Eigenschap:Inleiding

KennismodelKennismodel GEMMA 2.0
TypeTekst
Geldige waarden
Meerdere waarden toegestaanNee
Weergave op invulformulierenTekstvak
Defaultwaarde
Toelichting
Specialisatie van
Tonen op schermJa
UploadableNee



Deze eigenschap wordt gebruikt door de volgende elementtypen:

(Er zijn geen elementtypen die deze eigenschap gebruiken)

Showing 12 pages using this property.
E
Met een informatiemodel beschrijven we de structuur en semantiek van de informatievoorziening voor een domein, bijvoorbeeld het RSGB voor basis- en kerngegevens. Het vormt het afsprakenkader voor betekenisvol informatiegebruik en informatie-uitwisseling binnen een domein. De Expertgroep Informatiemodellen richt zich op de (door)ontwikkeling van informatiemodellen. Meer algemene informatie over informatiemodellen vindt U op de pagina [[Informatiemodellen]].  +
H
Dit is de handreiking die hoort bij de [https://www.nationaalarchief.nl/archiveren/kennisbank/selectielijst-gemeenten-en-intergemeentelijke-organen-2020 Selectielijst gemeenten en intergemeentelijke organen 2020] (verder: Selectielijst 2020). De Selectielijst 2020 vervangt de Selectielijst 2017. De Selectielijst 2020 is opgesteld naar aanleiding van wetten die na de vaststelling van de Selectielijst 2017 van kracht zijn geworden. Een aantal correcties is aangebracht en omissies recht gezet. Daarnaast zijn er nieuwe risicoanalyses uitgevoerd waarbij specifiek is gekeken naar de effecten van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) op een aantal bewaartermijnen. Tot slot zijn enkele nieuwe categorieën toegevoegd, waaronder bewaartermijnen voor algoritmes. Alle wijzigingen ten opzichte van de Selectielijst 2017 zijn opgenomen in Bijlage 8 van de Selectielijst 2020. De Selectielijst 2020 heeft een procesgerichte opzet en is sector- en domeinonafhankelijk. Waar men vroeger bij het selecteren van archieven keek naar het taakveld dat werd uitgevoerd, dient nu gekeken te worden naar het uitgevoerde proces. Documentgerichte selectie wordt vervangen door procesgerichte selectie. Een informatieobject staat (bijna) nooit op zichzelf, maar maakt deel uit van een proces of zaak, waarbij het proces of de zaak als geheel (inclusief alle archiefbescheiden) wordt gewaardeerd. In deze handreiking leest u hoe de nieuwe selectielijst gelezen en gebruikt moet worden. Ook geeft de handreiking tips hoe de selectielijst ingezet kan worden in uw organisatie. Deze handreiking gaat in op de praktische uitwerking en implementatie van de selectielijst. Een gedetailleerde beschrijving van de opzet en methodiek van de selectielijst kunt u vinden in hoofdstuk 1 van de Selectielijst 2020. De handreiking is bedoeld voor iedereen die de Selectielijst 2020 in de praktijk moet toepassen en nadere uitleg wenst over opzet en uitwerking ervan. ==Redactie== Deze handreiking is oorspronkelijk in april 2020 in pdf verstrekt aan de VNG-leden als onderdeel van [https://vng.nl/nieuws/selectielijst-2020-vastgesteld de hulpmiddelen voor de implementatie van de Selectielijst 2020]. Om de samenhang met GEMMA en andere instrumenten van VNG Realisatie te bevorderen, is de handreiking ondergebracht op GEMMA Online en wordt hier ook doorontwikkeld en geactualiseerd door de [https://vng.nl/artikelen/adviescommissie-archieven VNG Adviescommissie Archieven]. De oorspronkelijke tekst is van Kees-Jan Vermeulen van [https://www.vhic.nl/ VHIC]; redactie van Arnoud Glaudemans, Jamil Jawad en Joost van Koutrik van de VNG Adviescommissie Archieven.  
