GAO - Regelbeheercomponenten: verschil tussen versies
Geen bewerkingssamenvatting |
Geen bewerkingssamenvatting |
||
(26 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven) | |||
Regel 1: | Regel 1: | ||
{{ | {{Publicatie | ||
| | |Paginastatus=publiceren | ||
| | |Redactiestatus=Actueel | ||
| | |Wikibeheerder=Beheerder Omgevingswet | ||
}} | }} | ||
[[Category:Omgevingswet]] | |||
{{RapportInhoud|Pagina={{PAGENAME}}}} __NOTOC__ | {{RapportInhoud|Pagina={{PAGENAME}}}} __NOTOC__ | ||
===Introductie=== | ===Introductie=== | ||
'''Op deze bladzijde bieden we in tabelvorm en ter download de requirements (specificaties) aan voor de software voor toepasbare regels per 2024. Requirements geven inzicht in de wensen en eisen die we stellen aan software. De requirements zijn bedoeld voor gemeenten die zich oriënteren op nieuwe software voor toepasbare regels dan wel een aanbesteding gaan doen. Ze helpen de ''inhoudelijk specialisten'' (o.a. juristen, regelanalisten en vergunningverleners), ''medewerkers van ICT'' (functioneel beheerders en informatiemanagers) en ''specialisten van inkoop en aanbesteding'' om gezamenlijk een beeld te vormen van de aan te besteden software.''' | |||
====Iteratief: Nu een 1.5 versie==== | |||
De requirements worden met input van gemeenten en softwareleveranciers iteratief opgesteld. De onderstaande versie betreft de 1.5 versie. Dit is een stabiele versie die een gemeente kan gebruiken bij het selecteren van software voor toepasbare regels. Gezien de ontwikkelingen binnen het Digitaal Stelsel Omgevingswet, weten we dat de eisen die we aan de software stellen nog worden aangepast. Denk hierbij aan de ontwikkeling van de standaard voor toepasbare regels STTR. | |||
==== | Per versie worden er releasenotes als ODS-bestand ter download beschikbaar gesteld, waarin de verschillen tussen de vorige versie en de nieuwe versie naast elkaar worden weergegeven. Lees vooraf het tabblad waarop de instructies staan. | ||
{{ | |||
|id= | * [[Media:Releasenotes Toepasbare regels versie 1-5.ods|Releasenotes versie 1.5]] | ||
}} | |||
====Requirements en aanbesteding==== | |||
Wil een gemeente starten met een aanbesteding, dan bieden deze requirements een goede basis voor die aanbesteding. Wil je meer weten over de verschillende manieren van aanbesteden en op welke wijze je de daarbij requirements gebruikt? VNG heeft een ''Handreiking Aanbesteden''. | |||
Naar verwachting zullen de meeste leveranciers aan de belangrijkste requirements gaan voldoen (zie ook onderstaande indeling in categorieën). Dit zorgt er voor dat je qua functionaliteit als gemeente niet snel een "foute" keuze kan maken. Toch zullen de leveranciers op onderdelen gaan verschillen. Om hier inzicht in te verkrijgen zullen op deze site en in de handreiking ook vragen verschijnen waarmee een gemeente die inzicht kan verkrijgen. Denk hierbij aan vragen als: op welke manier gaat de leverancier ondersteuning bieden aan het koppelen van juridische en toepasbare regels? | |||
====Uniforme manier van uitvragen==== | |||
