Wkb Strijdigheid

Voor het bouwen onder de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen wordt er voor de technische bouwactiviteit geen vergunning aangevraagd voor bouwwerken die vallen onder gevolgklasse 1, maar wordt er een melding gedaan. De initiatiefnemer (of gemachtigde) dient via het landelijke Omgevingsloket een Bouwmelding in waarin de technische aspecten van de bouwactiviteit zijn opgenomen. Tijdens het bouwproces kan de kwaliteitsborger al constateren dat er vermoedelijk geen verklaring kan worden afgegeven, omdat niet aan de vereiste bouwregels (Bbl) wordt voldaan. De kwaliteitsborger is verplicht informatie te verstrekken aan de gemeente of omgevingsdienst in de vorm van een Informatieplicht Strijdigheid besluit bouwwerken leefomgeving (Artikel 3.86 (informatieverstrekking kwaliteitsborger aan de bouwpartijen en bevoegd gezag)). Een Strijdigheid besluit bouwwerken leefomgeving wordt ook ingediend als een kwaliteitsborger de opdracht voortijdig beëindigt.

Voor het behandelen van de binnengekomen Strijdigheid doorloopt de gemeente of omgevingsdienst een aantal processtappen. Onderstaand referentieproces kan worden gebruikt om het eigen proces van de Strijdigheid in de organisatie te implementeren. Het getoonde proces is een voorbeeldproces gebaseerd op reacties van gemeenten en leveranciers die zijn opgehaald uit verschillende werkplaatssessies. Gemeenten of omgevingsdiensten kunnen dit proces aanpassen naar eigen behoeften: voeg bijvoorbeeld een processtap toe of pas de volgorde aan.


Strijdigheid besluit bouwwerken leefomgeving - Totaal Strijdigheid besluit bouwwerken leefomgeving - Totaal

Bovenstaand proces is beschikbaar als SVG-bestand en als BPMN-bestand. Het BPMN-bestand kan worden ingeladen in een procesmodelleer tool. Beide bestanden zijn ingepakt in een ZIP-bestand om te worden gedownload.

Hieronder wordt per processtap een korte toelichting gegeven en (indien van toepassing) welke aandachtspunten meegenomen kunnen worden.

Informatie Strijdigheid bouwbesluit ontvangen[bewerken]

Toelichting De gemeente of omgevingsdienst ontvangt vanuit de DSO-LV een notificatie dat er een verzoek klaar staat om opgehaald te worden. Het VTH-systeem of zaaksysteem haalt vervolgens het verzoek en bijhorende bijlagen op.
Aandachtspunt De kwaliteitsborger dient de informatieplicht in. De initiatiefnemer of gemachtigde (bijvoorbeeld de aannemer of architect) kan deze informatieplicht niet doen.

Informatie registreren in zaaksysteem[bewerken]

Toelichting Het binnengekomen verzoek wordt als een informatieplicht in het zaaksysteem geregistreerd. Hiervoor wordt het juiste zaaktype uit de zaaktypecatalogus gebruikt.
Aandachtspunt Ieder project krijgt vanuit DSO-LV een projectnummer. Dit projectnummer wordt meegestuurd in het verzoek. Via dat projectnummer kan alles worden gekoppeld. De zojuist aangemaakte zaak kan bijvoorbeeld aan eerdere geregistreerde zaken worden gekoppeld door gebruik te maken van het projectnummer. Denk hierbij aan zaken als Vergunningaanvraag, Toezichtzaken (bijvoorbeeld t.b.v. het opvragen van informatie) of Handhavingszaken.


Controleer bij deze stap met de BAG-beheerder welke informatie nodig is in het verdere traject en stem dit ook af.

Documenten opslaan in DMS[bewerken]

Toelichting Zowel het verzoek (in PDF-format) als de bijlagen die zijn ingediend, worden vastgelegd in het DMS en worden gekoppeld aan de zaak die in de stap hiervoor in geregistreerd.
Aandachtspunt Kijk met de archiefbeheerder welke documenten verplicht moet worden gearchiveerd.

Versturen ontvangstbevestiging[bewerken]

Toelichting Door het Omgevingsloket wordt een verzendbevestiging naar de kwaliteitsborger gestuurd. Op het moment dat de gemeente of omgevingsdienst het verzoek heeft ontvangen, moet een ontvangstbevestiging naar de kwaliteitsborger worden gestuurd.
Aandachtspunt Dit volgt uit de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer, artikel 2:17 en artikel 2:20 die per 1 januari 2023 in werking treedt.


