Thema-architectuur Zaakgericht werken: verschil tussen versies

Geen bewerkingssamenvatting
Geen bewerkingssamenvatting
 
(6 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
{{Cocreatie
{{Publicatie
|Cocreatiepublicatie=Cocreatie
|Redactiestatus=Actueel
|Redactiestatus=Actueel
|GEMMAOnlinebeheerder=GEMMA Beheer
|Paginastatus=publiceren
}}__NOTOC__
|Wikibeheerder=GEMMA Beheer
{{PaginaVervangen
}}
|pagina = Thema Zaakgericht werken
[[Categorie:Thema-architecturen]]
}}
[[Categorie: Zaakgericht werken]]
Gemeenten leveren een groot aantal uiteenlopende producten en diensten aan burgers en bedrijven. Van oudsher werd vaak per product of dienst bezien hoe een proces het beste kon worden ingericht. Hedendaagse dienstverlening vraagt om een meer eenduidige aanpak waarbij klanten (ook) online over informatie kunnen beschikken en diensten kunnen afnemen. Van de gemeente wordt verwacht dat zij behandelprocessen zorgvuldig uitvoert en kan verantwoorden.  
__NOTOC__
 
Gemeenten leveren een groot aantal uiteenlopende producten en diensten aan burgers, bedrijven en andere overheidsorganisaties ('klanten'). In het verleden werd vaak per product of dienst bezien hoe een proces het beste kon worden ingericht. Hedendaagse dienstverlening vraagt om een meer eenduidige aanpak waarbij klanten online producten en diensten kunnen afnemen en over voortgangsinformatie over afhandeling kunnen beschikken. Van de gemeente wordt verwacht dat zij afhandeling zorgvuldig uitvoert en kan verantwoorden. Zaakgericht werken (ZGW) is een vorm van procesgericht werken die dit mogelijk maakt.
 
Zaakgericht werken is een benadering die zich richt op het gestructureerd en efficiënt afhandelen van processen, met de nadruk op individuele zaken. Alle informatie die tijdens de uitvoering van een bedrijfsproces beschikbaar komt, wordt vastgelegd bij een zaak en, passend bij de aanwezige autorisatie, voor betrokkenen beschikbaar gesteld. 


====Doel====
====Doel====
Het doel van zaakgericht werken is om uiteenlopende soorten werk via gebruik van het concept 'zaak' te structureren en op een klantvriendelijke manier beheerst uit te voeren. Voor klanten wordt de gemeentelijke dienstverlening gebruiksvriendelijker en inzichtelijker. Voor de gemeente levert het onder andere meer eenduidigheid, overzicht en mogelijkheden tot verantwoording op. Naast externe dienstverlening is het concept ook bruikbaar voor binnengemeentelijke dienstverlening.
Via zaakgericht werken kan een gemeente haar dienstverlening aan burgers, bedrijven en andere overheidsorganisaties verbeteren. Processen kunnen klantgericht, transparant, eenduidig en efficiënt plaatsvinden. Binnen de gemeente ontstaat meer overzicht en inzicht op basis waarvan beter is te sturen. Door alle bij een zaak behorende informatie gestructureerd vast te leggen kan plaatsgevonden afhandeling worden verantwoord en kan zaakgerelateerde informatie duurzaam toegankelijk worden gemaakt.


====Architectuur====
====Architectuur====
Binnen de thema-architectuur 'Zaakgericht werken' staat het concept 'zaak' centraal: "Een samenhangende hoeveelheid werk met een duidelijke aanleiding en een duidelijk eindresultaat, waarvan kwaliteit en doorlooptijd bewaakt moeten worden"Bij dienstverlening is een (aan-)vraag de aanleiding om een zaak te starten en te behandelen. De zaak eindigt met het leveren van de gevraagde dienst, in de vorm van het resultaat van de zaak. Klanten krijgen inzicht in het verloop en resultaat van de zaak. De gemeente bewaakt de benodigde afhandeling en zorgt dat zaakgegevens na afloop duurzaam toegankelijk blijven.  
Binnen de thema-architectuur 'Zaakgericht werken' speelt het begrip 'zaak' een belangrijke rol: 'Een samenhangende hoeveelheid werk met een duidelijke aanleiding en een duidelijk eindresultaat, waarvan kwaliteit en doorlooptijd bewaakt moeten worden'Zaakgericht werken definiëren we als:  'Een vorm van gestandaardiseerd procesgericht werken waarbij de informatie die tijdens een bedrijfsproces wordt ontvangen of gecreëerd, samen met informatie over de procesuitvoering, wordt vastgelegd bij een zaak en uniform kan worden ontsloten naar alle betrokkenen.' 
 
