GGI-Services processen en use cases

Notice.png
Work in progress


Inleiding[bewerken]

Om groepsgewijs na te kunnen denken over use cases binnen de processen rondom GGI-Servicebus willen we jullie een structuur aanreiken van waaruit we de processen benoemen en beschrijven. Dit document geeft daar een eerste indruk van, zodat we hier tijdens de expertgroep in meer detail op in kunnen gaan.

Denkkader op hoofdlijnen[bewerken]

We onderscheiden op hoofdlijnen stakeholders in de volgende rollen:

  • GGI-Services aanbieder
  • GGI-Services afnemer
  • GGI-verantwoordelijke
  • GGI-Services platformbeheerder

Gezamenlijk zorgen deze stakeholders ervoor dat het platform en het aanbod erop beschikbaar komt, blijft en gebruikt wordt. Dit is gevisualiseerd in het volgende model.

Overzicht processen Geredeneerd vanuit de stakeholders zijn de processen te groeperen. Deze processen raken natuurlijk ook andere stakeholders, dus we gebruiken het startpunt van het proces om de processen te groeperen. In sommige gevallen vallen de processen weer verder onder te verdelen in meerdere processen (en betreft het in feite een procesgroep). Dit is weergegeven in het onderstaande model.

De aanbieders van gemeentelijke gegevens- en informatiediensten zijn de alle organisaties die via de GGI hun gegevens en functionaliteit ontsluiten. (BusinessRole) GGI-Services aanbieder Dienstverlener die zorgdraagt voor het realiseren en beschikbaar houden van het GGI-services platform (BusinessRole) GGI-Services platformbeheerder Een GGI-services afnemer maakt gebruik van de door GGI-Services aangeboden koppelingen (te vinden in de marktplaats/DAS) en/of API's (te vinden in het developers portaal) (BusinessRole) GGI-Services afnemer De GGI-services bieden leveranciers en gemeenten de mogelijkheid om koppelingen en API's aan te bieden en af te nemen op een flexibele manier. (BusinessService) GGI-Services- dienstverlening Overkoepelend proces voor het regisseren van de GGI Services door de GGI verantwoordelijke (BusinessProcess) Regisseren GGI- services De service-eigenaar GGI is verantwoordelijk voor beschikbaarheid, continuïteit, serviceniveaus, beveiliging, toegang, support, incident- en problemmanagement en onderhoud en doorontwikkeling van de GGI-diensten. Hierbij hoort passende collectieve sturing met kenmerken als lange adem, duurzame financiering, ontkoppeling van de waan van de dag en kennis van regievoering van vraagbundeling, kwaliteits- en lifecyclemanagement van grootschalige ICT/IV. Taken en verantwoordelijkheden: * Vraagbundeling, * Product lifecyclemanagement * Kwaliteits- en servicelevelmanagement * Technische regie/monitoring ** Afbakening hiervan moet nog worden vastgesteld * Contract, supplychain en leveranciersmanagement * Financieel beheer, prijsbeleid en doorbelasting afspraken * ... (BusinessRole) GGI verantwoordelijke Overkoepelend proces voor het aanbieden en beheren van diensten door de aanbieder (BusinessProcess) Aanbieden en beheren diensten Overkoepelend proces voor het selecteren en gebruiken van de dienst door de afnemer (BusinessProcess) Selecteren en gebruiken dienst Het inrichten, (door)ontwikkelen en beheren van de platformdienst (BusinessProcess) Ontwikkelen en beheren platformdienst AssociationRelationship AssociationRelationship AssociationRelationship UsedByRelationship UsedByRelationship RealisationRelationship AssociationRelationship RealisationRelationship Deze svg is op 20-04-2023 06:13:40 CEST gegenereerd door ArchiMedes™ © 2016-2023 ArchiXL. ArchiMedes 20-04-2023 06:13:40 CEST

Context processen (uit model: GGI) - Toon SVG - Download als csv


Voorbeelden van processen We hebben ter illustratie enkele voorbeelden van processen op hoofdlijnen geschetst. Binnen een proces kunnen meerdere use cases aan de orde zijn. Naar deze use cases zijn we op zoek.

Overzicht processen GGI-services[bewerken]

In de onderstaande contextplaat worden de processen gepositioneerd voor het aanbieden en afnemen van GGI-services. De processen zijn gebaseerd op de Application Services Library (ASL) procesmodel (bron wikipedia).

De overzichtplaat toont op hoofdniveau de GGI bedrijfsprocessen. Het betreft de processen voor het beheren van het GGI-platform en de processen voor het aanbieden en afnemen van koppelingen met behulp van GGI.

Een GGI-services afnemer maakt gebruik van de door GGI-Services aangeboden koppelingen (te vinden in de marktplaats/DAS) en/of API's (te vinden in het developers portaal) (BusinessRole) GGI-Services afnemer De aanbieders van gemeentelijke gegevens- en informatiediensten zijn de alle organisaties die via de GGI hun gegevens en functionaliteit ontsluiten. (BusinessRole) GGI-Services aanbieder Een GGI-services afnemer maakt gebruik van de door GGI-Services aangeboden koppelingen (te vinden in de marktplaats/DAS) en/of API's (te vinden in het developers portaal) (BusinessRole) GGI-Services afnemer Overkoepelend proces voor het selecteren en gebruiken van de dienst door de afnemer (BusinessProcess) Selecteren en gebruiken dienst Wanneer een dienst wordt aangeboden kunnen afnemers deze afnemen via het dynamisch aankoopsysteem (DAS). Via het DAS wordt de beste aanbieder geselecteerd op basis van een minicompetitie. (BusinessProcess) Selecteren en verwerven dienst Proces voor het gebruiken van de verworven dienst en bijbehorende dienstverlening. (BusinessProcess) Gebruiken dienst Overkoepelend proces voor het aansluiten van de dienst (BusinessProcess) Aansluiten dienst Proces voor de afnemer om inzicht te verkrijgen in het beheer. (BusinessProcess) Inzicht krijgen in beheer en kwaliteit Geïnteresseerde gemeenten kunnen toegang aanvragen tot het GGI-Services platform en dynamische aankoopsysteem. (BusinessProcess) Aansluiten op GGI- Services Dienstverlener die zorgdraagt voor het realiseren en beschikbaar houden van het GGI-services platform (BusinessRole) GGI-Services platformbeheerder Overkoepelend proces voor de uitvoerende processen van de GGI-Services platformbeheerder. (BusinessProcess) Uitvoerende processengroep Het inrichten en doorontwikkelen van de platformdienst (BusinessProcess) (Door)ontwikkelen platformdienst Overkoepelend proces voor het beheren van de platformdienst door de GGI-Services platformbeheerder (BusinessProcess) Beheren platformdienst De aanbieders van gemeentelijke gegevens- en informatiediensten zijn de alle organisaties die via de GGI hun gegevens en functionaliteit ontsluiten. (BusinessRole) GGI-Services aanbieder Iedere geïnteresseerde Ondernemer mag een verzoek indienen om toegelaten te worden tot het dynamisch aankoopsysteem (DAS). Tijdens de geldigheidsperiode van het dynamisch aankoopsysteem worden offerte aanvragen uitgezet onder alle toegelaten ondernemers. (BusinessProcess) Inschrijven op dynamisch aankoopsysteem Overkoepelend proces voor het aanbieden en beheren van diensten door de aanbieder (BusinessProcess) Aanbieden en beheren diensten Proces voor het continu beheren van het aanbod van diensten en de afgenomen operationele diensten (BusinessProcess) Beheren dienst (continu) Wanneer een dienstaanbieder een nieuwe dienst heeft gerealiseerd dienen er nog een aantal stappen te worden doorlopen om de dienst initieel beschikbaar te stellen binnen GGI. (BusinessProcess) Aanbieden dienst De service-eigenaar GGI ondersteund de afnemers bij het aansluiten op diensten. (BusinessProcess) Ondersteunen afnemers De service-eigenaar GGI is verantwoordelijk voor beschikbaarheid, continuïteit, serviceniveaus, beveiliging, toegang, support, incident- en problemmanagement en onderhoud en doorontwikkeling van de GGI-diensten. Hierbij hoort passende collectieve sturing met kenmerken als lange adem, duurzame financiering, ontkoppeling van de waan van de dag en kennis van regievoering van vraagbundeling, kwaliteits- en lifecyclemanagement van grootschalige ICT/IV. Taken en verantwoordelijkheden: * Vraagbundeling, * Product lifecyclemanagement * Kwaliteits- en servicelevelmanagement * Technische regie/monitoring ** Afbakening hiervan moet nog worden vastgesteld * Contract, supplychain en leveranciersmanagement * Financieel beheer, prijsbeleid en doorbelasting afspraken * ... (BusinessRole) GGI verantwoordelijke Overkoepelend proces voor de uitvoerende processen van de GGI verantwoordelijke / eigenaar (BusinessProcess) Uitvoerende processen GGI-eigenaar De service-eigenaar GGI toetst de aangeboden diensten op de GGI-services afspraken en de technische werking. (BusinessProcess) Toetsen aangebodendiensten De service-eigenaar GGI beoordeelt of de inschrijving voldoet aan de voorwaarden, eisen en wensen, zoals beschreven in de aanbesteding voor de instelling van een dynamisch aankoopsysteem voor GGI-Services. (BusinessProcess) Beoordelen en kwalificeren aanbieder De service-eigenaar GGI beoordeelt of de afnemer voldoet aan alle voorwaarden voor aansluiting op GGI-Services en sluit de afnemer vervolgens aan. (BusinessProcess) Aansluiten afnemers Overkoepelend proces voor het monitoren van de dienstverlening van de aanbieders aan de afnemer en de generieke dienstverlening van het platform (BusinessProcess) Monitoren dienstverlening Overkoepelend proces voor het regisseren van de GGI Services door de GGI verantwoordelijke (BusinessProcess) Regisseren GGI- services TriggeringRelationship TriggeringRelationship TriggeringRelationship TriggeringRelationship TriggeringRelationship TriggeringRelationship TriggeringRelationship TriggeringRelationship TriggeringRelationship TriggeringRelationship TriggeringRelationship TriggeringRelationship Deze svg is op 20-04-2023 06:13:41 CEST gegenereerd door ArchiMedes™ © 2016-2023 ArchiXL. ArchiMedes 20-04-2023 06:13:41 CEST

