Eigenschap:Agenda

KennismodelKennismodel GEMMA 2.0
TypeTekst
Geldige waarden
Meerdere waarden toegestaanNee
Weergave op invulformulierenTekstvak
Defaultwaarde
Toelichting
Specialisatie van
Tonen op schermJa
UploadableNee



Deze eigenschap wordt gebruikt door de volgende elementtypen:

Showing 20 pages using this property.
A
# Opening en mededelingen # Kennismaken # Doel van de Adviesgroep/bijeenkomst # Stand van zaken gemeentelijke informatievoorziening aan de hand van GEMMA2 # Gesprek over ontwikkeling gemeentelijke informatievoorziening aan de hand van GEMMA # Sluiting   +
#Opening en mededelingen #Korte inleiding architectuur (Danny Greefhorst) #Architectuur toegepast op gemeenten (Danny Greefhorst) #Vragen en aanvullingen op dit beeld (Theo) #GEMMA vanuit het gemeentelijk perspectief (Theo) #Onderwerpen adviesgroep en agenda volgende keer (Theo) #Sluiting   +
1. Opening en mededelingen 2. Gezamenlijk beeld omgevingswet<br/> - Toelichting op de Omgevingswet en ontwikkelingen hierin (Erna Roosendaal, VNG) <br/> - Nadere toelichting Architectuur Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) (Jeffrey Gortmaker, KING) 3. Vragen over, en aanvullingen op, dit beeld Lunch 4. Gemeentelijke invalshoek Omgevingswet<br/> - Wat missen we vanuit een gemeentelijk perspectief in beide documenten<br/> - Welk signaal naar de programmaorganisatie Omgevingswet/KING/VNG 5. Afsluiting inhoudelijk deel 6. Onderwerpen adviesgroep en agenda volgende keer 7. Sluiting  +
'''1. Opening en mededelingen''' '''2. Evaluatie Adviesgroep Informatievoorziening''' <br /> * Voorbereiding en toelichting * Discussie en keuzes * Strategie en agenda '''2. Vervolgstappen Gegevenslandschap'''<br /> Doel is om te komen tot een advies/annotatie voor de VNG voor de commissie D&I van 28 april. <br /> * Toelichting traject, status stukken en verwachting van gemeenten (Wim Bakkeren, ICTU) * Toelichting proces (Commissie D&I en vertegenwoordigers regieraden) en gevraagd advies/annotatie (Nicole De Keijzer, VNG) * Discussie '''4. Agendapunten volgende keer''' '''5. Rondvraag en sluiting'''  +
'''1. Opening (9:30u - 9:45u)''' • Terugblik op vorige sessie • Stand van zaken • Actielijst '''2. Informatie ontwikkelingen (9:45u - 11:45u)''' • MijnOverheid Berichtenbox (MOBB) en Machtigen (Yvonne) • MijnOverheid voor Ondernemers (MOVO) (Rudolf) • Doorbelasting (Yvonne) • Doorbelasting en toekomst GDI (Jeffrey) • Onderzoek Federatieve berichtenvoorziening (Ad) '''''Lunch (12:00u - 13:00u)''''' '''3. Discussie en standpuntbepaling (13:00u -14:30u)''' Discussie over de richting waarin onderdelen zich ontwikkelen en de wenselijkheid daarvan voor gemeenten (ook in relatie tot lopende trajecten zoals Gegevenslandschap, GGI, Common Ground). Voor het ‘vooronderzoek federatieve berichtenvoorziening’ wordt aan de Adviesgroep gevraagd om een standpuntbepaling. '''6. Vervolg en onderwerpen volgende keer (14:30u -14:45u)''' • Welke afspraken moeten, kunnen en willen we maken over het te behandelen onderwerp • Onderwerp(en) volgende keer '''7. Agenda volgende sessie + inventariseren onderwerpen (14:45u - 15:00u)'''  +