Met de requirements en de leveranciersvragen biedt VNG aan gemeenten een uniforme manier van uitvragen van de software voor toepasbare regels. Een uniforme manier van uitvragen is essentieel om komende periode van implementatie succesvol te laten verlopen. Softwareleveranciers staan al onder druk om in 2023 werkende software te kunnen leveren. Als iedere gemeente op haar eigen manier met eigen requirements de software gaat aanbesteden, levert dit voor de softwareleveranciers veel werk op. De tijd die ze daarmee besteden aan het meedoen met de aanbesteding, kunnen ze niet gebruiken om de software te ontwikkelen. Door op een als gemeenten op een uniforme wijze aan besteden, zorgen we er voor dat leveranciers kunnen focussen de ontwikkeling van software. | |||
====Categorieën voor requirements==== | |||
We hanteren de volgende categorieën voor de requirements, die meer in lijn liggen met de ‘Minimale acties Omgevingswet’. De requirements zijn onderverdeeld in drie categorieën: | |||
* '''Must'''. Deze functionaliteiten zijn noodzakelijk om de wet uit te kunnen voeren op het moment dat de wet in werking treedt. Het gaat om functionaliteiten om aan te kunnen sluiten op DSO-LV en andere verplichte landelijke voorzieningen en om functionaliteiten om essentiële processtappen uit te kunnen voeren. Functionaliteiten in deze categorie zijn in alle gevallen ‘Must Have’. Voorbeelden hiervan zijn, het kunnen produceren van een omgevingsplan in STOP-formaat en het kunnen publiceren van dit plan naar LVBB, het kunnen ophalen van een vergunningaanvraag in STAM-formaat en het kunnen verlenen van een omgevingsvergunning. | |||
* '''Should'''. Deze functionaliteiten zijn gezien vanuit het wettelijke minimum niet noodzakelijk om de wet uit te kunnen voeren, maar volgens VNG wel essentieel voor een adequate uitvoering. Deze functionaliteiten zijn volgens VNG minimaal ’Should Have’. U kunt besluiten om enkele van deze functionaliteiten als ‘Must Have’ te bestempelen als u ze voor uw eigen situatie noodzakelijk acht. Een voorbeeld van een functionaliteit in deze categorie is functionaliteit voor het aansluiten op de samenwerkingsfunctionaliteit van DSO-LV. Deze aansluiting is niet verplicht, maar wel essentieel om binnen de wettelijke termijn een vergunningaanvraag in samenwerking met andere partijen af te kunnen handelen. | |||
* '''Onbepaald'''. Deze functionaliteiten zijn niet noodzakelijk vanuit het wettelijke minimum of essentieel voor een adequate uitvoering. VNG kan daarom aan deze functionaliteiten geen belang toekennen. U dient zelf te bepalen hoe gewenst deze functionaliteiten voor situatie is. VNG raadt aan om deze softwarerequirements te internaliseren voordat u ze gebruikt bij het definiëren van een PvE voor uw software door uw lokale situatie te vertalen in ‘must haves’, ‘should haves’, ‘could haves’ en ‘won’t haves’. | |||
'''Doorontwikkeling applicaties''': Na de inwerkingtreding van de Omgevingswet zal de software voor toepasbare regels zich verder ontwikkelen. Gemeenten hebben hierbij aangegeven dat ze graag zien dat de software gaat voldoen aan Common Ground en dat de gehele beleidscyclus (van visie, naar plan, vergunning verlening, toezicht, handhaving en evaluatie) wordt ondersteund met integrale software. | |||
===Requirements Toepasbare regelscomponent=== | |||
De Toepasbare regelscomponent bevat applicatiefuncties die benodigd zijn voor het beheren en digitaal beschikbaar stellen van toepasbare regels op basis van de regels uit beleid. Denk hierbij aan een omgevingsvisie, programma of omgevingsplan. | |||
{{ToonView | |||