Overzicht processen (uit model: GGI) - Toon SVG - Download als csv



Element Beschrijving Elementtype
(Door)ontwikkelen platformdienst Het inrichten en doorontwikkelen van de platformdienst
Aanbieden dienst Wanneer een dienstaanbieder een nieuwe dienst heeft gerealiseerd dienen er nog een aantal stappen te worden doorlopen om de dienst initieel beschikbaar te stellen binnen GGI.
Aanbieden en beheren diensten Overkoepelend proces voor het aanbieden en beheren van diensten door de aanbieder
Aansluiten afnemers De service-eigenaar GGI beoordeelt of de afnemer voldoet aan alle voorwaarden voor aansluiting op GGI-Services en sluit de afnemer vervolgens aan.
Aansluiten dienst Overkoepelend proces voor het aansluiten van de dienst
Aansluiten op GGI-Services Geïnteresseerde gemeenten kunnen toegang aanvragen tot het GGI-Services platform en dynamische aankoopsysteem.
Beheren dienst (continu) Proces voor het continu beheren van het aanbod van diensten en de afgenomen operationele diensten
Beheren platformdienst Overkoepelend proces voor het beheren van de platformdienst door de GGI-Services platformbeheerder
Beoordelen en kwalificeren aanbieder De service-eigenaar GGI beoordeelt of de inschrijving voldoet aan de voorwaarden, eisen en wensen, zoals beschreven in de aanbesteding voor de instelling van een dynamisch aankoopsysteem voor GGI-Services.
GGI verantwoordelijke De service-eigenaar GGI is verantwoordelijk voor beschikbaarheid, continuïteit, serviceniveaus, beveiliging, toegang, support, incident- en problemmanagement en onderhoud en doorontwikkeling van de GGI-diensten.

Hierbij hoort passende collectieve sturing met kenmerken als lange adem, duurzame financiering, ontkoppeling van de waan van de dag en kennis van regievoering van vraagbundeling, kwaliteits- en lifecyclemanagement van grootschalige ICT/IV.

Taken en verantwoordelijkheden:

  • Vraagbundeling,
  • Product lifecyclemanagement
  • Kwaliteits- en servicelevelmanagement
  • Technische regie/monitoring
    • Afbakening hiervan moet nog worden vastgesteld
  • Contract, supplychain en leveranciersmanagement
  • Financieel beheer, prijsbeleid en doorbelasting afspraken
  • ...
GGI-Services aanbieder De aanbieders van gemeentelijke gegevens- en informatiediensten zijn de alle organisaties die via de GGI hun gegevens en functionaliteit ontsluiten.
GGI-Services afnemer Een GGI-services afnemer maakt gebruik van de door GGI-Services aangeboden koppelingen (te vinden in de marktplaats/DAS) en/of API's (te vinden in het developers portaal)
GGI-Services platformbeheerder Dienstverlener die zorgdraagt voor het realiseren en beschikbaar houden van het GGI-services platform
Gebruiken dienst Proces voor het gebruiken van de verworven dienst en bijbehorende dienstverlening.
Inschrijven op dynamisch aankoopsysteem Iedere geïnteresseerde Ondernemer mag een verzoek indienen om toegelaten te worden tot het dynamisch aankoopsysteem (DAS). Tijdens de geldigheidsperiode van het dynamisch aankoopsysteem worden offerte aanvragen uitgezet onder alle toegelaten ondernemers.
Inzicht krijgen in beheer en kwaliteit Proces voor de afnemer om inzicht te verkrijgen in het beheer.
Monitoren dienstverlening Overkoepelend proces voor het monitoren van de dienstverlening van de aanbieders aan de afnemer en de generieke dienstverlening van het platform
Ondersteunen afnemers De service-eigenaar GGI ondersteund de afnemers bij het aansluiten op diensten.
Regisseren GGI-services Overkoepelend proces voor het regisseren van de GGI Services door de GGI verantwoordelijke
Selecteren en gebruiken dienst Overkoepelend proces voor het selecteren en gebruiken van de dienst door de afnemer
Selecteren en verwerven dienst Wanneer een dienst wordt aangeboden kunnen afnemers deze afnemen via het dynamisch aankoopsysteem (DAS). Via het DAS wordt de beste aanbieder geselecteerd op basis van een minicompetitie.
Toetsen aangeboden diensten De service-eigenaar GGI toetst de aangeboden diensten op de GGI-services afspraken en de technische werking.
Uitvoerende processen GGI-eigenaar Overkoepelend proces voor de uitvoerende processen van de GGI verantwoordelijke / eigenaar
Uitvoerende processengroep Overkoepelend proces voor de uitvoerende processen van de GGI-Services platformbeheerder.

Ontwikkelen en beheren platformdienst[bewerken]

De GGI-Services platformbeheerder zorgt voor de initiele inrichting van het platform en alle beheer na de inrichting.

