Overheids- of private organisatie die als gelijkwaardige samenwerkt met andere overheidsorganisaties, zoals de provincie, een andere gemeente, de veiligheidsregio of de GGD. (BusinessRole)
Ketenpartner
Een "verantwoordelijke uitvoering activiteit" is een burger, bedrijf, instelling of andere organisatie die een activiteit in de fysieke leefomgeving onderneemt, al dan niet op grond van een verleende vergunning. De activiteit kan iets kleins zijn zoals een dakkapel realiseren maar ook iets groots als een vastgoedproject of grootschalige industriële inrichting. Ook de gemeente zelf of een ander bestuursorgaan kan verantwoordelijke zijn. Bij de toezicht- en handhavingprocessen spreken we veelal van de "overtreder" maar we hanteren hier de term "verantwoordelijke uitvoering activiteit" omdat niet altijd sprake is van een overtreding. (BusinessRole)
Verantwoordelijke uitvoering activiteit
Een indiener melding incident is een burger, bedrijf of andere instelling die bij een bestuursorgaan melding doet van een incident in de fysieke leefomgeving, en op grond daarvan verwacht dat het bevoegd gezag actie onderneemt. (BusinessRole)
Indiener melding incident
Dit bedrijfsproces betreft het behandelen van een ontvangen handhavingsverzoek of melding van (vermeende) strijdigheid van een omgevingsactiviteit met de geldende normen, gedaan door een hinder ondervindende belanghebbende. (BusinessProcess)
Behandelen melding incident of handhavingsverzoek
De eerste fase in het behandelen van een melding incident of handhavingsverzoek betreft de administratieve intake, het toewijzen aan een hoofdbehandelaar en het beoordelen van de melding en zo nodig opvragen van aanvullende informatie. (BusinessProcess)
Intake melding incident
De tweede fase in het behandelen van een melding incident of handhavingsverzoek betreft het uitvoeren van een controle (meestal ter plaatse), het beoordelen van de aangetroffen situatie om te bepalen of sprake is van een overtreding, het bepalen of en welke vervolgacties gewenst zijn en het opstellen van een reactie of beschikking. (BusinessProcess)
Onderzoeken melding
incident
De derde fase in het behandelen van een melding incident of handhavingsverzoek betreft het versturen van de reactie op de melding aan de indiener, betrokkene en andere belanghebbenden en het in gang zetten van eventuele vervolgacties. (BusinessProcess)
Leveren reactie
meldingincident
De derde fase in het behandelen van een melding incident of handhavingsverzoek betreft het versturen van de reactie op de melding aan de indiener, betrokkene en andere belanghebbenden en het in gang zetten van eventuele vervolgacties. (BusinessProcess)
Leveren reactie melding incident
Verzenden van de vastgestelde reactie (bij informele incidentmelding) of beschikking (bij formeel handhavingsverzoek) aan de indiener van de melding en mededeling doen aan belanghebbenden. (BusinessProcess)
Verzenden en mededelen reactie of beschikking
De Gemeenteraad is binnen de gemeente het bestuursorgaan dat verantwoordelijk is voor het ontwikkelen en ten uitvoer leggen van omgevingsbeleid. De Gemeenteraad kan onderdelen hiervan delegeren aan het College maar blijft eindverantwoordelijk. In het beleid worden tevens kaders (waaronder) kwaliteitseisen opgesteld voor uitvoering van de taken ten aanzien van vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH). De bevoegdheid voor de uitvoering van de VTH-taken ligt rechtstreeks bij het College als dagelijks bestuur. De Gemeenteraad heeft een toezichthoudende rol op het College mbt de uitvoering van de VTH-taken als geheel, maar niet op individuele gevallen. (BusinessRole)
Gemeenteraad
Het College is het dagelijks bestuur van de gemeente. Het bereidt besluiten van de Gemeenteraad voor en kan op onderdelen waarvoor het door de Gemeenteraad is gedelegeerd zelf besluiten nemen. Waar de Gemeenteraad in het beleid kaders opstelt voor de uitvoering (vergunningverlening, toezicht en handhaving), ligt de bevoegdheid voor die uitvoering van de VTH-taken rechtstreeks bij het College als dagelijks bestuur. (BusinessRole)
College