|viewid=525a954b-365e-4b6d-868f-36e0898f8b13 | |||
|modelid=589f8860-a772-46f4-8c50-03980a8f0295 | |||
|label=Overzicht requirements per applicatiefunctie}} | |||
De opgenomen requirements kunnen per applicatiefunctie als CSV bestand worden gedownload. Deze bestanden kunt u gebruiken bij het opstellen van een Programma van Eisen. | |||
*{{ToonLinkNaarElementID|id=fa34300d-f5bb-4c96-8267-535f3b0942bb|modelid=589f8860-a772-46f4-8c50-03980a8f0295|toonals=Ondersteunen van generieke TR-functionaliteit}} (download als {{Download als CSV|id=fa34300d-f5bb-4c96-8267-535f3b0942bb}}) | |||
*{{ToonLinkNaarElementID|id=4cc1d41b-27c4-4c26-ad42-82956ca066c6|modelid=589f8860-a772-46f4-8c50-03980a8f0295|toonals=Beheren toepasbare regels}} (download als {{Download als CSV|id=4cc1d41b-27c4-4c26-ad42-82956ca066c6}}) | |||
*{{ToonLinkNaarElementID|id=be8826f7-9b21-4207-867c-54933dcc388b|modelid=589f8860-a772-46f4-8c50-03980a8f0295|toonals=Aanleveren toepasbare regels}} (download als {{Download als CSV|id=be8826f7-9b21-4207-867c-54933dcc388b}}) | |||
*{{ToonLinkNaarElementID|id=f0749241-d4d8-485e-a867-ae88bf713f49|modelid=589f8860-a772-46f4-8c50-03980a8f0295|toonals=Inzien toepasbare regels}} (download als {{Download als CSV|id=f0749241-d4d8-485e-a867-ae88bf713f49}}) | |||
*{{ToonLinkNaarElementID|id=047f9b82-f311-42cf-876a-9fcf1054a8f8|modelid=589f8860-a772-46f4-8c50-03980a8f0295|toonals=Samenwerken aan toepasbare regels}} (download als {{Download als CSV|id=047f9b82-f311-42cf-876a-9fcf1054a8f8}}) | |||
<br> | |||
In onderstaande tabellen wordt onderscheid gemaakt in welke requirements verplicht zijn bij de inwerkingtreding (MUST), welk requirements door VNG worden geadviseerd (SHOULD) en welke requirements aanvullende functionaliteit bieden (ONBEPAALD). | |||
==Requirements met categorie MUST== | |||
Onderstaande tabel toont alle requirements die gelden voor de Toepasbare regelscomponent met de categorie '''MUST'''. De Toepasbare regelscomponent moet bij de inwerkingtreding van de Omgevingswet voldoen aan onderstaande requirements. | |||
<br> | |||
{{ToonTabelVanView|viewid=bcfe3190-eb10-4618-a2a6-5d95faa9e822|modelid=589f8860-a772-46f4-8c50-03980a8f0295|filter=Requirements|type=Element|attributen=MoSCoW}} | |||
==Requirements met categorie SHOULD== | |||
Onderstaande tabel toont alle requirements die gelden voor de Toepasbare regelscomponent met de categorie '''SHOULD'''. VNG hecht grote waarde aan het voldoen van de Toepasbare regelscomponent aan onderstaande requirements, maar deze requirements zijn niet verplicht tijdens de inwerkingtreding van de Omgevingswet. Als gemeente kunt u deze requirements uitvragen aan een leverancier als toevoeging op uw Programma van Eisen (PvE). Mogelijk dat een leverancier deze requirements nog niet heeft gerealiseerd in zijn oplossing. | |||
<br> | |||
{{ToonTabelVanView|viewid=80ec4314-8156-474a-b556-4750d68d5c77|modelid=589f8860-a772-46f4-8c50-03980a8f0295|filter=Requirements|type=Element|attributen=MoSCoW}} | |||
==Requirements met categorie ONBEPAALD== | |||
Onderstaande tabel toont alle requirements die gelden voor de Toepasbare regelscomponent met de categorie '''ONBEPAALD'''. VNG onderkent een aantal requirements die op dit moment van toepassing kunnen zijn op de Toepasbare regelscomponent . VNG heeft hier echter geen waarde aan toegekend. Als gemeente kunt u eventueel deze requirements uitvragen aan een leverancier als toevoeging op uw Programma van Eisen (PvE). '''Bepaal dan wel vooraf de categorie die u hieraan zelf toekent: MUST of SHOULD.''' Mogelijk dat een leverancier deze requirements nog niet heeft gerealiseerd in zijn oplossing. | |||