Een GGI-services afnemer maakt gebruik van de door GGI-Services aangeboden koppelingen (te vinden in de marktplaats/DAS) en/of API's (te vinden in het developers portaal) (BusinessRole) GGI-Services afnemer Proces voor de afnemer om inzicht te verkrijgen in het beheer. (BusinessProcess) Inzicht krijgen in beheer en kwaliteit Als gebruiker wil ik melding ontvangen als er een dienst niet beschikbaar is zodat ik daar in mijn dientverlening rekening mee kan houden. (Requirement) U23 Meldingen ontvangen Als gebruiker wil ik melding kunnen maken als er een verstoring speelt & als deze is gerepareerd zodat de aanbieder en platform beheerder inzicht heeft in mijn storingen, behoeften en ervaringen. (Requirement) U24 Meldingen maken Als gebruiker wil ik kunnen zien op welke services ik geabonneerd ben zodat ik weet waar ik meldingen van kan verwachten. (Requirement) U25 Abonneren op meldingen Als gebruiker wil ik weten wanneer er sprake is van gepland onderhoud, als deze van invloed is op mijn dienstverleningsniveaus zodat ik hierop kan anticiperen. (Requirement) U26 Inzien planning onderhoud Als gebruiker wil ik weten wat de roadmap is voor de komende periode zodat ik hierop kan anticiperen. (Requirement) U27 Inzien roadmap Als gebruiker wil ik geïnformeerd worden over de ontwikkelingen die voor het platform ingepand / in ontwikkeling zijn (dit wil ik zelf op kunnen halen, geen mailings). (Requirement) U28 Volgen ontwikkelingen Als gebruiker wil ik inspraak in de roadmap / prioreitstelling zodat mijn wensen worden erkend en behandeld. (Requirement) U29 inspraak ontwikkelingen Als gebruiker wil ik dat de beheerder van het platform diensten/functies ontwikkelt op basis waarvan ik als gebruiker steeds beter mijn productselectie en kostenbeheersing kan managen zodat ik de beste prijs/kwaliteit verhouding houdt. (Requirement) U33 Diensten vergelijken Als gebruiker wil ik rollen en rechten van de gebruikers van mijn gemeenten kunnen inzien zodat ik deze kan corrigeren. (Requirement) U34 Gebruikers rechten Als gebruiker wil ik adequaat usermanagent uit kunnen voeren zodat toegangelijkheid proportioneel blijft. (Requirement) U35 Gebruikers beheren ALs gebruiker wil ik zelfservices kunnen uitvoeren mbt delegatie en mandatering zodat dit snel kan worden bijgewerkt. (Requirement) U36 Zelfservice Als gebruiker wil ik logging van gebruikers/services kunnen inzien zodat misbruik kan worden opgespoort en/of inactieve gebruikers en services inzichtelijk worden en kunnen worden geblokkeerd. (Requirement) U37 Inzien logging Als gebruiker wil ik inzien wat de top 10 meest gebruikte/gewenste services zijn zodat aanbieders en afnemers een idee hebben wat een interessant aanbod is. (Requirement) U38 top 10 gewenste services Als gebruiker wil ik dat de platformbeheerder het platform BIG & AVG-proof houdt zodat ik ten alle tijden kan inzien dat de systemen die ik gebruik compliant zijn. (Requirement) U30 compliancy De service-eigenaar GGI is verantwoordelijk voor beschikbaarheid, continuïteit, serviceniveaus, beveiliging, toegang, support, incident- en problemmanagement en onderhoud en doorontwikkeling van de GGI-diensten. Hierbij hoort passende collectieve sturing met kenmerken als lange adem, duurzame financiering, ontkoppeling van de waan van de dag en kennis van regievoering van vraagbundeling, kwaliteits- en lifecyclemanagement van grootschalige ICT/IV. Taken en verantwoordelijkheden: * Vraagbundeling, * Product lifecyclemanagement * Kwaliteits- en servicelevelmanagement * Technische regie/monitoring ** Afbakening hiervan moet nog worden vastgesteld * Contract, supplychain en leveranciersmanagement * Financieel beheer, prijsbeleid en doorbelasting afspraken * ... (BusinessRole) GGI verantwoordelijke Overkoepelend proces voor het regisseren van de GGI Services door de GGI verantwoordelijke (BusinessProcess) Regisseren GGI-services Dienstverlener die zorgdraagt voor het realiseren en beschikbaar houden van het GGI-services platform (BusinessRole) GGI-Services platformbeheerder Het inrichten, (door)ontwikkelen en beheren van de platformdienst (BusinessProcess) Ontwikkelen en beheren platformdienst Het inrichten en doorontwikkelen van de platformdienst (BusinessProcess) (Door)ontwikkelen platformdienst Onderhoud en vernieuwing conform ASL (Requirement) U22 ASL Onderhouden vernieuwing Wijzigingen beheer conform ASL (Requirement) U21 ASL Wijzigingenbeher De Platform beheerder richt het beheer in zodat de dienstverlening naar aanbieders en afnemers voor alle betrokkenen duidelijk en overzichtelijk is. (Requirement) U17 Inrichten beheer De platform beheerder richt het platform initieel in zodat dit beschikbaar wordt gemaakt voor aanbieders en afnemers. (Requirement) U16 Inrichten platform De platform beheerder test het platform zodat het voldoet aan de verwachtingen. (Requirement) U19 Testen platformdienst De platform beheerder neemt het platform in gebruik door aan te tonene dat het platform werkt zodat aanbieders en afnemers zijn overhuigt van de werking en meerwaarde van het platform. (Requirement) U18 Ingebruikname platformdienst Als gebruiker wil ik dat het platform Redundant wordt uitgevoerd zodat (ik kan zien dat) ook bij calamiteiten mijn dienstverlening operationeel blijft. (Requirement) U32 inrichten redundantie Als gebruiker wil ik dat het platform zo toegankelijk mogelijk maakt/ houdt voor nieuwe toetreders zodat ik nieuwe aanbieders kan verwijzen naar de vereisten van GGI-Services. (Requirement) U31 toegankelijk maken Overkoepelend proces voor het beheren van de platformdienst door de GGI-Services platformbeheerder (BusinessProcess) Beheren platformdienst (Dagelijks) beheer conform ASL (Requirement) U20 ASL Beheerprocessen Na gunning van de opdracht start de platform beheerder met de inrichting van het platform. (BusinessEvent) Start inrichten platform Na de initiele inrichting is he tplatform gereed voor gebruik. (BusinessEvent) Platform gereed voorgebruik Na onderhoud wordt het platform in bijgewerkte vorm weer beschikbaar gesteld. (BusinessEvent) Beheerd platform TriggeringRelationship TriggeringRelationship TriggeringRelationship TriggeringRelationship TriggeringRelationship TriggeringRelationship Deze svg is op 20-04-2023 06:13:42 CEST gegenereerd door ArchiMedes™ © 2016-2023 ArchiXL. ArchiMedes 20-04-2023 06:13:42 CEST

Proces Aanbieden platformdiensten (uit model: GGI) - Toon SVG - Download als csv



Element Beschrijving Elementtype
(Door)ontwikkelen platformdienst Het inrichten en doorontwikkelen van de platformdienst
Beheerd platform Na onderhoud wordt het platform in bijgewerkte vorm weer beschikbaar gesteld.
Beheren platformdienst Overkoepelend proces voor het beheren van de platformdienst door de GGI-Services platformbeheerder
GGI verantwoordelijke De service-eigenaar GGI is verantwoordelijk voor beschikbaarheid, continuïteit, serviceniveaus, beveiliging, toegang, support, incident- en problemmanagement en onderhoud en doorontwikkeling van de GGI-diensten.

Hierbij hoort passende collectieve sturing met kenmerken als lange adem, duurzame financiering, ontkoppeling van de waan van de dag en kennis van regievoering van vraagbundeling, kwaliteits- en lifecyclemanagement van grootschalige ICT/IV.