Bij zaakgericht werken spelen zowel bedrijfs-, informatie- als technische architectuur een rol. Er moet bijvoorbeeld worden beslist welke zaaktypen worden onderscheiden en hoe bedrijfsprocessen geschikt worden gemaakt om zaakgerichte afhandeling te ondersteunen. Applicaties en registraties moeten ZGW-ondersteunende functionaliteit leveren. Technologie tenslotte moet het mogelijk maken dat alle betrokkenen toegang kunnen krijgen tot zaakgegevens waartoe zij gerechtigd zijn.   
 
Organisaties kunnen op verschillende manieren zaakgericht werken. [[GEMMA 2 Katern Zaakgericht Werken|Visie op zaakgericht werken]] beschrijft bij wat voor type processen zaakgericht werken het beste past. Ook de manier waarop de ondersteunende informatievoorziening wordt ingericht kan verschillen. Er kan bijvoorbeeld worden gekozen voor een centrale aanpak met een gemeentebrede registratie voor zaakgegevens of voor een aanpak waarbij zaakgegevens binnen verschillende taakspecifieke registraties worden vastgelegd. Er kan gebruik worden gemaakt van een 'silo-achtige zaaksysteem' of, in lijn met de Informatiekundige visie Common Ground, van meerdere samenwerkende softwarecomponenten.      


Zaakgericht werken is een manier van werken waarbij zowel bedrijfsvoering, informatievoorziening als technologie een rol spelen. Voor de bedrijfsarchitectuur geldt dat er geschikte processen aanwezig moeten zijn voor zowel klanten (bijv. aanvraag- of inzageprocessen) als gemeentelijke medewerkers (bijv. behandel- en bewakingsprocessen). De informatiearchitectuur moet ondersteuning bieden in de vorm van geschikte softwarecomponenten die gestandaardiseerd gebruik kunnen maken van bij de zaak betrokken brongegevens. Qua architectuur is daarbij een verschuiving gaande van gesloten (zaak)systemen naar samenwerkende zelfstandige componenten die beperken tot specifieke functionaliteit.
{{Landingspagina
{{Landingspagina
|titel1 = Producten
|titel1 = Producten
|inhoud1 = De thema-architectuur Zaakgericht Werken kent op dit moment een aantal zeer uiteenlopende producten. Binnenkort volgt een actualisering en herordening hiervan.
|inhoud1 =  
* [[Visie op zaakgericht werken | Visie op zaakgericht werken (ZGW)]]
 
* [[Referentiecomponenten en applicatieservices voor ZGW]]
* [[Gebruik van abstracte ZGW-referentiecomponenten]]
* [[Referentiecomponenten en softwarepakketten voor ZGW]]
* [[Integratiepatronen voor ZGW]]
* [[Soorten gegevens bij ZGW]]


* [[GEMMA_2_Katern_Zaakgericht_Werken|Visie op zaakgericht werken]]
* [[Procesarchitectuur_Relatie_met_zaakgericht_werken|Procesarchitectuur en ZGW]]
* [[ZGW in GEMMA 2|Zaakgericht Werken in GEMMA]]


Zaaktypen
* [[Informatiemodel Zaken (RGBZ)]]
* [[GEMMA Zaaktypecatalogus]]
* [[Informatiemodel Zaaktypen (ImZTC)]]
* [[Zaaktypen|Toelichting op het gebruik van zaaktypen]]
* [[Zaaktypen|Toelichting op het gebruik van zaaktypen]]


Procesarchitectuur en zaakgericht werken
* [[Zaakgericht werken in de praktijk | Diverse ZGW-gerelateerde onderwerpen (deels verouderd)]]
* [[Procesarchitectuur_Relatie_met_zaakgericht_werken|Relatie met zaakgericht werken]]
 
Informatievoorziening
* [[Informatiemodellen_Zaakgericht_werken_(RGBZ_en_ImZTC)|Informatiemodellen voor zaakgericht werken (RGBZ en ImZTC)]]
* [[GEMMA_Gegevens-_en_berichtenarchitectuur#Zaken_en_documenten|Uitwisselen van zaken en documenten]]


|titel2 = Meer informatie
|titel2 = Meer informatie
|inhoud2 = Hoe is zaakgericht werken in de praktijk toe te passen:
|inhoud2 =  
 
