Review NORA architectuurprincipe-implicaties
Inhoud
Op deze pagina staat het resultaat van de VNG-review van de implicaties van de NORA-architectuurprincipes. Zie voor de uitleg van de implicaties de toelichting op NORA Online. De architectuurprincipes zijn al eerder gereviewd binnen VNG en door gemeentelijke architecten. Tijdens deze review is in dezelfde lijn gekeken wat overgeërfd kan worden vanuit de NORA omdat dit ook van toepassing is voor de GEMMA. Doordat het een breed spectrum is vanuit de ambitie, wettelijke taken van een gemeente zijn er veel implicaties. Dit wordt nog extra aangevuld omdat er veel diepgaande en snel opvolgende ontwikkelingen op gemeente afkomen. Deze implicaties geven hier gezamenlijk een concrete richting aan. Dit impliceert ook dat het levende implicaties zijn die wat meer aan verandering onderhevig zijn dan de kernwaarden en kwaliteitsdoelen en architectuurprincipes.
Toelichting[bewerken]
Hieronder staat twee tabellen met daarin de reviewopmerkingen:
In de eerste tabel begint het met het ID van de implicatie. Daarna een kolom met de titel van (inclusief verwijzing naar) de NORA Online-pagina van de betreffende implicatie. Daar staat nog meer informatie. In de derde kolom zijn hierop vanuit gemeenteperspectief opmerkingen gegeven. In de vierde kolom wordt een voorstel gedaan voor een aangepaste implicatie indien we willen afwijken of een link met een Architectuurprincipe toe willen voegen. In de vijfde kolom wordt de actie aangegeven hoe we de review gaan verwerken. In de laatste 2 kolommen wordt nog bron/besluit toegevoegd en indien van toepassing een link met het GEMMA architectuurprincipe toegevoegd.
De tweede tabel heeft dezelfde opbouw, alleen zijn daar nog implicaties toegevoegd voor de gemeenten. Een aantal implicaties vanuit de NORA bestonden uit meerdere implicaties. Voor de GEMMA zijn een aantal van deze ontrafeld en gescheiden opgenomen in nieuwe implicaties.
De derde tabel is uiteindelijk de totale lijst met GEMMA implicaties die van toepassing zijn op gemeenten waarin de acties uit tabel 1 zijn verwerkt.
Review NORA-implicaties[bewerken]
ID
(link naar NORA) |
Implicatie | Opmerking | Voorstel | Actie | Bron/besluit toegevoegd op NORA | Is implicatie van NORA Architectuurprincipe | Toegevoegd
GEMMA Architectuurprincipe |
IMP001 | Beschrijf informatieobjecten in een model | Waarom alleen 'generiek'? Principe moet juist algemeen van aard zijn en dus ook op specifieke situaties van toepassing zijn. Verder is een informatiemodel ook slechts 1 manier van beschrijven maar is bijv. een beschrijving van een REST-service met OAS ook een voorbeeld van goed beschrijven van data. | Beschrijf informatie objecten op een gestandaardiseerde manier |
|
|||
IMP002 | Voorkom verlies van informatie | Nav: "Leveranciersafhankelijkheid wordt voorkomen": dit is onmogelijk dus zou beter zijn: "maak afgewogen keuzes leveranciersonafhankelijkheid zodat duurzaamheid geborgd is. | Voorstel overnemen in de GEMMA en reactie als voorstel terug naar NORA | ||||
IMP002 | Voorkom verlies van informatie | Eens met de conclusie in de tekst dat dit meerdere implicaties lijken te zijn. Ze worden echter al geborgd door IMP091, IMP025, IMP034 en IMP047. | Duurzaamheid by design als implicatie. Uitleg van de tekst kan blijven staan. Overige is geborgd bij implicatie 091, | Voorstel overnemen voor de GEMMA en reactie als voorstel terug naar NORA | Archiefwet 2021 | ||
IMP003 | Maak zoveel mogelijk data beschikbaar als open data | De aanbeveling om (linked) open data te gebruiken kent op zich ook weer allerlei implicaties. | Maak zoveel mogelijk relevante data proactief beschikbaar als open data waarbij linked open data de voorkeur heeft. | Voorstel overnemen voor de GEMMA en reactie als voorstel terug naar NORA | Who en Woo en AVG | ||
IMP004 | Minimaliseer het gebruik van gegevens | Gegevens is te algemeen. Er worden vertrouwelijke gegevens bedoeld. | Pas dataminimalisatie toe | Voorstel overnemen voor de GEMMA en reactie als voorstel terug naar NORA | AVG |
| |