<br> | |||
{{ToonTabelVanView|viewid=ba3cff52-2277-4c32-b960-e36093d9ffd6|modelid=589f8860-a772-46f4-8c50-03980a8f0295|filter=Requirements|type=Element|attributen=MoSCoW}} | |||
{{RapportFooter}} | {{RapportFooter}} | ||
Huidige versie van 5 okt 2023 om 03:06
Hoofdstuk: Requirements Regelbeheercomponenten
- Inleiding
- Uitgangspunten en principes
- De referentiecomponenten voor de Omgevingswet
- Requirements Omgevingsbeleidscomponenten
- Requirements Regelbeheercomponenten
- Requirements Vergunning-, Toezicht- en Handhavingcomponenten
- Standaarden voor de Omgevingswet
- Koppelingen voor de Omgevingswet
Deze pagina is een onderdeel van Gemeentelijke Applicatiearchitectuur Omgevingswet compleet: Hele document bekijken - Exporteren - Definitie
Introductie
Op deze bladzijde bieden we in tabelvorm en ter download de requirements (specificaties) aan voor de software voor toepasbare regels per 2024. Requirements geven inzicht in de wensen en eisen die we stellen aan software. De requirements zijn bedoeld voor gemeenten die zich oriënteren op nieuwe software voor toepasbare regels dan wel een aanbesteding gaan doen. Ze helpen de inhoudelijk specialisten (o.a. juristen, regelanalisten en vergunningverleners), medewerkers van ICT (functioneel beheerders en informatiemanagers) en specialisten van inkoop en aanbesteding om gezamenlijk een beeld te vormen van de aan te besteden software.
Iteratief: Nu een 1.5 versie
De requirements worden met input van gemeenten en softwareleveranciers iteratief opgesteld. De onderstaande versie betreft de 1.5 versie. Dit is een stabiele versie die een gemeente kan gebruiken bij het selecteren van software voor toepasbare regels. Gezien de ontwikkelingen binnen het Digitaal Stelsel Omgevingswet, weten we dat de eisen die we aan de software stellen nog worden aangepast. Denk hierbij aan de ontwikkeling van de standaard voor toepasbare regels STTR.
Per versie worden er releasenotes als ODS-bestand ter download beschikbaar gesteld, waarin de verschillen tussen de vorige versie en de nieuwe versie naast elkaar worden weergegeven. Lees vooraf het tabblad waarop de instructies staan.
Requirements en aanbesteding
Wil een gemeente starten met een aanbesteding, dan bieden deze requirements een goede basis voor die aanbesteding. Wil je meer weten over de verschillende manieren van aanbesteden en op welke wijze je de daarbij requirements gebruikt? VNG heeft een Handreiking Aanbesteden.
Naar verwachting zullen de meeste leveranciers aan de belangrijkste requirements gaan voldoen (zie ook onderstaande indeling in categorieën). Dit zorgt er voor dat je qua functionaliteit als gemeente niet snel een "foute" keuze kan maken. Toch zullen de leveranciers op onderdelen gaan verschillen. Om hier inzicht in te verkrijgen zullen op deze site en in de handreiking ook vragen verschijnen waarmee een gemeente die inzicht kan verkrijgen. Denk hierbij aan vragen als: op welke manier gaat de leverancier ondersteuning bieden aan het koppelen van juridische en toepasbare regels?
