Uitwerking deelproces "Besluiten opleggen sanctie"
Inhoud
Procesmodel
Onderstaand diagram toont het procesmodel van het deelproces "Besluiten opleggen sanctie". Door de muiscursor boven een object in het diagram te plaatsen verschijnt een nadere toelichting. De toelichting per object is ook onder het diagram uitgeschreven.
Beschrijving
De derde fase van het bedrijfsproces 'opleggen sanctie' betreft het verwerken van eventuele zienswijzen op de concept handhavingsbeschikking tot een definitieve handhavingsbeschikking, alsmede de goedkeuring daarvan.
Activiteiten gemeente
Processtap: Opstellen definitieve handhavingsbeschikking
Formuleren van de definitieve handhavingsbeschikking op basis van het concept en eventuele ingediende zienswijzen.
Activiteit | Toelichting |
---|---|
Verwerken zienswijze(n) | De binnen de termijn ontvangen zienswijzen worden beoordeeld en al dan niet gegrond verklaard. Als termijn geldt meestal twee weken, hoewel hiervan afgeweken kan worden. Op basis van de gegronde zienswijzen wordt de concept-handhavingsbeschikking beoordeeld. Voor specifieke aspecten wordt advies gevraagd aan interne deskundigen en/of ketenpartners. Waar belangen botsen is het wenselijk en verstandig om direct met de betrokken partijen --belanghebbenden en (vermeende) overtreder-- naar oplossingen te zoeken. De optimale werkvorm is afhankelijk van het onderwerp, de lokale omstandigheden en de betrokken partijen. Adviezen en andere stukken dienen met de rest van het dossier gearchiveerd te worden voor duurzame toegankelijkheid.
De indiener(s) van een zienswijze krijgen, separaat of als onderdeel van de definitieve handhavingsbeschikking– altijd een beantwoording op hun zienswijze. Daarin wordt toegelicht hoe de verschillende onderdelen van de zienswijze zijn beoordeeld en welke invloed dat heeft op de definitieve besluitvorming. De beantwoording van de zienswijzen wordt meestal tegelijk met het definitieve handhavingsbesluit verstuurd. Als in de binnengekomen zienswijzen nieuwe feiten of omstandigheden naar voren komen (die nog niet eerder bekend waren) die tot een substantieel andere afweging en sanctie leiden, is het mogelijk om eerst opnieuw een concept handhavingsbeschikking op te stellen waarop de betrokken partijen weer een zienswijze kunnen indienen. De fase voor het opstellen definitieve handhavingsbeschikking wordt dan opnieuw doorlopen. |
Adviseren verwerking zienswijze(n) | Interne adviseurs adviseren vanuit hun specifieke expertise bij het verwerken van de ontvangen zienswijzen. |
Formuleren definitieve beschikking | De gegrond verklaarde (onderdelen van) zienswijzen worden verwerkt in de concept handhavingsbeschikking. Hiermee komt de definitieve handhavingsbeschikking tot stand. Wanneer geen zienswijzen ontvangen zijn of wanneer alle ontvangen zienswijzen niet gegrond verklaard zijn, wordt de concept handhavingsbeschikking automatisch ook de definitieve handhavingsbeschikking. De definitieve handhavingsbeschikking is ofwel een besluit tot het opleggen van een sanctie ofwel een besluit tot afzien van handhaving c.q. een gedoogverklaring. |
Processtap: Vaststellen definitieve handhavingsbeschikking
Vaststellen van de definitieve handhavingsbeschikking op ambtelijk of bestuurlijk niveau.
