Thema-architectuur Zaakgericht werken: verschil tussen versies

Geen bewerkingssamenvatting
Geen bewerkingssamenvatting
 
(7 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
{{Cocreatie
{{Publicatie
|Cocreatiepublicatie=Cocreatie
|Redactiestatus=Actueel
|Redactiestatus=OnHold
|Paginastatus=publiceren
|GEMMAOnlinebeheerder=Beheerder Zaakgericht werken
|Wikibeheerder=GEMMA Beheer
}}
}}
[[Categorie:Thema-architecturen]]
[[Categorie: Zaakgericht werken]]
__NOTOC__
__NOTOC__
{{PaginaVervangen|pagina = Thema Zaakgericht werken}}
'''Zaakgericht werken is een belangrijke ontwikkeling die al enige tijd binnen de overheid speelt. Het verbetert in veel gevallen de dienstverlening en de efficiency, de toegankelijkheid van informatie wordt geoptimaliseerd en het zorgt voor kostenbesparing. '''


Zaakgericht werken is een manier van werken die zich richt op het goed en transparant afhandelen van ‘zaken.’ Een zaak is in dit verband een samenhangende hoeveelheid werk, met een duidelijke aanleiding en een duidelijk resultaat. Bij dienstverlening is een (aan-)vraag de aanleiding om een zaak te starten en te behandelen. De zaak eindigt met het leveren van de gevraagde dienst, in de vorm van het resultaat van de zaak. Dat kan dus ook het besluit zijn om de (aan-)vraag niet te honoreren. Het concept van zaakgericht werken legt een frame van statusovergangen over de processen heen.
Gemeenten leveren een groot aantal uiteenlopende producten en diensten aan burgers, bedrijven en andere overheidsorganisaties ('klanten'). In het verleden werd vaak per product of dienst bezien hoe een proces het beste kon worden ingericht. Hedendaagse dienstverlening vraagt om een meer eenduidige aanpak waarbij klanten online producten en diensten kunnen afnemen en over voortgangsinformatie over afhandeling kunnen beschikken. Van de gemeente wordt verwacht dat zij afhandeling zorgvuldig uitvoert en kan verantwoorden. Zaakgericht werken (ZGW) is een vorm van procesgericht werken die dit mogelijk maakt.
 
Zaakgericht werken is een benadering die zich richt op het gestructureerd en efficiënt afhandelen van processen, met de nadruk op individuele zaken. Alle informatie die tijdens de uitvoering van een bedrijfsproces beschikbaar komt, wordt vastgelegd bij een zaak en, passend bij de aanwezige autorisatie, voor betrokkenen beschikbaar gesteld. 
 
====Doel====
Via zaakgericht werken kan een gemeente haar dienstverlening aan burgers, bedrijven en andere overheidsorganisaties verbeteren. Processen kunnen klantgericht, transparant, eenduidig en efficiënt plaatsvinden. Binnen de gemeente ontstaat meer overzicht en inzicht op basis waarvan beter is te sturen. Door alle bij een zaak behorende informatie gestructureerd vast te leggen kan plaatsgevonden afhandeling worden verantwoord en kan zaakgerelateerde informatie duurzaam toegankelijk worden gemaakt.
 
====Architectuur====
Binnen de thema-architectuur 'Zaakgericht werken' speelt het begrip 'zaak' een belangrijke rol: 'Een samenhangende hoeveelheid werk met een duidelijke aanleiding en een duidelijk eindresultaat, waarvan kwaliteit en doorlooptijd bewaakt moeten worden'. Zaakgericht werken definiëren we als:  'Een vorm van gestandaardiseerd procesgericht werken waarbij de informatie die tijdens een bedrijfsproces wordt ontvangen of gecreëerd, samen met informatie over de procesuitvoering, wordt vastgelegd bij een zaak en uniform kan worden ontsloten naar alle betrokkenen.' 
 
Bij zaakgericht werken spelen zowel bedrijfs-, informatie- als technische architectuur een rol. Er moet bijvoorbeeld worden beslist welke zaaktypen worden onderscheiden en hoe bedrijfsprocessen geschikt worden gemaakt om zaakgerichte afhandeling te ondersteunen. Applicaties en registraties moeten ZGW-ondersteunende functionaliteit leveren. Technologie tenslotte moet het mogelijk maken dat alle betrokkenen toegang kunnen krijgen tot zaakgegevens waartoe zij gerechtigd zijn.  
 