Uniforme manier van uitvragen
Met de requirements en de leveranciersvragen biedt VNG aan gemeenten een uniforme manier van uitvragen van de software voor toepasbare regels. Een uniforme manier van uitvragen is essentieel om komende periode van implementatie succesvol te laten verlopen. Softwareleveranciers staan al onder druk om in 2023 werkende software te kunnen leveren. Als iedere gemeente op haar eigen manier met eigen requirements de software gaat aanbesteden, levert dit voor de softwareleveranciers veel werk op. De tijd die ze daarmee besteden aan het meedoen met de aanbesteding, kunnen ze niet gebruiken om de software te ontwikkelen. Door op een als gemeenten op een uniforme wijze aan besteden, zorgen we er voor dat leveranciers kunnen focussen de ontwikkeling van software.
Categorieën voor requirements
We hanteren de volgende categorieën voor de requirements, die meer in lijn liggen met de ‘Minimale acties Omgevingswet’. De requirements zijn onderverdeeld in drie categorieën:
- Must. Deze functionaliteiten zijn noodzakelijk om de wet uit te kunnen voeren op het moment dat de wet in werking treedt. Het gaat om functionaliteiten om aan te kunnen sluiten op DSO-LV en andere verplichte landelijke voorzieningen en om functionaliteiten om essentiële processtappen uit te kunnen voeren. Functionaliteiten in deze categorie zijn in alle gevallen ‘Must Have’. Voorbeelden hiervan zijn, het kunnen produceren van een omgevingsplan in STOP-formaat en het kunnen publiceren van dit plan naar LVBB, het kunnen ophalen van een vergunningaanvraag in STAM-formaat en het kunnen verlenen van een omgevingsvergunning.
- Should. Deze functionaliteiten zijn gezien vanuit het wettelijke minimum niet noodzakelijk om de wet uit te kunnen voeren, maar volgens VNG wel essentieel voor een adequate uitvoering. Deze functionaliteiten zijn volgens VNG minimaal ’Should Have’. U kunt besluiten om enkele van deze functionaliteiten als ‘Must Have’ te bestempelen als u ze voor uw eigen situatie noodzakelijk acht. Een voorbeeld van een functionaliteit in deze categorie is functionaliteit voor het aansluiten op de samenwerkingsfunctionaliteit van DSO-LV. Deze aansluiting is niet verplicht, maar wel essentieel om binnen de wettelijke termijn een vergunningaanvraag in samenwerking met andere partijen af te kunnen handelen.
- Onbepaald. Deze functionaliteiten zijn niet noodzakelijk vanuit het wettelijke minimum of essentieel voor een adequate uitvoering. VNG kan daarom aan deze functionaliteiten geen belang toekennen. U dient zelf te bepalen hoe gewenst deze functionaliteiten voor situatie is. VNG raadt aan om deze softwarerequirements te internaliseren voordat u ze gebruikt bij het definiëren van een PvE voor uw software door uw lokale situatie te vertalen in ‘must haves’, ‘should haves’, ‘could haves’ en ‘won’t haves’.
Doorontwikkeling applicaties: Na de inwerkingtreding van de Omgevingswet zal de software voor toepasbare regels zich verder ontwikkelen. Gemeenten hebben hierbij aangegeven dat ze graag zien dat de software gaat voldoen aan Common Ground en dat de gehele beleidscyclus (van visie, naar plan, vergunning verlening, toezicht, handhaving en evaluatie) wordt ondersteund met integrale software.
Requirements Toepasbare regelscomponent
De Toepasbare regelscomponent bevat applicatiefuncties die benodigd zijn voor het beheren en digitaal beschikbaar stellen van toepasbare regels op basis van de regels uit beleid. Denk hierbij aan een omgevingsvisie, programma of omgevingsplan.
Overzicht requirements per applicatiefunctie (uit model: Omgevingswet) - Toon SVG - Download als csv
De opgenomen requirements kunnen per applicatiefunctie als CSV bestand worden gedownload. Deze bestanden kunt u gebruiken bij het opstellen van een Programma van Eisen.
