GGI-Services processen Backup

ArchiMate-modellen > GGI > Views > GGI-Services processen Backup
GGI-Services processen Backup
Een GGI-services afnemer maakt gebruik van de door GGI-Services aangeboden koppelingen (te vinden in de marktplaats/DAS) en/of API's (te vinden in het developers portaal) (BusinessRole) GGI-Services afnemer Overkoepelend proces voor het selecteren en gebruiken van de dienst door de afnemer (BusinessProcess) Selecteren en gebruiken dienst Wanneer een dienst wordt aangeboden kunnen afnemers deze afnemen via het dynamisch aankoopsysteem (DAS). Via het DAS wordt de beste aanbieder geselecteerd op basis van een minicompetitie. (BusinessProcess) Selecteren en verwerven dienst Proces voor het gebruiken van de verworven dienst en bijbehorende dienstverlening. (BusinessProcess) Gebruiken dienst Dienstverlener die zorgdraagt voor het realiseren en beschikbaar houden van het GGI-services platform (BusinessRole) GGI-Services platformbeheerder Overkoepelend proces voor de uitvoerende processen van de GGI-Services platformbeheerder. (BusinessProcess) Uitvoerende processengroep Er zijn vijf beheerprocessen in ASL. Deze processen zijn belangrijk omdat ze het gebruik van de applicaties ondersteunen met zo weinig mogelijk middelen en zo weinig mogelijk applicatie-onderbrekingen. Al deze processen zijn ook gedefinieerd in ITIL maar omdat ze hier vanuit applicatiebeheer gedetailleerd zijn, kunnen de processen enigszins afwijken. (BusinessProcess) Beheerprocessen De verbindende processen verbinden de hierboven genoemde beheersprocessen met de onderhouds- en vernieuwingsprocessen. Er zijn twee verbindende processen. Wijzigingsbeheer bepaalt de inhoud van releases en aan welke releases onderhouds- en vernieuwingsprocessen mogen werken. Programmabeheer en distributie controleert de status van applicatiecomponenten en bepaalt welke applicatiecomponenten door de beheersprocessen gebruikt mogen worden. (BusinessProcess) Verbindende processen Men schat dat zo'n 80% van het werk binnen applicatiebeheer te maken heeft met onderhouds- en vernieuwingsprocessen. Omdat de bedrijfsprocessen die door applicaties ondersteund worden continu veranderen, moeten de applicaties meeveranderen. Voor elke verandering zullen de onderhouds- en vernieuwingsprocessen doorlopen moeten worden. In ITIL zijn deze processen niet terug te vinden. (BusinessProcess) Onderhoud en Vernieuwing De aanbieders van gemeentelijke gegevens- en informatiediensten zijn de alle organisaties die via de GGI hun gegevens en functionaliteit ontsluiten. (BusinessRole) GGI-Services aanbieder Overkoepelend proces voor het aanbieden en beheren van diensten door de aanbieder (BusinessProcess) Aanbieden en beheren diensten Men schat dat zo'n 80% van het werk binnen applicatiebeheer te maken heeft met onderhouds- en vernieuwingsprocessen. Omdat de bedrijfsprocessen die door applicaties ondersteund worden continu veranderen, moeten de applicaties meeveranderen. Voor elke verandering zullen de onderhouds- en vernieuwingsprocessen doorlopen moeten worden. In ITIL zijn deze processen niet terug te vinden. (BusinessProcess) Onderhoud en Vernieuwing Onderhoud van een applicatie begint altijd met het analyseren van de uitwerking van de gewenste wijzigingen. Het gaat daarbij om de inspanning die benodigd is om de wijziging te realiseren en de consequenties voor gebruikers(organisatie) en beheerders. Hiervoor is nodig dat duidelijk wordt welke onderdelen van de applicatie gewijzigd moeten worden en door wie de betrokken applicatie(vrijgaven) gebruikt worden. Op basis van deze informatie wordt ook bepaald wat de beste oplossingsrichting is voor de wijziging. Ook wordt nu al in kaart gebracht hoe er getest moet gaan worden. Tijdens deze fase is er veel overleg met Technisch en Functioneel beheer. (BusinessProcess) Impactanalyse Tijdens deze fase worden de gewenste wijzigingen in overleg met Functioneel Beheer uitgewerkt en eenduidig gespecificeerd. Onderdeel van deze specificatie is onder andere een functionele beschrijving van de te verwerken informatie, de gewenste bewerkingen en de gewenste output in de nieuwe situatie. Ook aan samenhang en volgorde dient aandacht besteed te worden. Voor het specificeren maakt men veelal gebruik van een functioneel ontwerp. Verder wordt er ook uitgewerkt hoe er na realisatie getest dient te worden. (BusinessProcess) Ontwerp Anders dan het woord implementatie suggereert gaat het bij het proces implementatie niet om de daadwerkelijk implementatie van de nieuwe release in de productie omgeving. Deze actie wordt namelijk uitgevoerd door technisch beheer in samenwerking met functioneel beheer die de gebruikersondersteuning voor zijn