Taken en verantwoordelijkheden:

  • Vraagbundeling,
  • Product lifecyclemanagement
  • Kwaliteits- en servicelevelmanagement
  • Technische regie/monitoring
    • Afbakening hiervan moet nog worden vastgesteld
  • Contract, supplychain en leveranciersmanagement
  • Financieel beheer, prijsbeleid en doorbelasting afspraken
  • ...
GGI-Services afnemer Een GGI-services afnemer maakt gebruik van de door GGI-Services aangeboden koppelingen (te vinden in de marktplaats/DAS) en/of API's (te vinden in het developers portaal)
GGI-Services platformbeheerder Dienstverlener die zorgdraagt voor het realiseren en beschikbaar houden van het GGI-services platform
Inzicht krijgen in beheer en kwaliteit Proces voor de afnemer om inzicht te verkrijgen in het beheer.
Ontwikkelen en beheren platformdienst Het inrichten, (door)ontwikkelen en beheren van de platformdienst
Platform gereed voor gebruik Na de initiele inrichting is he tplatform gereed voor gebruik.
Regisseren GGI-services Overkoepelend proces voor het regisseren van de GGI Services door de GGI verantwoordelijke
Start inrichten platform Na gunning van de opdracht start de platform beheerder met de inrichting van het platform.
U16 Inrichten platform De platform beheerder richt het platform initieel in zodat dit beschikbaar wordt gemaakt voor aanbieders en afnemers.
U17 Inrichten beheer De Platform beheerder richt het beheer in zodat de dienstverlening naar aanbieders en afnemers voor alle betrokkenen duidelijk en overzichtelijk is.
U18 Ingebruikname platformdienst De platform beheerder neemt het platform in gebruik door aan te tonene dat het platform werkt zodat aanbieders en afnemers zijn overhuigt van de werking en meerwaarde van het platform.
U19 Testen platformdienst De platform beheerder test het platform zodat het voldoet aan de verwachtingen.
U20 ASL Beheerprocessen (Dagelijks) beheer conform ASL
U21 ASL Wijzigingenbeher Wijzigingen beheer conform ASL
U22 ASL Onderhoud en vernieuwing Onderhoud en vernieuwing conform ASL
U23 Meldingen ontvangen Als gebruiker wil ik melding ontvangen als er een dienst niet beschikbaar is zodat ik daar in mijn dientverlening rekening mee kan houden.
U24 Meldingen maken Als gebruiker wil ik melding kunnen maken als er een verstoring speelt & als deze is gerepareerd zodat de aanbieder en platform beheerder inzicht heeft in mijn storingen, behoeften en ervaringen.
U25 Abonneren op meldingen Als gebruiker wil ik kunnen zien op welke services ik geabonneerd ben zodat ik weet waar ik meldingen van kan verwachten.
U26 Inzien planning onderhoud Als gebruiker wil ik weten wanneer er sprake is van gepland onderhoud, als deze van invloed is op mijn dienstverleningsniveaus zodat ik hierop kan anticiperen.
U27 Inzien roadmap Als gebruiker wil ik weten wat de roadmap is voor de komende periode zodat ik hierop kan anticiperen.
U28 Volgen ontwikkelingen Als gebruiker wil ik geïnformeerd worden over de ontwikkelingen die voor het platform ingepand / in ontwikkeling zijn (dit wil ik zelf op kunnen halen, geen mailings).
U29 inspraak ontwikkelingen Als gebruiker wil ik inspraak in de roadmap / prioreitstelling zodat mijn wensen worden erkend en behandeld.
U30 compliancy Als gebruiker wil ik dat de platformbeheerder het platform BIG & AVG-proof houdt zodat ik ten alle tijden kan inzien dat de systemen die ik gebruik compliant zijn.
U31 toegankelijk maken Als gebruiker wil ik dat het platform zo toegankelijk mogelijk maakt/ houdt voor nieuwe toetreders zodat ik nieuwe aanbieders kan verwijzen naar de vereisten van GGI-Services.
U32 inrichten redundantie Als gebruiker wil ik dat het platform Redundant wordt uitgevoerd zodat (ik kan zien dat) ook bij calamiteiten mijn dienstverlening operationeel blijft.
U33 Diensten vergelijken Als gebruiker wil ik dat de beheerder van het platform diensten/functies ontwikkelt op basis waarvan ik als gebruiker steeds beter mijn productselectie en kostenbeheersing kan managen zodat ik de beste prijs/kwaliteit verhouding houdt.
U34 Gebruikers rechten Als gebruiker wil ik rollen en rechten van de gebruikers van mijn gemeenten kunnen inzien zodat ik deze kan corrigeren.
U35 Gebruikers beheren Als gebruiker wil ik adequaat usermanagent uit kunnen voeren zodat toegangelijkheid proportioneel blijft.
U36 Zelfservice ALs gebruiker wil ik zelfservices kunnen uitvoeren mbt delegatie en mandatering zodat dit snel kan worden bijgewerkt.
U37 Inzien logging Als gebruiker wil ik logging van gebruikers/services kunnen inzien zodat misbruik kan worden opgespoort en/of inactieve gebruikers en services inzichtelijk worden en kunnen worden geblokkeerd.
U38 top 10 gewenste services Als gebruiker wil ik inzien wat de top 10 meest gebruikte/gewenste services zijn zodat aanbieders en afnemers een idee hebben wat een interessant aanbod is.

Aanbieden en toetsen (koppelings)dienst[bewerken]

Het een service aanbieder doorloopt de stappen van het proces aanbieden dienst om een nieuwe dienst toe te voegen aan de GGI-Marktplaats. De GGI verantwoordelijke toetst of de aangeboden dienst voldoen aan de eisen gesteld in de GGI-Services afspraken.

