Versie door 127.0.0.1 (overleg) op 15 jul 2019 om 08:23 (SmartConnect import, batch-id = Bedrijfsarchitectuur Omgevingswet gemeenten.xml-20190715092036)
(wijz) ← Oudere versie | Huidige versie (wijz) | Nieuwere versie → (wijz)

Junction

Notice.png
Let op. Dit element is onderdeel van de projectarchitectuur Bedrijfsarchitectuur Omgevingswet gemeenten en bestaat niet in de GEMMA

Contextdiagram
OrJunction Onder 'team toezicht en handhaving' vallen alle rollen binnen de gemeentelijke organisatie die mede-verantwoordelijk zijn voor het houden van toezicht, handhaven van beleid, en het behandelen van meldingen en handhavingsverzoeken. Hieronder zijn meerdere deelrollen te onderkennen zoals casemanager, administratief medewerker, jurist enz. De organisatievorm kan per gemeente anders zijn, de term 'team' is hier dan ook functioneel bedoeld en niet als entiteit binnen de organisatiestructuur. Omdat de organisatievorm per gemeente anders kan zijn, zijn de activiteiten binnen dit team niet verder naar rollen uitgesplitst. (BusinessRole) Team toezicht en handhaving Op basis van de bevindingen van de uitgevoerde controle (al dan niet sprake van een overtreding; geconstateerde schade/overlast; oorzaak en veroorzaker; mogelijkheden voor treffen van maatregelen) en in relatie tot de handhavingsstrategie van de gemeente en haar ketenpartners wordt bepaald welke vervolgacties zinvol zijn. Er zijn meerdere uitkomsten mogelijk: * Vervolgacties zijn niet nodig omdat de overtreding al opgeheven is en er geen significante kans op herhaling is, of omdat de veroorzaker van de overtreding al met de belanghebbenden afdoende afspraken heeft gemaakt.. * Vervolgacties zijn niet nodig omdat dit niet past binnen het handhavingsbeleid en er geen sprake is van een ingediend handhavingsverzoek. * Vervolgacties zijn gewenst in de vorm van het doen van een 'melding activiteit' door de overtreder, omdat de overtreding daarmee direct wordt opgeheven. * Vervolgacties zijn gewenst in de vorm van het indienen van een vergunningaanvraag door de overtreder, omdat de overtreding met het verlenen van een vergunning direct wordt opgeheven en de gemeente de intentie heeft zo'n vergunning te verlenen.. * Vervolgacties zijn gewenst in de vorm van interne maatregelen zoals frequent(er) toezicht. * Vervolgacties zijn gewenst in de vorm van het opleggen van een sanctie teneinde de overtreding te doen beëindigen. * Vervolgacties zijn gewenst in de vorm van het opleggen van een sanctie teneinde de overtreding te doen beëindigen, aangevuld met interne maatregelen zoals frequent(er) toezicht. * Vervolgacties zijn gewenst in de vorm van terugmelden van incorrecte brondata * Vervolgacties zijn gewenst in de vorm van herstel of vervanging van gemeentelijke objecten In de geest van de Omgevingswet zien we ook hier een integrale benadering waarbij alle betrokken interne adviseurs en ketenpartners gezamenlijk tot een integraal oordeel komen. Zo mogelijk worden ook belanghebbenden (indiener melding en veroorzaker overtreding) betrokken bij het maken van keuzes; dit zal in de praktijk niet altijd haalbaar zijn. Bij aspecten die beleidsmatig, bestuurlijk en/of maatschappelijk gevoelig liggen, kan overleg op bestuurlijk niveau gewenst zijn (niet in het procesdiagram weergegeven). (BusinessProcess) Bepalen vervolgacties Een reactie op de incidentmelding of het handhavingsverzoek wordt opgesteld. In de reactie staat duidelijk vermeld wat het resultaat is van het onderzoek van de melding, of er een vervolgactie komt en zo ja welke vervolgactie dat is. Als er geen vervolgactie komt, wordt aangegeven waarom dat zo is. Wanneer sprake is van een formeel handhavingsverzoek, dan moet een formele beschikking worden opgesteld. In dat geval moet, wanneer de gemeente voornemens is het handhavingsverzoek af te wijzen, de indiener in de gelegenheid worden gesteld hierover zijn/haar zienswijze in te dienen. Wanneer de gemeente voornemens is het handhavingsverzoek toe te wijzen (met andere woorden wanneer de gemeente voornemens is te gaan handhaven), wordt de initiatiefnemer van de activiteit als overtreder in de gelegenheid gesteld zijn/haar zienswijze hierover in te dienen. In geval van een formeel handhavingsverzoek geldt ook de wettelijke termijn voor het vaststellen van beschikkingen. Wanneer sprake is van een (informele) incidentmelding dan kan worden volstaan met een brief, e-mail of telefoontje en hoeft geen rekening te worden gehouden met zienswijzen. In dit geval geldt de 'termijn van de redelijkheid'. (BusinessProcess) Opstellen reactie of concept beschikking OrJunction AssignmentRelationship TriggeringRelationship TriggeringRelationship TriggeringRelationship geen overtreding Deze svg is op 22-04-2023 06:58:20 CEST gegenereerd door ArchiMedes™ © 2016-2023 ArchiXL. ArchiMedes 22-04-2023 06:58:20 CEST
Eigenschappen
Elementtype     OrJunction
Label     Junction
Definitie    
Nestingniveau     04
VolgordeId     023-020-020-030
Object ID     03615694-bc93-4851-95c8-7987dae469e6
Object ID_nl     03615694-bc93-4851-95c8-7987dae469e6
Relaties
Uitgaand    
Inkomend    
ArchiMate-views
Komt voor op view    
Deze pagina is het laatst bewerkt op 15 jul 2019 om 08:23.