel laten vervallen Voorstel voor GEMMA overnemen en als reactie naar NORA
IMP061 Reduceer rest-risico's Rest bij rest risico's weghalen omdat dit niet in lijn is met normenkaders.


dit is meer een implicatie die gaat over cyclus PDCA

Besteed speciale aandacht aan de risico's die overblijven na toepassen van de standaard maatregelen die op basis van de BIO of vanuit de AVG en financieel normenkader zijn ingericht en weeg de consequenties van de maatregelen af tegen het accepteren van het rest-risico. De verantwoordelijke voor het bedrijfsmiddel moet de rest-risico's accepteren. Voorstel voor GEMMA overnemen en als reactie naar NORA Financieel normenkader, link toevoegen
IMP062 Evalueer de risicoanalyse bij veranderingen dit is meer een implicatie die gaat over cyclus PDCA Niets
IMP063 Bepaal de continuïteitseisen Link toegevoegd naar AP GAP20 Zorg voor digitale weerbaarheid
IMP064 Stel onweerlegbaarheid vast Link toegevoegd naar AP GAP20 Zorg voor digitale weerbaarheid
IMP065 Verifieer de kwaliteit van gegevens van het begin tot het einde van het proces Link toegevoegd naar AP
IMP066 Richt een sterke logging en audit-trail in Ten aanzien van de implicatie kan je niet zondermeer stellen dat een log geen persoonsgegevens mag bevatten. Bijvoorbeeld een BSN als identificerend gegeven kan best in een log worden opgenomen als sleutelwaarde.  Zo min mogelijk toegevoegd. Logging is fundamenteel in applicaties. Richt een sterke logging en audit-trail in, voor elke applicatie en elk systeem. Logbestanden en audit-trails spelen een sleutelrol in het detecteren van aanvallen en het afhandelen van incidenten. Logberichten moeten zo veel mogelijk informatie bevatten over hetgeen er gebeurd is (wie, wat, waar, wanneer) en moeten op het juiste niveau gelogd worden. Let er op dat logberichten zo min mogelijk persoonlijjke kenmerken (AVG) en geen security kenmerken (zoals wachtwoorden) mogen bevatten. Voorstel voor GEMMA overnemen en als reactie naar NORA GAP20 Zorg voor digitale weerbaarheid
IMP067 Verifieer de werking van algoritmes Bron toegevoegd The Artificial Intelligence Act

https://artificialintelligenceact.eu/

IMP068 Maak toegang tot applicaties en gegevens afhankelijk van authenticatieniveau Niets
IMP069 Hanteer het zero-trust model Hanteer zero trust model ook op bedrijfslaag. Toegevoegd vanuit security by design Ga nooit uit van het impliciete vertrouwen dat wie op een bepaald netwerk of systeem komt daar ook hoort: Controleer overal het netwerkverkeer.

Controleer toegang per sessie. Hanteer dynamische policies en gebruik daarbij de gedligheidsduur van de laatste authenticatie. Blijf continue monitoren. Verzamel zoveel mogelijk gegevens om de beveiliging te blijven verbeteren. Vertaal dit naar business rules , met daarin toegang onafhankelijk van de binnenkomst . Dit wordt ook wel het 'zero-trust' model genoemd.

Voorstel voor GEMMA overnemen en als reactie naar NORA
IMP070 Segmenteer het netwerk Niets
IMP071 Bepaal taken en verantwoordelijkheden van de gegevensverwerking Voldoende geborgd bij IMP072. Is onderdeel van data governance namelijk. Voorstel voor GEMMA deze laten vervallen en  als reactie naar NORA. Zie IMP072
IMP072 Richt data governance in Verwijzing weghalen Toegevoegd in uitleg taken en verantwoordelijkheden en gegevensverwerking. Voorstel voor GEMMA overnemen en als reactie naar NORA
IMP073 Stel van ieder gegeven de kwaliteit vast Gegeven/data/informatie in implicaties. Daardoor dubbelingen/overlap. Niets
IMP074 Identificeer de voor de dienst relevante standaardoplossingen Niets
IMP075 Gebruik open standaarden voor modellering Toevoegen aan voorbeelden: Metamodel voor informatiemodellen (MIM) Voorbeelden van modelleerstandaarden zijn ArchiMate (architectuur), UML (data) en BPMN (processen), Metamodel voor informatiemodellen (MIM) Toevoegen in uitleg en voorstel voor GEMMA overnemen en als reactie naar NORA.
IMP076 Maak afspraken over nieuwe (en oude) versies van standaarden Deels ook bij IMP052 Niets
IMP077 Stel de juridische aansprakelijkheid per gegevensobject vast Niets
IMP078 Bewaak de continuïteit en stel een calamiteitenplan op Deels ook bij IMP063 Niets
IMP079 Garandeer de beschikbaarheid van systemen Vanuit GEMMA toevoegen: scheiding test- en productieomgeving in uitleg implicatie Uitleg: ICT-voorzieningen voldoen aan het voor de diensten overeengekomen niveau van beschikbaarheid. De beschikbaarheid van gegevens en systeemfuncties wordt gegarandeerd door: Vermeervoudiging van systeemfuncties.