De aanbieders van gemeentelijke gegevens- en informatiediensten zijn de alle organisaties die via de GGI hun gegevens en functionaliteit ontsluiten. (BusinessRole) GGI-Services aanbieder Wanneer een dienstaanbieder een nieuwe dienst heeft gerealiseerd dienen er nog een aantal stappen te worden doorlopen om de dienst initieel beschikbaar te stellen binnen GGI. (BusinessProcess) Aanbieden dienst Proces voor het beschikbaar stellen van de nieuwe dienst aan de afnemers (BusinessProcess) Service Beschikbaar stellen Als aanbieder wil ik makkelijk een service kunnen aanbieden en daarvoor maak ik gebruik van de api's die het platform aanbied om een service te configureren, incl het instellen van security settings/key kiezen en dergelijke. (Requirement) U47 Service configureren de Aanbieder test zelf of de dienst voldoen aan alle voorwaarden en voldoet aan de compliance die verplicht is bij de genoemde standaarden. (BusinessProcess) Testen dienst en API Als leverancier wil ik de dienst en de API kunnen testen zodat aantoonbaar is dat de dienst werkt en compliant is aan de standaarden die in de kenmerken zijn opgenomen. (Requirement) U5 testen dienst en API Als leverancier wil ik mijn services kunnen testen op het platform en daarvoor vraag ik toegang tot de sandbox omgeving. (Requirement) U42 testen service insandbox De dienstaanbieder legt alle kenmerken van de dienst en de onderliggende api's vast in het portaal waarin de diensten worden geselecteerd door de afnemers (BusinessProcess) Vastleggen Dienst en API kenmerken Als leverancier wil ik alle kenmerken van de dienst die ik biedt (de Service) en ook alle kenmerken van de API eenduidig vast kunnen leggen zodat vast ligt wat een afnemer van de dienst krijgt wanneer deze de dienst afneemt. (Requirement) U4 edit Service en API De dienstaanbieder legt ook vast welke doelgroepen en rollen gebruik kunnen en mogen maken van de dienst (BusinessProcess) Vastleggen doelgroepen en rollen Als Leverancier wil ik duidelijk vastleggen welke doelgroepen en rollen deze dienst kunnen gebruiken en afnemen zodat eenduidig bekend is in welke context de dienst is bedoeld. (Requirement) U3 edit Groepen en rollen De aanbieder van de dienst werkt zelf de PDC bij met informatie over de dienst (BusinessProcess) Bijwerken PDC Als Leverancier wil ik de PDC bij kunnen werken zodat de dienst die ik aanbied duidelijk en correct wordt weergegeven in het overzicht van Producten en Diensten van de GGI. Als platformbeheerder wil ik de service opnemen in de pdc, daarvoor vul ik de api-meta data api die de leverancier beschikbaar stelt in in de pdc waarna het vullen automatisch verloopt. (Requirement) U2 edit PDC Proces voor het indienen van een nieuwe dienst bij GGI-Services (BusinessProcess) Indienen dienst Als servicaanbieder wil ik weten hoe levensvatbaar mijn aanbod is en daarom vraag ik het gebruik van een bestaande service (van een andere aanbieder) op, inclusief welke partijen die service gebruiken en hoeveel die service gebruikt wordt. (Requirement) U40Services inzien Het proces start wanneer de diensten aanbieder een nieuwe dienst gereed heeft om beschikbaar te maken binnen GGI. (BusinessEvent) Nieuwe dienst gereed BusinessEvent Dienst beschikbaar gesteld De service-eigenaar GGI is verantwoordelijk voor beschikbaarheid, continuïteit, serviceniveaus, beveiliging, toegang, support, incident- en problemmanagement en onderhoud en doorontwikkeling van de GGI-diensten. Hierbij hoort passende collectieve sturing met kenmerken als lange adem, duurzame financiering, ontkoppeling van de waan van de dag en kennis van regievoering van vraagbundeling, kwaliteits- en lifecyclemanagement van grootschalige ICT/IV. Taken en verantwoordelijkheden: * Vraagbundeling, * Product lifecyclemanagement * Kwaliteits- en servicelevelmanagement * Technische regie/monitoring ** Afbakening hiervan moet nog worden vastgesteld * Contract, supplychain en leveranciersmanagement * Financieel beheer, prijsbeleid en doorbelasting afspraken * ... (BusinessRole) GGI verantwoordelijke De service-eigenaar GGI toetst de aangeboden diensten op de GGI-services afspraken en de technische werking. (BusinessProcess) Toetsen aangeboden diensten De Architect toetst of de nieuwe dienst geschikt is om beschikbaar te stellen binne GGI (BusinessProcess) Toetsen geschiktheid Als architect wil ik toetsen of de nieuwe dienst die de leverancier aanbied voldoet aan de eisen en criteria die worden gesteld en of de dienst past binnen de producten en diensten catalogus die GGI hanteert zodat de kwaliteit van aangeboden diensten hoog blijft. (Requirement) U1 toetsen geschiktheid Als platformbeheerder wil ik de nieuwe service toetsen en daarvoor ontvang ik van de leverancier in een vastgesteld formaat de benodigde documentatie van de service. (Requirement) U43 Toetsen Servicedoumentatie Als platformbeheerder wil ik de nieuwe service toetsen en weten of die functioneert volgens de standaard en daarvoor voer ik geautomatiseerde tests uit. (Requirement) U44 Geautomatiseerd testen Als platformbeheerder wil ik een nieuwe service toetsen die geen gebruikt maakt van een standaard als stuf, daarvoor heb ik voorwaarden beschikbaar waarmee ik deze service kan toetsen (Requirement) U45 Toetsen aan voorwaarden Als platformbeheerder wil ik een nieuwe service toetsen, daarvoor wil ik de beveiliging kunnen beoordelen, daarvoor wil ik van de leverancier weten welk soort informatie die verwerkt in de service (persoonsgevoelig bv) (en dus inzicht in de eigen normen). (Requirement) U46 Beoordelen beveiliging De architect neemt alle beschrijvingen en kenmerken va nde dienst door, beoordeeld de test en compliance verslagen en staat uiteindelijk de dienst toe in het GGI platform. (BusinessProcess) Toestaan Dienst en API Als Architect wil ik kunnen vastleggen dat ik heb vastgesteld dat de dienst en API door mij zijn beoordeeld en geschik zijn zodat de afnemers er met vertouwen gebruik van kunnen maken. (Requirement) U7 toestaan dienst en API Als Architect wil ik alle vastgelegde gegevens van de dienst en de API kunnen inzien zodat ik vast kan stellen dat de dienst en de API geschikt zijn voor het GGI Platform en compliant zijn aan de genoemde standaarden . (Requirement) U6 inzien dienst en API TriggeringRelationship TriggeringRelationship TriggeringRelationship TriggeringRelationship TriggeringRelationship TriggeringRelationship TriggeringRelationship TriggeringRelationship TriggeringRelationship Deze svg is op 20-04-2023 06:13:44 CEST gegenereerd door ArchiMedes™ © 2016-2023 ArchiXL. ArchiMedes 20-04-2023 06:13:44 CEST

Proces Implementeren dienst (uit model: GGI) - Toon SVG - Download als csv



Element Beschrijving Elementtype
Aanbieden dienst Wanneer een dienstaanbieder een nieuwe dienst heeft gerealiseerd dienen er nog een aantal stappen te worden doorlopen om de dienst initieel beschikbaar te stellen binnen GGI.
Bijwerken PDC De aanbieder van de dienst werkt zelf de PDC bij met informatie over de dienst
Dienst beschikbaar gesteld <geen>
GGI verantwoordelijke De service-eigenaar GGI is verantwoordelijk voor beschikbaarheid, continuïteit, serviceniveaus, beveiliging, toegang, support, incident- en problemmanagement en onderhoud en doorontwikkeling van de GGI-diensten.

Hierbij hoort passende collectieve sturing met kenmerken als lange adem, duurzame financiering, ontkoppeling van de waan van de dag en kennis van regievoering van vraagbundeling, kwaliteits- en lifecyclemanagement van grootschalige ICT/IV.

Taken en verantwoordelijkheden:

  • Vraagbundeling,
  • Product lifecyclemanagement
  • Kwaliteits- en servicelevelmanagement
  • Technische regie/monitoring
    • Afbakening hiervan moet nog worden vastgesteld
  • Contract, supplychain en leveranciersmanagement
  • Financieel beheer, prijsbeleid en doorbelasting afspraken
  • ...
GGI-Services aanbieder De aanbieders van gemeentelijke gegevens- en informatiediensten zijn de alle organisaties die via de GGI hun gegevens en functionaliteit ontsluiten.
Indienen dienst Proces voor het indienen van een nieuwe dienst bij GGI-Services
Nieuwe dienst gereed Het proces start wanneer de diensten aanbieder een nieuwe dienst gereed heeft om beschikbaar te maken binnen GGI.
Service Beschikbaar stellen Proces voor het beschikbaar stellen van de nieuwe dienst aan de afnemers
Testen dienst en API de Aanbieder test zelf of de dienst voldoen aan alle voorwaarden en voldoet aan de compliance die verplicht is bij de genoemde standaarden.
Toestaan Dienst en API De architect neemt alle beschrijvingen en kenmerken va nde dienst door, beoordeeld de test en compliance verslagen en staat uiteindelijk de dienst toe in het GGI platform.
Toetsen aangeboden diensten De service-eigenaar GGI toetst de aangeboden diensten op de GGI-services afspraken en de technische werking.
Toetsen geschiktheid De Architect toetst of de nieuwe dienst geschikt is om beschikbaar te stellen binne GGI
U1 toetsen geschiktheid Als architect wil ik toetsen of de nieuwe dienst die de leverancier aanbied voldoet aan de eisen en criteria die worden gesteld en of de dienst past binnen de producten en diensten catalogus die GGI hanteert zodat de kwaliteit van aangeboden diensten hoog blijft.
U2 edit PDC Als Leverancier wil ik de PDC bij kunnen werken zodat de dienst die ik aanbied duidelijk en correct wordt weergegeven in het overzicht van Producten en Diensten van de GGI.