IMP005 | Bied één contactpunt (Single point of contact) | Richt een of meer contactpunten in die aansluiten bij gebruikersbehoeften. Zo hoeven burgers en bedrijven niet met verschillende partijen te schakelen om de dienst af te kunnen nemen. | Toelichting aangepast Voorstel overnemen voor de GEMMA en reactie als voorstel terug naar NORA | ||||
IMP006 | Ken je afnemers en stem diensten hierop af | Digitaal inclusief voor gemeenten is niet beperkt tot inwoners/afnemers maar ook voor gebruikers/interne medewerkers. Zeker gezien de leeftijdsopbouw in de personeelsbestanden van gemeenten. | Ken je gebruikers en stem je diensten hierop af. | Link toegevoegd met AP
Voorstel overnemen voor de GEMMA en als reactie als voorstel terug naar NORA. |
| ||
IMP007 | Verwijs naar de bron | Gebruik brondata | Voorstel overnemen voor de GEMMA en als reactie als voorstel terug naar NORA. | Regeling besluit 10 basisregistraties en wet BRP en besluit BAG en besluit BRO |
| ||
IMP008 | Maak besluiten traceerbaar en controleerbaar | De vraag is of tijdsreizen op korte termijn de oplossing is. Dit gaat alleen werken als alle bronnen dit ondersteunen en dat is de komende jaren nog niet het geval. Een alternatief is het bij een besluit opnemen van de gebruikte gegevens en deze opslaan bij het besluit. | Tijdeizen is hiervoor een mogelijkheid. Alleen gaat dat werken als alle bronnen dit ondersteunen en dat is de komende jaren nog niet het geval. Een alternatief is het bij een besluit opnemen van de gebruikte gegevens en deze opslaan bij het besluit. | Voorstel met alternatief toevoegen in de tekst van de implicatie. Voorstel overnemen in de GEMMA. Als voorstel terug naar NORA. | |||
IMP009 | Geef de afnemer inzage in rechten en voorwaarden en plichten | Niets | |||||
IMP010 | Bied multi- en omni-channel dienstverlening | Link toegevoegd met AP |
| ||||
IMP011 | Sluit aan op het voorkeurskanaal van de gebruiker | Link toegevoegd met AP | Wmbev |
| |||
IMP012 | Maak de dienst toegankelijk voor alle gebruikers | Link toegevoegd met AP | Wet Digitale Toegankelijkheid |
| |||
IMP013 | Maak de dienst toegankelijk voor anderstaligen | Voor SDG-producten is dit een eis. Voor de overige gemeentelijke producten en diensten vraag ik me af je dit zou willen verplichten. | Maak de dienst en informatie daarover toegankelijk voor anderstaligen | Voorstel overnemen voor de GEMMA en als reactie als voorstel terug naar NORA. |
| ||
IMP014 | Elimineer overbodige processtappen (voor de afnemer) | Slechte formulering. "Elimineer overbodige" is zo vanzelfsprekend dat het niks meer zegt. | Biedt afnemers zo compact mogelijke processen. | Voorstel overnemen voor de GEMMA en reactie als voorstel terug naar NORA |
| ||
IMP015 | Maak beveiligingsmaatregelen zo gebruiksvriendelijk mogelijk | Terechte opmerking die voor veel meer princpes geldt: naast gebruikersbelang heb je het belang om conform wet en beleid uit te voeren. Dat wordt bij de huidige formuleringen te weinig meegenomen. | Maak beveilingingsmaatregelen transparant voor de gebruiker en richt deze zo gebruiksvriendelijk mogelijk in. Verleid de gebruiker zo veel mogelijk om veilig te werken: zo leidt het afdwingen van gebruikersonvriendelijke beveiligingsmaatregelen vaak tot onveilige workarounds en ander onveilig gedrag. | Niets | |||
IMP016 | Pas ontwerprichtlijnen toe bij websites en portalen en apps | Toepassen van ontwerprichtlijnen is een middel niet het doel. | Zorg dat websites, portalen en apps en frontends van componenten digitaal toegankelijk zijn als implicatie. Uitleg van implicatie toevoegen: zodanig dat de overheidswebsites voldoen aan WCAG richtlijnen en zet hiervoor bij voorkeur NLDesign systems voor in uit oogpunt van hergebruik. Het is breder dan alleen websites maar gaat over de brede front end laag. | Voorstel overnemen voor GEMMA en reactie als voorstel terug naar NORA | WCAG (Web Content Accessibilyty Guidelines) en Wet Digitale Toegankelijkheid |
| |
IMP017 | Zorg dat overheidsinformatie eenvoudig te raadplegen is | Gebruik van bijvoeglijke naamwoorden zoals 'eenvoudig' bij een principe voegen niks toe. Alles wat de overheid doet voor afnemers zou bij voorkeur eenvoudig moeten zijn.