Herstelbaarheid en beheersing van verwerkingen. Voorspelling van discontinuïteit. Handhaving van functionaliteit en Scheiding test- en productieomgeving

Voorstel voor Gemma overnemen en als reactie naar NORA. GAP20 Zorg voor digitale weerbaarheid
IMP080 Controleer de verwerking van gegevens Niets
IMP081 Borg de vertrouwelijkheid van gegevens in maatregelen NIets
IMP082 Maak technische schuld inzichtelijk Niets GAP08 Standaardiseer waar mogelijk
IMP083 Wissel gegevens tussen (web)applicaties uit met API's Ik zou aanraden om te werken met APIs maar ik zou dit niet willen beperken tot de restful variant. Onderzoek loopt voor welk scenario welke variant van APIs toepasbaar is en daar komen ook scenarios uit waarin GraphQL en RPC gebruikt worden. Gegevensuitwisseling tussen (web)applicaties gebeurt via API's. De broneigenaar levert API's die voldoen aan de moderne RESTful, RPC en GraphQL standaarden. API's dienen centraal te worden beheerd in een API management systeem. Voorstel voor GEMMA overnemen en als reactie naar NORA.
IMP084 Versleutel gegevens in rust en transport Niets
IMP085 Kies bij cloudoplossingen SaaS boven PaaS boven IaaS Voorstel is om deze te laten vervallen of aan te passen voor de GEMMA. Cloud sourcing is aan gemeenten waarbij data opslag en toegang veel belangrijker is dan SaaS, PaaS en IaaS. En cloud native toepassingen veel belangrijker zijn omdat nu applicaties SAAS genoemd worden terwijl ze eigenlijk niet SAAS zijn. Implicatie: Kies voor cloudnative oplossingen.

Uitleg: Zorg voor een goede sourcing strategie zodat je regie op gegevens en functionaliteit behouden blijft. Houd hierbij rekening met het definiëren van een goede exit strategie en interoperabiliteit standaarden om de vendor lock-in zo beperkt mogelijk te houden.

Voorstel voor GEMMA   overnemen en  als reactie naar NORA. 
IMP086 Zorg dat software up-to-date is Niets
IMP087 Verwerk bericht-interactie persistent Eens met de implicatie maar daar kunnen gemeenten niks aan doen. Vanuit de koppelvlakken zal geborgd moeten worden dat de integriteit van een ‘transactie’ gewaarborgd wordt. Op dit moment doen de koppelvlakken dit overigens niet. Toegevoegd in uitleg:

De integriteit van een "transactie"dient gewaarborgd te worden.

Voorstel voor GEMMA overnemen en als reactie naar NORA
IMP088 Verleen alleen strikt noodzakelijke toegangsrechten Niets
IMP089 Gebruik standaard oplossingen (implicatie) Toevoegen componenten Ontwikkel geen eigen processen, systemen, componenten en technieken wanneer deze ergens anders al beschikbaar zijn. Stel je actief op de hoogte van beschikbare en geplande standaardoplossingen, om daar bij het maken van plannen rekening mee te houden. De bruikbare elementen van beschikbare standaardoplossingen zullen moeten worden ingepast in de eigen organisatie. Geen enkele standaardoplossing past altijd voor de volle honderd procent. Daarom zal de bereidheid tot het sluiten van compromissen aanwezig moeten zijn. Voorstel voor Gemma overnemen en als reactie naar NORA. CG Informatiekundige visie principe Informatiearchitectuurprincipe Componentgebaseerd.