'''1. Opening en mededelingen (9:30)''' '''2. Stavaza Roadmap (Jan Maessen, KING) (9:40-10:20)''' '''3. Standaardisatie - Aanpak Den Haag pilot RSGB Bevragingen (Brenda de Graaf) (10:20-12:00)'''<br /> N.a.v. vorig overleg waarin Theo Peters het KING PvA Standaardisatie heeft toegelicht, zal Brenda de Graaf (gemeente Den Haag) de aanpak vanuit de pilot RSGB Bevragingen laten zien. '''4. Terugkoppeling vervolgstappen Plan van Aanpak Standaardisatie KING (door Theo Peters) (12:00-12:30)'''<br /> N.a.v. de Regiegroep Berichten en Gegevensstandaarden van afgelopen woensdag 1 februari zal Theo een terugkoppeling geven van de vervolgstappen. '''12:30-13:15 Lunch''' '''5. De gemeente en de Cloud (Ivo van Zitteren en Patrick Castenmiller) (13:15-14:45)''' '''Schets 1''' <br /> 390 gemeenten gebruiken kantoorautomatiseringssoftware van Microsoft. Behalve de on-premise variant in verschillende versies (2010/2013/2016) kan ook gebruik gemaakt worden van de cloud variant. Deze cloud variant geeft ook de mogelijkheid om eenvoudig functionaliteit uit te breiden met bv. SharePoint. Veel gemeenten experimenteren hiermee en gebruiken al onderdelen in productie. Dat er veel kansen liggen bij de Nederlandse overheid is ook Microsoft opgevallen. Zij hebben het aantal accountmanagers uitgebreid en organiseren veel gelegenheden waar managers en medewerkers kennis kunnen maken met de mogelijkheden en de eenvoud van het O365 platform. '''Schets 2''' <br /> Backofficeleveranciers bieden hun applicaties bij gemeenten steeds vaker in een cloud variant aan. Zij benaderen de business waarbij de zorg voor de ‘techniek’ bij de organisatie weggehaald wordt. Geen last meer van automatisering bij de implementatie. Ze beloven de mogelijkheid om sneller te veranderen en een betere garantie van beschikbaarheid en performance. Vanuit de markt wordt de gemeente bestookt met aanbiedingen om applicaties en infrastructuur in de cloud te plaatsen. Veel en waarschijnlijk alle gemeenten hebben ook al daadwerkelijk applicaties in de cloud draaien. De impact op het totale informatielandschap wordt steeds groter. Met name ontwikkelingen zoals O365 hebben een grotere impact; het gaat hier om generieke applicaties en platformsoftware die gebruikt worden door andere applicaties en systemen. Met het gebruik van Onedrive en SharePoint365 wordt steeds meer content in de cloud geplaatst. Maar ook bijvoorbeeld zaaksystemen en suites voor het sociaal en ruimtelijk domein worden steeds vaker als Cloudvariant aangeboden. We zien voor het werken in de cloud kansen en risico's. De volgende vragen willen we graag bespreken: A. Welke richtinggevende keuzes zijn van belang voor gemeenten, als het gaat om informatiebeleid over de cloud?<br /> B. Wat zijn op dit moment praktische uitdagingen, vragen en onduidelijkheden?<br /> C. Welke Archetypen zien we ontstaan en wat zijn aandachtpunten voor ieder archetypen<br /> D. Hoe kunnen KING/VNG/IBD gemeenten helpen bij deze keuzes en het opstellen van het informatiebeleid? Waar ligt nu de behoefte?<br /> E. Welke kansen zien we op het gebied van collectivisering? '''6. Rondvraag en agenda volgende keer (14:45)'''  
:'''1. Opening en mededelingen (9:30 -9:45)''' :'''2A. Gemeentelijke samenwerkingsverbanden en de GEMMA (Wim Bakkeren, KING) (9:45-10:45) - zie VERTROUWELIJKE bijlage ‘Samenwerking en GDI’''' :Het project ‘Samenwerkingsverbanden en de GDI’ van de DA2020 verkent de knelpunten die gemeentelijke samenwerkingsverbanden ondervinden bij het gebruik van de GDI. Het doel is om het gebruik van de GDI door samenwerkingsverbanden makkelijker te maken door deze knelpunten weg te nemen.Wim zal een presentatie geven over dit project, de aanpak, de resultaten tot nu toe en het vervolg. :'''2B. Discussie en adviesformulering (10:45-12:00)''' :Na