Activiteit | Toelichting |
---|---|
Vaststellen beschikking (ambtelijk) | Afhankelijk van het mandaat c.q. de beleidsgevoeligheid van de onderhanden casus wordt de handhavingsbeschikking op ambtelijk niveau vastgesteld. |
Vaststellen beschikking (College) | Bij zaken die bestuurlijk, maatschappelijk of beleidsmatig gevoelig liggen, kan besluitvorming op bestuurlijk niveau belegd zijn. In dat geval wordt de handhavingsbeschikking door het College vastgesteld. |
Handhavingsbeschikking vastgesteld | Met het vaststellen van de handhavingsbeschikking is de derde fase van het bedrijfsproces afgerond. Dit vormt tevens het vertrekpunt voor de vierde fase, de bekendmaking. |
Activiteiten overige rollen
Activiteiten belanghebbende
Activiteit | Toelichting |
---|---|
Indienen zienswijze | Wanneer sprake is van het voornemen geen sanctie op te leggen, wordt de indiener van het sanctieverzoek in de gelegenheid gesteld om een zienswijze in te dienen voordat de beschikking definitief wordt gemaakt. |
Activiteiten ketenpartner
Activiteit | Toelichting |
---|---|
Advies verwerking zienswijze(n) | Ketenpartners adviseren vanuit hun specifieke expertise bij het verwerken van de ontvangen zienswijzen. |
Activiteiten verantwoordelijke uitvoering activiteit
Activiteit | Toelichting |
---|---|
Indienen zienswijze | Wanneer sprake is van een voornemen tot het opleggen van een sanctie, dan wordt de overtreder in de gelegenheid gesteld zijn zienswijze naar voren te brengen. Dit kan conform art. 4.8 Awb zowel mondeling als schriftelijk. |
Toelichting bij de bedrijfsprocessen Omgevingswet
De hier beschreven en uitgewerkte bedrijfsprocessen zijn bedoeld voor gemeenten om als referentie te gebruiken bij het inrichten van de eigen processen. Het advies is om vooral de indeling op deelprocesniveau over te nemen; die is interbestuurlijk afgestemd; bij samenwerking is het belangrijk elkaars processen te begrijpen en in gelijke termen te spreken.
Bij het modelleren is vooral de hoofdstroom weergegeven. Afwijkende stromen zoals het voortijdig beëindigen van proces op verzoek van de aanvrager zijn over het algemeen niet weergegeven. We benadrukken hier dat niet het procesmodel leidend moet zijn maar de onderhanden casus. Processtappen versnellen, herhalen, parallel uitvoeren of overslaan is toegestaan en zelfs aanbevolen als dat de onderhanden casus en de ‘klant’ verder helpt; deze alternatieve paden zijn omwille van de overzichtelijkheid in de procesdiagrammen niet weergegeven. Kennis van de ‘formele’ procesgang is onontbeerlijk om verantwoord te kunnen afwijken.
De diagrammen zijn gemodelleerd volgens de ArchiMatestandaard voor architectuurmodellen. Wie daarmee niet bekend is, kan de icoontjes en verschillen in vormen en lijnstijlen gewoon negeren. Wat resteert is een eenvoudig blokjes-en-lijntjesmodel dat de volgordelijkheid van activiteiten weergeeft in ‘zwembanen’; de kleuren van de vormen dienen enkel ter visuele ondersteuning.
Samenhang met zaaktypecatalogus en producten-en-dienstencatalogus
De bedrijfsprocessen voor de Omgevingswet zijn opgesteld in samenhang met de interbestuurlijke ZTC en PDC. Er is een n:n-relatie tussen de processen en de zaaktypen; de exacte relatie is gevisualiseerd in de presentatie Interbestuurlijke procesketens Omgevingswet (zie dia's 72 en verder). Er is ook een subtiel verschil tussen de zaaktypen en de processen: bij het opstellen van de zaaktypen is geredeneerd vanuit zuiver juridisch perspectief, bij het opstellen van de procesmodellen zijn zowel juridische en bedrijfsvoeringsaspecten als ook dienstverleningsaspecten (serviceformules) meegenomen. Daarnaast zijn procesmodellen- en beschrijvingen en andere input uit de bestaande praktijk van meerdere gemeenten en omgevingsdiensten geraadpleegd alsook ervaringen opgedaan in praktijkproeven in het kader van de Omgevingswet.
Samenhang met 'werkende processen'
VNG heeft onder de noemer werkende processen voor enkele bedrijfsprocessen een 'placemat' gepubliceerd met een overzicht van processtappen, rollen, input/output en klantverwachtingen. Die placemats zijn te vinden op de VNG-website onder https://vng.nl/artikelen/werkende-processen. De werkende processen bieden een overzichtelijk en laagdrempelig overzicht voor meerdere doelgroepen, ten behoeve van het meedenken en meewerken van die doelgroepen bij het inrichten en aanpassen van de bedrijfsprocessen.
Denk mee!
De vernieuwingen in de bedrijfsprocessen die volgen uit de nieuwe Omgevingswet zullen de komende tijd steeds vastere vorm krijgen en de procesmodellen zullen die ontwikkelingen volgen. Wij nodigen u uitdrukkelijk uit mee te denken en vragen, opmerkingen, suggesties of verbeteringen met ons te delen op de discussiepagina’s op gemmaonline via de “denk mee”-knop bovenaan deze pagina.
Terug naar bedrijfsproces "Opleggen sanctie", naar het overzicht van bedrijfsprocessen of naar Overzicht project Omgevingswet.