Organisaties kunnen op verschillende manieren zaakgericht werken. [[GEMMA 2 Katern Zaakgericht Werken|Visie op zaakgericht werken]] beschrijft bij wat voor type processen zaakgericht werken het beste past. Ook de manier waarop de ondersteunende informatievoorziening wordt ingericht kan verschillen. Er kan bijvoorbeeld worden gekozen voor een centrale aanpak met een gemeentebrede registratie voor zaakgegevens of voor een aanpak waarbij zaakgegevens binnen verschillende taakspecifieke registraties worden vastgelegd. Er kan gebruik worden gemaakt van een 'silo-achtige zaaksysteem' of, in lijn met de Informatiekundige visie Common Ground, van meerdere samenwerkende softwarecomponenten.      


Zaakgericht werken helpt gemeenten om dienstverlening en bedrijfsvoering te verbeteren. Voor veel gemeentelijke processen is dit een natuurlijke manier van werken.
De voordelen van Zaakgericht Werken voor de gemeente zijn voor een groot deel ook de voordelen van digitaal werken. Denk aan: automatische termijnbewaking, parallel werken in hetzelfde dossier en het geautomatiseerd toekennen van metadata. Om Zaakgericht werken goed in te richten, is het wel van belang om verder te kijken dan een zaaksysteem en ook proces specifieke applicaties mee te nemen in die inrichting zoals een applicatie voor vergunningverlening.
{{Landingspagina
{{Landingspagina
|titel1 = Direct aan de slag
|titel1 = Producten
|inhoud1 = De uitgangspunten van het zaakgericht werken zijn op diverse plaatsen uitgewerkt in de GEMMA Architectuur.
|inhoud1 =  
* [[Visie op zaakgericht werken | Visie op zaakgericht werken (ZGW)]]
 
* [[Referentiecomponenten en applicatieservices voor ZGW]]
* [[Gebruik van abstracte ZGW-referentiecomponenten]]
* [[Referentiecomponenten en softwarepakketten voor ZGW]]
* [[Integratiepatronen voor ZGW]]
* [[Soorten gegevens bij ZGW]]
 
* [[Procesarchitectuur_Relatie_met_zaakgericht_werken|Procesarchitectuur en ZGW]]


* [[GEMMA_2_Katern_Zaakgericht_Werken|Visie op zaakgericht werken]]
* [[Informatiemodel Zaken (RGBZ)]]
* [[Informatiemodel Zaaktypen (ImZTC)]]
* [[Zaaktypen|Toelichting op het gebruik van zaaktypen]]
* [[Zaaktypen|Toelichting op het gebruik van zaaktypen]]
* [[ZGW in GEMMA 2|Zaakgericht Werken in GEMMA - referentiecomponenten en interactiepatronen]] * Verouderd?
* [[Procesarchitectuur_Relatie_met_zaakgericht_werken|Relatie met zaakgericht werken(procesarchitectuur)]]
* [[GEMMA Procesarchitectuur]]
* [[GEMMA Zaaktypecatalogus|Zaaktypecatalogus in de GEMMA]]
* [[Informatiemodellen_Zaakgericht_werken_(RGBZ_en_ImZTC)|Informatiemodellen voor het zaakgericht werken RGBZ en ImZTC]]
* [[GEMMA_Gegevens-_en_berichtenarchitectuur#Zaken_en_documenten|Sectormodellen en koppelvlakken voor zaken en documenten]]


* [[Zaakgericht werken in de praktijk | Diverse ZGW-gerelateerde onderwerpen (deels verouderd)]]


|titel2 = Zaakgericht werken in de praktijk
|titel2 = Meer informatie
|inhoud2 = De GEMMA architectuurproducten zijn onder meer bedoeld om het zaakgericht werken in de dagelijkse praktijk te stimuleren en ondersteunen. Over het toepassen en benutten van de architectuurproducten zijn diverse artikelen beschikbaar:
|inhoud2 =  
*[[NUP Zaakgericht werken|Dienstverlening, bedrijfsvoering en informatievoorziening in relatie tot zaakgericht werken]]
* [[Omnichannel MijnZaken | Referentiearchitectuur MijnZaken (project Omnichannel) ]]
*[[Hoofd- en deelzaken en gerelateerde zaken]]
* [https://vng.nl/projecten/zaakgericht-werken Algemene informatie over zaakgericht werken (vng.nl)]
*[[Klantcontacten en het RGBZ]]
* [https://www.noraonline.nl/wiki/Zaakgericht_Werken Thema zaakgericht werken (NORA)]
*[[Metadatering van dossiers en documenten]]
|hoogte = 400px
*[[Metadateren van zaakdossiers conform het TMLO]]
*[[Zaakgericht werken in de keten]]
*[[Zaakgericht werken in het Sociaal domein]]
*[https://www.vngrealisatie.nl/ondersteuningsmiddelen/zaakgericht-werken Documenten over zaakgericht werken op de website van VNG Realisatie]
|hoogte = 500px
}}
}}
[[Categorie:Thema-architecturen]]
[[Categorie:Landingspagina]]