de inhoudelijke toelichting op het project gaat Wim in gesprek met de Adviesgroep over de volgende vraag. :''Wat kunnen VNG en KING in het algemeen en de GEMMA in het bijzonder betekenen voor gemeentelijke samenwerkingsverbanden?'' :'''Lunch (12:00-12:45)''' :'''3. Ondersteuning gemeenten in toepassen GEMMA (12:45-14:00)'''<br /> :KING gaat in gesprek met de Adviesgroep over de gewenste ondersteuning en handvatten om de producten van GEMMA toe te kunnen passen. Wat heb je als gemeente daarvoor nodig? Welke ondersteuning kan KING nog bieden aan gemeenten om grip te krijgen op ICT? :'''4. Follow up thema Cloud - zie notitie ‘Uitwerking thema Cloud’ (14:00-14:30)'''<br /> :In de vorige adviesgroep Informatievoorziening (zie verslag) hebben de leden gediscussieerd over het gebruik van de cloud door gemeenten. Aan KING is meegegeven dat er behoefte is aan een handreiking op gebruik van de Cloud en Office 365. Daarnaast is behoefte aan inzicht op de ontwikkelingen daarin die geschikt zijn voor collectivisering. Ivo heeft daartoe het thema nader uitgewerkt met aandachtspunten voor een eventuele handreiking en follow up. Aan de deelnemers nu de vraag of er nog zaken missen en of en hoe dit een vervolg krijgt. :'''5. Datum volgend overleg en doorkijk agenda (14:30-14:45)''' :'''6. Rondvraag (14:45)'''   +
'''1. Opening en mededelingen'''<br /> '''2. Toelichting Katern Informatiebeveiliging'''<br /> KING licht de totstandkoming en het gebruik van het Katern toe. Daarbij worden belangrijke discussiepunten voor in de middag bepaald door de deelnemers. '''Lunch (12:00-12:45)'''<br /> '''3. Discussie met de deelnemers'''<br /> KING vraagt de adviesgroep hoe zij het Katern Informatiebeveiliging (concept) verder kan ontwikkelen, dan wel de uitvoering van informatiebeveiliging verder kan uitwerken binnen GEMMA. Dit willen we bespreken aan de hand van in ieder geval de volgende vragen. * A. Helpt dit gemeenten? * B. Wat missen we nog in het Katern? * C. Wat kan in navolging op dit Katern verder uitgewerkt worden binnen (onderdelen van) GEMMA?<br /> De IBD/GEMMA hebben een specifieke vraag op de benodigde verdiepingsslag op referentiecomponenten t.b.v. informatiebeveiliging (voor opname in de SWC). Er zijn hierbij 4 scenario’s onderkend: * Per referentiecomponent beveiligingseisen/standaarden specificeren * Per zaaktype beveiligingseisen/standaarden specificeren * Per zaaktype dataclassificatie uitvoeren * Per referentiecomponent dataclassificatie uitvoeren Graag jullie ideeën en een advies op de mogelijke scenario’s. '''4. Rondvraag en afsluiting'''  +
'''1. Opening en mededelingen''' '''2. Terugkoppeling heidag regieraad Gegevens (Theo Peters)''' <br /> Zie Bijlage 1 ‘Principiële keuzes kernteam stelsel overheidsgegevens’ '''3. Korte presentatie ‘Katern Zaakgericht werken’ (Jeffrey Gortmaker)''' <br /> Inleiding op het onderwerp en toelichting op de KING visie van zaakgericht werken binnen GEMMA 2. Onderschrijft de groep deze visie en uitgangspunten? ''Ter voorbereiding graag doornemen Bijlage 2 ‘Katern Zaakgericht werken’:'' http://www.gemmaonline.nl/index.php/GEMMA_2_Katern_Zaakgericht_Werken (dit is een nieuwe versie !) '''4. Korte introductie op Zaak Document Services (Johan Boer, KING)''' <br /> Toelichting van KING op de standaard ZDS. ''Ter voorbereiding graag kennis nemen van:'' * De zaak-documentservices http://www.gemmaonline.nl/index.php/Zaak-_en_Documentservices * De regie-zaakservices