Het is ook geen principe maar een implicatie. |
Implicatie: Zorg dat overheidsinformatie te raadplegen is met als Uitleg: een zoekfunctie beschikbaar moet zijn waarmee alle relevante informatieobjecten vindbaar zijn.De informatie moet kunnen worden gevonden zonder dat er (specifieke) en/of kennis van de zoekfunctionaliteit of de gezochte informatie benodigd is. | Voorstel overnemen voor GEMMA en reactie als voorstel terug naar NORA. |
| ||
IMP017 | Zorg dat overheidsinformatie eenvoudig te raadplegen is | Ik kan deze als aparte implicatie niet helemaal plaatsen. Ik vraag me af of hij nodig is. Kan vervallen maar de samenhang expliciet tussen vindbaarheid informatie en doelbinding is belangrijk in de huidige status van het informatielandschap van gemeenten. Gesplitst tussen vindbaarheid/formaat/doelbinding. | Zie vorige regel. | ||||
IMP018 | Maak één organisatie verantwoordelijk voor de dienst | Niets | |||||
IMP019 | Maak stelselafspraken over identificatie en authenticatie | Zie IMP120 | Voorstel overnemen voor GEMMA en reactie als voorstel terug naar NORA | ||||
IMP019 | Maak stelselafspraken over identificatie en authenticatie | Wat een raar principe dat 'Maak stelselafspraken'. Dat is ook een middel maar niet het doel. | Implicatie: Gebruik overheidsbrede afspraken en standaarden voor identificatie en authenticatie ; Uitleg: Werk met PBAC (policy based access) voor nieuwe componenten. Werk met RBAC voor bestaande ‘oude’ applicaties en koppelingen als deze niet met PBAC overweg kunnen. | Voorstel overnemen voor GEMMA en reactie als voorstel terug naar NORA | Common Ground architectuurprincipe: oud naast nieuw | ||
IMP020 | Defineer de toegangsregels kanaalonafhankelijk | Niets |
| ||||
IMP021 | Bevorder hergebruik van gegevens | Link met AP toegevoegd. | Wet Hergebruik Overheidsinformatie (WHO) toevoegen als bron hierin |
| |||
IMP022 | Neem oorspronkelijke grondslag mee bij hergebruik diensten | "Dit houdt in dat bij te ontwikkelen functionaliteit de oorspronkelijke grondslag bepalend is voor de hergebruikmogelijkheden" klopt volgens mij niet. Hangt ook af van het doel van hergebruik. | Voorstel is om deze te vervallen. | Voorstel overnemen voor GEMMA en reactie als voorstel terug naar NORA | |||
IMP023 | Regisseer hergebruik diensten in de keten | Leveren van functionaliteit voor gebruikers in de keten door inzet van meerdere gezamenlijke componenten. Zorg voor een register van diensten die voor hergebruik geschikt en beschikbaar zijn. | Link met AP toegevoegd. Voorstel overnemen voor GEMMA en reactie als voorstel terug naar NORA |
| |||
IMP024 | Maak heldere afspraken over aanbieden en afnemen van diensten | "Gebruik een standaardoplossing (zoals bijvoorbeeld een pakketoplossing) zoveel mogelijk ongewijzigd, dus zonder maatwerkaanpassingen. Pas bij de toepassing van een standaardoplossing je werkwijze aan bij de standaarden en de best-practices die aan de oplossing ten grondslag liggen. Volg waar het kan de inrichtingsfilosofie van leveranciers." => dit zijn toch geen implicaties die je in een overheidsbrede architectuur wilt hebben? - Verder ook hier weer bijvoegelijke naamwoorden in de implicatie die beter weg zouden kunnen ('Maak heldere afspraken') | Inzetten leveranciersmanagement en vraagbundeling bij gemeenten. | Voorstel overnemen voor GEMMA en reactie als voorstel terug naar NORA. Bespreken | |||
IMP025 | Gebruik standaard oplossingen zonder maatwerk | Idem. Kom op mensen, dit zijn bedrijfsmatige keuzes die je niet vanuit een architectuur voorschrijft en al helemaal niet vanuit een referentiearchitectuur. | Gebruik een standaardoplossing (zoals bijvoorbeeld een pakketoplossing) zoveel mogelijk ongewijzigd, dus zonder maatwerkaanpassingen. Pas bij de toepassing van een standaardoplossing je werkwijze aan bij de standaarden en de best-practices die aan de oplossing ten grondslag liggen. Volg waar het kan de inrichtingsfilosofie van leveranciers als deze standaard is. | Niets
Dit zijn implicaties op de bedrijfslaag. Laten staan. Alleen mis ik hier de uitleg van de implicatie. Kopie van NORA toegevoegd met een toevoeging. |
|||
IMP026 | Pas je eigen proces en organisatie aan aan de standaard oplossing | Idem. Kom op mensen, dit zijn bedrijfsmatige keuzes die je niet vanuit een architectuur voorschrijft en al helemaal niet vanuit een referentiearchitectuur. | Pas voor standaardproducten en -diensten je eigen proces aan op de standaardinrichting. | Dit zijn implicaties op de bedrijfslaag. Laten staan. Voorstel GEMMA overnemen en reactie als voorstel terug naar NORA. | EIF principle 4 : Reusablitiy, aanbeveling 6+7 | ||
IMP027 | Gebruik open source | Idem. Kom op mensen, dit zijn bedrijfsmatige keuzes die je niet vanuit een architectuur voorschrijft en al helemaal niet vanuit een referentiearchitectuur. | Dit zijn implicaties op de bedrijfslaag. Laten staan. | Wordt in Wet Digitale Overheid opgenomen en besluit van de Tweede Kamer bij voorkeur open source. Volgt Public code by public money en Wet Open Overheid die hierover transparantie wil. Bij gelijke geschiktheid heeft Open Source software de voorkeur bij het ontwikkelen van een dienst. Zie ook EIF principle 2 "Openness", aanbeveling 3. |
| ||