rekening neemt. Wel ondersteunt dit proces Technisch beheer en Functioneel Beheer hierbij. Daarnaast sluit dit proces de release en de opdracht af na ontvangst van een verklaring van acceptatie opdrachtdecharge vanuit Functioneel beheer. (BusinessProcess) Implementatie Tijdens de realisatie wordt de functionele specificatie uit de vorige fase technisch uitgewerkt tot een technisch ontwerp. Vervolgens wordt er nader uitgewerkt en gebouwd. Het resultaat is een change package, de gewijzigde programmaonderdelen en databestanden. Ook ondergaan de gewijzigde delen een eerste test: de unit-test waarbij de delen afzonderlijk van elkaar getest worden. Een belangrijk aspect hierbij is het voorkomen van het opnieuw optreden van fouten die reeds bij eerdere releases eruit zijn gehaald. (BusinessProcess) Realisatie Om te voorkomen dat de wijzigingen tot fouten in de applicatie leiden en om te borgen dat de gewenste functionaliteit in de nieuwe release verwerkt is, moet er getest worden. Onderdeel van het proces testen zijn de volgende soort testen: * technische systeemtest (met betrekking tot opgestelde specificaties en onderhoudbaarheid van de software) * functionele systeemtest (met betrekking tot afgesproken functionaliteit en kwaliteit) * (ondersteuning van de) productietest door Technisch Beheer (met betrekking tot exploiteerbaarheid) Zo mogelijk worden deze testen zo opgezet dat ze herbruikbaar zijn bij elke nieuwe release. Op die manier kan er efficiënt gewerkt worden. Om het testen nog meer gestructureerd aan te pakken zijn methoden ontwikkeld zoals TMAP en TestFrame. Deze methoden vallen niet onder ASL. (BusinessProcess) Test De verbindende processen verbinden de hierboven genoemde beheersprocessen met de onderhouds- en vernieuwingsprocessen. Er zijn twee verbindende processen. Wijzigingsbeheer bepaalt de inhoud van releases en aan welke releases onderhouds- en vernieuwingsprocessen mogen werken. Programmabeheer en distributie controleert de status van applicatiecomponenten en bepaalt welke applicatiecomponenten door de beheersprocessen gebruikt mogen worden. (BusinessProcess) Verbindende processen Diverse processen dienen wijzigingsverzoeken in bij wijzigingenbeheer. Deze wijzigingen worden vervolgens geregistreerd, geclusterd, geprioriteerd en ingepland in releases. Dit gebeurt in overleg met processen zoals service level management, functioneel beheer, planning en control en impactanalyse. Vervolgens bewaakt dit proces uitvoering van het maken van een nieuwe release in de onderhouds- en vernieuwingsprocessen. (BusinessProcess) Wijzigingenbeheer Dit proces moet voorkomen dat er ongeautoriseerde wijzigingen plaatsvinden. Wanneer in het Onderhouds- en vernieuwingsproces bepaalde applicatie onderdelen gewijzigd dienen te worden dan zal dat onderdeel eerst door dit proces ter beschikking gesteld moeten worden. Wanneer de applicatie in productie genomen moet worden dan zal dit proces voor de distributie zorgen zodat de juiste applicatie onderdelen operationeel gemaakt worden. Daarbij let dit proces onder andere op interferenties en overlappingen tussen verschillende parallel lopende vrijgaven. (BusinessProcess) Programmabeheer en distributie Er zijn vijf beheerprocessen in ASL. Deze processen zijn belangrijk omdat ze het gebruik van de applicaties ondersteunen met zo weinig mogelijk middelen en zo weinig mogelijk applicatie-onderbrekingen. Al deze processen zijn ook gedefinieerd in ITIL maar omdat ze hier vanuit applicatiebeheer gedetailleerd zijn, kunnen de processen enigszins afwijken. (BusinessProcess) Beheerprocessen Alle maatregelen die moeten garanderen dat de applicaties en de dienstverlening ook op langere termijn kunnen blijven functioneren, vallen onder continuïteitsbeheer. Er dient tegen diverse bedreigingen beveiligd te worden. Het gaat om bedreigingen zoals: virussen, hackers, fraude, brand, overstroming. Ook dient men rekening te houden met het wegvallen van leveranciers van wie men afhankelijk is. Aangezien het om dure maatregelen gaat, zal men het risico tegen de kosten moeten afwegen. Deze activiteiten en maatregelen worden in een continuïteitsplan vastgelegd. (BusinessProcess) Continuïteitsbeheer De applicaties en onderdelen daarvan en de afgesproken diensten en service levels moeten geadministreerd worden. Dit is de taak van configuratiebeheer. Ook wanneer iets op dit vlak wijzigt, moet er geadministreerd worden. De administratie wordt de CMDB (Configuratie Management DataBase) genoemd. (BusinessProcess) Configuratiebeheer De middelen die een applicatie gebruikt zoals geheugenruimte, diskruimte en CPU-vermogen moeten optimaal worden ingezet. Het moment, de hoeveelheid en de kosten zijn