- Ondersteunen van generieke TR-functionaliteit (download als CSV)
- Beheren toepasbare regels (download als CSV)
- Aanleveren toepasbare regels (download als CSV)
- Inzien toepasbare regels (download als CSV)
- Samenwerken aan toepasbare regels (download als CSV)
In onderstaande tabellen wordt onderscheid gemaakt in welke requirements verplicht zijn bij de inwerkingtreding (MUST), welk requirements door VNG worden geadviseerd (SHOULD) en welke requirements aanvullende functionaliteit bieden (ONBEPAALD).
Requirements met categorie MUST
Onderstaande tabel toont alle requirements die gelden voor de Toepasbare regelscomponent met de categorie MUST. De Toepasbare regelscomponent moet bij de inwerkingtreding van de Omgevingswet voldoen aan onderstaande requirements.
Element | Beschrijving | MoSCoW |
---|---|---|
TR03 Kunnen opstellen en beheren van toepasbare regels | Het kunnen opstellen en beheren van toepasbare regels overeenkomstig de mogelijkheden van de standaard voor toepasbare regels, STTR.
|
Must |
TR20 Kunnen toepasbaar maken activiteiten | Het kunnen toepasbaar maken van de activiteiten in de functionele structuur in DSO-LV zodat toepasbare regels geregistreerd kunnen worden. Door het creëren en wijzigen van attributen van activiteiten in de functionele structuur en het toevoegen van regelbeheerobjecten. Aan die ‘regelbeheerobjecten’ kunnen vervolgens de toepasbare regels worden gehangen.
|
Must |
TR21 Kunnen genereren van toepasbare regels in STTR-formaat | Het kunnen genereren van een STTR-bestand met toepasbare regels volgens de geldende versie van STTR.
|
Must |
TR23 Kunnen registreren van toepasbare regels | Het kunnen registreren, wijzigen en beëindigen van de toepasbare regels in de Registratie Toepasbare Regels van DSO-LV, middels Standaard Toepasbare Regels STTR.
|
Must |
TR24 Kunnen importeren van toepasbare regels | Het kunnen importeren van toepasbare regels in STTR-formaat. DSO-LV biedt de mogelijkheid om toepasbare regels als STTR-bestand te downloaden.
|
Must |
TR25 Kunnen beheren van behandeldienst configuratie | Het kunnen beheren van de behandeldienstconfiguratie waarmee een bevoegd gezag een activiteit waarvoor zij verantwoordelijk is kan koppelen aan een behandeldienst.
|
Must |
TR26 Kunnen configureren omgevingsoverleg | Het kunnen configureren van de mogelijkheid voor een omgevingsoverleg voor aanvraagformulieren.
|
Must |
TR41 Kunnen ophalen van werkzaamheden uit Register Toepasbare Regels (RTR) | Kunnen ophalen van werkzaamheden uit de landelijke voorziening.
|
Must |
Requirements met categorie SHOULD
Onderstaande tabel toont alle requirements die gelden voor de Toepasbare regelscomponent met de categorie SHOULD. VNG hecht grote waarde aan het voldoen van de Toepasbare regelscomponent aan onderstaande requirements, maar deze requirements zijn niet verplicht tijdens de inwerkingtreding van de Omgevingswet. Als gemeente kunt u deze requirements uitvragen aan een leverancier als toevoeging op uw Programma van Eisen (PvE). Mogelijk dat een leverancier deze requirements nog niet heeft gerealiseerd in zijn oplossing.