Huidige versie van 30 mrt 2024 om 15:45


Gemeenten leveren een groot aantal uiteenlopende producten en diensten aan burgers, bedrijven en andere overheidsorganisaties ('klanten'). In het verleden werd vaak per product of dienst bezien hoe een proces het beste kon worden ingericht. Hedendaagse dienstverlening vraagt om een meer eenduidige aanpak waarbij klanten online producten en diensten kunnen afnemen en over voortgangsinformatie over afhandeling kunnen beschikken. Van de gemeente wordt verwacht dat zij afhandeling zorgvuldig uitvoert en kan verantwoorden. Zaakgericht werken (ZGW) is een vorm van procesgericht werken die dit mogelijk maakt.

Zaakgericht werken is een benadering die zich richt op het gestructureerd en efficiënt afhandelen van processen, met de nadruk op individuele zaken. Alle informatie die tijdens de uitvoering van een bedrijfsproces beschikbaar komt, wordt vastgelegd bij een zaak en, passend bij de aanwezige autorisatie, voor betrokkenen beschikbaar gesteld.

Doel[bewerken]

Via zaakgericht werken kan een gemeente haar dienstverlening aan burgers, bedrijven en andere overheidsorganisaties verbeteren. Processen kunnen klantgericht, transparant, eenduidig en efficiënt plaatsvinden. Binnen de gemeente ontstaat meer overzicht en inzicht op basis waarvan beter is te sturen. Door alle bij een zaak behorende informatie gestructureerd vast te leggen kan plaatsgevonden afhandeling worden verantwoord en kan zaakgerelateerde informatie duurzaam toegankelijk worden gemaakt.

Architectuur[bewerken]

Binnen de thema-architectuur 'Zaakgericht werken' speelt het begrip 'zaak' een belangrijke rol: 'Een samenhangende hoeveelheid werk met een duidelijke aanleiding en een duidelijk eindresultaat, waarvan kwaliteit en doorlooptijd bewaakt moeten worden'. Zaakgericht werken definiëren we als: 'Een vorm van gestandaardiseerd procesgericht werken waarbij de informatie die tijdens een bedrijfsproces wordt ontvangen of gecreëerd, samen met informatie over de procesuitvoering, wordt vastgelegd bij een zaak en uniform kan worden ontsloten naar alle betrokkenen.'

Bij zaakgericht werken spelen zowel bedrijfs-, informatie- als technische architectuur een rol. Er moet bijvoorbeeld worden beslist welke zaaktypen worden onderscheiden en hoe bedrijfsprocessen geschikt worden gemaakt om zaakgerichte afhandeling te ondersteunen. Applicaties en registraties moeten ZGW-ondersteunende functionaliteit leveren. Technologie tenslotte moet het mogelijk maken dat alle betrokkenen toegang kunnen krijgen tot zaakgegevens waartoe zij gerechtigd zijn.

Organisaties kunnen op verschillende manieren zaakgericht werken. Visie op zaakgericht werken beschrijft bij wat voor type processen zaakgericht werken het beste past. Ook de manier waarop de ondersteunende informatievoorziening wordt ingericht kan verschillen. Er kan bijvoorbeeld worden gekozen voor een centrale aanpak met een gemeentebrede registratie voor zaakgegevens of voor een aanpak waarbij zaakgegevens binnen verschillende taakspecifieke registraties worden vastgelegd. Er kan gebruik worden gemaakt van een 'silo-achtige zaaksysteem' of, in lijn met de Informatiekundige visie Common Ground, van meerdere samenwerkende softwarecomponenten.

Deze pagina is het laatst bewerkt op 30 mrt 2024 om 15:45.