http://www.gemmaonline.nl/index.php/Regie_en_zaakservices '''5. Presentatie Proof of Concept (Eelco Hotting, gemeente Haarlem)''' <br /> Een uitwerking vanuit de gemeentelijke praktijk; welke invulling heeft Haarlem aan zaakgericht werken gegeven? Welke vragen en leerpunten komen daaruit? '''6. Discussie met de deelnemers''' '''a. Het concept ZGW''' <br /> Zie ter voorbereiding Bijlage 3 ‘Bespreekpunten Zaakgericht werken’. '''b. Zaakgericht werken in Haarlem''' <br /> Vragen en discussie n.a.v. ervaringen uit de pilot Haarlem '''7. Bepalen agenda volgende keer''' '''8. Rondvraag en sluiting'''  +
'''1. Opening (9:30u-9:45u)''' • Terugblik op vorige sessie • Stand van zaken • Actielijst '''2. Toelichting Common Ground en Gegevenslandschap (9:45u – 11:45u)''' • Samen organiseren, Taskforce en College van Dienstverleningszaken (Jeffrey) • Wat is Common Ground? (Eelco) • Wat is de relatie met het gegevenslandschap? (Jeffrey) • POC Common Ground (Eelco) • Governance en lopende initiatieven t.b.v. Common Ground (Theo) '''Achtergrondstukken:''' https://www.gemmaonline.nl/index.php/Thema_Samen_organiseren https://vng.nl/vereniging/samen-organiseren/common-ground https://vng.nl/vereniging/samen-organiseren en onderliggende pagina’s ''Lunch (12:00u-13:00u)'' '''5. Discussie: Advies m.b.t. Common Ground (13:00u-14:30u)''' Vragen: 1. Hoe wordt Common Ground het vliegwiel voor echte innovatie? 2. Hoe van concept (Common Ground / Gegevenslandschap) naar een Roadmap? 3. Waar kunnen wij van toegevoegde waarde zijn als adviesgroep? 4. Hoe zorgen we dat de ontwikkelde functionaliteit door gemeenten ook echt gebruikt gaat worden? 5. Welke veranderingen in de lokale informatievoorziening moet worden voorbereid? 6. Welke kennis hebben de gemeenten nodig om deel te nemen aan het ontwikkelen van Common Ground en de beschikbare oplossingen deel uit te laten maken van de eigen informatievoorziening? 7. … '''6. Vervolg en onderwerpen volgende keer (14:30u-14:45u)''' • Welke afspraken moeten, kunnen en willen we maken over het te behandelen onderwerp • Onderwerp(en) volgende keer '''7. Agenda volgende sessie + inventariseren onderwerpen (14:45u-15:00u)'''  +
'''1. Opening en mededelingen''' '''2. Presentatie ontwikkelingen GEMMA 2 (Jeffrey Gortmaker)''' <br /> ''Toelichting op recente en aankomende ontwikkelingen in GEMMA 2, in aanloop naar een nieuwe cocreatie. Aan bod komen o.a. de mapping van referentiecomponenten op de applicatiefuncties, het katern Verbinden en de uitwerking van domeinplaten voor het ruimtelijk en sociaal domein.'' '''3. Toelichting toepassingsvarianten (Theo Peters)''' <br /> ''Een toelichting op het meegestuurde document over verschillende toepassingsvarianten in GEMMA.'' '''Lunch (12:00)''' '''4. Discussie met de deelnemers''' '''a. Plaats en rol van de referentiecomponenten binnen GEMMA 2''' <br /> Voorheen werd dit bepaald vanuit bestaande applicaties. Nu verbinden we ze nadrukkelijk met architectuur (applicatiefuncties). In welk vorm helpen de referentiecomponenten gemeenten? Is dit een goede beweging? Hoe zijn jullie de relatie applicatiefunctie- referentiecomponent? Wat zou je KING mee willen geven? '''b. Nut en diepgang van domeinarchitecturen''' <br /> Twee domeinen zijn nu min of meer uitgewerkt. Helpt deze uitwerking gemeenten? Voor welk doel? Zijn er nog extra handvatten of instructies nodig naast deze platen? '''c. Meer regie op leveranciers door katern verbinden?''' <br /> Gaat de