IMP028 | Maak diensten herbruikbaar | Dit is 1 van de standaard principes van service-orientatie. Door expliciet te benoemen dat de NORA serviceorientatie als leidende architectuurstijl gebruikt kun je voor al dit type principes en implicaties gebruik maken wat elders al (beter) is beschreven. Nu ontstaat er een mix van allerlei soorten principes: bedrijfskundig, informatiekundig, serviceorientatie, ... . Wat mij betreft te veelsoortig en daardoor minder goed bruikbaar. Geldt bijv. ook voor 31. | Niets. |
| |||
IMP029 | Scheid proces van data | Vanuit GEMMA splitsen: Scheid proces van data IMP029 en toevoegen IMP110, Scheid data van software op de applicatielaag. | Scheid proces van data . Zorg dat software hardware-agnostisch is. De afhankelijkheden tussen (proces-)onderdelen moeten bij voorkeur zo klein mogelijk zijn. Hierdoor blijft ontkoppeling en op een later moment mogelijk en hergebruik van dezelfde data voor meerdere processen. (wendbaar en efficiënt) | Voorstel voor GEMMA overnemen en als reactie naar NORA | |||
IMP030 | Scheiding van datasets | Niets | |||||
IMP031 | Ontwerp op modulaire wijze | Complex weghalen | Realiseer complexe systemen op modulaire wijze. Dit doe je door het systeem zodanig te ontwerpen dat deze opgedeeld kan worden in modules. Elke module moet eigenschappen bevatten die het mogelijk maken om ze (via gestandaardiseerde koppelvlakken) aan elkaar te koppelen. Zodanig vormen ze in het geheel een systeem. | Voorstel voor GEMMA overnemen en als reactie naar NORA | |||
IMP032 | Ontwerp diensten met oog voor doelbinding en grondslag | Zie IMP privacy by design principe toegevoegd. Vervangen? | Deze laten vervallen. Is vervangen door nieuwe GIMP094 | ||||
IMP033 | Koppel bronsystemen op basis van een passende classificatie | Niets | |||||
IMP034 | Gebruik de standaard met het meest specifieke werkingsgebied | Niets | |||||
IMP035 | Gebruik een actueel register met standaarden | Niets | |||||
IMP036 | Pas open standaarden toe | “TOEVOEGEN in beschrijving.” in de tekst. | Toevoegen bij Uitleg: Zorg dat standaarden vanuit andere dochters zoals Geonovum Open gemaakt worden. | Toevoegen in uitleg en voorstel voor GEMMA overnemen en als reactie naar NORA. | |||
IMP037 | Pleeg onderhoud op de toegepaste standaarden | Niets | |||||
IMP038 | Gebruik gestandaardiseerde referentiedata | Niets | |||||
IMP039 | Zorg voor open specificaties | Niets | |||||
IMP040 | Stel een duidelijke Quality of Service (QoS) vast voor de dienst | Niets | |||||
IMP041 | Leg per dienst vast aan welke standaarden deze voldoet | Niets | |||||
IMP042 | Leg een Service Level Agreement vast bij de dienst | Niets | |||||
IMP043 | Neem diensten op in een producten- en dienstencatalogus (PDC) | Niets | |||||
IMP044 | Hanteer bewaartermijnen voor informatie | Niets | |||||
IMP045 | Leg de doelbinding vast in de metadata van het gegevensobject | Waarom wordt gesteld dat de verwerkingshistorie inclusief doel van verwerking wordt vastgelegd bij het gegevensobject als metadata? Dat gaat in tegen de manier die we gekozen hebben in de GEMMA. Daar worden verwerkingen vastgelegd in een aparte (kern)registratie op basis van een verwerkingsactiviteit. | De verwerkingshistorie inclusief doel van verwerking wordt vastgelegd in een aparte (kern)registratie op basis van verwerkingsactiviteit. | Eens voorstel voor GEMMA overnemen en als reactie naar NORA | |||
IMP046 | Stel één verantwoordelijke vast voor ieder gegeven | Niets | |||||
IMP047 | Pas de FAIR dataprincipes toe | vervangt mogelijk een aantal implicaties zoals o.a. IMP02 | Niets
Link toegevoegd. |
Zie https://www.go-fair.org/fair-principles/ | |||
IMP048 | Leg de context van een informatieobject vast in metadata | Niets | |||||
IMP049 | Draag zorg voor juiste en actuele en volledige informatie | Niets | |||||
IMP050 | Maak gegevens herleidbaar tot de bron (herkomst) | Niets | |||||
IMP051 | Leg auditlogs vast bij de bronregistratie van het gegeven | NIets | |||||
IMP052 | Sla informatie op in een duurzaam toegankelijk bestandsformaat | . | Normenkader toegevoegd. Voorstel voor NORA. | Normenkader DUTO | |||
IMP053 | Stel betrokkenen op de hoogte van het doel waarvoor gegevens verzameld worden | Niets | |||||
IMP054 | Leg de grondslag en het doel van de gegevensverwerking vast | Niets | |||||
IMP055 | Gegevens eenmalig uitgevraagd, uniek opgeslagen, meervoudig gebruikt | Niets | |||||
IMP056 | Registreer gegevens bij de bron | Niets | |||||
IMP057 | Weet welke (bron)gegevens in huis zijn | Niets | |||||
IMP058 | Stel voor ieder gegeven de unieke bron vast | Niets | |||||
IMP059 | Geef de voorkeur aan halen i.p.v. brengen van gegevens | Niets | |||||
IMP060 | Bepaal autorisaties met metadata | Autorisaties voor het verstrekken en gebruik van gegevens kan worden bepaald op basis van metadata. De beheerder die het gegeven beheert en het wil verstrekken voor verdere bewerking, voegt metadata toe aan de hand waarvan de beheerder en de afnemer een autorisatiebeslissing kan nemen. Worden autorisaties bepaald met metadata ? | Voorstel laten vervallen | Voorstel voor GEMMA overnemen en als reactie naar NORA | |||
IMP061 | Reduceer rest-risico's | Rest bij rest risico's weghalen omdat dit niet in lijn is met normenkaders.