Element | Beschrijving | MoSCoW |
---|---|---|
TR10 Kunnen zoeken in toepasbare regels | Het kunnen zoeken in toepasbare regels met als zoekingang minimaal tekst, bijvoorbeeld door in een zoekveld tekst in te voeren met als zoekresultaat de toepasbare regels die die tekst bevatten. Daarnaast het kunnen zoeken op de relatie naar juridische activiteit en werkingsgebied als deze relaties in de software beschikbaar zijn.
|
Should |
TR13 Kunnen afspelen van toepasbare regels | Het kunnen afspelen van toepasbare regels voor checken en voor aanvragen zonder gebruik te maken van het omgevingsloket van DSO-LV.
|
Should |
TR22 Kunnen verifiëren van toepasbare regels | Het kunnen verifiëren van een STTR-bestand met de verificatieservice van DSO-LV of andere verificatie-functionaliteit. De verificatie-functie controleert de regels in het bestand en laat weten of de regels aan de standaard voldoen. De bestanden worden bij het controleren niet opgeslagen in het Register toepasbare regels.
|
Should |
TR40 Kunnen ophalen van regels bij activiteiten | Het kunnen ophalen van regels bij activiteiten uit de omgevingsbeleidcomponent.
|
Should |
Requirements met categorie ONBEPAALD
Onderstaande tabel toont alle requirements die gelden voor de Toepasbare regelscomponent met de categorie ONBEPAALD. VNG onderkent een aantal requirements die op dit moment van toepassing kunnen zijn op de Toepasbare regelscomponent . VNG heeft hier echter geen waarde aan toegekend. Als gemeente kunt u eventueel deze requirements uitvragen aan een leverancier als toevoeging op uw Programma van Eisen (PvE). Bepaal dan wel vooraf de categorie die u hieraan zelf toekent: MUST of SHOULD. Mogelijk dat een leverancier deze requirements nog niet heeft gerealiseerd in zijn oplossing.
Element | Beschrijving | MoSCoW |
---|---|---|
TR01 Kunnen analyseren van juridische regels | Het kunnen analyseren van juridische regels als basis voor het opstellen en beheren van toepasbare regels, omdat toepasbare regels hun grondslag hebben in de juridische regels.
|
Onbepaald |
TR02 Kunnen relateren van juridische en toepasbare regels (lokaal) | Het kunnen vastleggen van de relatie tussen toepasbare regels en de juridische regels waarop ze zijn gebaseerd.
|
Onbepaald |
TR05 Kunnen beheren van versies van toepasbare regels | Het kunnen beheren van verschillende versies van toepasbare regels en van sets van bij elkaar horende toepasbare regels, zoals de bij dezelfde juridische activiteit horende toepasbare regels voor checken (conclusie) en voor aanvragen (indieningsvereisten). Door wijzigingen in juridische regels of verbeteringen van de toepasbare regels zelf kunnen verschillende versies van toepasbare regels ontstaan.
|
Onbepaald |
TR06 Kunnen beheren van toepasbare regels door meerdere personen tegelijkertijd | Bij gemeenten werken vaak meerdere personen aan de toepasbare regels, zowel van binnen als van buiten de eigen organisatie. Deze moeten gelijktijdig de toepasbare regels kunnen beheren.
|
Onbepaald |
TR11 Kunnen toetsten van toepasbare regels aan schrijfwijzer | Het kunnen toetsen van de formuleringen van toepasbare regels (de vragen) aan een schrijfwijzer.
|
Onbepaald |
TR12 Kunnen afleiden van toepasbare regels | Het (deels) geautomatiseerd af kunnen leiden van toepasbare regels uit juridische regels of een andere basis voor de juridische en toepasbare regels, bijvoorbeeld een doelenboom.
|
Onbepaald |
TR30 Kunnen ontsluiten van toepasbare regels voor andere software | Het kunnen ontsluiten van toepasbare regels voor andere software anders dan via STTR, o.a. voor hergebruik van de gegevens, het beheren van relaties (bijvoorbeeld met juridische regels) en het kunnen migreren naar andere software.
|
Onbepaald |
TR31 Kunnen presenteren van toepasbare regels voor niet-gebruikers | Het kunnen presenteren van toepasbare regels, inclusief alle achterliggende gegevens, aan personen die geen gebruiker van de software zijn.
|
Onbepaald |