Toevoegingen vanuit GEMMA review[bewerken]

ID Implicatie Opmerking Voorstel Actie Bron/besluit Link met Gemeentelijk Architectuurprincipe, kernwaarde of kwaliteitsdoel
IMP090 Voldoen aan wetgeving en vastgestelde gemeentelijke normenkaders De link met rechtmatig ontbreekt als implicatie. Ligt voor de hand maar toch expliciet benoemd voor de GEMMA Implicatie toevoegen aan GEMMA Voorstel voor GEMMA overnemen en als reactie naar NORA Link met rechtmatig als kwaliteitsdoel en GAP08 Standaardiseer waar mogelijk.
IMP091 Archivering by design Archivering en duurzaamheid zijn twee heel verschillende zaken. Deze niet combineren in één implicatie Hanteer in de procesinrichting en informatie inrichting van de gemeente archivering by design om te kunnen voldoen aan digitale duurzaamheid en Archiefwet en wettelijke normenkaders op dit gebied. Voorstel voor GEMMA toevoegen en als reactie terug naar NORA Laag 1 en
IMP092 Open by design Hanteer in de organisatie-, proces- en informatie inrichting van de gemeente open by design om te kunnen voldoen aan een open overheid Implicatie toevoegen aan GEMMA Voorstel voor GEMMA overnemen en als reactie naar NORA Woo Link met Kernwaarde Open en kwaliteitsdoel transparant en betrouwbaar en verantwoord en
IMP093 Security by design Expliciet benoemd in de GEMMA als aanvulling op NORA Hanteer in de organisatie- , proces- en informatie inrichting security by design. Het gaat het erom dat waarborgen zijn getroffen ten behoeve van beschikbaarheid, integriteit, en vertrouwelijkheid van de opgeslagen, verzonden of verwerkte gegevens. De noodzakelijk waarborgen hebben onder andere betrekking op

De beveiliging van gegevens in transport en opslag;

Behandeling van incidenten;

Beheer van de continuïteit;

Toezicht (monitoring), controle (auditing) en testen;

Inachtneming van de internationale normen.

Identificatie, Authenticatie en Autorisatie (IAA)

Voorstel voor GEMMA overnemen en als reactie naar NORA BIO Normenkader Laag 1 en 2 en 3