Als platformbeheerder wil ik de service opnemen in de pdc, daarvoor vul ik de api-meta data api die de leverancier beschikbaar stelt in in de pdc waarna het vullen automatisch verloopt.

U3 edit Groepen en rollen Als Leverancier wil ik duidelijk vastleggen welke doelgroepen en rollen deze dienst kunnen gebruiken en afnemen zodat eenduidig bekend is in welke context de dienst is bedoeld.
U4 edit Service en API Als leverancier wil ik alle kenmerken van de dienst die ik biedt (de Service) en ook alle kenmerken van de API eenduidig vast kunnen leggen zodat vast ligt wat een afnemer van de dienst krijgt wanneer deze de dienst afneemt.
U40Services inzien Als servicaanbieder wil ik weten hoe levensvatbaar mijn aanbod is en daarom vraag ik het gebruik van een bestaande service (van een andere aanbieder) op, inclusief welke partijen die service gebruiken en hoeveel die service gebruikt wordt.
U42 testen service in sandbox Als leverancier wil ik mijn services kunnen testen op het platform en daarvoor vraag ik toegang tot de sandbox omgeving.
U43 Toetsen Service doumentatie Als platformbeheerder wil ik de nieuwe service toetsen en daarvoor ontvang ik van de leverancier in een vastgesteld formaat de benodigde documentatie van de service.
U44 Geautomatiseerd testen Als platformbeheerder wil ik de nieuwe service toetsen en weten of die functioneert volgens de standaard en daarvoor voer ik geautomatiseerde tests uit.
U45 Toetsen aan voorwaarden Als platformbeheerder wil ik een nieuwe service toetsen die geen gebruikt maakt van een standaard als stuf, daarvoor heb ik voorwaarden beschikbaar waarmee ik deze service kan toetsen
U46 Beoordelen beveiliging Als platformbeheerder wil ik een nieuwe service toetsen, daarvoor wil ik de beveiliging kunnen beoordelen, daarvoor wil ik van de leverancier weten welk soort informatie die verwerkt in de service (persoonsgevoelig bv) (en dus inzicht in de eigen normen).
U47 Service configureren Als aanbieder wil ik makkelijk een service kunnen aanbieden en daarvoor maak ik gebruik van de api's die het platform aanbied om een service te configureren, incl het instellen van security settings/key kiezen en dergelijke.
U5 testen dienst en API Als leverancier wil ik de dienst en de API kunnen testen zodat aantoonbaar is dat de dienst werkt en compliant is aan de standaarden die in de kenmerken zijn opgenomen.
U6 inzien dienst en API Als Architect wil ik alle vastgelegde gegevens van de dienst en de API kunnen inzien zodat ik vast kan stellen dat de dienst en de API geschikt zijn voor het GGI Platform en compliant zijn aan de genoemde standaarden .
U7 toestaan dienst en API Als Architect wil ik kunnen vastleggen dat ik heb vastgesteld dat de dienst en API door mij zijn beoordeeld en geschik zijn zodat de afnemers er met vertouwen gebruik van kunnen maken.
Vastleggen Dienst en API kenmerken De dienstaanbieder legt alle kenmerken van de dienst en de onderliggende api's vast in het portaal waarin de diensten worden geselecteerd door de afnemers
Vastleggen doelgroepen en rollen De dienstaanbieder legt ook vast welke doelgroepen en rollen gebruik kunnen en mogen maken van de dienst

Selecteren dienst[bewerken]

In het proces Selecteren dienst kiest de afnemer een dienst en besteld deze via de marktplaats.

Proces Initieel afnemen diensten (uit model: GGI) - Toon SVG - Download als csv



Element Beschrijving Elementtype
GGI-Services afnemer Een GGI-services afnemer maakt gebruik van de door GGI-Services aangeboden koppelingen (te vinden in de marktplaats/DAS) en/of API's (te vinden in het developers portaal)
Nieuwe dienst afnemen Het proces start wanneer de diensten afnemer een nieuwe dienst selecteerd om af te nemen.
Selecteren dienst De afnemer selecteert de dient die men wenst te bestellen
U8 Selecteren en bestellen diensten Als dienst afnemer wil ik kunnen bladeren en zoeken in het aanbod van diensten en api's zodat ik de voor mijn organisatie geschikte diensten snel kan vinden, selecteren, specificeren en bestellen. Daarbij wil ik als afnemer ook aangeven welke dienstverlening ik wil bij de dienst en welke policies van toepassing zijn op de API's.
Verworven dienst Event voor het vastleggen van de verwerving van een dienst door een afnemer

Aansluiten dienst[bewerken]

In het proces Aansluiten dienst stelt de aanbieder de dienst op het GGI-services platform beschikbaar en implementeert de afnemer de dienst.

De aanbieders van gemeentelijke gegevens- en informatiediensten zijn de alle organisaties die via de GGI hun gegevens en functionaliteit ontsluiten. (BusinessRole) GGI-Services aanbieder De service-eigenaar GGI ondersteund de afnemers bij het aansluiten op diensten. (BusinessProcess) Ondersteunen afnemers De aanbieder test of de dienst naar behoren werkt en levert gedurende de eerste maanden direct support. (BusinessProcess) Test en support nieuwe dienst Als dienstaanbieder wil ik testen dat de dienst conform de wensen van de afnemer is geconfigureerd, geimplementeerd en stabiel functioneert zodat ik dit kan aantonen aan de architect en platform beheerder (Requirement) U12 Test en support nieuwe dienst De aanbieder legt vast welke afnemers van zijn diensten en API's gebruik kunnen/mogen maken (BusinessProcess) Vastleggen gebruik van diensten Als dienstaanbieder wil ik vastleggen welke afnemers de diensten en API's gebruiken zodat ondersteuning en verrekening hier ook aan gerelateerd kunnen worden. (Requirement) U9 Vastleggen gebruik van diensten De aanbieder configureert de nieuwe dienst voor de specifieke afnemer (BusinessProcess) Configureren nieuwe dienst Als dienst aanbieder wil ik voor elke afnemer een specifieke configuratie vastleggen die relateerd aan de policy zodat het gebruik en de beveiliging aansluit bij de gewenste dienst en dienstverlening die is gekozen door de afnemer. (Requirement) U10 Configureren dienst De aanbieder implementeerd de dienst voor deze specifieke afnemer (BusinessProcess) implementatie nieuwe Dienst Als dienstaanbieder wil ik de nieuwe dienst implementeren voor de afnemer zodat deze beschikbaar is op de door de afnemer gekozen URL en wordt voorzien van de gekozen policy en dienstverlening (Requirement) U11 Implementatie nieuwe dienst Een GGI-services afnemer maakt gebruik van de door GGI-Services aangeboden koppelingen (te vinden in de marktplaats/DAS) en/of API's (te vinden in het developers portaal) (BusinessRole) GGI-Services afnemer Overkoepelend proces voor het aansluiten van de dienst (BusinessProcess) Aansluiten dienst De afnemer accepteert de dienst als deze voldoet aan de gestelde eisen. (BusinessProcess) Accepteren dienst De afnemer bereidt de aansluiting van de nieuw verworven dienst voor en stemt de planning hiervoor af met de aanbieder. (BusinessProcess) Implementeren dienst De service-eigenaar GGI is verantwoordelijk voor beschikbaarheid, continuïteit, serviceniveaus, beveiliging, toegang, support, incident- en problemmanagement en onderhoud en doorontwikkeling van de GGI-diensten. Hierbij hoort passende collectieve sturing met kenmerken als lange adem, duurzame financiering, ontkoppeling van de waan van de dag en kennis van regievoering van vraagbundeling, kwaliteits- en lifecyclemanagement van grootschalige ICT/IV. Taken en verantwoordelijkheden: * Vraagbundeling, * Product lifecyclemanagement * Kwaliteits- en servicelevelmanagement * Technische regie/monitoring ** Afbakening hiervan moet nog worden vastgesteld * Contract, supplychain en leveranciersmanagement * Financieel beheer, prijsbeleid en doorbelasting afspraken * ... (BusinessRole) GGI verantwoordelijke De Platform aanbieder verifieert dat de dienst naar behoren werkt. (BusinessProcess) Valideren dienst Als Architect wil ik kunnen inzien dat de dienst werkt zoals bedoeld en stabiel genoeg functioneert om in beheer te worden genomen zodat de platform beheerder de monitoring en (1e lijns) support kan gaan leveren. (Requirement) U14 Valideer werkingnieuwe dienst Wanneer je als afnemer hebt aangegeven dat aan alle voorwaarden voor het gebruik van de dienst is voldaan reulteerd dit in het bedrijfsevent 'Nieuwe dienst geaccepteerd' (BusinessEvent) Nieuwe dienst geaccepteerd Event voor het vastleggen van de verwerving van een dienst door een afnemer (BusinessEvent) Verworven dienst Wanneer je als aanbieder hebt aangegeven dat aan alle voorwaarden voor het gebruik van de dienst is voldaan reulteerd dit in het bedrijfsevent 'Nieuw te beheren dienst' (BusinessEvent) Nieuw te beheren dienst TriggeringRelationship TriggeringRelationship TriggeringRelationship TriggeringRelationship TriggeringRelationship TriggeringRelationship TriggeringRelationship TriggeringRelationship TriggeringRelationship TriggeringRelationship Deze svg is op 20-04-2023 06:13:45 CEST gegenereerd door ArchiMedes™ © 2016-2023 ArchiXL. ArchiMedes 20-04-2023 06:13:45 CEST

