Uitwerking processtap "Bepalen vervolgacties"

Beschrijving

Op basis van de bevindingen van de uitgevoerde controle (al dan niet sprake van een overtreding; geconstateerde schade/overlast; oorzaak en veroorzaker; mogelijkheden voor treffen van maatregelen) en in relatie tot de handhavingsstrategie van de gemeente en haar ketenpartners wordt bepaald welke vervolgacties zinvol zijn. Er zijn meerdere uitkomsten mogelijk:

  • Vervolgacties zijn niet nodig omdat de overtreding al opgeheven is en er geen significante kans op herhaling is, of omdat de veroorzaker van de overtreding al met de belanghebbenden afdoende afspraken heeft gemaakt..
  • Vervolgacties zijn niet nodig omdat dit niet past binnen het handhavingsbeleid en er geen sprake is van een ingediend handhavingsverzoek.
  • Vervolgacties zijn gewenst in de vorm van het doen van een 'melding activiteit' door de overtreder, omdat de overtreding daarmee direct wordt opgeheven.
  • Vervolgacties zijn gewenst in de vorm van het indienen van een vergunningaanvraag door de overtreder, omdat de overtreding met het verlenen van een vergunning direct wordt opgeheven en de gemeente de intentie heeft zo'n vergunning te verlenen..
  • Vervolgacties zijn gewenst in de vorm van interne maatregelen zoals frequent(er) toezicht.
  • Vervolgacties zijn gewenst in de vorm van het opleggen van een sanctie teneinde de overtreding te doen beëindigen.
  • Vervolgacties zijn gewenst in de vorm van het opleggen van een sanctie teneinde de overtreding te doen beëindigen, aangevuld met interne maatregelen zoals frequent(er) toezicht.
  • Vervolgacties zijn gewenst in de vorm van terugmelden van incorrecte brondata
  • Vervolgacties zijn gewenst in de vorm van herstel of vervanging van gemeentelijke objecten

In de geest van de Omgevingswet zien we ook hier een integrale benadering waarbij alle betrokken interne adviseurs en ketenpartners gezamenlijk tot een integraal oordeel komen. Zo mogelijk worden ook belanghebbenden (indiener melding en veroorzaker overtreding) betrokken bij het maken van keuzes; dit zal in de praktijk niet altijd haalbaar zijn. Bij aspecten die beleidsmatig, bestuurlijk en/of maatschappelijk gevoelig liggen, kan overleg op bestuurlijk niveau gewenst zijn (niet in het procesdiagram weergegeven).

Verantwoordelijke

De verantwoordelijkheid voor de uitvoering van deze processtap is belegd bij: Team toezicht en handhaving

ICT-ondersteuning

De volgende applicaties worden bij de uitvoering van deze processtap gebruikt:

  • (nog in te vullen)

Benodigde competenties

Over de volgende competenties moeten medewerkers bij de uitvoering van deze processtap beschikken om hun taken goed te kunnen uitvoeren:

  • (nog in te vullen)


Toelichting bij de bedrijfsprocessen Omgevingswet

De hier beschreven en uitgewerkte bedrijfsprocessen zijn bedoeld voor gemeenten om als referentie te gebruiken bij het inrichten van de eigen processen. Het advies is om vooral de indeling op deelprocesniveau over te nemen; die is interbestuurlijk afgestemd; bij samenwerking is het belangrijk elkaars processen te begrijpen en in gelijke termen te spreken.

Bij het modelleren is vooral de hoofdstroom weergegeven. Afwijkende stromen zoals het voortijdig beëindigen van proces op verzoek van de aanvrager zijn over het algemeen niet weergegeven. We benadrukken hier dat niet het procesmodel leidend moet zijn maar de onderhanden casus. Processtappen versnellen, herhalen, parallel uitvoeren of overslaan is toegestaan en zelfs aanbevolen als dat de onderhanden casus en de ‘klant’ verder helpt; deze alternatieve paden zijn omwille van de overzichtelijkheid in de procesdiagrammen niet weergegeven. Kennis van de ‘formele’ procesgang is onontbeerlijk om verantwoord te kunnen afwijken.

De diagrammen zijn gemodelleerd volgens de ArchiMatestandaard voor architectuurmodellen. Wie daarmee niet bekend is, kan de icoontjes en verschillen in vormen en lijnstijlen gewoon negeren. Wat resteert is een eenvoudig blokjes-en-lijntjesmodel dat de volgordelijkheid van activiteiten weergeeft in ‘zwembanen’; de kleuren van de vormen dienen enkel ter visuele ondersteuning.

Samenhang met zaaktypecatalogus en producten-en-dienstencatalogus

De bedrijfsprocessen voor de Omgevingswet zijn opgesteld in samenhang met de interbestuurlijke ZTC en PDC. Er is een n:n-relatie tussen de processen en de zaaktypen; de exacte relatie is gevisualiseerd in de presentatie Interbestuurlijke procesketens Omgevingswet (zie dia's 72 en verder). Er is ook een subtiel verschil tussen de zaaktypen en de processen: bij het opstellen van de zaaktypen is geredeneerd vanuit zuiver juridisch perspectief, bij het opstellen van de procesmodellen zijn zowel juridische en bedrijfsvoeringsaspecten als ook dienstverleningsaspecten (serviceformules) meegenomen. Daarnaast zijn procesmodellen- en beschrijvingen en andere input uit de bestaande praktijk van meerdere gemeenten en omgevingsdiensten geraadpleegd alsook ervaringen opgedaan in praktijkproeven in het kader van de Omgevingswet.

Samenhang met 'werkende processen'

VNG heeft onder de noemer werkende processen voor enkele bedrijfsprocessen een 'placemat' gepubliceerd met een overzicht van processtappen, rollen, input/output en klantverwachtingen. Die placemats zijn te vinden op de VNG-website onder https://vng.nl/artikelen/werkende-processen. De werkende processen bieden een overzichtelijk en laagdrempelig overzicht voor meerdere doelgroepen, ten behoeve van het meedenken en meewerken van die doelgroepen bij het inrichten en aanpassen van de bedrijfsprocessen.

Denk mee!

De vernieuwingen in de bedrijfsprocessen die volgen uit de nieuwe Omgevingswet zullen de komende tijd steeds vastere vorm krijgen en de procesmodellen zullen die ontwikkelingen volgen. Wij nodigen u uitdrukkelijk uit mee te denken en vragen, opmerkingen, suggesties of verbeteringen met ons te delen op de discussiepagina’s op gemmaonline via de “denk mee”-knop bovenaan deze pagina.


Terug naar deelproces "Onderzoeken melding incident", naar bedrijfsproces "Behandelen melding incident of handhavingsverzoek" of naar Overzicht project Omgevingswet.

Deze pagina is het laatst bewerkt op 6 okt 2023 om 07:20.