Zaakgericht werken in het Sociaal domein: verschil tussen versies
Geen bewerkingssamenvatting |
Geen bewerkingssamenvatting |
||
(3 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven) | |||
Regel 1: | Regel 1: | ||
{{ | {{Publicatie | ||
| | |Redactiestatus=Gearchiveerd | ||
| | |Paginastatus=publiceren | ||
| | |Wikibeheerder=Beheerder zaakgericht werken | ||
}} | }} | ||
[[Categorie:Zaakgericht werken]] | [[Categorie:Zaakgericht werken]] | ||
[[Categorie:ZGW in de praktijk]] | |||
''<small>maart 2014</small>'' | ''<small>maart 2014</small>'' | ||
Enkele omvangrijke taken en verantwoordelijkheden op het gebied van zorg, jeugd en participatie zijn vanuit het rijk (en provincies) overgeheveld naar gemeenten. Centraal staat het principe van ‘één gezin, één plan, één regisseur’. Gemeenten moeten regie gaan voeren over een heel netwerk aan hulpverleners dat betrokken is bij een bepaald gezin, en dat met een hogere kwaliteit en tegen minder kosten dan voorheen. ‘Zaakgericht werken’ biedt kansen bij het ondersteunen van de regiefunctie, in combinatie met het juiste gebruik van de bijbehorende standaarden (ImZTC, RGBZ, StuF-ZKN, Zaak-Document-Services, Regie- en ZaakServices). | Enkele omvangrijke taken en verantwoordelijkheden op het gebied van zorg, jeugd en participatie zijn vanuit het rijk (en provincies) overgeheveld naar gemeenten. Centraal staat het principe van ‘één gezin, één plan, één regisseur’. Gemeenten moeten regie gaan voeren over een heel netwerk aan hulpverleners dat betrokken is bij een bepaald gezin, en dat met een hogere kwaliteit en tegen minder kosten dan voorheen. ‘Zaakgericht werken’ biedt kansen bij het ondersteunen van de regiefunctie, in combinatie met het juiste gebruik van de bijbehorende standaarden (ImZTC, RGBZ, StuF-ZKN, Zaak-Document-Services, Regie- en ZaakServices). | ||
Het document | Het document {{Bestand met info|20140326 Handreiking ZGWin3D v1 0.pdf|Handreiking zaakgericht werken in de 3 decentralisaties}} beschrijft de toepassing van ‘zaakgericht werken’ en de bijbehorende informatievoorziening in het sociaal domein na de drie decentralisaties. Het geeft praktische handvatten over hoe gemeenten hier nu al mee aan de slag kunnen. | ||
Dit document is bedoeld voor een brede doelgroep. Primair voor gemeentelijke informatiemanagers, programmamanagers sociaal domein, informatiearchitecten, managers sociaal domein etc. Ook leveranciers en (nieuwe) ketenpartners van gemeenten in het sociaal domein kunnen echter profiteren van de inzichten uit dit document. | Dit document is bedoeld voor een brede doelgroep. Primair voor gemeentelijke informatiemanagers, programmamanagers sociaal domein, informatiearchitecten, managers sociaal domein etc. Ook leveranciers en (nieuwe) ketenpartners van gemeenten in het sociaal domein kunnen echter profiteren van de inzichten uit dit document. |
Huidige versie van 30 mrt 2024 om 15:37
maart 2014
Enkele omvangrijke taken en verantwoordelijkheden op het gebied van zorg, jeugd en participatie zijn vanuit het rijk (en provincies) overgeheveld naar gemeenten. Centraal staat het principe van ‘één gezin, één plan, één regisseur’. Gemeenten moeten regie gaan voeren over een heel netwerk aan hulpverleners dat betrokken is bij een bepaald gezin, en dat met een hogere kwaliteit en tegen minder kosten dan voorheen. ‘Zaakgericht werken’ biedt kansen bij het ondersteunen van de regiefunctie, in combinatie met het juiste gebruik van de bijbehorende standaarden (ImZTC, RGBZ, StuF-ZKN, Zaak-Document-Services, Regie- en ZaakServices).
Het document Handreiking zaakgericht werken in de 3 decentralisaties (PDF, 515 kB) beschrijft de toepassing van ‘zaakgericht werken’ en de bijbehorende informatievoorziening in het sociaal domein na de drie decentralisaties. Het geeft praktische handvatten over hoe gemeenten hier nu al mee aan de slag kunnen.
Dit document is bedoeld voor een brede doelgroep. Primair voor gemeentelijke informatiemanagers, programmamanagers sociaal domein, informatiearchitecten, managers sociaal domein etc. Ook leveranciers en (nieuwe) ketenpartners van gemeenten in het sociaal domein kunnen echter profiteren van de inzichten uit dit document.