Het versturen van de ontvangstbevestiging kan geautomatiseerd of handmatig gebeuren. Afhankelijk van uw beleid op dienstverlening, kan er worden gekozen om de ontvangstbevestiging naar alleen de kwaliteitsborger of naar de kwaliteitsborger én de initiatiefnemer te sturen.

Zaak toewijzen aan behandelaar[bewerken]

Toelichting Als de informatieplicht administratief is geregistreerd, kan de zaak aan een behandelaar worden toegekend.
Aandachtspunt

Toetsen op ingediende bouwmelding[bewerken]

Toelichting Er wordt getoetst of er voorafgaand een Bouwmelding is ingediend. De verstrekte gegevens (borgingsplan en risicobeoordeling) kunnen worden opgevraagd om de Strijdigheid te kunnen behandelen.
Aandachtspunt

Bepalen type strijdigheid[bewerken]

Toelichting In het formulier in het Omgevingsloket kan de kwaliteitsborger 2 keuzes maken voor het informeren over de Strijdigheid. Op basis van hetgeen de kwaliteitsborger heeft gekozen, worden processtappen wel of niet doorlopen.
Aandachtspunt

Beëindiging opdracht Kwaliteitsborger[bewerken]

Toelichting Als de kwaliteitsborger de opdracht voortijdig beëindigt, worden de onderstaande processtappen niet doorlopen (tenzij de kwaliteitsborger beide keuzes heeft geselecteerd).
Aandachtspunt Als de kwaliteitsborger de opdracht voortijdig beëindigt, stopt ook het bouwproces. In de Wkb is opgenomen dat er voor bouwwerken die vallen onder gevolgklasse 1 altijd een kwaliteitsborger tijdens het bouwproces betrokken moet zijn. De bouwwerkzaamheden kunnen verder zodra een andere kwaliteitsborger bij het project is betrokken. Overigens moet de initiatiefnemer of gemachtigde (bijvoorbeeld aannemer of architect) dan eerst een nieuwe Bouwmelding indienen .


Een nieuwe Bouwmelding (en daarmee mogelijk een ander instrument en kwaliteitsborger) kan resulteren in een andere informatiebehoefte bij de gemeente of omgevingsdienst. Hiervoor kan (via een aparte Toezichtzaak) aanvullende informatie worden gevraagd.


De wereld is dynamisch dus kan het evenwel zijn dat er ‘nieuwe’ bijzondere lokale omstandigheden zijn ontstaan door bijvoorbeeld een Buitenplanse Omgevingsactiviteit (BOPA) van de buurman. Dit moet dan verwerkt worden in de nieuwe Bouwmelding.

Toetsen aanwezigheid aard en omvang strijdigheid[bewerken]

Toelichting In deze stap wordt getoetst of is aangeven wat de aard en omvang van de strijdigheid is, inclusief eventuele foto’s en een opgave van de exacte locatie.
Aandachtspunt Hoewel het geen indieningsvereiste is deze gegevens bij het indienen van de Strijdigheid besluit bouwwerken leefomgeving te verstrekken, is het bij het beoordelen van de impact van de strijdigheid door de gemeente of omgevingsdienst belangrijk deze gegevens te ontvangen.


De gemeente of omgevingsdienst kan bijvoorbeeld bij een strijdigheid op hoog geprioriteerde onderwerpen in het Handhavingsbeleid een nadere sanctiestrategie kiezen.

Toetsen aanwezigheid voorschrift[bewerken]

Toelichting In deze stap wordt getoetst of is aangegeven wat het voorschrift is waarvan wordt afgeweken, inclusief een beschrijving wat de beoogde oplossing was (ontwerptekening / berekening).
Aandachtspunt Hoewel het geen indieningsvereiste is deze gegevens bij het indienen van de Strijdigheid besluit bouwwerken leefomgeving te verstrekken, is het bij het beoordelen van de impact van de strijdigheid door de gemeente of omgevingsdienst belangrijk deze gegevens te ontvangen.