Onder 'team toezicht en handhaving' vallen alle rollen binnen de gemeentelijke organisatie die mede-verantwoordelijk zijn voor het houden van toezicht, handhaven van beleid, en het behandelen van meldingen en handhavingsverzoeken. Hieronder zijn meerdere deelrollen te onderkennen zoals casemanager, administratief medewerker, jurist enz. De organisatievorm kan per gemeente anders zijn, de term 'team' is hier dan ook functioneel bedoeld en niet als entiteit binnen de organisatiestructuur. Omdat de organisatievorm per gemeente anders kan zijn, zijn de activiteiten binnen dit team niet verder naar rollen uitgesplitst. (BusinessRole)
Team toezicht en handhaving
De reactie (bij informele incidentmelding) of beschikking (bij formeel handhavingsverzoek) wordt verzonden aan de indiener van de incidentmelding c.q. het handhavingsverzoek. (BusinessProcess)
Verzenden reactie of
beschikking aan
aanvrager
Van het de reactie (bij informele incidentmelding) of beschikking (bij formeel handhavingsverzoek) wordt mededeling gedaan aan belanghebbenden, waaronder ten minste de initiatiefnemer van de activiteit waarop de reactie of beschikking betrekking heeft, en adviseurs van wiens advies is afgeweken, maar zo mogelijk ook aan andere (bekende) belanghebbenden. Ketenpartners (met name Rijk en provincie) moeten, indien een door hen ingediende zienswijze niet is nagevolgd, het besluit toegezonden krijgen in verband met hun wettelijke bevoegdheden tot het doen van een reactieve aanwijzing. (BusinessProcess)
Mededelen reactie of
beschikking aan
belanghebbenden
Onder interne adviseurs verstaan we hier medewerkers, teams of afdelingen binnen de gemeentelijke organisatie die geen primaire verantwoordelijkheid hebben binnen dit bedrijfsproces maar die wel betrokken worden om vanuit de eigen expertise te adviseren. (BusinessRole)
Interne adviseurs
Initiëren van vervolgacties zoals het opleggen van een sanctie en zo nodig inplannen van toezicht. (BusinessProcess)
Initiëren vervolgacties
De Gemeenteraad is binnen de gemeente het bestuursorgaan dat verantwoordelijk is voor het ontwikkelen en ten uitvoer leggen van omgevingsbeleid. De Gemeenteraad kan onderdelen hiervan delegeren aan het College maar blijft eindverantwoordelijk. In het beleid worden tevens kaders (waaronder) kwaliteitseisen opgesteld voor uitvoering van de taken ten aanzien van vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH). De bevoegdheid voor de uitvoering van de VTH-taken ligt rechtstreeks bij het College als dagelijks bestuur. De Gemeenteraad heeft een toezichthoudende rol op het College mbt de uitvoering van de VTH-taken als geheel, maar niet op individuele gevallen. (BusinessRole)
Gemeenteraad
Het College is het dagelijks bestuur van de gemeente. Het bereidt besluiten van de Gemeenteraad voor en kan op onderdelen waarvoor het door de Gemeenteraad is gedelegeerd zelf besluiten nemen. Waar de Gemeenteraad in het beleid kaders opstelt voor de uitvoering (vergunningverlening, toezicht en handhaving), ligt de bevoegdheid voor die uitvoering van de VTH-taken rechtstreeks bij het College als dagelijks bestuur. (BusinessRole)
College
Onder 'team toezicht en handhaving' vallen alle rollen binnen de gemeentelijke organisatie die mede-verantwoordelijk zijn voor het houden van toezicht, handhaven van beleid, en het behandelen van meldingen en handhavingsverzoeken. Hieronder zijn meerdere deelrollen te onderkennen zoals casemanager, administratief medewerker, jurist enz. De organisatievorm kan per gemeente anders zijn, de term 'team' is hier dan ook functioneel bedoeld en niet als entiteit binnen de organisatiestructuur. Omdat de organisatievorm per gemeente anders kan zijn, zijn de activiteiten binnen dit team niet verder naar rollen uitgesplitst. (BusinessRole)
Team toezicht en handhaving
OrJunction
Indien op basis van de uitgevoerde controle en de toetsing aan de regelgeving is besloten dat opleggen van een sanctie wenselijk is, dan wordt dat in gang gezet via het registreren van een nieuwe zaak daarvoor in het VTH-systeem, onder vermelding van het type sanctie dat gewenst is en met een verwijzing naar de onderhavige zaak.
