Thema-architectuur Zaakgericht werken: verschil tussen versies

Regel 1: Regel 1:
 
{{Cocreatie
 
{{Cocreatie
 
|Cocreatiepublicatie=Cocreatie
 
|Cocreatiepublicatie=Cocreatie
|Redactiestatus=OnHold
+
|Redactiestatus=Actueel
|GEMMAOnlinebeheerder=Beheerder Zaakgericht werken
+
|GEMMAOnlinebeheerder=GEMMA Beheer
}}
+
}}__NOTOC__
__NOTOC__
+
{{PaginaVervangen
{{PaginaVervangen|pagina = Thema Zaakgericht werken}}
+
|pagina = Thema Zaakgericht werken
'''Zaakgericht werken is een belangrijke ontwikkeling die al enige tijd binnen de overheid speelt. Het verbetert in veel gevallen de dienstverlening en de efficiency, de toegankelijkheid van informatie wordt geoptimaliseerd en het zorgt voor kostenbesparing. '''
+
}}  
 +
Gemeenten leveren een groot aantal uiteenlopende producten en diensten aan burgers en bedrijven. Van oudsher werd vaak per product of dienst bezien hoe een proces het beste kon worden ingericht. Hedendaagse dienstverlening vraagt om een meer eenduidige aanpak waarbij klanten (ook) online over informatie kunnen beschikken en diensten kunnen afnemen. Van de gemeente wordt verwacht dat zij behandelprocessen zorgvuldig uitvoert en kan verantwoorden.
 +
 
 +
====Doel====
 +
Het doel van zaakgericht werken is om uiteenlopende soorten werk via gebruik van het concept 'zaak' te structureren en op een klantvriendelijke manier beheerst uit te voeren. Voor klanten wordt de gemeentelijke dienstverlening gebruiksvriendelijker en inzichtelijker. Voor de gemeente levert het onder andere meer eenduidigheid, overzicht en mogelijkheden tot verantwoording op. Naast externe dienstverlening is het concept ook bruikbaar voor binnengemeentelijke dienstverlening.
  
Zaakgericht werken is een manier van werken die zich richt op het goed en transparant afhandelen van ‘zaken.’ Een zaak is in dit verband een samenhangende hoeveelheid werk, met een duidelijke aanleiding en een duidelijk resultaat. Bij dienstverlening is een (aan-)vraag de aanleiding om een zaak te starten en te behandelen. De zaak eindigt met het leveren van de gevraagde dienst, in de vorm van het resultaat van de zaak. Dat kan dus ook het besluit zijn om de (aan-)vraag niet te honoreren. Het concept van zaakgericht werken legt een frame van statusovergangen over de processen heen.
+
====Architectuur====
 +
Binnen de thema-architectuur 'Zaakgericht werken' staat het concept 'zaak' centraal: "Een samenhangende hoeveelheid werk met een duidelijke aanleiding en een duidelijk eindresultaat, waarvan kwaliteit en doorlooptijd bewaakt moeten worden". Bij dienstverlening is een (aan-)vraag de aanleiding om een zaak te starten en te behandelen. De zaak eindigt met het leveren van de gevraagde dienst, in de vorm van het resultaat van de zaak. Klanten krijgen inzicht in het verloop en resultaat van de zaak. De gemeente bewaakt de benodigde afhandeling en zorgt dat zaakgegevens na afloop duurzaam toegankelijk blijven.  
  
Zaakgericht werken helpt gemeenten om dienstverlening en bedrijfsvoering te verbeteren. Voor veel gemeentelijke processen is dit een natuurlijke manier van werken.  
+
Zaakgericht werken is een manier van werken waarbij zowel bedrijfsvoering, informatievoorziening als technologie een rol spelen. Voor de bedrijfsarchitectuur geldt dat er geschikte processen aanwezig moeten zijn voor zowel klanten (bijv. aanvraag- of inzageprocessen) als gemeentelijke medewerkers (bijv. behandel- en bewakingsprocessen). De informatiearchitectuur moet ondersteuning bieden in de vorm van geschikte softwarecomponenten die gestandaardiseerd gebruik kunnen maken van bij de zaak betrokken brongegevens. Qua architectuur is daarbij een verschuiving gaande van gesloten (zaak)systemen naar samenwerkende zelfstandige componenten die beperken tot specifieke functionaliteit.  
De voordelen van Zaakgericht Werken voor de gemeente zijn voor een groot deel ook de voordelen van digitaal werken. Denk aan: automatische termijnbewaking, parallel werken in hetzelfde dossier en het geautomatiseerd toekennen van metadata. Om Zaakgericht werken goed in te richten, is het wel van belang om verder te kijken dan een zaaksysteem en ook proces specifieke applicaties mee te nemen in die inrichting zoals een applicatie voor vergunningverlening.
 