Toetsen aanwezigheid oorzaak en reden[bewerken]

Toelichting In deze stap wordt getoetst of is aangegeven wat de oorzaak van de strijdigheid is en de reden waarom herstel niet meer mogelijk is.
Aandachtspunt Hoewel het geen indieningsvereiste is deze gegevens bij het indienen van de Strijdigheid besluit bouwwerken leefomgeving te verstrekken, is het bij het beoordelen van de impact van de strijdigheid door de gemeente of omgevingsdienst belangrijk deze gegevens te ontvangen.

Toetsen aanwezigheid ondernomen beheersmaatregelen[bewerken]

Toelichting In deze stap wordt getoetst of is aangegeven welke beheersmaatregelen zijn ondernomen om de afwijking te voorkomen dan wel te herstellen, inclusief de reden waarom herstel niet meer aan de orde is.
Aandachtspunt Hoewel het geen indieningsvereiste is deze gegevens bij het indienen van de Strijdigheid besluit bouwwerken leefomgeving te verstrekken, is het bij het beoordelen van de impact van de strijdigheid door de gemeente of omgevingsdienst belangrijk deze gegevens te ontvangen.


Wanneer een strijdigheid niet direct een beheersmaatregel heeft vanuit het instrument (en daarmee het borgingsplan) kan het noodzakelijk zijn om het borgingsplan en eventueel de risicobeoordeling bij te stellen. Feitelijk zou er dan ook een nieuwe Bouwmelding moeten worden gedaan ondanks dat de strijdigheid wel wordt ‘opgelost’ in het project zelf.

Toetsen aanwezigheid reactie initiatiefnemer en aannemer[bewerken]

Toelichting In deze stap wordt getoetst of is aangegeven wat de reactie van de initiatiefnemer en de aannemer is op de geconstateerde strijdigheid.
Aandachtspunt Hoewel het geen indieningsvereiste is deze gegevens bij het indienen van de Strijdigheid besluit bouwwerken leefomgeving te verstrekken, is het bij het beoordelen van de impact van de strijdigheid door de gemeente of omgevingsdienst belangrijk deze gegevens te ontvangen.


Deze reactie kan bepalend zijn voor welk mogelijk Handhavingsproces hieruit kan worden opgestart.

Bepalen noodzaak handhaving[bewerken]

Toelichting Op basis van de ingediende informatie kan worden bepaald of handhaving noodzakelijk is.
Aandachtspunt De keuze of handhaving noodzakelijk is, wordt mede bepaald door het Handhavingsbeleid van de gemeente of omgevingsdienst. Daarin is opgenomen wanneer wordt gehandhaafd en welke prioriteit daaraan wordt gegeven.


Zie ook hiervoor https://vng.nl/sites/default/files/2021-07/keuzes-handhavingsbeleid-wkb.pdf.

Handhavingzaak starten[bewerken]

Toelichting Als blijkt dat handhaving noodzakelijk is, wordt een handhavingszaak geregistreerd en gestart.
Aandachtspunt De handhavingszaak is een aparte zaak die volgt op de Strijdigheid en kent een eigen procesverloop en behandeling.


Handhavingszaken moeten wel worden gerelateerd, omdat een nieuwe Bouwmelding kan binnenkomen die handhaving overbodig maakt of die handhaving doet aanscherpen.

Informeren initiatiefnemer[bewerken]

Toelichting De initiatiefnemer wordt geïnformeerd dat de kwaliteitsborger aan de gemeente of omgevingsdienst informatie heeft verstrekt over een geconstateerde Strijdigheid besluit bouwwerken leefomgeving die het afgeven een verklaring ten behoeve van de Gereedmelding in de weg staat.
Aandachtspunt In het bericht dat naar de initiatiefnemer gaat, kan ook worden aangegeven wat de mogelijke vervolgstappen zijn van de gemeente of omgevingsdienst. Ook kan worden aangegeven wat de gevolgen voor de initiatiefnemer kunnen zijn als de strijdigheid niet wordt opgelost (bijvoorbeeld dat het bouwwerk niet in gebruik mag worden genomen).

Informatieplicht Strijdigheid bouwbesluit afronden[bewerken]

Toelichting Als de administratie is afgehandeld en eventueel handhavingszaken zijn gestart, kan de Strijdigheid worden afgerond.
Aandachtspunt

Informatieplicht Strijdigheid bouwbesluit afgerond[bewerken]

Toelichting De Informatieplicht Strijdigheid bouwbesluit is afgerond.
Aandachtspunt
Deze pagina is het laatst bewerkt op 6 okt 2023 om 06:51.