inhoud van het katern verbinden zoals gepresenteerd helpen bij het nemen van meer regie op leveranciers? Wat wil je ons nog meegeven in de verdere uitwerking hiervan? '''d. Welke vraagstukken zou je binnen je gemeente met GEMMA 2 willen adresseren? Biedt GEMMA 2 hier voldoende handvatten voor?''' <br /> GEMMA 2 is nu min of meer een toolbox die je kunt gebruiken voor het beantwoorden van diverse architectuurvragen. Op welke vragen zou je antwoord willen krijgen vanuit GEMMA 2? Biedt GEMMA 2 hier voldoende basis voor? Welke verhalen, gebruiksaanwijzingen moeten er dan nog bij? '''e. Hoe kunnen we toepassingsvarianten onderscheiden in GEMMA 2? Wat is zinvol? (Zie bijlage 1)''' <br /> Gemeenten zijn heel verschillend. We willen GEMMA dichter bij gemeenten brengen door verschillende toepassingsvarianten te onderscheiden. In het meegestuurde document is een eerste opzet hiervan meegegeven. Helpen deze/dergelijke toepassingsvarianten? Hoe deze te vertalen naar architectuur? '''5. Bepalen agenda volgende keer''' '''6. Rondvraag en sluiting'''  
'''Agenda adviesgroep Informatievoorziening 12 mei 2017''' '''1. Opening en mededelingen (9:30 uur)''' '''2. Actielijst overleg 21 april (9:35-9:45 uur)''' '''3. Presentatie van KVK over MOVO (9:45-12:00 uur)''' - Dienstverleningsconcept MOVO & positie Miloo daarin - Presentatie Architectuur '''Lunch (12:00-12:45 uur)''' '''4. Discussie over MOVO (13:00-14:45 uur)''' - Wat brengt MOVO voor gemeenten? - Welke aandachtspunten zijn er (vanuit architectuur)? - Welke diensten zouden via MOVO ontsloten kunnen worden, waar liggen kansen? '''5. Agenda 16 juni (14:45-14:55 uur)''' '''6. Rondvraag (14:55-15:00 uur''')  +
KING heeft een nieuwe aanpak voorgesteld voor de ontwikkeling van standaarden. Deze nieuwe aanpak heeft als vertrekpunt duidelijke sematische afspraken en hangt samen met de ingeslagen weg richting een gegevenslandschap. De nieuwe aanpak gaat uit van het bevragen van gegevens en het stoppen met het repliceren van gegevens. Daarop worden standaarden ingericht. Wat betekent deze aanpak met kleine koppelvlakken voor de architectuur van gemeenten? Wat voor consequenties heeft een gestandaardiseerde datalaag met virtuele laag bijvoorbeeld voor de applicaties? '''1. Opening en mededelingen''' '''2. Inhoudelijke toelichting nieuwe standaardisatieaanpak (Theo Peters)''' <br> Theo zal de drijfveren en de weg die KING is ingeslagen toelichten. '''Lunch''' '''3. Discussie'''<br> Aan de hand van de volgende vragen willen weten welke impact deze nieuwe aanpak volgens jullie heeft op de (GEMMA-)architectuur. A. Helpt deze richting jullie? Wat zou je ons nog mee willen geven?<br> B. Wat betekent dit voor de huidige manier van werken? Wat is de impact ervan op de GEMMA architectuur?<br> C. Hoe kunnen we de twee invalshoeken standaardisatie en architectuur beter verbinden?<br> D. Hoe kunnen we het beste referentiecomponenten verbinden met standaarden? Vragen die hierbij gesteld kunnen worden zijn bijvoorbeeld: Hoeveel standaarden moeten we opnemen bij referentiecomponenten? Waar ligt de grens? Tot waar helpt dit gemeenten? Welke standaarden moeten een plek krijgen? Wat is de rol van KING hierin?<br> E. Moeten we als gemeenten ook de bijbehorende interfaces gaan leveren? Nu stellen we standaarden op en bouwen diversepartijen de interfaces. Gaat dat straks anders? '''4. Rondvraag en sluiting'''  +
