Uitvoeren participatie

Notice.png
Let op. Dit element is onderdeel van de projectarchitectuur Bedrijfsarchitectuur Omgevingswet gemeenten en bestaat niet in de GEMMA

Contextdiagram
Uitnodigen belanghebbenden om te participeren in het traject en het verzamelen vastleggen van hun input. (BusinessProcess) Uitvoeren participatie Vaststellen van de opdracht tot wijziging, het organiseren van participatie en andere input, en op basis daarvan opstellen van uitgangspunten voor het ontwerp van de omgevingsplanwijziging. (BusinessProcess) Voorbereiden wijziging omgevingsplan Het voornemen tot opstellen of wijzigen van beleid wordt aangekondigd in lokale of regionale media en sociale media. Leden uit de primaire doelgroep worden direct benaderd, uitgenodigd en aangemoedigd om deel te nemen in het participatietraject. De aankondiging vermeldt doelstelling, afbakening en typering van het onderwerp, contactpersonen en de wijze waarop de participatie wordt georganiseerd. Voor verschillende doelgroepen kan een eigen benadering vereist zijn; met name leeftijdsverschillen spelen hierin een rol. (BusinessProcess) Aankondigen en uitnodigen participanten Het verzamelen van input kan op diverse manieren plaatsvinden, een en ander afhankelijk van de situatie. Te denken valt aan bijeenkomsten en schriftelijke consultaties, internetenquêtes ('polls'), webinars, discussieplatforms op internet. Om een zo breed mogelijk publiek te bereiken is het wenselijk verschillende werkvormen toe te passen. (BusinessProcess) Verzamelen participatie- input Na het verzamelen van de input wordt deze in een rapportage geconsolideerd. De rapportage wordt verzonden aan alle deelnemers, en zo mogelijk openbaar gemaakt. Geadviseerd wordt een conceptversie van de rapportage eerst terug te leggen bij de deelnemers om hen de kans te geven te beoordelen of dat wat er staat een goede weergave is van het proces, en hen de kans te geven vragen te stellen. Merk op dat hoewel de participatiefase hiermee in dit procesmodel eindigt, dit niet het einde betekent van de communicatie met de deelnemers uit de participatiefase. Het is juist van belang ook in het vervolg deze deelnemers op de hoogte te houden en weer te betrekken wanneer belangrijke keuzes gemaakt moeten worden. (BusinessProcess) Opstellen participatie- rapportage Om belanghebbenden te betrekken bij de ontwikkeling en aanpassing van het omgevingsbeleid is het belangrijk vroegtijdig in het traject participatie te organiseren. Voor effectieve participatie is van belang dat de juiste doelgroep betrokken wordt. Daartoe wordt aan de hand van locatie, gebied, beleidsthema en andere aspecten bepaald welke inwoners, bedrijven, instellingen en ketenpartners belanghebbende zijn. De doelgroep bestaat primair uit deze belanghebbenden. Secundair kunnen andere geïnteresseerden deelnemen. (BusinessProcess) Bepalen doelgroep participatie Intake, formuleren en accorderen van de opdracht tot wijziging van het omgevingsplan. (BusinessProcess) Vaststellen opdracht Formuleren en accorderen van uitgangspunten voor de ontwerpfase. (BusinessProcess) Vaststellen uitgangspunten AggregationRelationship AggregationRelationship AggregationRelationship AggregationRelationship AggregationRelationship TriggeringRelationship TriggeringRelationship Deze svg is op 06-04-2024 05:38:54 CEST gegenereerd door ArchiMedes™ © 2016-2024 ArchiXL. ArchiMedes 06-04-2024 05:38:54 CEST
Eigenschappen
Elementtype     BusinessProcess
Label     Uitvoeren participatie
Definitie     Uitnodigen belanghebbenden om te participeren in het traject en het verzamelen vastleggen van hun input.
Nestingniveau     03
VolgordeId     003-010-020
Object ID     b38b9aae-1b6b-42e2-8c88-9a3e810578da
Object ID_nl     b38b9aae-1b6b-42e2-8c88-9a3e810578da
ArchiMate-views
Deze pagina is het laatst bewerkt op 15 jul 2019 om 10:08.