I
Het Verwerkingenloggingregister is verbonden met meerdere componenten in het applicatielandschap van een organisatie. Er zijn verschillende patronen te ontdekken in de interactie tussen de Verwerkingenloggingregister en andere componenten. De verschillende patronen zijn uitgewerkt in views en worden kort beschreven.  +
Het Verwerkingenloggingregister is verbonden met meerdere componenten in het applicatielandschap van een organisatie. Er zijn verschillende patronen te ontdekken in de interactie tussen de Verwerkingenloggingregister en andere componenten. De verschillende patronen zijn uitgewerkt in views en worden kort beschreven.  +
L
De werkgroep heeft de ontwikkeling begeleid van versie 1 van het koppelvlak Kadastrale mutatieservices (voorheen StUF-BG-BRK). Dit koppelvlak stelt gemeenten in staat om kadastrale mutaties, afkomstig van de BasisRegistratie Kadaster en ontvangen in het kadaster-uitwisselformaat 'BRK Levering', conform StUF-BG binnengemeentelijk te routeren en te verwerken en desgewenst te routeren naar organisaties waarin de gemeente samenwerkt met andere gemeenten en waaraan de gemeente gemeentelijke taken heeft uitbesteed. <br> De documentatie van het koppelvlak treft u aan op de pagina over deze [[Koppelvlak StUF-BG-BRK|berichtenstandaard]].<br> Discussies over het koppelvlak voeren we op het [https://discussie.kinggemeenten.nl/discussie/gemma/koppelvlak-stuf-bg-brk KING Discussieforum].  +
O
'''Burgers, ondernemers en instellingen die contact hebben met de overheid doen dit via meer interactiekanalen. Denk aan het raadplegen van informatie via een website, mobiele app, online formulieren of een persoonlijk gesprek aan de balie.''' Die veelheid aan kanalen heeft voordelen: gericht een bepaald kanaal inzetten voor een bepaalde dienst voor een bepaalde doelgroep. Daarmee wordt het contact effectiever en efficiënter. Tegelijkertijd zijn er uitdagingen. Zo kunnen burgers het gevoel krijgen ‘van het kastje naar de muur te worden gestuurd’ door de complexiteit en diversiteit van kanalen. Met de omnichannel aanpak is dit te voorkomen. Dit document beschrijft de referentiearchitectuur voor MijnZaken en is onderdeel van de referentiearchitectuur Omnichannel. De referentiearchitectuur MijnZaken moet een solide basis vormen om de komende jaren informatievoorzieningen te ontwikkelen en te implementeren die niet alleen bijdragen aan een betere dienstverlening aan burgers, ondernemers en instellingen maar ook ambtenaren zo optimaal mogelijk ondersteunt in die dienstverlening. De referentiearchitectuur MijnZaken is in samenwerking met een aantal overheidsorganisaties uitgewerkt. De betrokkenheid van andere overheidsorganisaties naast gemeenten is van groot belang. Binnen één organisatie gegevens op gestandaardiseerde wijze delen neemt maar een deel van het ‘kastje naar de muur’-gevoel weg bij een burger. Maar als diezelfde gegevensverstrekking ook tussen verschillende overheidsorganisaties gestandaardiseerd is, ontstaat de mogelijkheid echt als één overheid op te treden. Organisaties kunnen immers (binnen de kaders van de wet- en regelgeving) gegevens van de andere organisatie direct aan de burger tonen, zonder dat de burger daarvoor naar een apart loket of ander kanaal moet worden doorgestuurd. Om dit doel te bereiken willen we deze referentiearchitectuur MijnZaken verder ontwikkelen en beproeven met overheidsorganisaties uit verschillende bestuurslagen. === Inhoud === De referentiearchitectuur MijnZaken is bedoeld voor architecten of informatiemanagers bij overheidsorganisaties die op basis van de referentiearchitectuur een eigen MijnZaken-implementatie willen voorbereiden. * Hoofdstuk 1 beschrijft in het kort wat MijnZaken inhoudt en wat het oplevert; * Hoofdstuk 2 beschrijft de Bedrijfsarchitectuur waarin de actoren, rollen en bedrijfsobjecten opgenomen zijn; * Hoofdstuk 3 beschrijft de Informatiearchitectuur waarin referentiecomponenten in samenhang en in relatie met elkaar worden getoond; * Hoofdstuk 4 beschrijft de Informatiebeveiliging en Privacy waaraan gedacht moet worden bij het toepassen van de referentiearchitectuur; * Hoofdstuk 5 beschrijft de principes en kaders waaraan de architectuur en MijnZaken-implementaties moeten voldoen en schetst de context daarbij; * Hoofdstuk 6 omvat de bijlagen, waarin onder andere de casussen die zijn gebruikt om deze referentiearchitectuur vorm te geven nader zijn beschreven. De MijnZaken service is één van de services die in samenhang beschreven is in de [[Omnichannel MijnServices|referentiearchitecuur MijnServices]].  