'''1. Opening en mededelingen'''<br /> '''2. Presentatie nieuwe GEMMA Online''' <br /> '''3. Collectivisering; vanuit welke uitgangspunten, op welke onderwerpen en op welke manier?''' <br /> Er zijn op dit moment verschillende projecten en bewegingen op gebied van collectivisering bij gemeenten. Vier belangrijke ontwikkelingen hierin zijn de DA2020, VIVO, Visie DSO en het Berenschot rapport Coöperatief Vernieuwen. Vanuit GEMMA is er een behoefte om deze 4 verschillende onderwerpen te positioneren als een ontwikkeling naar meer collectieve voorzieningen. Vraag is hoe je daar vanuit een architectuuroogpunt naar zou moeten kijken en deze wens als één basis en leidend principe kan gebruiken. Theo heeft behoefte aan een gezamenlijk standpunt van waaruit GEMMA in samenhang dit soort collectiviseringsontwikkelingen en -projecten kan benaderen en input op kan leveren. '''4. Discussie met deelnemers en maken van advies''' <br /> De groep wordt gevraagd om een advies aan Theo mee te geven aan de hand van de volgende vragen: <br /> * Hoe zouden gemeenten meer collectief moeten/kunnen werken? * Welke onderwerpen, lagen en processen horen daarbij? * Welke impact heeft dit op GEMMA? Hoe sorteren we met de GEMMA-producten hierop voor? * Hoe regel je een “knip” tussen collectief enerzijds en handelingsvrijheid anderzijds? <br> '''5. Rondvraag en sluiting'''  +
'''Onderwerp: ‘AVG en de impact ervan op gemeenten’''' Transparantie en verantwoording zijn belangrijke uitgangspunten van de AVG. Gemeenten leggen verantwoording af over het gebruik van persoonsgegevens. Door een privacybeleid en -reglement te publiceren maakt de gemeente duidelijk op welke manier zij met persoonsgegevens omgaat en welke uitgangspunten daarbij aan de basis liggen. '''Doel van de bijeenkomst:''' een advies van de Adviesgroep Informatievoorziening aan KING over de impact van AVG op gemeenten en GEMMA. '''1. Opening (9:30u-10:00u)''' - Terugblik op vorige sessie - Stand van zaken - Actielijst '''2. AVG en de impact ervan op gemeenten (10:00u-10:45u), toelichting door Anita van Nieuwenborg''' • Aanleiding • Wat is AVG? • Ontwikkelingen rondom AVG • Impact van GEMMA op gemeenten - Korte Pauze (10:45u-11:00u) – '''3. Blik vanuit gemeenten: waar zit de behoefte van gemeenten ta.v. GEMMA? (11:00u-11:30u), toelichting door [adviesggroepleden]''' • Patrick geeft een korte inleiding over hoe hij aankijkt tegen deze beweging '''4. Discussievragen (11:30u-14:30u, onderbroken door lunch van 12:00u – 13:00u) :''' • Wat betekent de AVG voor gemeenten? • Wat betekent de AVG voor de bestaande GEMMA onderdelen? • Wat betekent de AVG en de verplichtingen die daaruit voortvloeien voor de collectiviseringsbeweging en eventuele collectieve voorzieningen? '''5. Vervolg en onderwerpen volgende keer (14:30u-14:45u)''' • Maken van afspraken om te komen tot een advies '''6. Agenda volgende sessie + inventariseren onderwerpen (14:45u-15:00u)''' • Archiveren by design, incl. ontwikkelingen als edepot.  +
'''1. Opening en mededelingen (9:30)''' '''2. Evaluatie adviesgroep Informatievoorziening (10:00-12:00)'''<br /> Aan de hand van de evaluatiepunten en het verslag van de adviesgroep Informatievoorziening op 8 april 2016, willen we dit overleg met de deelnemers evalueren en een aantal verbeteracties benoemen voor 2017. Dit doen we in hoofdlijnen op de volgende punten: *Aanpak, planning en strategie *Inhoudelijke toelichting *Verloop en aanpak discussie *Uitwerken onderwerpen en review stukken door leden adviesgroep *Resultaat en