Proces Initieel afnemen diensten (uit model: GGI) - Toon SVG - Download als csv



Element Beschrijving Elementtype
Aansluiten dienst Overkoepelend proces voor het aansluiten van de dienst
Accepteren dienst De afnemer accepteert de dienst als deze voldoet aan de gestelde eisen.
Configureren nieuwe dienst De aanbieder configureert de nieuwe dienst voor de specifieke afnemer
GGI verantwoordelijke De service-eigenaar GGI is verantwoordelijk voor beschikbaarheid, continuïteit, serviceniveaus, beveiliging, toegang, support, incident- en problemmanagement en onderhoud en doorontwikkeling van de GGI-diensten.

Hierbij hoort passende collectieve sturing met kenmerken als lange adem, duurzame financiering, ontkoppeling van de waan van de dag en kennis van regievoering van vraagbundeling, kwaliteits- en lifecyclemanagement van grootschalige ICT/IV.

Taken en verantwoordelijkheden:

  • Vraagbundeling,
  • Product lifecyclemanagement
  • Kwaliteits- en servicelevelmanagement
  • Technische regie/monitoring
    • Afbakening hiervan moet nog worden vastgesteld
  • Contract, supplychain en leveranciersmanagement
  • Financieel beheer, prijsbeleid en doorbelasting afspraken
  • ...
GGI-Services aanbieder De aanbieders van gemeentelijke gegevens- en informatiediensten zijn de alle organisaties die via de GGI hun gegevens en functionaliteit ontsluiten.
GGI-Services afnemer Een GGI-services afnemer maakt gebruik van de door GGI-Services aangeboden koppelingen (te vinden in de marktplaats/DAS) en/of API's (te vinden in het developers portaal)
implementatie nieuwe Dienst De aanbieder implementeerd de dienst voor deze specifieke afnemer
Implementeren dienst De afnemer bereidt de aansluiting van de nieuw verworven dienst voor en stemt de planning hiervoor af met de aanbieder.
Nieuw te beheren dienst Wanneer je als aanbieder hebt aangegeven dat aan alle voorwaarden voor het gebruik van de dienst is voldaan reulteerd dit in het bedrijfsevent 'Nieuw te beheren dienst'
Nieuwe dienst geaccepteerd Wanneer je als afnemer hebt aangegeven dat aan alle voorwaarden voor het gebruik van de dienst is voldaan reulteerd dit in het bedrijfsevent 'Nieuwe dienst geaccepteerd'
Ondersteunen afnemers De service-eigenaar GGI ondersteund de afnemers bij het aansluiten op diensten.
Test en support nieuwe dienst De aanbieder test of de dienst naar behoren werkt en levert gedurende de eerste maanden direct support.
U10 Configureren dienst Als dienst aanbieder wil ik voor elke afnemer een specifieke configuratie vastleggen die relateerd aan de policy zodat het gebruik en de beveiliging aansluit bij de gewenste dienst en dienstverlening die is gekozen door de afnemer.
U11 Implementatie nieuwe dienst Als dienstaanbieder wil ik de nieuwe dienst implementeren voor de afnemer zodat deze beschikbaar is op de door de afnemer gekozen URL en wordt voorzien van de gekozen policy en dienstverlening
U12 Test en support nieuwe dienst Als dienstaanbieder wil ik testen dat de dienst conform de wensen van de afnemer is geconfigureerd, geimplementeerd en stabiel functioneert zodat ik dit kan aantonen aan de architect en platform beheerder
U14 Valideer werking nieuwe dienst Als Architect wil ik kunnen inzien dat de dienst werkt zoals bedoeld en stabiel genoeg functioneert om in beheer te worden genomen zodat de platform beheerder de monitoring en (1e lijns) support kan gaan leveren.
U9 Vastleggen gebruik van diensten Als dienstaanbieder wil ik vastleggen welke afnemers de diensten en API's gebruiken zodat ondersteuning en verrekening hier ook aan gerelateerd kunnen worden.
Valideren dienst De Platform aanbieder verifieert dat de dienst naar behoren werkt.
Vastleggen gebruik van diensten De aanbieder legt vast welke afnemers van zijn diensten en API's gebruik kunnen/mogen maken
Verworven dienst Event voor het vastleggen van de verwerving van een dienst door een afnemer

Gebruiken en Beheren dienst[bewerken]

De afnemer neemt aangesloten dienst in gebruik en de aanbieder draagt zorg voor het beheer.