* [[Omnichannel MijnZaken | Referentiearchitectuur MijnZaken (project Omnichannel) ]]
* [[NUP Zaakgericht werken|Dienstverlening, bedrijfsvoering en informatievoorziening in relatie tot zaakgericht werken]]
* [https://vng.nl/projecten/zaakgericht-werken Algemene informatie over zaakgericht werken (vng.nl)]
* [[Klantcontacten en het RGBZ]]
* [https://www.noraonline.nl/wiki/Zaakgericht_Werken Thema zaakgericht werken (NORA)]
* [[Metadatering van dossiers en documenten]]
|hoogte = 400px
* [[Metadateren van zaakdossiers conform het TMLO]]
* [[Hoofd- en deelzaken en gerelateerde zaken]]
* [[Zaakgericht werken in de keten]]
* [[Zaakgericht werken in het Sociaal domein]]
 
Zaakgericht werken in projecten
* [[Omnichannel MijnZaken]]
 
Zaakgericht werken op vng.nl en NORA
* [https://www.vngrealisatie.nl/ondersteuningsmiddelen/zaakgericht-werken Zaakgericht werken informatie op vngrealisatie.nl ]
* [https://www.noraonline.nl/wiki/Zaakgericht_Werken Thema zaakgericht werken in de NORA]
|hoogte = 600px
}}
}}
[[Categorie:Thema-architecturen]]

Huidige versie van 30 mrt 2024 om 15:45


Gemeenten leveren een groot aantal uiteenlopende producten en diensten aan burgers, bedrijven en andere overheidsorganisaties ('klanten'). In het verleden werd vaak per product of dienst bezien hoe een proces het beste kon worden ingericht. Hedendaagse dienstverlening vraagt om een meer eenduidige aanpak waarbij klanten online producten en diensten kunnen afnemen en over voortgangsinformatie over afhandeling kunnen beschikken. Van de gemeente wordt verwacht dat zij afhandeling zorgvuldig uitvoert en kan verantwoorden. Zaakgericht werken (ZGW) is een vorm van procesgericht werken die dit mogelijk maakt.

Zaakgericht werken is een benadering die zich richt op het gestructureerd en efficiënt afhandelen van processen, met de nadruk op individuele zaken. Alle informatie die tijdens de uitvoering van een bedrijfsproces beschikbaar komt, wordt vastgelegd bij een zaak en, passend bij de aanwezige autorisatie, voor betrokkenen beschikbaar gesteld.

Doel[bewerken]

Via zaakgericht werken kan een gemeente haar dienstverlening aan burgers, bedrijven en andere overheidsorganisaties verbeteren. Processen kunnen klantgericht, transparant, eenduidig en efficiënt plaatsvinden. Binnen de gemeente ontstaat meer overzicht en inzicht op basis waarvan beter is te sturen. Door alle bij een zaak behorende informatie gestructureerd vast te leggen kan plaatsgevonden afhandeling worden verantwoord en kan zaakgerelateerde informatie duurzaam toegankelijk worden gemaakt.

Architectuur[bewerken]

Binnen de thema-architectuur 'Zaakgericht werken' speelt het begrip 'zaak' een belangrijke rol: 'Een samenhangende hoeveelheid werk met een duidelijke aanleiding en een duidelijk eindresultaat, waarvan kwaliteit en doorlooptijd bewaakt moeten worden'. Zaakgericht werken definiëren we als: 'Een vorm van gestandaardiseerd procesgericht werken waarbij de informatie die tijdens een bedrijfsproces wordt ontvangen of gecreëerd, samen met informatie over de procesuitvoering, wordt vastgelegd bij een zaak en uniform kan worden ontsloten naar alle betrokkenen.'

Bij zaakgericht werken spelen zowel bedrijfs-, informatie- als technische architectuur een rol. Er moet bijvoorbeeld worden beslist welke zaaktypen worden onderscheiden en hoe bedrijfsprocessen geschikt worden gemaakt om zaakgerichte afhandeling te ondersteunen. Applicaties en registraties moeten ZGW-ondersteunende functionaliteit leveren. Technologie tenslotte moet het mogelijk maken dat alle betrokkenen toegang kunnen krijgen tot zaakgegevens waartoe zij gerechtigd zijn.

Organisaties kunnen op verschillende manieren zaakgericht werken. Visie op zaakgericht werken beschrijft bij wat voor type processen zaakgericht werken het beste past. Ook de manier waarop de ondersteunende informatievoorziening wordt ingericht kan verschillen. Er kan bijvoorbeeld worden gekozen voor een centrale aanpak met een gemeentebrede registratie voor zaakgegevens of voor een aanpak waarbij zaakgegevens binnen verschillende taakspecifieke registraties worden vastgelegd. Er kan gebruik worden gemaakt van een 'silo-achtige zaaksysteem' of, in lijn met de Informatiekundige visie Common Ground, van meerdere samenwerkende softwarecomponenten.

Deze pagina is het laatst bewerkt op 30 mrt 2024 om 15:45.