W
Doel van de werkgroep is VNG Realisatie te adviseren bij de doorontwikkeling van de GEMMA Softwarecatalogus vanuit het perspectief van gebruikers bij gemeenten en samenwerkingsverbanden.  +
De werkgroep begeleid de doorontwikkeling van het StUF-koppelvlak Jeugdzorg. Dit koppelvlak stelt gemeenten in staat berichten uit te wisselen met andere partijen in het justitiële gedeelte van het Jeugdzorgdomein. Deze uitwisseling verloopt via CORV: de Collectieve Opdracht Routeer Voorziening.<br/><br/>De documentatie van het koppelvlak treft u aan op de pagina over deze [[StUF-koppelvlak Jeugdzorg (CORV)|berichtenstandaard]].<br/><br/>Discussies over het koppelvlak voeren we op het [https://discussie.kinggemeenten.nl/discussie/gemma/stuf-corv KING Discussieforum].  +
De werkgroep begeleid de doorontwikkeling van het StUF-koppelvlak Jeugdzorg. Dit koppelvlak stelt gemeenten in staat berichten uit te wisselen met andere partijen in het justitiële gedeelte van het Jeugdzorgdomein. Deze uitwisseling verloopt via CORV: de Collectieve Opdracht Routeer Voorziening.<br/><br/>De documentatie van het koppelvlak treft u aan op de pagina over deze [[StUF-koppelvlak Jeugdzorg (CORV)|berichtenstandaard]].<br/><br/>Discussies over het koppelvlak voeren we op het [https://discussie.kinggemeenten.nl/discussie/gemma/stuf-corv KING Discussieforum].  +
Op verzoek van gemeenten is KING in 2015 gestart met een werkgroep Procesarchitectuur, waarin gemeentelijke gebruikers van de GEMMA Procesarchitectuur ervaringen kunnen delen en van elkaar kunnen leren. KING vervulde een faciliterende rol in deze werkgroep, door de resultaten beschikbaar te stellen als verdieping, aanscherping of best practice in GEMMA. Gedurende 2015 en 2016 is de werkgroep in totaal acht keer bijeengekomen. in 2017 is de werkgroep drie keer bij elkaar gekomen.  +
De [https://www.vngrealisatie.nl/producten/monitor-doelgerichte-digitalisering Monitor Doelgerichte Digitalisering] (MDD) en het [https://www.waarstaatjegemeente.nl/dashboard/Dienstverlening-en-digitalisering/ Dashboard Dienstverlening en Digitalisering] (DDD) helpen gemeenten de ambities op het gebied van digitale dienstverlening te realiseren. De MDD laat individuele gemeenten zien waar ze staan en waar ze verbeteringen kunnen realiseren. Deze monitor is alleen voor de betreffende gemeente bedoeld die geabonneerd is via MDD@vng.nl; de informatie in de MDD is niet openbaar. Het DDD is onderdeel van het gemeentelijk dataplatform [http://www.waarstaatjegemeente.nl Waarstaatjegemeente.nl]. <br /> <br /> VNG Realisatie wil MDD en DDD samen met gemeenten doorontwikkelen. De '''Werkgroep Stuurinformatie Digitale Dienstverlening''' levert input hiervoor (naamswijziging per 11 oktober 2018; voorheen was de naam Werkgroep MDD). Vragen als ‘zijn bepaalde cijfers nog relevant’, ‘willen gemeenten andere informatie krijgen’ of ‘welke wensen hebben gemeenten nog meer als het gaat om het monitoren van gemeentelijke digitalisering’ bespreekt VNG graag met de werkgroep. De werkgroep komt eens per kwartaal een dagdeel samen, op een locatie centraal in het land (meestal in Utrecht). De eerste sessie was op donderdag 1 juni 2017 van 9.30 tot 12.00 uur.  +
De werkgroep Zaak- en Documentservices richt zich op het beheer en de verdere ontwikkeling van het koppelvlak Zaak- en Documentservices. De werkgroep komt in 2018 een aantal keer bijeen. De eerstvolgende bijeenkomst is op: * 20 februari 2018 van 10.00 - 13.30 (inclusief lunch) te Utrecht <br> De bijeenkomsten van de werkgroep Zaak- en Documentservices zullen indien mogelijk geclusterd worden met die van verwante standaarden zodat deelnemers die naar meer dan één werkgroep gaan minder tijd aan overhead zoals reistijd etc. kwijt zijn. In de agenda van de bijeenkomst kunt u zien op welk tijdstip welke standaard behandeld wordt. . <br><br> Het bijhouden van onderhoudsverzoeken gebeurt in de KING Redmine.omgeving waarin onderhoudsverzoeken (ONV), errata (ERR) en wijzigingsverzoeken (RFC) bijgehouden worden. Deze Redmine omgeving is opengesteld voor iedereen. Hiermee geeft VNG Realisatie inzicht in de vragen en verzoeken omtrent de koppelvlakken. De onderhoudsverzoekenlijst van de Zaak- Documentservices is te bereiken via: https://kinggemeenten.plan.io/projects/zaak-en-documentservices/issues De onderhoudsverzoekenlijst van de Documentcreatieservices is te bereiken via: https://kinggemeenten.plan.io/projects/documentcreatieservices/issues  +
Deze pagina is het laatst bewerkt op 8 feb 2017 om 21:40.