hierbij belangrijke aspecten. Capaciteitsbeheer verricht metingen ten aanzien van de gevraagde en beschikbare capaciteit, analyseert de metingen, rapporteert hierover en neemt zo nodig maatregelen. Mogelijke maatregelen zijn het verschuiven of opdelen van verwerkingen, vergroten van de capaciteit en het optimaliseren van de prestaties. Deze activiteiten en maatregelen worden in een capaciteitsplan vastgelegd. (BusinessProcess) Capaciteitsbeheer Tijdens gebruik van applicaties kunnen storingen, vragen of wensen ontstaan. Deze worden als incident gemeld bij een helpdesk of servicedesk die onderdeel is van het proces incidentbeheer. Dit proces streeft een handhaving van de dienstverlening na, opdat voldaan wordt aan de afgesproken service levels. Ingewikkelde incidenten of vaak optredende incidenten worden als probleem doorgezet naar Kwaliteitsmanagement. Naast het reageren op incidenten wordt er ook proactief gehandeld, bijvoorbeeld door het communiceren van ontwikkelingen rond een bepaalde applicatie. (BusinessProcess) Incidentbeheer Het is belangrijk dat een applicatie de afgesproken en gewenste functionaliteit kan bieden op de afgesproken tijden. Beschikbaarheidsbeheer zorgt hiervoor door het meten en rapporteren van beschikbaarheidsniveaus, het analyseren van eventuele tekortkomingen in de applicatie of het beheer, het initiëren van verbeteringen en het betrokken zijn bij nieuwe wijzigingen. Deze activiteiten en maatregelen worden in een beschikbaarheidsplan vastgelegd. (BusinessProcess) Beschikbaarheids- beheer BusinessService Bedrijfsdienst (bv. registreren WOZ, verlenen parkeervergunning, etc) BusinessService GGI-service 1 BusinessService GGI-service 2 De aanbieders van gegevensdiensten en koppelingen kunnen via de GGI hun aanbod aan gemeenten aanbieden. De aangeboden diensten voldoen aan de GGI-Afspraken en waar mogelijk aan de gemeentelijke standaarden (BusinessService) GGI-Services voor aanbieders BusinessService GGI-Services-platformdiensten De GGI-Services voor ontwikkelaars biedt alle geimplementeerde diensten aan aan ontwikkelaars. Een ontwikkelaar kan via het developers portaal zoeken in alle beschikbare API's en bijbehorende documentatie. (BusinessService) GGI-Services voor afnemers De service-eigenaar GGI is verantwoordelijk voor beschikbaarheid, continuïteit, serviceniveaus, beveiliging, toegang, support, incident- en problemmanagement en onderhoud en doorontwikkeling van de GGI-diensten. Hierbij hoort passende collectieve sturing met kenmerken als lange adem, duurzame financiering, ontkoppeling van de waan van de dag en kennis van regievoering van vraagbundeling, kwaliteits- en lifecyclemanagement van grootschalige ICT/IV. Taken en verantwoordelijkheden: * Vraagbundeling, * Product lifecyclemanagement * Kwaliteits- en servicelevelmanagement * Technische regie/monitoring ** Afbakening hiervan moet nog worden vastgesteld * Contract, supplychain en leveranciersmanagement * Financieel beheer, prijsbeleid en doorbelasting afspraken * ... (BusinessRole) GGI verantwoordelijke De service-eigenaar GGI ondersteund de afnemers bij het aansluiten op diensten. (BusinessProcess) Ondersteunen afnemers De service-eigenaar GGI beoordeelt of de inschrijving voldoet aan de voorwaarden, eisen en wensen, zoals beschreven in de aanbesteding voor de instelling van een dynamisch aankoopsysteem voor GGI-Services. (BusinessProcess) Beoordelen en kwalificeren aanbieder De service-eigenaar GGI toetst de aangeboden diensten op de GGI-services afspraken en de technische werking. (BusinessProcess) Toetsen aangeboden diensten RealisationRelationship UsedByRelationship UsedByRelationship UsedByRelationship RealisationRelationship RealisationRelationship UsedByRelationship RealisationRelationship RealisationRelationship RealisationRelationship UsedByRelationship SpecialisationRelationship RealisationRelationship Deze svg is op 07-04-2024 11:10:05 CEST gegenereerd door ArchiMedes™ © 2016-2024 ArchiXL. ArchiMedes 07-04-2024 11:10:05 CEST
Klik hier om deze view op ware grootte te tonen.
Klik hier om de technische details van deze view te tonen.
Legenda




   
ArchiMate-view GGI-Services processen Backup
Elementtype  : ArchiMateView
Element-id  : GGI/id-a36f5bc7-41cd-42fd-95d9-2dfef0391675
ArchiMate-model  : GGI
Label  : GGI-Services processen Backup
ArchiMate-gezichtspunt  : Introductory
Architectuurlaag  : Bedrijfsarchitectuur
Domein  : Niet domeingebonden
Object ID  : a36f5bc7-41cd-42fd-95d9-2dfef0391675
Detailniveau  : Overzicht
Publiceren  : GEMMA Online en redactie
Scope  : Keten
GEMMA thema  : Samen organiseren
Viewtype  : Context
Elementen  : 
Relaties  : 
Deze pagina is het laatst bewerkt op 14 apr 2021 om 14:18.