effect '''Lunch (12:00-12:45)''' '''3. A. Presentatie werkplan GEMMA 2017 (Theo Peters) (12:45 – 13:30)''' '''B. Inhoud roadmap 2017 en agendering adviesgroep (13:30-14:30)'''<br /> In navolging op het vorige overleg van 18 november, willen we deze keer dieper ingaan op belangrijke onderdelen voor de Roadmap. Welke onderwerpen willen we terugzien op de Roadmap i.r.t. jaarplan 2017 van GEMMA? Welke onderwerpen zouden volgend jaar terug moeten komen op de agenda van de adviesgroep? '''4. Rondvraag en sluiting (14:30-15:00)'''  +
'''1. Opening en mededelingen''' '''2. Toelichting de visie op het Stelsel van overheidsinformatie en vertaling naar binnengemeentelijk gebruik via o.a. RSGB (Theo Peters) '''3. Toelichting KING visie op knooppunten vanuit een gemeentelijk perspectief (Arnoud Quanjer)'''''' '''4. Schets op de ontwikkelingen en vervolgstappen naar een landschap van (overheids)informatie (Theo Peters)''' '''Lunch''' '''5. Discussie/bevraging deelnemers''' De volgende onderwerpen kunnen aan de orde komen aan de hand de volgende hoofdvraag: Welke effecten heeft het op de informatievoorziening van gemeenten indien we een deel van de gegevens niet meer in eigen huis hebben maar extern kunnen (en moeten) bevragen? * Is er een andere manier van standaardiseren nodig? * Wat zijn de implicaties voor het beschikbaar moeten stellen van de eigen gegevens? * Open data: wat zijn hiervan de consequenties en waar liggen de grenzen? * Onderschrijven de deelnemers de KING visie op knooppunten? * Hoe komen we tot een minder complexe informatievoorziening? Hoe zou een raamwerk voor een federatief landschap van (overheids)informatie er uit kunnen zien? * Wat voor voor consequenties zijn er op het gebied van Informatiebeveiliging en privacy? * Welke onderdelen zou je als gemeente niet meer in huis willen hebben? '''6. Bundeling in een advies aan ECIB en KING voor opstelling in vervolgdiscussie met o.a. digicommissaris en commissie D&I''' '''7. Rondvraag en sluiting'''  +
'''1. Opening, mededelingen en actielijst (9:30-9:45 uur)''' '''2. Cloud-strategie (9:45-12:00 uur)''' ''De adviesgroep van vandaag gaat over Cloud-strategie. De leden van de adviesgroep hebben aangegeven steeds vaker tegen praktische vragen rondom het (al dan niet) toepassen van “cloud” aan te lopen en willen graag weten hoe andere gemeenten hiermee omgaan, wat er al aan relevante kaders is beschreven en welke lessen er hieruit te trekken zijn. In een eerste ronde hebben wel al input (bestaand materiaal) verzameld en aangeleverd aan Rob. Zie bijlage en zip-file bij de Adviesgroep van april. '' '''A. Presentatie Cloud, gemeente Den Haag (9:45-10:45 uur)''' ''Toelichting door Gerard van Lieshout, concernarchitect bij het CIO office van de gemeente Den Haag, wil graag zijn kennis delen met betrekking tot de onderwerpen sourcingstrategie, cloudstrategie en Office 365 (KA) in de cloud. Hoe ziet de aanpak van de gemeente Den Haag eruit, welke keuzes hebben we gemaakt, welke criteria hebben we gehanteerd, etc''. '''''Korte pauze 10:45-11:00 uur''''' '''B. Presentatie Cloud vanuit de IBD (11:00-12:00 uur)''' ''Toelichting door Kees Hintzbergen, adviseur Informatiebeveiliging, geeft vanuit de IBD aan hoe zij aankijken tegen het fenomeen “Cloud”, wat zijn de wettelijke en juridische kaders, welke ondersteuning(sproducten) levert de IBD en welke ontwikkelingen spelen er? '' '''''Lunch (12:00-13:00 uur)''''' '''3.Vragen/discussie (13:00 -14:45 uur)''' ''Discussie a.d.h.v. enkele vragen voor de middag:'' 1. Welke handreikingen/ondersteuning ontbreken nog om gemeenten succesvol gebruik te kunnen laten maken van cloudvoorzieningen? 