|
Besteed speciale aandacht aan de risico's die overblijven na toepassen van de standaard maatregelen die op basis van de BIO of vanuit de AVG en financieel normenkader zijn ingericht en weeg de consequenties van de maatregelen af tegen het accepteren van het rest-risico. De verantwoordelijke voor het bedrijfsmiddel moet de rest-risico's accepteren. | Voorstel voor GEMMA overnemen en als reactie naar NORA | Financieel normenkader, link toevoegen | ||
IMP062 | Evalueer de risicoanalyse bij veranderingen | dit is meer een implicatie die gaat over cyclus PDCA | Niets | ||||
IMP063 | Bepaal de continuïteitseisen | Link toegevoegd naar AP |
| ||||
IMP064 | Stel onweerlegbaarheid vast | Link toegevoegd naar AP |
| ||||
IMP065 | Verifieer de kwaliteit van gegevens van het begin tot het einde van het proces | Link toegevoegd naar AP | |||||
IMP066 | Richt een sterke logging en audit-trail in | Ten aanzien van de implicatie kan je niet zondermeer stellen dat een log geen persoonsgegevens mag bevatten. Bijvoorbeeld een BSN als identificerend gegeven kan best in een log worden opgenomen als sleutelwaarde. Zo min mogelijk toegevoegd. | Logging is fundamenteel in applicaties. Richt een sterke logging en audit-trail in, voor elke applicatie en elk systeem. Logbestanden en audit-trails spelen een sleutelrol in het detecteren van aanvallen en het afhandelen van incidenten. Logberichten moeten zo veel mogelijk informatie bevatten over hetgeen er gebeurd is (wie, wat, waar, wanneer) en moeten op het juiste niveau gelogd worden. Let er op dat logberichten zo min mogelijk persoonlijjke kenmerken (AVG) en geen security kenmerken (zoals wachtwoorden) mogen bevatten. | Voorstel voor GEMMA overnemen en als reactie naar NORA |
| ||
IMP067 | Verifieer de werking van algoritmes | Bron toegevoegd | The Artificial Intelligence Act | ||||
IMP068 | Maak toegang tot applicaties en gegevens afhankelijk van authenticatieniveau | Niets | |||||
IMP069 | Hanteer het zero-trust model | Hanteer zero trust model ook op bedrijfslaag. Toegevoegd vanuit security by design | Ga nooit uit van het impliciete vertrouwen dat wie op een bepaald netwerk of systeem komt daar ook hoort: Controleer overal het netwerkverkeer.
Controleer toegang per sessie. Hanteer dynamische policies en gebruik daarbij de gedligheidsduur van de laatste authenticatie. Blijf continue monitoren. Verzamel zoveel mogelijk gegevens om de beveiliging te blijven verbeteren. Vertaal dit naar business rules , met daarin toegang onafhankelijk van de binnenkomst . Dit wordt ook wel het 'zero-trust' model genoemd. |
Voorstel voor GEMMA overnemen en als reactie naar NORA | |||
IMP070 | Segmenteer het netwerk | Niets | |||||
IMP071 | Bepaal taken en verantwoordelijkheden van de gegevensverwerking | Voldoende geborgd bij IMP072. Is onderdeel van data governance namelijk. | Voorstel voor GEMMA deze laten vervallen en als reactie naar NORA. Zie IMP072 | ||||
IMP072 | Richt data governance in | Verwijzing weghalen | Toegevoegd in uitleg taken en verantwoordelijkheden en gegevensverwerking. | Voorstel voor GEMMA overnemen en als reactie naar NORA | |||
IMP073 | Stel van ieder gegeven de kwaliteit vast | Gegeven/data/informatie in implicaties. Daardoor dubbelingen/overlap. | Niets | ||||
IMP074 | Identificeer de voor de dienst relevante standaardoplossingen | Niets | Hergebruik vóór kopen vóór maken | ||||
IMP075 | Gebruik open standaarden voor modellering | Toevoegen aan voorbeelden: Metamodel voor informatiemodellen (MIM) | Voorbeelden van modelleerstandaarden zijn ArchiMate (architectuur), UML (data) en BPMN (processen), Metamodel voor informatiemodellen (MIM) | Toevoegen in uitleg en voorstel voor GEMMA overnemen en als reactie naar NORA. | |||
IMP076 | Maak afspraken over nieuwe (en oude) versies van standaarden | Deels ook bij IMP052 | Niets | ||||
IMP077 | Stel de juridische aansprakelijkheid per gegevensobject vast | Niets | |||||
IMP078 | Bewaak de continuïteit en stel een calamiteitenplan op | Deels ook bij IMP063 | Niets |
| |||
IMP079 | Garandeer de beschikbaarheid van systemen | Vanuit GEMMA toevoegen: scheiding test- en productieomgeving in uitleg implicatie | Uitleg: ICT-voorzieningen voldoen aan het voor de diensten overeengekomen niveau van beschikbaarheid. De beschikbaarheid van gegevens en systeemfuncties wordt gegarandeerd door: Vermeervoudiging van systeemfuncties.
