CDO - de rol van de Chief Data Officer


Chief - chief - chief

In de wereld van de corporate governance wemelt het van de chiefs:
de chief executive officer, de chief financial officer, chief technical officer, chief information security officer, de chief privacy officer, de chief human resources officer, de chief digital officer

En met het fenomeen van dataficering verschijnt er nog een chief ten tonele: de chief data officer (CDO).

Deze notitie gaat in op de rol, positionering en ontwikkeling van de CDO.

Wat is de rol van de Chief Data Officer?

De Chief Data Officer (CDO) positioneert data als onmisbare waarde voor de organisatie.
De CDO brengt, zowel op strategisch, tactisch en operationeel niveau, het belang over van data als belangrijke katalysator om de maatschappelijke vraagstukken van de stad op te lossen en de processen efficiënt uit te voeren.

De CDO maakt de organisatie warm voor data-toepassingen en welke meer/nieuwe/andere/betere mogelijkheden dat voor de organisatie biedt. En dat, in de hele keten van beschrijvende informatie tot voorschrijvende informatie; van management-informatie en BI tot artificial intelligence. De CDO schetst niet alleen de mogelijkheden daarvan, maar informeert de organisatie ook wat ervoor nodig is om van schets tot realisatie te komen.
De CDO voert regie op de gemeentebrede datastrategie en -architectuur, onder meer in de rol van opdrachtgever voor programma’s en projecten, en zorgt dat datamanagement en data governance in de hele organisatie op een hoger niveau komen. De CDO ontwikkelt een overkoepelende en gedragen visie op data en op specifieke onderwerpen zoals gegevensmanagement, master data management en personal data management. Het doel van de CDO is daarbij om data optimaal te laten gebruiken door medewerkers en afdelingen: efficiënt, veilig, vertrouwd, geautoriseerd en met reden.

De CDO voert het risico-management op data: welke risico’s loopt de organisatie als gegevens niet goed zijn, of niet goed beschikbaar zijn?

Logische combi’s

Als chief werkt de CDO uiteraard samen met de andere chiefs. Met sommige chiefs heeft de CDO een nauwere band dan met andere. De volgende figuren hebben tot doel om te ordenen, vanuit de belangrijkste relaties van de CDO, al naar gelang het gezichtspunt. De figuren willen overigens geen hiërarchie suggereren (“we zijn allemaal chief, immers!”) of andere relaties uitsluiten (denk b.v. aan de CTO).

De meerwaarde van data en informatie voor de prestaties van de organisatie is onderwerp van gesprek tussen de CEO, CIO en CDO:

CDO image1.jpeg Driehoek met CEO CIO en CDO.jpeg


Waar het gaat om goed, verantwoord, beschermd en beveiligd data-gebruik werkt de CDO in de driehoek Chief Data Officer – Chief Privacy Officer – Chief Information Security Officer:

CDO image2.jpeg

Wordt er in de organisatie een verder onderscheid aangebracht naar aandachtspunten van de CDO, zoals analytics en digitalisering, dan is er een aanvullende/overlappende driehoek:

CDO image3.jpeg

Dit onderscheid is meer gedetailleerd weergegeven in de bijlage ‘Datadriven roles’ (Deloitte).

Overall zou je het speelveld als volgt, en grosso modo, kunnen weergeven:

CDO image4.jpeg

Hoe ‘chief’ is de Chief?

Ben bij de positionering van de CDO-rol in je organisatie bewust van de mandatering/ beslissingsbevoegdheid die aan de rol is toegekend: hoe ‘chief’ is de Chief?

Wat is de invulling van de letter c in de afkorting:

  • Is het inderdaad de c van Chief: beslissend, richtend, strategisch?
  • Is het de c van Concern: kaderstellend, inrichtend, regissirend voor de organisatie als geheel?
  • Is het de c van Consulted (#Consulting?): is de CDO een organisatiebrede beleidsadviseur?
  • Is het de c van Creating: geeft de CDO direct sturing aan de realisatie van het data-beleid (verrichten)?
  • Hoe is de c van de andere Chiefs ingevuld?

“It’s just a silly fase I’m going through”

Invulling en positionering van de CDO-rol is niet alleen afhankelijk van het mandaat dat meegegeven wordt. De data-volwassenheid van de organisatie is evenzo bepalend. Zo zal de ene organisatie nog volop het gegevensmanagement op orde moeten brengen, is de andere organisatie bezig met het vergaren van management-informatie en is weer een andere organisatie state-of-the-art in de weer met artificial intelligence. En dan hebben we ook organisaties die volop met artificial intelligence bezig zijn, zonder het gegevensmanagement op orde te hebben.

Al naar gelang de data-volwassenheid heeft de organisatie behoefte aan een andere invulling c.q. focus van de CDO-rol.

In de bijlage ‘Groei naar volwassenheid van de CDO’ is dit helder en beknopt weergegeven.

Datadriven roles

(Deloitte)

CDO image5.png

Groei naar volwassenheid van de CDO

CDO image6.png

Bron: …

De focus van de CDO

The CDO typically has a focus across one to four key dimensions (Deloitte).

CDO image7.png

Deze pagina is het laatst bewerkt op 29 mrt 2024 om 18:14.