Uitwerking deelproces "Uitvoeren toepassen sanctie"
Inhoud
Procesmodel
Onderstaand diagram toont het procesmodel van het deelproces "Uitvoeren toepassen sanctie". Door de muiscursor boven een object in het diagram te plaatsen verschijnt een nadere toelichting. De toelichting per object is ook onder het diagram uitgeschreven.
Beschrijving
Starten proces innen dwangsom, intrekking begunstigende beslissing en/of uitvoeren bestuursdwang, opstellen rapportage, starten proces verhalen kosten, bepalen vervolg.
Activiteiten gemeente
Processtap: Uitvoeren dwangmaatregelen
Het daadwerkelijk ten uitvoer leggen van de opgelegde dwangmaatregelen. Deze processtap wordt alleen uitgevoerd wanneer sprake is van een sanctie in de vorm van bestuursdwang.
Activiteit | Toelichting |
---|---|
Voorbereiden bestuursdwang | Wanneer sprake is van het toepassen van bestuursdwang, vereist dat doorgaans de nodige voorbereiding. In de eerste plaats moeten de uit te voeren activiteiten worden ingepland in overleg met de in te schakelen medewerkers en externen (denk aan bijvoorbeeld inzet van politie). Ook moeten eventuele benodigde machtigingen en zaken als transport of opslagruimte worden geregeld. Verder moet een inventarisatie gemaakt worden van eventuele risico's verbonden aan de toepassing. |
Adviseren voorbereiden bestuursdwang | Interne deskundigen kan worden gevraagd te adviseren bij de voorbereiding van het toepassen van bestuursdwang. |
Uitvoeren bestuursdwang | De uitvoering van toepassing van bestuursdwang dient zorgvuldig uitgevoerd te worden. Volg relevante wet- en regelgeving met betrekking tot bijvoorbeeld afvoeren van gevaarlijke stoffen. Zorg dat van in beslag genomen zaken een proces-verbaal wordt opgesteld en verstrek een afschrift. |
Adviseren uitvoeren bestuursdwang | Interne deskundigen kan worden gevraagd te adviseren of mee te helpen bij de uitvoering van het toepassen van bestuursdwang. |
Opstellen rapportage bestuursdwang | Van de uitvoering van de bestuursdwang dient een rapportage te worden opgesteld waarin de gang van zaken is vastgelegd. Deze kan tevens gebruikt worden ter evaluatie en lering. |
Processtap: Uitvoeren intrekkingsmaatregelen
Het uitvoeren van het intrekken van eerder afgegeven begunstigende beschikkingen.
Activiteit | Toelichting |
---|---|
Opstellen Intrekking begunstigende beschikking | Wanneer sprake is van een eerder afgegeven begunstigende beschikking die als gevolg van de opgelegde sanctie (geheel of gedeeltelijk) ingetrokken wordt (conform art. 18.10 Ow), dan is dat een besluit dat bekendgemaakt moet worden en waartegen bezwaar gemaakt kan worden. Voorheen (Wabo) kon de gemeente alleen een begunstigende 'vergunning' of 'ontheffing' intrekken; in de Omgevingswet is de bevoegdheid verruimt tot het intrekken van ook anderssoortige beschikkingen. De beschikking tot intrekking wordt eerst in concept opgesteld en intern ter goedkeuring aangeboden. |
Vaststellen Intrekking begunstigende beschikking | De concept intrekkingsbeschikking wordt intern getoetst en vervolgens goedgekeurd door een ander dan de opsteller. |
Processtap: Uitvoeren financiële maatregelen
Het vaststellen van kostenverhaal of dwangsominvordering.
Activiteit | Toelichting |
---|---|
Opstellen beschikking | Wanneer sprake is van een sanctie in de vorm van een last onder bestuursdwang en de bestuursdwang is daarwerkelijk toegepast, dan kan de gemeente de kosten van het toepassen van de bestuursdwang verhalen op de overtreder. Daarvoor dient een kostenverhaalsbeschikking te worden opgesteld. Kostenverhaal is alleen mogelijk wanneer een begunstigingstermijn is ingesteld (en verlopen). Wanneer sprake is van een sanctie in de vorm van een last onder dwangsom en de dwangsom is daadwerkelijk verbeurd, dan kan de gemeente de dwangsom vorderen. De betalingstermijn van zes weken start per de datum van verbeurte van de dwangsom (evenals overigens de verjaringstermijn). Die datum moet daarom goed worden gedocumenteerd en onderbouwd. Een invorderingsbeschikking is strikt genomen niet nodig voor de verplichting tot betalen van de dwangsom, maar wel voor een invorderingstraject (of wanneer een belanghebbende daarom verzoekt). Het kan zinvol zijn eerst een gewone nota naar de overtreder te sturen; wanneer die betaald wordt, is een invorderingsbeschikking niet nodig. In plaats van de invorderingsbeschikking kan ook een beschikking tot opheffing of opschorting van de last onder dwangsom worden opgesteld, wanneer de overtreder daarom heeft verzocht (en de gemeente dat verzoek wil honoreren). |
Adviseren opstellen beschikking | Interne deskundigen kan worden gevraagd te adviseren bij het opstellen van de kostenverhaalsbeschikking wanneer zij betrokken zijn geweest bij de uitvoering van de bestuursdwang. |
Vaststellen beschikking | De concept beschikking wordt intern getoetst en vervolgens goedgekeurd door een ander dan de opsteller. |
Processtap: Afronden toepassing sanctie
Het versturen van de beschikking(en), bijwerken van registraties en in gang zetten van vervolgacties.