Herstelbaarheid en beheersing van verwerkingen. Voorspelling van discontinuïteit. Handhaving van functionaliteit en Scheiding test- en productieomgeving |
Voorstel voor Gemma overnemen en als reactie naar NORA. |
| ||
IMP080 | Controleer de verwerking van gegevens | Niets | |||||
IMP081 | Borg de vertrouwelijkheid van gegevens in maatregelen | Niets |
| ||||
IMP082 | Maak technische schuld inzichtelijk | Niets |
| ||||
IMP083 | Wissel gegevens tussen (web)applicaties uit met API's | Ik zou aanraden om te werken met APIs maar ik zou dit niet willen beperken tot de restful variant. Onderzoek loopt voor welk scenario welke variant van APIs toepasbaar is en daar komen ook scenarios uit waarin GraphQL en RPC gebruikt worden. | Gegevensuitwisseling tussen (web)applicaties gebeurt via API's. De broneigenaar levert API's die voldoen aan de moderne RESTful, RPC en GraphQL standaarden. API's dienen centraal te worden beheerd in een API management systeem. | Voorstel voor GEMMA overnemen en als reactie naar NORA. | |||
IMP084 | Versleutel gegevens in rust en transport | Niets | |||||
IMP085 | Kies bij cloudoplossingen SaaS boven PaaS boven IaaS | Voorstel is om deze te laten vervallen of aan te passen voor de GEMMA. Cloud sourcing is aan gemeenten waarbij data opslag en toegang veel belangrijker is dan SaaS, PaaS en IaaS. En cloud native toepassingen veel belangrijker zijn omdat nu applicaties SAAS genoemd worden terwijl ze eigenlijk niet SAAS zijn. | Implicatie: Kies voor cloudnative oplossingen.
Uitleg: Zorg voor een goede sourcing strategie zodat je regie op gegevens en functionaliteit behouden blijft. Houd hierbij rekening met het definiëren van een goede exit strategie en interoperabiliteit standaarden om de vendor lock-in zo beperkt mogelijk te houden. |
Voorstel voor GEMMA overnemen en als reactie naar NORA. |
| ||
IMP086 | Zorg dat software up-to-date is | Niets | |||||
IMP087 | Verwerk bericht-interactie persistent | Eens met de implicatie maar daar kunnen gemeenten niks aan doen. Vanuit de koppelvlakken zal geborgd moeten worden dat de integriteit van een ‘transactie’ gewaarborgd wordt. Op dit moment doen de koppelvlakken dit overigens niet. | Toegevoegd in uitleg:
De integriteit van een "transactie"dient gewaarborgd te worden. |
Voorstel voor GEMMA overnemen en als reactie naar NORA | |||
IMP088 | Verleen alleen strikt noodzakelijke toegangsrechten | Niets | |||||
IMP089 | Gebruik standaard oplossingen (implicatie) | Toevoegen componenten | Ontwikkel geen eigen processen, systemen, componenten en technieken wanneer deze ergens anders al beschikbaar zijn. Stel je actief op de hoogte van beschikbare en geplande standaardoplossingen, om daar bij het maken van plannen rekening mee te houden. De bruikbare elementen van beschikbare standaardoplossingen zullen moeten worden ingepast in de eigen organisatie. Geen enkele standaardoplossing past altijd voor de volle honderd procent. Daarom zal de bereidheid tot het sluiten van compromissen aanwezig moeten zijn. | Voorstel voor Gemma overnemen en als reactie naar NORA. | CG Informatiekundige visie principe Informatiearchitectuurprincipe Componentgebaseerd. |
|
Toevoegingen vanuit GEMMA review[bewerken]
ID | Implicatie | Opmerking | Voorstel | Actie | Bron/besluit | Architectuurlaag (Vijflaagsmodel) | Link met Gemeentelijk Architectuurprincipe, kernwaarde of kwaliteitsdoel |
IMP090 | Voldoen aan wetgeving en vastgestelde gemeentelijke normenkaders | De link met rechtmatig ontbreekt als implicatie. Ligt voor de hand maar toch expliciet benoemd voor de GEMMA | Implicatie toevoegen aan GEMMA | Voorstel voor GEMMA overnemen en als reactie naar NORA |
|
| |
IMP091 | Archivering by design | Archivering en duurzaamheid zijn twee heel verschillende zaken. Deze niet combineren in één implicatie | Hanteer in de procesinrichting en informatie inrichting van de gemeente archivering by design om te kunnen voldoen aan digitale duurzaamheid en Archiefwet en wettelijke normenkaders op dit gebied. | Voorstel voor GEMMA toevoegen en als reactie terug naar NORA |
|
| |
IMP092 | Open by design | Hanteer in de organisatie-, proces- en informatie inrichting van de gemeente open by design om te kunnen voldoen aan een open overheid | Implicatie toevoegen aan GEMMA | Voorstel voor GEMMA overnemen en als reactie naar NORA | Woo |
|
|
IMP093 | Security by design | Expliciet benoemd in de GEMMA als aanvulling op NORA | Hanteer in de organisatie- , proces- en informatie inrichting security by design. Het gaat het erom dat waarborgen zijn getroffen ten behoeve van beschikbaarheid, integriteit, en vertrouwelijkheid van de opgeslagen, verzonden of verwerkte gegevens. De noodzakelijk waarborgen hebben onder andere betrekking op
De beveiliging van gegevens in transport en opslag; Behandeling van incidenten; Beheer van de continuïteit; Toezicht (monitoring), controle (auditing) en testen; Inachtneming van de internationale normen. Identificatie, Authenticatie en Autorisatie (IAA) |