IMP094 Privacy by desgin Expliciet genoemd in de GEMMA als aanvulling op NORA Hanteer in de organisatie- , proces- en informatie inrichting privacy by design. Voorstel voor GEMMA overnemen en als reactie naar NORA Laag 1 en 2
IMP095 Het recht om vergeten te worden Het recht om vergeten te worden is niet zomaar toepasbaar op persoonsgegevens bij gemeenten. Dit recht kan enkel uitgeoefend worden op gegevens waarvoor de gemeente geen wettelijke bewaarplicht op heeft. Uitleg: Om de privacy van de inwoners te borgen is het recht om vergeten te worden waarbij gegevens ook vernietigd worden van inwoners waarvoor de gemeente geen wettelijke bewaarplicht heeft. Voorstel voor GEMMA overnemen en als reactie naar NORA. AVG en Archiefwet 2021 Laag 1 en 2
IMP096 Gebruik basisregistraties Expliciet genoemd in de GEMMA als aanvulling op de NORA Gebruik als overheid de basisregistraties ter voorkoming van dubbele opslag en daarmee kwaliteitsverlies van je gegevens en uiteindelijk fouten in de participatie,  procesuitvoering en dienstverlening Voorstel voor GEMMA overnemen en als reactie naar NORA. Besluit Basisregistraties BAG, BRO, BRP en wet BRP Laag 1 en 3
IMP097 Dit is al gedekt in
  • IMP012 . Niet voorschrijven hoe getest moet worden.
Laten vervallen na de GEMMA review Vervallen
IMP098 NLX als product kunnen we niet verplichten. Voor de verantwoordingsplicht is het uberhaupt de vraag of NLX daarvoor gebruikt kan worden. Hier loopt nog een (juridisch) onderzoek. Ik zou deze implicatie laten vervallen. Ook al geborgd bij voldoen aan standaarden in verschillende implicaties. Laten vervallen na de GEMMA review Vervallen Common Ground architectuurprincipe
IMP099 Wij kunnen niet dicteren wat MijnOverheid binnen scope van hun voorziening trekt. Betalingen via MijnOverheid zou ik zeker niet als implicatie noemen. Laten vervallen na de GEMMA review Vervallen Omnichannel Architectuur thema
IMP099 Terugkoppeling over de betaling wel via MijnOverheid. De betaling zelf niet. Toon statusinformatie van een aanvraag of afhandeling van een dienst vian mijn overheid als nieuwe implicatie na reviewronde Voorstel aan GEMMA toevoegen
IMP100 Van IMP017 Implicatie: Van elk informatieobject een weergave en/of export beschikbaar moet zijn Uitleg: Voor de duurzaamheid en onafhankelijk hergebruik van informatieobjecten moet er een weergave en/of export beschikbaar zijn zonder afhankelijkheid van speciale software en hardware. Laag 3
IMP101 Van IMP017 Implicatie: Dataclassificatie en doelbinding op dataniveau Uitleg: Alle informatieobjecten op basis van classificatie en/of autorisatie & authenticatie (policies) beschikbaar en bruikbaar moet zijn voor diegene die daar recht toe hebben. Laag 3
IMP102 GEMMA toevoegen Laag 1 en laag 2
IMP103 Nederlandse termen gebruiken Pas toe of leg uit Voorstel aan GEMMA toevoegen Laag 1
IMP104 GEMMA toevoegen Laag 2 Linken met
IMP105 GEMMA toevoegen Laag 2
IMP106 GEMMA toevoegen Laag 2
  • GA020 (architectuurprincipe)
IMP109 Er is geen regel of implicatie dat uitbreiden niet mag. Deze implicatie heeft geen toegevoegde waarde IMP109 laten vervallen Laten vervallen na de GEMMA review
IMP110 Het voert veel te ver om dit in een implicatie op te nemen. Dit is aan ontwikkelaars van oplossingen. IMP110 laten vervallen Laten vervallen na de GEMMA review
IMP111 Basis proces register Basisprocessen en hun onderdelen worden gezamenlijk beheerd en ontsloten via registers. GEMMA toevoegen Laag 2
IMP112 Standaardmodellering basisprocessen Basisprocessen zijn gemodelleerd volgens de BPMN versie 2 standaard. GEMMA toevoegen Laag 2 {{
IMP113 Van IMP029 Implicatie: Scheid data van applicatie Uitleg: Zorg dat software hardware-agnostisch is en werk hierin met onafhankelijke bouwblokken. Voorstel GEMMA toevoegen en reactie naar NORA Laag 3 en 4
IMP114 Toevoegen bron Bron: DUTO
IMP118 Er is ondertussen een landelijk algoritme register. Is de implicatie dat gemeente hun algoritmen hierin zouden moeten opnemen? Gemeenten nemen hun algoritmen op in "Het Algoritmeregister van de Nederlandse Overheid" Voorstel GEMMA toevoegen en reactie naar NORA Laag 1
IMP120 Ik zou RBAC niet willen noemen. Vanuit de GEMMA en het Werken met API’s hebben we geconstateerd dat RBAC onvoldoende waarborg geeft voor security en privacy. We raden voor het werken met PBAC (policy based access) aan. Voor de bestaande ‘oude’ applicaties zou RBAC gebruikt kunnen worden. Een combinatie van methoden dus afhankelijk van de soort toepassing. Voor het werken met API's heeft PBAC (policy based access) de voorkeur. Voor de bestaande oude applicaties kan RBAC nog ingezet worden. Zie IMP19. Voorstel na review hier laten vervallen Laag 3 en 4
IMP121 De implicatie is geformuleerd als een vraag. Ik zou het er op houden dat een fysieke identiteit van een persoon ontstaat vanuit een digitale identiteit en dat we eIDAS en het landelijke ontwikkelingen op dit gebied volgen. Een fysieke identiteit van een persoon ontstaat vanuit een digitale identiteit en hierbij volgen we eIDAS en landelijke ontwikkelingen op dit gebied. Voorstel GEMMA toevoegen en reactie naar NORA Laag 1

Kan je hier een kopie van de NORA implicaties en GEMMA toevoegen? Dus de lijst zelf.

Leveren van commentaar[bewerken]

  1. ID van de implicatie, bij een nieuw voorgestelde implicatie hoeft deze niet gevuld te worden.
  2. Opmerking over het VNG-reviewcommentaar of het VNG-voorstel. Voor de tweede tabel kunnen ook opmerkingen worden gemaakt m.b.t. de laag uit het vijflaagsmodel.
  3. Voorstel voor aanpassing en/of verbetering.
ID Opmerking Voorstel
IMP001 <tekst opmerking> <tekst voorstel>

Download het lege reviewbestand met deze opzet.

Hoe beter deze structuur gevolgd wordt, hoe groter de kans dat er iets mee gedaan wordt. Stuur vervolgens het bestand naar de GEMMA-redactie

Deze pagina is het laatst bewerkt op 30 jun 2023 om 14:00.