2. Wat is de relatie van cloudvoorzieningen met de rest van het ICT-landschap? Moet er in de referentiearchitectuur (GEMMA) iets voor gebeuren? 3. Welke zijn de voor een gemeente benodigde functies/rollen en de daarbij behorende competenties voor succesvol gebruik van clouddiensten? ''Aanvullende vragen uit de ochtend en nog openstaande vragen uit onderstaande inventarisatie: '' - Afhankelijkheid. In hoeverre ben je snel flexibel in aanpassing bedrijfsvoering bij Cloud-oplossingen? - Informatieveiligheid. Privacy en informatiebeveiliging. - Juridische aspecten m.b.t. eigenaarschap gegevens, informatieveiligheid en aansprakelijkheid. - Beheer. Voordelen c.q. nadelen beheeraspecten. Zowel technisch als functioneel beheer. - De voor een gemeente benodigde functies/rollen en de daarbij behorende competenties voor succesvol gebruik van clouddiensten; - Integratie van een clouddienst in de rest van het landschap van de informatievoorziening; - Gemeentelijke samenwerking en clouddiensten - Controleerbaarheid op naleving van gemaakte afspraken, o.a. overdraagbaarheid van de data '''5. Inventarisatie onderwerpen volgend overleg (8 september) (14:45-14:55 uur)''' '''6. Rondvraag (14:55-15:00 uur)'''  
'''1. Opening en mededelingen (9.30-9.45)'''<br /> '''2. Korte introductie collectivisering (Theo Peters) (9.45-10.00)'''<br /> Welke vormen van collectivisering zijn er? Hoe kijkt de Digitale Agenda 2020 hier tegenaan?<br /> '''3. Toelichting concreet vraagstuk collectivisering; de Omgevingswet (10.00-12.00)'''<br /> a. Wimfred Grashof en Wim Bakkeren (KING) werken voor KING binnen het vervolg van VIVO aan een aanpak voor collectivisering binnen de Omgevingswet. Welke onderwerpen lenen zich binnen de Omgevingswet voor collectivisering? Wat voor afwegingskader past hierbij? Wim en Wimfred geven een toelichting op de eerste beelden en lichten de plannen toe. <br /> b. Feedback vanuit de groep op de voorgestelde aanpak.<br /> '''4. Lunch (12.00-13.00)'''<br /> '''5. Discussie (13.00 – 14.30)'''<br /> a. Na de focus op collectivisering specifiek binnen de Omgevingswet willen we de discussie op dit onderwerp breder oppakken.<br /> Vraag aan de adviesgroep:<br /> Welke soorten collectieve voorzieningen zie jij als mogelijke vervanging van huidige en toekomstige voorzieningen bij gemeenten? Op welke voorzieningen vanuit gemeenten zou je willen worden ontzorgd middels collectivisering?<br /> b. Vervolgvraag: Is ontzorgen dan ook hetzelfde als het vervangen van functionaliteit? Wanneer is ontzorgen écht ontzorgen?<br /> NB. Ter voorbereiding op de discussie verwijzen we je graag naar de ingediende punten van Eelco Hotting en Rob Heimering in de bijlage 20160916 Adviesgroep Informatievoorziening - 001.<br /> '''6. Overleg 16 december 2016 en planning overleggen 2017 (14.30-14.45)'''<br /> '''7. Afsluiting in bepalen onderwerp volgende keer (14.45-15.00)'''  +
'''1. Opening en mededelingen (9:30 uur)''' '''2. Verslag overleg 20180209 en actielijst''' '''3. Korte update Common Ground''' '''4. Discussie a.d.h.v. vraagstelling: Aandachtspunten, kritieken, voor- en nadelen en risico’s zijn er m.b.t. Common Ground? (10:00 uur) ''' '''5. Samenvatting/conclusie''' '''6. Rondvraag'''  +
Deze pagina is het laatst bewerkt op 8 feb 2017 om 21:40.