Voorstel voor GEMMA overnemen en als reactie naar NORA | BIO Normenkader |
|
|
IMP094 | Privacy by desgin | Expliciet genoemd in de GEMMA als aanvulling op NORA | Hanteer in de organisatie- , proces- en informatie inrichting privacy by design. | Voorstel voor GEMMA overnemen en als reactie naar NORA | AVG |
|
KD05 Privacy
|
IMP095 | Het recht om vergeten te worden | Het recht om vergeten te worden is niet zomaar toepasbaar op persoonsgegevens bij gemeenten. Dit recht kan enkel uitgeoefend worden op gegevens waarvoor de gemeente geen wettelijke bewaarplicht op heeft. Wel expliciet benoemd in GEMMA | Uitleg: Om de privacy van de inwoners te borgen is het recht om vergeten te worden waarbij gegevens ook vernietigd worden van inwoners waarvoor de gemeente geen wettelijke bewaarplicht heeft. | Voorstel voor GEMMA overnemen en als reactie naar NORA. | AVG en Archiefwet 2021 |
|
KD05 Privacy
|
IMP096 | Gebruik basisregistraties | Expliciet genoemd in de GEMMA als aanvulling op de NORA | Gebruik als overheid de basisregistraties ter voorkoming van dubbele opslag en daarmee kwaliteitsverlies van je gegevens en uiteindelijk fouten in de participatie, procesuitvoering en dienstverlening | Voorstel voor GEMMA overnemen en als reactie naar NORA. | Besluit Basisregistraties BAG, BRO, BRP en wet BRP |
|
|
IMP097 | Dit is al gedekt in
|
Laten vervallen na de GEMMA review | Vervallen | ||||
IMP098 | NLX als product kunnen we niet verplichten. Voor de verantwoordingsplicht is het uberhaupt de vraag of NLX daarvoor gebruikt kan worden. Hier loopt nog een (juridisch) onderzoek. Ik zou deze implicatie laten vervallen. Ook al geborgd bij voldoen aan standaarden in verschillende implicaties. | Laten vervallen na de GEMMA review | Vervallen | Common Ground architectuurprincipe | |||
IMP099 | Wij kunnen niet dicteren wat MijnOverheid binnen scope van hun voorziening trekt. Betalingen via MijnOverheid zou ik zeker niet als implicatie noemen. | Laten vervallen na de GEMMA review | Vervallen | Omnichannel Architectuur thema | |||
IMP099 | Toon statusinformatie van een aanvraag of afhandeling van een dienst via mijn overheid | Terugkoppeling over de betaling wel via MijnOverheid. De betaling zelf niet. Let op ander nummer. Wel Wmbev | Toon statusinformatie van een aanvraag of afhandeling van een dienst vian mijn overheid als nieuwe implicatie na reviewronde | Voorstel voor GEMMA overnemen en als reactie naar NORA | Wmbev |
|
|
IMP100 | Pas toe of leg uit | Implicatie: Hanteer werken onder architectuur en past toe en leg uit bij afwijkingen | Werk onder architectuur en pas toe en leg uit bij afwijkingen | Voorstel voor GEMMA overnemen en als reactie naar NORA |
|
| |
IMP101 | Van elk informatieobject een weergave en/of export beschikbaar moet zijn | Van IMP017 / IMP017 is gesplitst bij GEMMA Let op ander nummer GIMP098 ivm vervallen regels | Voor de duurzaamheid en onafhankelijk hergebruik van informatieobjecten moet er een weergave en/of export beschikbaar zijn zonder afhankelijkheid van speciale software en hardware. | Voorstel van GEMMA overnemen en als reactie naar NORA |
|
| |
IMP102 | Dataclassificatie en doelbinding op dataniveau | Van IMP017 / IMP017 is gesplitst bij GEMMA Let op ander nummer GIMP099 ivm vervallen | Alle informatieobjecten op basis van classificatie en/of autorisatie & authenticatie (policies) beschikbaar en bruikbaar moet zijn voor diegene die daar recht toe hebben.
Onderscheid gemaakt moet worden in primaire en secundaire gebruikers op basis van doelbinding. De informatie beschikbaar moet worden gesteld in een bestandsformaat dat samenhangt met het doel waarvoor de informatie wordt gebruikt. |
Voorstel van GEMMA overnemen en als reactie naar NORA |
|
| |
IMP103 | Waardegedreven digitalisering | Vanuit de ontwikkeling naar meer waardegedreven dan economisch gedreven is deze expliciet toegevoegd in de GEMMA / ander nummer GIMP101 | Digitalisering moet bijdragen aan creatie van publieke waarden waarbij algemeen nut zonder persoonlijk winstbejag het uitgangspunt is waardoor er een circulaire innovatieve economie ontstaat. | Voorstel voor GEMMA overnemen en als reactie naar NORA |
|
| |
IMP104 | Open democratie | Vanuit de Woo en andere ontwikkelingen waarbij beleid en uitvoering meer op elkaar afgestemd wordt / ander nummer GIMP104 | De informatiepositie van afnemers is gelijkwaardig om te kunnen participeren in de besluitvorming en hierdoor ontstaat een open democratie waarbij de gemeente verantwoording af moet leggen. | Voorstel voor GEMMA overnemen en als reactie naar NORA |
|
| |
IMP105 | Digitale veiligheid door bewustwording | Kerntaak digitale veiligheid van gemeenten. Daarom expliciet toegevoegd aan GEMMA / ander nummer GIMP105 | Zorg als gemeente voor digitale veiligheid door bewustwording campagnes, beveiligingsmaatregelen en handhaving daarop. Door afnemers vanuit de gemeente te informeren en bewust te maken wat de risico's en impact is en hoe te handelen als er uitval is en deze campagnes ter herhalen worden de risico's voor uitval geminimaliseerd | Voorstel voor GEMMA overnemen en als reactie naar NORA |