Activiteit | Toelichting |
---|---|
Versturen beschikking(en) | De vastgestelde beschikking(en) wordt/worden verstuurd naar de overtreder. Belanghebbenden ontvangen eventueel een afschrift. |
Bijwerken registraties | Zo nodig worden registraties bijgewerkt naar aanleiding van het toepassen van de sanctie. Denk aan BAG, BRK en Wkpb-register. |
Initiëren vervolgacties | Zo nodig worden vervolgacties geïnitieerd. Dit betreft met name het invorderingstraject voor kostenverhaal en dwangsom, maar ook (verscherpt) toezicht en/of het eventueel opleggen van een nieuwe sanctie. |
Toepassen sanctie gereed | Na archivering van het dossier eindigt het bedrijfsproces van het toepassen van een sanctie. |
Activiteiten overige rollen
Activiteiten ketenpartner
Activiteit | Toelichting |
---|---|
Advies voorbereiden bestuursdwang | Ketenpartners kan worden gevraagd te adviseren bij de voorbereiding van het toepassen van bestuursdwang. |
Advies uitvoeren bestuursdwang | Ketenpartners kan worden gevraagd te adviseren of mee te helpen bij de uitvoering van het toepassen van bestuursdwang. |
Advies opstellen beschikking | Wanneer bij de uitvoering van bestuursdwang kosten gemaakt zijn door ketenpartners, dan komen ook deze kosten in aanmerking voor verhaal. De ketenpartner adviseert in dat geval bij het opstellen van de beschikking. |
Toelichting bij de bedrijfsprocessen Omgevingswet
De hier beschreven en uitgewerkte bedrijfsprocessen zijn bedoeld voor gemeenten om als referentie te gebruiken bij het inrichten van de eigen processen. Het advies is om vooral de indeling op deelprocesniveau over te nemen; die is interbestuurlijk afgestemd; bij samenwerking is het belangrijk elkaars processen te begrijpen en in gelijke termen te spreken.
Bij het modelleren is vooral de hoofdstroom weergegeven. Afwijkende stromen zoals het voortijdig beëindigen van proces op verzoek van de aanvrager zijn over het algemeen niet weergegeven. We benadrukken hier dat niet het procesmodel leidend moet zijn maar de onderhanden casus. Processtappen versnellen, herhalen, parallel uitvoeren of overslaan is toegestaan en zelfs aanbevolen als dat de onderhanden casus en de ‘klant’ verder helpt; deze alternatieve paden zijn omwille van de overzichtelijkheid in de procesdiagrammen niet weergegeven. Kennis van de ‘formele’ procesgang is onontbeerlijk om verantwoord te kunnen afwijken.
De diagrammen zijn gemodelleerd volgens de ArchiMatestandaard voor architectuurmodellen. Wie daarmee niet bekend is, kan de icoontjes en verschillen in vormen en lijnstijlen gewoon negeren. Wat resteert is een eenvoudig blokjes-en-lijntjesmodel dat de volgordelijkheid van activiteiten weergeeft in ‘zwembanen’; de kleuren van de vormen dienen enkel ter visuele ondersteuning.
Samenhang met zaaktypecatalogus en producten-en-dienstencatalogus
De bedrijfsprocessen voor de Omgevingswet zijn opgesteld in samenhang met de interbestuurlijke ZTC en PDC. Er is een n:n-relatie tussen de processen en de zaaktypen; de exacte relatie is gevisualiseerd in de presentatie Interbestuurlijke procesketens Omgevingswet (zie dia's 72 en verder). Er is ook een subtiel verschil tussen de zaaktypen en de processen: bij het opstellen van de zaaktypen is geredeneerd vanuit zuiver juridisch perspectief, bij het opstellen van de procesmodellen zijn zowel juridische en bedrijfsvoeringsaspecten als ook dienstverleningsaspecten (serviceformules) meegenomen. Daarnaast zijn procesmodellen- en beschrijvingen en andere input uit de bestaande praktijk van meerdere gemeenten en omgevingsdiensten geraadpleegd alsook ervaringen opgedaan in praktijkproeven in het kader van de Omgevingswet.
Samenhang met 'werkende processen'
VNG heeft onder de noemer werkende processen voor enkele bedrijfsprocessen een 'placemat' gepubliceerd met een overzicht van processtappen, rollen, input/output en klantverwachtingen. Die placemats zijn te vinden op de VNG-website onder https://vng.nl/artikelen/werkende-processen. De werkende processen bieden een overzichtelijk en laagdrempelig overzicht voor meerdere doelgroepen, ten behoeve van het meedenken en meewerken van die doelgroepen bij het inrichten en aanpassen van de bedrijfsprocessen.
Denk mee!
De vernieuwingen in de bedrijfsprocessen die volgen uit de nieuwe Omgevingswet zullen de komende tijd steeds vastere vorm krijgen en de procesmodellen zullen die ontwikkelingen volgen. Wij nodigen u uitdrukkelijk uit mee te denken en vragen, opmerkingen, suggesties of verbeteringen met ons te delen op de discussiepagina’s op gemmaonline via de “denk mee”-knop bovenaan deze pagina.
Terug naar bedrijfsproces "Toepassen sanctie", naar het overzicht van bedrijfsprocessen of naar Overzicht project Omgevingswet.