Als opleggen van een sanctie niet aan de orde is, dan wordt deze processtap overgeslagen. (BusinessProcess)
Initiëren opleggen
sanctie
OrJunction
OrJunction
Indien bij de beoordeling is geconcludeerd dat meer/frequenter (al dan niet verscherpt) toezicht op de uitvoering van belang is en/of dat bij toezicht meer aandacht besteed wordt aan specifieke aspecten, dan wordt dat meteen ingepland in het VTH-systeem. Daarbij worden eventuele inzichten uit de beoordelingsfase als aandachtspunten aan de toezichthouders meegegeven. Hiermee wordt geborgd dat op het juiste moment de juiste vorm van toezicht plaatsvindt.
Als extra toezicht niet nodig geacht wordt of als er geen specifiek aandachtspunt aan de toezichthouders meegegeven hoeft te worden, dan kan deze processtap worden overgeslagen. (BusinessProcess)
Aanmelden voor
(verscherpt) toezicht
OrJunction
OrJunction
Wanneer herstel of vervanging van gemeentelijke objecten gewenst is, dan wordt dat doorgegeven aan de desbetreffende afdeling onder vermelding van locatie en object en eventuele aandachtspunten.
Als herstel of vervanging van gemeentelijke objecten niet aan de orde is, dan kan deze processtap worden overgeslagen. (BusinessProcess)
Initiëren herstel of
vervanging van
gemeentelijke objecten
OrJunction
OrJunction
Wanneer uit de inhoudelijke behandeling is gebleken van incorrecte brondata bij de gemeente of een ketenpartner, dan wordt dat als terugmelding doorgegeven aan de desbetreffende afdeling c.q. aan de ketenpartner.
Als terugmelden van incorrecte brondata niet aan de orde is, dan kan deze processtap worden overgeslagen. (BusinessProcess)
Initiëren behandelen
terugmelding brondata
OrJunction
Onder interne adviseurs verstaan we hier medewerkers, teams of afdelingen binnen de gemeentelijke organisatie die geen primaire verantwoordelijkheid hebben binnen dit bedrijfsproces maar die wel betrokken worden om vanuit de eigen expertise te adviseren. (BusinessRole)
Interne adviseurs
Na het vaststellen van de reactie of beschikking is de tweede fase van het bedrijfsproces afgerond. Dit vormt het vertrekpunt voor de derde fase van het bedrijfsproces, het leveren van een reactie aan de indiener van de melding. (BusinessEvent)
Onderzoeken melding
incident gereed
Na het verzenden en meedelen van de reactie of beschikking en het initiëren van eventuele vervolgacties eindigt het bedrijfsproces. (BusinessEvent)
Melding incident
afgehandeld
TriggeringRelationship
TriggeringRelationship
TriggeringRelationship
TriggeringRelationship
TriggeringRelationship
TriggeringRelationship
TriggeringRelationship
TriggeringRelationship
TriggeringRelationship
TriggeringRelationship
TriggeringRelationship
TriggeringRelationship
TriggeringRelationship
TriggeringRelationship
TriggeringRelationship
TriggeringRelationship
TriggeringRelationship
TriggeringRelationship
TriggeringRelationship
TriggeringRelationship
TriggeringRelationship
Deze svg is op 22-04-2023 08:39:55 CEST gegenereerd door ArchiMedes™ © 2016-2023 ArchiXL.