|
| |
IMP106 | Inzet van co creatie voor waardecreatie | Community en meer publiek waardegedreven maatschappij dan economisch gedreven is een ontwikkeling vanuit gemeenten | In de netwerksamenleving wordt door inzet van co creatie met afnemers en gemeenten maatschappelijke waarde gecreëerd. | Voorstel voor GEMMA overnemen en als reactie naar NORA |
|
| |
IMP107 | Standaardiseer en hergebruik basisprocessen | Steeds meer is het maatschappelijk besef dat generieke processen en samenwerking tussen gemeenten loont om de efficiënter met gemeenschapsgeld om te gaan. | Door standaardisering, vereenvoudiging en hergebruik van basisprocessen wordt de bedrijfsvoering en dienstverlening efficiënter, effectiever en minder complex. | Voorstel voor GEMMA overnemen en als reactie naar NORA |
|
| |
IMP109 | Er is geen regel of implicatie dat uitbreiden niet mag. Deze implicatie heeft geen toegevoegde waarde | IMP109 laten vervallen | Laten vervallen na de GEMMA review | ||||
IMP110 | Het voert veel te ver om dit in een implicatie op te nemen. Dit is aan ontwikkelaars van oplossingen. | IMP110 laten vervallen | Laten vervallen na de GEMMA review | ||||
IMP111 | Basis proces register | Al opgenomen in andere implicatie van registers dus hier laten vervallen en toegevoegd | Basisprocessen en hun onderdelen worden gezamenlijk beheerd en ontsloten via registers. | Vervallen |
|
| |
IMP112 | Standaardmodellering basisprocessen | Al opgenomen in andere implicatie bij modelering dus hier laten vevallen. | Basisprocessen zijn gemodelleerd volgens de BPMN versie 2 standaard. | Vervallen | |||
IMP113 | Scheid data en software van hardware | Van IMP029 / Implicatie IMP029 gesplitst in GEMMA Leto p GIMP106 | Zorg dat software hardware-agnostisch is en werk hierin met onafhankelijke componenten op verschillende informatie architectuurlagen | Voorstel GEMMA toevoegen en reactie naar NORA |
|
| |
IMP114 | Scheid data en applicatie van platform | Zeker vanuit sourcing en digitale soevereiniteit een ontwikkeling die belangrijker wordt. | Door spreiding van levering van functionaliteit zodat er indien nodig overgeschakeld kan worden van de ene locatie/platform / leverancier naar een andere leverancier/locatie/platform worden de risico's voor uitval geminimaliseerd.
(Platform agnostisch) |
Voorstel GEMMA toevoegen en reactie naar NORA |
|
| |
IMP115 | Gebeurtenisgericht werken | Nieuwe ontwikkeling vanuit loosely coupled; composing architecture om meer gebeurtenis gericht te werken | Door gebeurtenis gericht werken wordt meer vanuit de leefwereld van de afnemer dienstverlening geboden door gemeenten. | Voorstel GEMMA toevoegen en reactie naar NORA |
|
| |
IMP116 | Registratie in het algoritme register | Er is ondertussen een landelijk algoritme register. Daarom expliciet toegevoegd : de implicatie dat gemeente hun algoritmen hierin moeten opnemen | Gemeenten nemen hun algoritmen op in "Het Algoritmeregister van de Nederlandse Overheid" | Voorstel GEMMA toevoegen en reactie naar NORA |
|
| |
IMP117 | Ik zou RBAC niet willen noemen. Vanuit de GEMMA en het Werken met API’s hebben we geconstateerd dat RBAC onvoldoende waarborg geeft voor security en privacy. We raden voor het werken met PBAC (policy based access) aan. Voor de bestaande ‘oude’ applicaties zou RBAC gebruikt kunnen worden. Een combinatie van methoden dus afhankelijk van de soort toepassing. Zie IMP19. | Voor het werken met API's heeft PBAC (policy based access) de voorkeur. Voor de bestaande oude applicaties kan RBAC nog ingezet worden. Voorstel hier laten vervallen. | Vervallen | ||||
IMP118 | Een fysieke identiteit van een persoon ontstaat vanuit een digitale identiteit en eIDAS en het landelijke ontwikkelingen op dit gebied worden gevolgd | Een fysieke identiteit van een persoon ontstaat vanuit een digitale identiteit en hierbij volgen we eIDAS en landelijke ontwikkelingen op dit gebied. | Vervallen |
|
Leveren van commentaar[bewerken]
Omdat het levende implicaties zijn geven we hieronder de mogelijkheid om commentaar te geven. Bij toepassing kan namelijk blijken dat sommige implicaties beter verwoord kunnen worden, of een wijziging op de architectuur laag of mogelijk niet meer up-to-date is of kan vervallen. Volg hierbij het onderstaande stramien. Dat helpt bij het verwerken.
- ID van de implicatie, bij een nieuw voorgestelde implicatie hoeft deze niet gevuld te worden.
- Opmerking over het VNG-reviewcommentaar of het VNG-voorstel. Voor de tweede tabel kunnen ook opmerkingen worden gemaakt m.b.t. de laag uit het vijflaagsmodel.
- Voorstel voor aanpassing en/of verbetering.
ID | Opmerking | Voorstel |
---|---|---|
IMP001 | <tekst opmerking> | <tekst voorstel> |
Download het lege reviewbestand met deze opzet.
Hoe beter deze structuur gevolgd wordt, hoe groter de kans dat er iets mee gedaan wordt. Stuur vervolgens het bestand naar de GEMMA-redactie