 
{{Landingspagina
 
{{Landingspagina
|titel1 = Direct aan de slag
+
|titel1 = Producten
|inhoud1 = De uitgangspunten van het zaakgericht werken zijn op diverse plaatsen uitgewerkt in de GEMMA Architectuur.  
+
|inhoud1 = De thema-architectuur Zaakgericht Werken kent op dit moment een aantal zeer uiteenlopende producten. Binnenkort volgt een actualisering en herordening hiervan.
  
 
* [[GEMMA_2_Katern_Zaakgericht_Werken|Visie op zaakgericht werken]]
 
* [[GEMMA_2_Katern_Zaakgericht_Werken|Visie op zaakgericht werken]]
 +
* [[ZGW in GEMMA 2|Zaakgericht Werken in GEMMA]]
 +
 +
Zaaktypen
 +
* [[GEMMA Zaaktypecatalogus]]
 
* [[Zaaktypen|Toelichting op het gebruik van zaaktypen]]
 
* [[Zaaktypen|Toelichting op het gebruik van zaaktypen]]
* [[ZGW in GEMMA 2|Zaakgericht Werken in GEMMA - referentiecomponenten en interactiepatronen]] * Verouderd?
 
* [[Procesarchitectuur_Relatie_met_zaakgericht_werken|Relatie met zaakgericht werken(procesarchitectuur)]]
 
* [[GEMMA Procesarchitectuur]]
 
* [[GEMMA Zaaktypecatalogus|Zaaktypecatalogus in de GEMMA]]
 
* [[Informatiemodellen_Zaakgericht_werken_(RGBZ_en_ImZTC)|Informatiemodellen voor het zaakgericht werken RGBZ en ImZTC]]
 
* [[GEMMA_Gegevens-_en_berichtenarchitectuur#Zaken_en_documenten|Sectormodellen en koppelvlakken voor zaken en documenten]]
 
  
 +
Procesarchitectuur en zaakgericht werken
 +
* [[Procesarchitectuur_Relatie_met_zaakgericht_werken|Relatie met zaakgericht werken]]
 +
 +
Informatievoorziening
 +
* [[Informatiemodellen_Zaakgericht_werken_(RGBZ_en_ImZTC)|Informatiemodellen voor zaakgericht werken (RGBZ en ImZTC)]]
 +
* [[GEMMA_Gegevens-_en_berichtenarchitectuur#Zaken_en_documenten|Uitwisselen van zaken en documenten]]
 +
 +
|titel2 = Meer informatie
 +
|inhoud2 = Hoe is zaakgericht werken in de praktijk toe te passen:
 +
 +
* [[NUP Zaakgericht werken|Dienstverlening, bedrijfsvoering en informatievoorziening in relatie tot zaakgericht werken]]
 +
* [[Klantcontacten en het RGBZ]]
 +
* [[Metadatering van dossiers en documenten]]
 +
* [[Metadateren van zaakdossiers conform het TMLO]]
 +
* [[Hoofd- en deelzaken en gerelateerde zaken]]
 +
* [[Zaakgericht werken in de keten]]
 +
* [[Zaakgericht werken in het Sociaal domein]]
 +
 +
Zaakgericht werken in projecten
 +
* [[Omnichannel MijnZaken]]
  