Een GGI-services afnemer maakt gebruik van de door GGI-Services aangeboden koppelingen (te vinden in de marktplaats/DAS) en/of API's (te vinden in het developers portaal) (BusinessRole) GGI-Services afnemer Proces voor het gebruiken van de verworven dienst en bijbehorende dienstverlening. (BusinessProcess) Gebruiken dienst Proces voor het genereren en publiceren van rapporteren mbt het gebruik van diensten, services en api's. (BusinessProcess) Rapporteren inzicht in gebruik Als gebruiker wil ik in een rapport terug kunnen zien welke diensten, services en API's door mijn als afnemer worden gebruikt en hoeveel deze worden gebruikt. (Requirement) U51 Rapporteren gebruik Proces voor het notificeren van betrokkenen bij een dienst wanneer er uitzonderingen zijn mbt de dienst. (BusinessProcess) Notificeren betrokkenen Als afnemer wil ik geinformeerd worden wanneer mijn dienst niet beschikbaar is en wanneer de, bij de dienst behorende SLA, niet wordt behaald. (Requirement) U48 Notificeren Proces voor het ondersteunen van het in productie brengen van nieuwe releases van services (incl instelling van delokale gateway componenten) (BusinessProcess) Release management Als gebruiker wil ik fiatteren dat de nieuwe release van mijn dienst in productie kan. (Requirement) U49 Fiat Release Dit betreft zowel de verrekening van de platform kosten als de ondersteuningskosten en de kosten voor het gebruik van de services. (BusinessProcess) Verrekening kosten Als afnemer wil ik alleen betalen voor wat ik gebruik. (Requirement) U48 Pay per Use Proces voor het periodiek beoordelen van de privacy, security en doelbinding van de gebruikte diensten en gegevens. (BusinessProcess) Beoordelen privacy, security en doelbinding van diensten en gegevens Als gebruiker wil ik dat de diensten die ik gebrui periodiek worden beoordeeld mbt privacy, security en doelbinding. (Requirement) U50 beoordelen dienst De aanbieders van gemeentelijke gegevens- en informatiediensten zijn de alle organisaties die via de GGI hun gegevens en functionaliteit ontsluiten. (BusinessRole) GGI-Services aanbieder Proces voor het continu beheren van het aanbod van diensten en de afgenomen operationele diensten (BusinessProcess) Beheren dienst (continu) Er zijn vijf beheerprocessen in ASL. Deze processen zijn belangrijk omdat ze het gebruik van de applicaties ondersteunen met zo weinig mogelijk middelen en zo weinig mogelijk applicatie-onderbrekingen. Al deze processen zijn ook gedefinieerd in ITIL maar omdat ze hier vanuit applicatiebeheer gedetailleerd zijn, kunnen de processen enigszins afwijken. (BusinessProcess) Beheerprocessen (Dagelijks) beheer conform ASL (Requirement) U20 ASL Beheerprocessen Men schat dat zo'n 80% van het werk binnen applicatiebeheer te maken heeft met onderhouds- en vernieuwingsprocessen. Omdat de bedrijfsprocessen die door applicaties ondersteund worden continu veranderen, moeten de applicaties meeveranderen. Voor elke verandering zullen de onderhouds- en vernieuwingsprocessen doorlopen moeten worden. In ITIL zijn deze processen niet terug te vinden. (BusinessProcess) Onderhoud en Vernieuwing Onderhoud en vernieuwing conform ASL (Requirement) U22 ASL Onderhouden vernieuwing Diverse processen dienen wijzigingsverzoeken in bij wijzigingenbeheer. Deze wijzigingen worden vervolgens geregistreerd, geclusterd, geprioriteerd en ingepland in releases. Dit gebeurt in overleg met processen zoals service level management, functioneel beheer, planning en control en impactanalyse. Vervolgens bewaakt dit proces uitvoering van het maken van een nieuwe release in de onderhouds- en vernieuwingsprocessen. (BusinessProcess) Wijzigingenbeheer Wijzigingen beheer conform ASL (Requirement) U21 ASL Wijzigingenbeher Wanneer je als afnemer hebt aangegeven dat aan alle voorwaarden voor het gebruik van de dienst is voldaan reulteerd dit in het bedrijfsevent 'Nieuwe dienst geaccepteerd' (BusinessEvent) Nieuwe dienst geaccepteerd Wanneer je als aanbieder hebt aangegeven dat aan alle voorwaarden voor het gebruik van de dienst is voldaan reulteerd dit in het bedrijfsevent 'Nieuw te beheren dienst' (BusinessEvent) Nieuw te beheren dienst TriggeringRelationship TriggeringRelationship TriggeringRelationship TriggeringRelationship Deze svg is op 20-04-2023 06:13:46 CEST gegenereerd door ArchiMedes™ © 2016-2023 ArchiXL. ArchiMedes 20-04-2023 06:13:46 CEST

Proces Beheren dienst (uit model: GGI) - Toon SVG - Download als csv



Element Beschrijving Elementtype
Beheerprocessen Er zijn vijf beheerprocessen in ASL. Deze processen zijn belangrijk omdat ze het gebruik van de applicaties ondersteunen met zo weinig mogelijk middelen en zo weinig mogelijk applicatie-onderbrekingen. Al deze processen zijn ook gedefinieerd in ITIL maar omdat ze hier vanuit applicatiebeheer gedetailleerd zijn, kunnen de processen enigszins afwijken.
Beheren dienst (continu) Proces voor het continu beheren van het aanbod van diensten en de afgenomen operationele diensten
Beoordelen privacy, security en doelbinding van diensten en gegevens Proces voor het periodiek beoordelen van de privacy, security en doelbinding van de gebruikte diensten en gegevens.
GGI-Services aanbieder De aanbieders van gemeentelijke gegevens- en informatiediensten zijn de alle organisaties die via de GGI hun gegevens en functionaliteit ontsluiten.
GGI-Services afnemer Een GGI-services afnemer maakt gebruik van de door GGI-Services aangeboden koppelingen (te vinden in de marktplaats/DAS) en/of API's (te vinden in het developers portaal)
Gebruiken dienst Proces voor het gebruiken van de verworven dienst en bijbehorende dienstverlening.
Nieuw te beheren dienst Wanneer je als aanbieder hebt aangegeven dat aan alle voorwaarden voor het gebruik van de dienst is voldaan reulteerd dit in het bedrijfsevent 'Nieuw te beheren dienst'
Nieuwe dienst geaccepteerd Wanneer je als afnemer hebt aangegeven dat aan alle voorwaarden voor het gebruik van de dienst is voldaan reulteerd dit in het bedrijfsevent 'Nieuwe dienst geaccepteerd'
Notificeren betrokkenen Proces voor het notificeren van betrokkenen bij een dienst wanneer er uitzonderingen zijn mbt de dienst.
Onderhoud en Vernieuwing Men schat dat zo'n 80% van het werk binnen applicatiebeheer te maken heeft met onderhouds- en vernieuwingsprocessen. Omdat de bedrijfsprocessen die door applicaties ondersteund worden continu veranderen, moeten de applicaties meeveranderen. Voor elke verandering zullen de onderhouds- en vernieuwingsprocessen doorlopen moeten worden. In ITIL zijn deze processen niet terug te vinden.
Rapporteren inzicht in gebruik Proces voor het genereren en publiceren van rapporteren mbt het gebruik van diensten, services en api's.
Release management Proces voor het ondersteunen van het in productie brengen van nieuwe releases van services (incl instelling van delokale gateway componenten)
U20 ASL Beheerprocessen (Dagelijks) beheer conform ASL
U21 ASL Wijzigingenbeher Wijzigingen beheer conform ASL
U22 ASL Onderhoud en vernieuwing Onderhoud en vernieuwing conform ASL
U48 Notificeren Als afnemer wil ik geinformeerd worden wanneer mijn dienst niet beschikbaar is en wanneer de, bij de dienst behorende SLA, niet wordt behaald.
U48 Pay per Use Als afnemer wil ik alleen betalen voor wat ik gebruik.
U49 Fiat Release Als gebruiker wil ik fiatteren dat de nieuwe release van mijn dienst in productie kan.
U50 beoordelen dienst Als gebruiker wil ik dat de diensten die ik gebrui periodiek worden beoordeeld mbt privacy, security en doelbinding.
U51 Rapporteren gebruik Als gebruiker wil ik in een rapport terug kunnen zien welke diensten, services en API's door mijn als afnemer worden gebruikt en hoeveel deze worden gebruikt.
Verrekening kosten Dit betreft zowel de verrekening van de platform kosten als de ondersteuningskosten en de kosten voor het gebruik van de services.
Wijzigingenbeheer Diverse processen dienen wijzigingsverzoeken in bij wijzigingenbeheer. Deze wijzigingen worden vervolgens geregistreerd, geclusterd, geprioriteerd en ingepland in releases. Dit gebeurt in overleg met processen zoals service level management, functioneel beheer, planning en control en impactanalyse. Vervolgens bewaakt dit proces uitvoering van het maken van een nieuwe release in de onderhouds- en vernieuwingsprocessen.
Deze pagina is het laatst bewerkt op 6 okt 2023 om 01:39.