|titel2 = Zaakgericht werken in de praktijk
+
Zaakgericht werken op vng.nl en NORA
|inhoud2 = De GEMMA architectuurproducten zijn onder meer bedoeld om het zaakgericht werken in de dagelijkse praktijk te stimuleren en ondersteunen. Over het toepassen en benutten van de architectuurproducten zijn diverse artikelen beschikbaar:
+
* [https://www.vngrealisatie.nl/ondersteuningsmiddelen/zaakgericht-werken Zaakgericht werken informatie op vngrealisatie.nl ]
*[[NUP Zaakgericht werken|Dienstverlening, bedrijfsvoering en informatievoorziening in relatie tot zaakgericht werken]]
+
* [https://www.noraonline.nl/wiki/Zaakgericht_Werken Thema zaakgericht werken in de NORA]
*[[Hoofd- en deelzaken en gerelateerde zaken]]
+
|hoogte = 600px
*[[Klantcontacten en het RGBZ]]
 
*[[Metadatering van dossiers en documenten]]
 
*[[Metadateren van zaakdossiers conform het TMLO]]
 
*[[Zaakgericht werken in de keten]]
 
*[[Zaakgericht werken in het Sociaal domein]]
 
*[https://www.vngrealisatie.nl/ondersteuningsmiddelen/zaakgericht-werken Documenten over zaakgericht werken op de website van VNG Realisatie]
 
|hoogte = 500px
 
 
}}
 
}}
 
[[Categorie:Thema-architecturen]]
 
[[Categorie:Thema-architecturen]]
[[Categorie:Landingspagina]]
 

Versie van 30 mrt 2023 02:02



Deze pagina vervangt Thema Zaakgericht werken

Gemeenten leveren een groot aantal uiteenlopende producten en diensten aan burgers en bedrijven. Van oudsher werd vaak per product of dienst bezien hoe een proces het beste kon worden ingericht. Hedendaagse dienstverlening vraagt om een meer eenduidige aanpak waarbij klanten (ook) online over informatie kunnen beschikken en diensten kunnen afnemen. Van de gemeente wordt verwacht dat zij behandelprocessen zorgvuldig uitvoert en kan verantwoorden.

Doel[bewerken]

Het doel van zaakgericht werken is om uiteenlopende soorten werk via gebruik van het concept 'zaak' te structureren en op een klantvriendelijke manier beheerst uit te voeren. Voor klanten wordt de gemeentelijke dienstverlening gebruiksvriendelijker en inzichtelijker. Voor de gemeente levert het onder andere meer eenduidigheid, overzicht en mogelijkheden tot verantwoording op. Naast externe dienstverlening is het concept ook bruikbaar voor binnengemeentelijke dienstverlening.

Architectuur[bewerken]

Binnen de thema-architectuur 'Zaakgericht werken' staat het concept 'zaak' centraal: "Een samenhangende hoeveelheid werk met een duidelijke aanleiding en een duidelijk eindresultaat, waarvan kwaliteit en doorlooptijd bewaakt moeten worden". Bij dienstverlening is een (aan-)vraag de aanleiding om een zaak te starten en te behandelen. De zaak eindigt met het leveren van de gevraagde dienst, in de vorm van het resultaat van de zaak. Klanten krijgen inzicht in het verloop en resultaat van de zaak. De gemeente bewaakt de benodigde afhandeling en zorgt dat zaakgegevens na afloop duurzaam toegankelijk blijven.

Zaakgericht werken is een manier van werken waarbij zowel bedrijfsvoering, informatievoorziening als technologie een rol spelen. Voor de bedrijfsarchitectuur geldt dat er geschikte processen aanwezig moeten zijn voor zowel klanten (bijv. aanvraag- of inzageprocessen) als gemeentelijke medewerkers (bijv. behandel- en bewakingsprocessen). De informatiearchitectuur moet ondersteuning bieden in de vorm van geschikte softwarecomponenten die gestandaardiseerd gebruik kunnen maken van bij de zaak betrokken brongegevens. Qua architectuur is daarbij een verschuiving gaande van gesloten (zaak)systemen naar samenwerkende zelfstandige componenten die beperken tot specifieke functionaliteit.


Deze pagina is het laatst bewerkt op 30 mrt 2023 om 02:02.